[R19] Zware koppeling
Dit was me niet eerder opgevallen. Vorige week waren mijn ouders op vakantie en had ik hun auto (Citroen Xara) hier staan en heb ik daar de hele week in gereden. Toen ik van de week weer in mijn R19 stapte, kreeg ik het koppelingspedaal bijna niet naar beneden, zo zwaar ging het. Na een kwartiertje rijden merkte ik het niet meer, waren mijn spieren er weer aan gewend denk ik. (Je hebt het ook wel als je switched bij auto's met en zonder struurbekrachtiging, dan gaat het eerst even loeizwaar maar dan ben je het weer gewend.) Wat kan ik doen om die koppeling wat soepeler/lichter te maken? Of is dat normaal?
In mijn Clio gaat ook ie ook flink zwaar vergeleken met de Starlet van m'n moeder.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
In mijn clio is t altijd zwaarder gegaan dan in de punto van thuis, maar voordat er een nieuwe koppeling in zat ging t wel steeds zwaarder..kan een teken zijn dat je drukgroep aan het overlijden is, maar zolang ie niet steeds zwaarder wordt enzo is er volgens mij geen probleem
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005 20:26
- Locatie: Breda
die van mijn R19 gaat ook heel zwaar vergeleken met andere merken....
zal wel zo horen....
maar goeie kans dat een nieuw plaatje en drukgoep helpt hor...
zal wel zo horen....
maar goeie kans dat een nieuw plaatje en drukgoep helpt hor...

pas maar op idd. toe ik me af ging vragen waarom dat zo zwaar ging begaf mijn drukgroep het ook. duur geintje.
owja. wel ff op letten dat koppelingskabel wel goed is. als die knapt terwijl je rijdt is het minder. helemaal als je hem niet snel ergens aande de kant kunt krijgen en je moet doorrijden in de 4e versnelling.
mijn kabel is trouwens vandaag voor de 2e keer in 3 maanden geknapt. (met nieuwe drukgroep erin) lijkt erop alsof ie ergens langs schuurt. ff zoekn dus...
owja. wel ff op letten dat koppelingskabel wel goed is. als die knapt terwijl je rijdt is het minder. helemaal als je hem niet snel ergens aande de kant kunt krijgen en je moet doorrijden in de 4e versnelling.

mijn kabel is trouwens vandaag voor de 2e keer in 3 maanden geknapt. (met nieuwe drukgroep erin) lijkt erop alsof ie ergens langs schuurt. ff zoekn dus...
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005 20:26
- Locatie: Breda
Callan schreef:pas maar op idd. toe ik me af ging vragen waarom dat zo zwaar ging begaf mijn drukgroep het ook. duur geintje.
als j t moet laten doen wel ja

Een nieuw koppelingskabel doet idd wonderen.
Verder zijn veel auto's ook uitgerust met ene hydraulische koppeling, dat gaat stukken soepeler. (wel iets minder gevoel uiteraard).
En veel auto's met koppelingskabels hebben een grotere arm waarmee je moet trappen. Dus gaat ie wel lichter, maar moet je ook dieper trappen.
Renault houd het altijd lekker kort en als je een beetje snel kan schakelen isda wel lekker
Verder zijn veel auto's ook uitgerust met ene hydraulische koppeling, dat gaat stukken soepeler. (wel iets minder gevoel uiteraard).
En veel auto's met koppelingskabels hebben een grotere arm waarmee je moet trappen. Dus gaat ie wel lichter, maar moet je ook dieper trappen.
Renault houd het altijd lekker kort en als je een beetje snel kan schakelen isda wel lekker

een nieuwe koppelingskabel geeft GEEN verbetering.
ik spreek uit ervaring, het is weggegooid geld, renaults hebben altijd vervelende koppelingen die zwaar gaan of kraken.
probeer eens een ander merk koppeling te monteren, want dat doet wel wonderen.
ik spreek uit ervaring, het is weggegooid geld, renaults hebben altijd vervelende koppelingen die zwaar gaan of kraken.
probeer eens een ander merk koppeling te monteren, want dat doet wel wonderen.
nou mij kabel is laatst voor de 2e keer geknapt.
ik weet niet waarom, het lijkt of hij ergens langs schuurt of iets dergelijks.
vandaag eens even goed kijken hoe het kan.
gelukkig kost een nieuwe koppelingskael je de kop niet.
ik heb 15 euro betaald. en erin zetten is ook zo gepiept.
alleen wat minder als ht al een ebetj donker is en het sneeuwt ook nog en je staat ergens op een parkeerplaats.
ik weet niet waarom, het lijkt of hij ergens langs schuurt of iets dergelijks.
vandaag eens even goed kijken hoe het kan.
gelukkig kost een nieuwe koppelingskael je de kop niet.
ik heb 15 euro betaald. en erin zetten is ook zo gepiept.
alleen wat minder als ht al een ebetj donker is en het sneeuwt ook nog en je staat ergens op een parkeerplaats.

Nou bij mij toch zeker welpierre schreef:een nieuwe koppelingskabel geeft GEEN verbetering.
ik spreek uit ervaring, het is weggegooid geld, renaults hebben altijd vervelende koppelingen die zwaar gaan of kraken.
probeer eens een ander merk koppeling te monteren, want dat doet wel wonderen.
