ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die bumper klopt, net als dat al die bumpers vaak scheef hangen.

5-eigen zeg maar :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Stienus schreef:
Erik Olijnsma schreef:gas van tegenwoordig is compleet anders :wink:

ikzelf rij al 8 maanden op een gas Mégane Coupé, en tegen volle tevredenheid
Tegenwoordig.. ? Passat uit 2001 ;)
Sja, mijn megane is ook van 2001
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

op het raamrubber hoort een afdekplaatje van 2 euro, kun je bij de dealer krijgen

gezien de km stand zijn de homokineten spoedig aan de beurt, gaan normaliter 2 ton mee.
waterpomp gaat wel 4 ton mee.

houdt er rekening mee dat goed onderhouden auto's in perfekte staat zelden te koop worden aangeboden, verwacht altijd wat meerwerk.
reserveer het dubbele aankoopbedrag voor uit te voeren onderhoud
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Riël schreef:Een onderhouden gtt is echt gewoon betrouwbaar. Het onbetrouwbare zit m in de leeftijd en dingen die gewoon stukgaan, dynamo's, startmotoren, waterpompen, homokineten etc. Maar normaal, elke morgen fijn starten en rijden :D
je moet gewoon ff massel hebben.je weet het gewoon nooit met zo'n auto.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Erik Olijnsma schreef:Maar met 15.000 -20.000 zou ikzelf geen GTT willen, niet vanwege het (gebrek aan) comfort, of eventuele problemen, das idd met een goed onderhouden gtt geen probleem,

Maar je gaat je dan suf betalen aan benzine, Mijn voorkeur zou bij 15.000 al naar gas uitgaan
Ik rij al jaren met de GT bijna 20k per jaar, gaat prima.
Hij heeft me de laatste 2 jaar ook niet meer in de steek gelaten, afgezien van regulier (en achterstallig) onderhoud.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

zeg ik toch ook :D, een goed onderhouden gtt is beresterk. die 1.4 motoren zijn moeilijk kapot te krijgen mits goed onderhouden.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch komt er ws binnenkort een 2e auto, maar niet om de reden van goedkoop rije. Dan moet je namelijk geen 2 auto's willen hehe :p
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Steven schreef:Toch komt er ws binnenkort een 2e auto, maar niet om de reden van goedkoop rije. Dan moet je namelijk geen 2 auto's willen hehe :p
volgens mij heeft dat zusje van je nog een leuk karretje voor je op voorraad? :lol:
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

voor wie een nieuw "hart" wil
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik weet dat er voor een Clio16V een aankoop-tips-lijst bestaat met punten waar je op moet letten, heeft iemand die ook een voor een GTT? Natuurlijk roest, draadbomen, turbo's enz...maar wat nog meer? weet ik btje beter waar ik op moet letten namelijk :)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ga je er 1 kopen?! (Y)
De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur


Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Succes!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Chris schreef:Ga je er 1 kopen?! (Y)

[.............]

Succes!
Laten we t er op houden, dat ik rond ga kijken of ik wat leuks tegenkom. Ik moet nog nix, maar ik ga wel aan t rondsnuffelen... Ik moet wel een betrouwbaar (voor zover dat kan met een GTT :lol: ;) ) geval hebben, aangezien ik 120 km per dag rijdt naar mijn stage tot de zomer. Weet jij niet nog iets te staan? Mooie Blue Sport ofzo :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en welke mag dat zijn dan? Jouw oude of die van Dennis ofzo???
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

aha...

zat nog ff snel je topic door te spitten of ik iets gemist had, dat je BS verhuist was ofzo :D

Weet in ieder geval wel dat het een witte, een BS, een zilvere of een grijze wordt :)
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

~Haas~ schreef:en welke mag dat zijn dan? Jouw oude of die van Dennis ofzo???
afblijven ja!!
is van mij!!!
;)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

:lol:

