te warme motor?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Leon
Contacteer:

Ik heb een probleem, nou dat valt eigenlijk ook wel weer mee. Maar als ik lekker in mn vijfie gtt ga rijden, laat ik m altijd eerst effe een paar minuten stationair draaien, beetje warm en ik ga rijden. maar na een kilometer of tien gaat de temp. wijzer over het 3e streepje heen, net zolang tot dat die verticaal staat, precies op het 1e streepje van alle streepjes die aangeven dat die veel te warm is!!!!

Nou motorkap open, ven staat netjes aan, koelt het water en slaat weer uit, dus volgens mij betekent dat toch dat het niet TE warm is, want het water kookt ook niet namelijk, wat zou dit probleem zou veroorzaken.

Is die mischien niet goed ontlucht ofzo?

grt leon
5gt8vturbo

kan zijn dat er lucht in zit ook kan het zijn dat je thermostaat niet goed meer functioneert! je kan het voelen door in je slang te knijpen (die is wel heet) en dan mag je geen lucht voelen en er moet voldoende koelwater uit komen in je potje anders zit hij misschien verstopt! (zit je thermostaat er trouwens wel goed om in?)
Riël
Über-Spammer

Ik denk ook lucht, doe hem eens goed ontluchten

En je kan het beste na het starten meteen beginnen te rijden. Dan warmt ie des te sneller op.
Leon
Contacteer:

Ik denk ook lucht, doe hem eens goed ontluchten

En je kan het beste na het starten meteen beginnen te rijden. Dan warmt ie des te sneller op.
Ik heb gehoord dat het best het lucht er uit kan krijgen door m stationair warm te laten draaien, want volgens mij zet water uit, en zou dan de eventuele lucht bel moeten weg drukken
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Je koelvloeistof peil zal alleen wat stijgen. Ik denk niet dat daarmee de lucht verdwijnt.
5gt8vturbo

je potje nar het hoogste punt toe halen en dan je 2 ventieltes opendraaien. als daar geen lucht meer uitkomt is hij lucht vrij . maar je moet wel zorgen dat het potje dan hoger is als je twee ventieltjes.
Leon
Contacteer:

nou weer helemaal ontlucht, maar na een tijdje rijden, temp. wijzer weer tegen het eerste streepje van de 4 streepje die aangeven dat die VEEL te warm is. maar nou draai ik mn ontluchting boutjes open, en er komt stoom uit, vreemd. Hoe kan dat dan?
5gt8vturbo

dan heb je waarschijnlijk ergens een lekkage of je fan doet het niet optimaal. want de lucht kan er in gezogen worden of juist komen omdat hij zo heet is. slaat je fan wel op het juiste moment aan? want als hij zo heet is dan gaat hij waarschijnlijk niet op het juiste moment aan. misschien een andere thermostaat in je radiator. of juist in je slang. het beste wat je kan doen is twee nieuwe halen (of van de sloop) en dan van een renaultje 4 nemen die hebben een andere openings graad.
Leon
Contacteer:

ik zie geen lekkage onder mn auto, alles is dicht volgens mij. Dus misschien is het ook een optie om een andere radiateur te halen (een nieuwe) bij die radiateuren shop in Haarlem.
misschien een andere thermostaat in je radiator. of juist in je slang
Ik heb mn thermostaat al uit de slang gehaald, dat die een groter koel gebied heeft maar dat werkt ook niet
5gt8vturbo

kijk ook ff of je vloerbedeeking niet nat is aan de binnenkant je middenconsole bij de bestuurderskant en de passagiers kant bij je kachelradiateur.
ik heb nog wel een goeie radiateur voor je liggen met fan en goede thermostaat er in voor je liggen
Leon
Contacteer:

Nee heb geen natte vloerbedekking, wat moet je hebben voor de radiateur en van en thermostaat? :D
5gt8vturbo

pm
Ran

Hallo

Dat heb ik ook gehad bij de Renault 5 Gt turbo blue sport.
Ik heb de slangen na gekeken en het bleek dat er een slang broos was en dus een scheur in zat. Het stuk eraf gehaald en er weer opgezet. Natuurlijk meteen een neiuwe besteld.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de sensor van de carburateur het niet doet.
Ik heb een boek over de Renault 5 met allerlei onderhoud dingen erin, dus...als je wat wilt weten kun je het me altijd vragen.

-x-
Ran
Tom
Moderator
Car: MB

laat die thermostaat maar zitten. Die zit er niet voor nietds!

werkt de thermostaat wel?
heeft hij de juiste tempratuur?
is je koelvoeistof schoon?
is je rad. in goede staat...
TURBODJ
Contacteer:

ik gok op de radiator. Had ik ook. Vernieuwen die handel een geen problemen meer
Riël
Über-Spammer

Leon schreef:nou weer helemaal ontlucht, maar na een tijdje rijden, temp. wijzer weer tegen het eerste streepje van de 4 streepje die aangeven dat die VEEL te warm is. maar nou draai ik mn ontluchting boutjes open, en er komt stoom uit, vreemd. Hoe kan dat dan?

Stoom? Er moet water uitspuiten. Dat duidt op een grote luchtbel. Controleer je waterpomp ook eens, hij kan daar lucht pakken. Lucht komt er nooit vanzelf in namelijk. Dat is zo te horen wel je probleem. Als ie met thermostaat eruit NOG heet wordt, dan is of je waterpomp stuk, of niet goed ontlucht. Is je radiateur ook heet? Zo heet dat je m niet meer vast kunt pakken?
tyberium
Contacteer:

Heb ik ook gehad:

http://members.home.nl/tyberium/Problemen.htm

Werkte bij mij perfect.
Alpine
Contacteer:

Leon schreef:wijzer weer tegen het eerste streepje van de 4 streepje
Heb het met mijn 5je ook,maar de tellerbak is ook niet 100%
Koud staat de meter al boven de eerste streep (ca 3mm).
Heb het systeem ontlucht,op de duitse autobahn komt de meter in de kleine serie streepjes. :(
Zal vd winter is gaan zoeken naar een mogelijke oorzaak/oplossing hiervoor.
Alles werkt verder wel goed.
Plaats reactie