5GTT Probleempje

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Als ik met m'n gtt bv over de snelweg rijd, en ik laat hem remmen op de motor (bv uitvoegstrook), dan knalt m'n uitlaat. :)
Als ik op de snelweg zo''n 130 rij, en dan vol gas geef; knalt mijn uitlaat.

Als ik bv op een rotonde af rij, rem, koppeling in (om stil te gaan staan), dreigt de motor uit te vallen. :(
Als ik voor rood sta, valt hij wel uit. :( Of ik moet met het gas blijven spelen om hem aan de praat te ghouden. Of de choke in.
Trek ik de choke in, dan blijft de motor niet constant draaien, terwijl de toerenteller niet schommeld. :(

Met warme motor start ie wel.
Met koude motor start'ie niet meer. (wel door slepen) :( :(

Auto stinkt naar benzine. :smoke:

Heeft dit misschien met m'n benzine-lucht mengsel te maken ?

WIE WEET RAAD ? ?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zit je co-schroef er nog in?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt als een lekke vacuumslang.

Check de slang eens die van je ontsteking naar je carb toegaat (en naar je dumpvalve als je die hebt).

Of je CO-schroef is pleite (te zien vanaf bijrijderskant in dat pijpje wat onderop de carb schuin omhoog steekt)
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Dumpvalve heb ik ( nog ) niet.

Maar zal morgen even die slang en dat schroefje checken.

Thanx !
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Schroefje zit er nog in en die slang lijkt ook nog in goede staat te verkeren....

Wat ik nog vergeten was te vertellen, de motor komt ook niet op temperatuur !
Wijzertje komt hooguit 2 mm omhoog.

WIE WEET RAAD ? ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Benzineslangen? Benzinedrukregelaar? Retourslang niet verstopt? Benzinefilter nog goed?
Lijkt i.e.g. veel te rijk te staan.
Zo niet valse lucht ergens?
Onsteking ook nakijken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En je thermostaat zal ook wel kaduuk zijn.
ff naar Brezan en een 83 graden halen.

Moet je ff naar d eplaatjes kijken, alle thermostaten van R5 en R4 zijn hetzelfde, alleen in verschillende tempversies.

74 graden van de R4 is alleen te overdreven, dan komt de motor nog steeds beroerd op temperatuur en zeker in de winter isda nogal onhandig.
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Zou ik maar beginnen danmaar met de termostaat vervangen ?
Is niet al te duur en op straat te doen...

(auto staat nl nu voor m'n deur en start niet, anders kon hij mee naar m'n werk om daar gefixt te worden).

PS volgens een collega van me zou het dmv de mengselstelschroef te stellen goed moeten komen. Zou het?
En hoe ver uit (of in-) gedraaid moet dat schroeffie zijn ?
Hij zegt helemaal indraaien en dan 1,5 slag open.
Maarja, hij is plaatwerker en geen monteur...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij heeft deels gelijk, alleen moet je toch wel kunnen starten (uiteraard met wat gasgeven).
iig indraaien en 1,5 slag klopt niet, tis meer iets van 5 slagen ofzo.

probeer em dan eerst op de choke aan de praat te krijgen, warmrijden en ga dan een schroeven.
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Ik zal t morgen ff proberen met t schroefje.

Starten lukt niet ,en op de choke al helemaal niet (gaat dan nog meer naar benzine ruiken.)
Hij krijgt denk ik gewoon veel te veel benzine,(verzuipt 'm), ook tijdens het rijden.

Btw. ik heb een 5gtt uit '90, zit daar een Solex 32 BIS carburateur op ?
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Oeps, verkeerd gekeken, schroefje zit er idd niet meer in.
Morgen ff langs Renault dealer....
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heeft de GTT niet 2 verschillende schroeffies?
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Yep, stationairschroef en die mengselstelschroef.
Laatste zit en een buisje en die mis ik nu :(
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Bedoelde eigenlijk 2 verschillende CO-schroefjes. En heb even gekeken, en er zijn er met fijne schroefdraad en met grovere. Ben toevallig bezig mijn eigen carburateur af te stellen en ik merkte dat mijn CO-schroef een beetje weigerde en ik dus ook mijn CO niet juist kreeg. Dus ben ik net gaan kijken en inderdaad. Heb een fijne erin gedraaid, terwijl het een grove moet zijn. Dus let hier even op. Heb je de juiste draad kun je het schroefje echt een heel stuk erin draaien. Zit die na 2 omwentelingen al vast, verkeerde.

Nu eerst een kopje koffie, en dan de straat op met de nieuwe cabbie :D
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Kan iemand mij vertellen wat voor carburateur er op m'n auto zit ?
Dit ivm het bestellen van dat schroeffie. Bij Renault konden ze me het niet vertellen...