Haas, hoe kom je zo dat je ineens een GT wilt dan?! (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dennisvr schreef:
~Haas~ schreef:en welke mag dat zijn dan? Jouw oude of die van Dennis ofzo???
afblijven ja!!
is van mij!!!
;)
:lol:
zou niet durven... ;)

@Chris: is op zich niet zo plotseling, ben er al veel langer van gecharmeerd (turbogeluidje he :worship: ). Ben als ik eerlijk ben btje uitgekeken op de clio en wil gewoon wat anders...vandaar :D

Maar als ik jullie zo hoor, vinden jullie dat helemaal niet erg ;)


edit: best raar eigenlijk, heb nog nooit in een GTT gereden. Misschien ook maar goed aan de andere kant, dan kan ik mezelf beheersen met aankoop. Denk dat als ik dat gevoel eenmaal heb gevoeld, ik meteen een gtt wil :)
Laatst gewijzigd door Haas op di 8 mar 2005 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Goed bezig haas! (Y) zou wel super zijn als je een GTT neemt!!

Ik durf t toch niet aan, ben ook op zoek, maar dan naar een clio 16v of 19 16v ofzo...
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Aan de andere kant snap ik soms jullie sprongen niet, jullie gaan bewust terug naar een oudere auto. :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

hehe... Van Williams naar GTT. Sommige mensen verklaren me voor gek. :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ik ken er meerder die van Willie-16V naar GTT zijn gegaan.

(Y)
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

ja het blijft wat hebben zo'n gtt :lol:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik blijf gewoon bij mijn 1.4 net als Ray ;)

En tsja, vijfjes zijn gewoon ultiem :)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Chris schreef:Ik ken er meerder die van Willie-16V naar GTT zijn gegaan.

(Y)
Die gasten moeten wel een tik v/d klok hebben gehad :lol:

Heb er overigens geen minuut spijt van :wink:
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Merijn schreef:hehe... Van Williams naar GTT. Sommige mensen verklaren me voor gek. :D
:~
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

GTT kope Marcel? Inruil van je Willy mag :D
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

opsodemieteren met je gtt :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Niet de mijne he ;)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zou ook niet overstappen naar een GTT, dat is niet zo betrouwbaar als een Clio 16V.









:lol: :lol: :lol: (S) :~
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

De willi gaat niet weg, eerder iets voor d'r bij... maarja aangezien ik geen plek en een technische kennis van 0,0 heb van die dingen... kan dat nog best es lang gaan duren :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

robclio16V schreef:Ik zou ook niet overstappen naar een GTT, dat is niet zo betrouwbaar als een Clio 16V.









:lol: :lol: :lol: (S) :~
tis dat er smilies staan onderaan je post :) :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

PaulRSi schreef:Goed bezig haas! (Y) zou wel super zijn als je een GTT neemt!!

Ik durf t toch niet aan, ben ook op zoek, maar dan naar een clio 16v of 19 16v ofzo...
Neem een gtt man ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hey, laten we het effe leuk houden. Straks heeft iedereen zo'n ding...

Hoe staat het eigenlijk met jou 5je(s), Riel?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Haas:
[img]http://images.speurders.nl/images/58/5888/5888017_1.jpg[/img]
[img]http://images.speurders.nl/images/58/5888/5888017_2.jpg[/img]
Bouwjaar: 1990
Kilometerstand: 160000
Carrosserie: coupe
Brandstof: benzine
Opties:
Aangeboden mijn 5 turbo uit 1986 voor een liefhebber, wegens een nieuw project gaat hij toch de deur uit na lang twijfelen. Ik heb hem 5 jaar gebruikt om wat reklame doeleinden bij races en dergelijke dus is goed bekend. Er zijn een aantal punten die wat aandacht verdienen, niks echt serieus maar toch!
Interieur is blauw grijs met Sparco Pro200 kuipen en race gordels etc.
Geintereseerd, bel me op 0651825034, Geert Koop
Staat op Speuders.nl trouwens...
Kopehkopehkopeh...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Helaas kan ie dan wel meteen een paintjob gebruiken... :S Hier wil toch niemand in gezien worden?? :S
Gesloten