[R19] Zware koppeling

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
DD_NL

Dit was me niet eerder opgevallen. Vorige week waren mijn ouders op vakantie en had ik hun auto (Citroen Xara) hier staan en heb ik daar de hele week in gereden. Toen ik van de week weer in mijn R19 stapte, kreeg ik het koppelingspedaal bijna niet naar beneden, zo zwaar ging het. Na een kwartiertje rijden merkte ik het niet meer, waren mijn spieren er weer aan gewend denk ik. (Je hebt het ook wel als je switched bij auto's met en zonder struurbekrachtiging, dan gaat het eerst even loeizwaar maar dan ben je het weer gewend.) Wat kan ik doen om die koppeling wat soepeler/lichter te maken? Of is dat normaal?
DD_NL

Kom op jongens, iemand die het weet?
evo
Contacteer:

In mijn Clio gaat ook ie ook flink zwaar vergeleken met de Starlet van m'n moeder.
Xabre
Car: 19 16V

een Peugeot 309 hier koppelt ook super licht in vergelijking met mijn 19
Trust me. I know what I'm doing.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

In mijn clio is t altijd zwaarder gegaan dan in de punto van thuis, maar voordat er een nieuwe koppeling in zat ging t wel steeds zwaarder..kan een teken zijn dat je drukgroep aan het overlijden is, maar zolang ie niet steeds zwaarder wordt enzo is er volgens mij geen probleem
SkinnyFatMan

die van mijn R19 gaat ook heel zwaar vergeleken met andere merken....

zal wel zo horen....

maar goeie kans dat een nieuw plaatje en drukgoep helpt hor... :)
Callan
Contacteer:

pas maar op idd. toe ik me af ging vragen waarom dat zo zwaar ging begaf mijn drukgroep het ook. duur geintje.

owja. wel ff op letten dat koppelingskabel wel goed is. als die knapt terwijl je rijdt is het minder. helemaal als je hem niet snel ergens aande de kant kunt krijgen en je moet doorrijden in de 4e versnelling. :P

mijn kabel is trouwens vandaag voor de 2e keer in 3 maanden geknapt. (met nieuwe drukgroep erin) lijkt erop alsof ie ergens langs schuurt. ff zoekn dus...
SkinnyFatMan

Callan schreef:pas maar op idd. toe ik me af ging vragen waarom dat zo zwaar ging begaf mijn drukgroep het ook. duur geintje.

als j t moet laten doen wel ja :p
Steven
Car: M536

Een nieuw koppelingskabel doet idd wonderen.
Verder zijn veel auto's ook uitgerust met ene hydraulische koppeling, dat gaat stukken soepeler. (wel iets minder gevoel uiteraard).

En veel auto's met koppelingskabels hebben een grotere arm waarmee je moet trappen. Dus gaat ie wel lichter, maar moet je ook dieper trappen.

Renault houd het altijd lekker kort en als je een beetje snel kan schakelen isda wel lekker 8)
pierre

een nieuwe koppelingskabel geeft GEEN verbetering.
ik spreek uit ervaring, het is weggegooid geld, renaults hebben altijd vervelende koppelingen die zwaar gaan of kraken.
probeer eens een ander merk koppeling te monteren, want dat doet wel wonderen.
DD_NL

Aha, nou bedankt allemaal voor de informatie, hehe :) Voor lopig laat ik het maar even zo, want met dit weer valt er toch weinig te sleutelen.
Callan
Contacteer:

nou mij kabel is laatst voor de 2e keer geknapt.
ik weet niet waarom, het lijkt of hij ergens langs schuurt of iets dergelijks.
vandaag eens even goed kijken hoe het kan.

gelukkig kost een nieuwe koppelingskael je de kop niet.
ik heb 15 euro betaald. en erin zetten is ook zo gepiept.
alleen wat minder als ht al een ebetj donker is en het sneeuwt ook nog en je staat ergens op een parkeerplaats. :(
Steven
Car: M536

pierre schreef:een nieuwe koppelingskabel geeft GEEN verbetering.
ik spreek uit ervaring, het is weggegooid geld, renaults hebben altijd vervelende koppelingen die zwaar gaan of kraken.
probeer eens een ander merk koppeling te monteren, want dat doet wel wonderen.
Nou bij mij toch zeker wel :p
Plaats reactie