Of hoe kan ik zien welke carburateur gemonteerd is ?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Normaal zit er een typeplaatje boven op. als je dat niet meer hebt, dan wordt het gokken vrees ik. Is zowiezo een Solex Dis 32. Maar welk type hiervan.. .God mag het weten
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

bestelnr voor de co-schroef: 7701034196
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Johan schreef:bestelnr voor de co-schroef: 7701034196
ja, maar is dat de goeie. GTT heeft 2 verschillende. Volgens mij heeft een Fase 1 andere schroefjes dan een Fase 2. Heb gisteren gekeken en de ene heeft fijnere draad dan de andere. Dus als die niet soepel erin gaat, heb je de verkeerde. Kijk dan ook uit dat je de draad niet molt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bomz = bleu sport = fase 2, Johan heeft ook fase2 en ik ook en ook met fijn draad.

Dus zal wel loslopen zo :)
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

YES schroeffie is besteld ! Als 'ie morgen binnen is kan ik ook met me vijfje naar De Kuip, zondag :)
Anders komen we met de clio van me meissie ...

Jongens, allemaal hartstikke bedankt ! En ik laat nog wel ff weten of het probleem dan ook opgelost is..
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

co schroefje (met fijne draad) zit er weer in.
Maar nou krijg ik hem nog altijd niet aan de praat :(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ooknie als je wat met het gas speelt tijdens het starten?
Kijk anders eens offie sontsteekt en een vonk maakt.

Zuig eens aan het vacuumslangetje van de ontsteking, als je dan gewoon zachtjes kunt zuigen en blazen is ws. je vacuumvervroeger van je ontsteking naar de klote.
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Is er niet toevallig iemand van de club (van hier uit de buurt) die ff naar m'n autootje kan komen kijken ?
Weet er zelf geen raad mee en ken verder ook niemand die 'm kan fixen voor me.
Veel kan het niet zijn, auto reed nl perfect. (totdat m'n co-schroeffie pleite ging)

Eventueel tegen vergoeding !

(anders kan ik niet met de auto naar Automaxx Assen) :@
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Heb de auto inmiddels ff aan de praat gehad. Duurde nog geen minuut en hij was alweer verzopen.
Ligt dus echt aan de afstelling van dat schroeffie.

Krijg hem maar niet goed. Heb hem al zo'n beetje in alle standen gehad...

Dadelijk nog maar eens proberen.
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Heb net maar geprobeerd de auto aan te slepen.
Starte al vrij snel, maar daarna verzoop 'ie (denk ik). :(
En tot overmaat van ramp schoot de sleepkabel los en heb ik nu een behoorlijke 'hap' uit m'n vers gespoten voorbumper. :(

Ik weet het niet meer....
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

afstellen zul je dan denk ik met wat apparatuur gaan doen. Makkelijkste is even bij een garage, maar vind het raar dat die onder geen enkele instelling wil lopen blijven. Denk dat er nog wat anders fout zit dan. Beetje standard instelling is helemaal indraaien en dan een slag of 4 terug. Dan moet die al lopen en kun je hem vanaf hier op het gehoor beter afstellen.

Kijk eens je verdelerkap enzo na op vocht. Dat probleem hadden wij ook met onze rally auto. Wij waren ook aan het pielen met de sproeiers en afstellingen enz enz terwijl we een dag geleden een paar straten ermee hadden gereden. Bleek het gewoon vocht te zijn in de verdelerkap. Sprong dan af en toe even aan en liep op 2 poten, dan weer even op 3 en dan weer uit. Dus kijk het even na zou ik zeggen.
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Gister weer ff geprobeerd. Schroefje 4 slagen uitgedraaid en jawel hoor, startte prima. :) Had verder geen tijd dus heb 'm weer uitgezet.
Vanmorgen gestart, en jawel hoor, startte prima.
Dus ik met de vijf naar m'n werk (25km). Reed gewoon weer zoals van te voren !
Terugweg ook geen problemen.

Motor komt ook weer op temperatuur en uitlaat knalt niet meer.

Ben weer helemaal happy !

Jongens, allemaal hartstikke bedankt voor de hulp ! :worship:
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Zelfde probleem weer :(
Auto heeft wel 1 dag gewoon perfect gereden ! De dag erna deed 'ie weer nix...
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Net weer ff geprobeerd.
Bij de 1e x starten slaat 'ie bijna aan. Vervolgens niks meer.
Heb er een bougie uitgedraaid, deze vonkte goed en was mooi droog.
(als er 1 vonkt ,vonkt de rest ook, toch ?of moet ik de andere 3 ook ff checken ?)
Zitten net nieuwe bougies in en nieuwe kabels.

Auto start niet meer met de co-schroef 4 a 5 slagen uitgedraaid...

Ohja, wou het vacuum slangetje checken, maar er zitten zoveel slangetjes op de carburateur, welke moet ik dan hebben ?
Plaats reactie