Klepseals vervangen... hoe nu verder?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
evo
Contacteer:

We zijn vandaag bezig geweest om klepseals te vervangen. Clio 16V '91 Maar we weten niet precies hoe het verder moet...

Nokkenassen zijn er af. Cilinder op druk...

Maar hoe komen we bij de klepseal? Speciaal gereedschap nodig om de veer in te drukken ofzo?

Wie weet hoe het verder moet? (F)

ter info: blok ligt naast de auto
Steven
Car: M536

Voor de klepseals is het wenselijk om de kop eraf te halen, je moet namelijk de klep tegenhouden zodat je de klepveer kunt indrukken en de spietjes weer op hun plek kan drukken.

MEt de kop erop heb ik nog nooit gedaan en zou ik ook nooit doen. Je kan wel proberen de cilinder op BDP zetten (helemaal boven dus) en dan voorzichtig de klep laten afsteunen op de zuiger.
Maja als je dan te hard druk heb je kans dat je een klep krombuigt en dan ben je nog veel verder van huis.

Mijn advies: koop een complete koppakkingset (zitten vaa de seals bij) en ga je gang.
Steven

Ojah om de spietjes eruit te krijgen zet je een grote dop (19 ofzo) op de klep en geef je een flinke tik met een hamer erop, dan schieten de spietjes er vanzelf uit. (wel ff opletten, ze kunnen aardig vliegen :D ).

en dan moet de klep dus wel vrij bewegen, als ie ergens tegenaan komt issie krom :p
evo
Contacteer:

Dankje... nog wat vraagjes... :worship:

Dus druk op cilinders?

Met dop 19 op de klep slaan.

En veer en alles is dan los?

Onder de veer zit de klepseal?
evo
Contacteer:

En...

Hoe krijg ik hem er weer in?

Alvast bedankt. 8)
Steven

Juist erin dan moet je de klep dus van onderaf ondersteunen zodat ie dicht blijft. Dan moet je met ene grote ringsleutel het plaatje op de veer en veer indrukken en dan moet iemand anders met een punttang die spietjes erin wurmen.

Je kan ook een lijmtang modificeren met een stuk pijp die half opengezaagd is (zodat je de spietjes erdoorheen kan krijgen). Moet je Matijs met de zilvergrijze 5GT ff vragen, die heeft daar een mooie foto van.

Bij een 5GT ist peanuts, maar een auto met hydraulische klepstoters is aardig ruk kan ik je vertellen, zeker als je 16 kleppen moet doen :lol:
Maargoed met geduld lukt alles :)
PaTJE

hoi, heb hetzelf ook geprobeerd om het op die manier te doen...... Gaat wel maar inderdaad zeer veel werk en veel geduld... Zuiger moet je inderdaad op bovenste dooie punt zetten en dan druk er op zetten.... Toch zou ik inderdaad de kop erafhalen, scheelt veel werk en is makkelijker...
Michel S.
Contacteer:

Dop erop en beuken werkt wel, maar moet je niet raar aankijken dat je klepsteel beschadigd is. Kijk zelf maar eens. Als je pech hebt haal je uiteindelijk toch de kop eraf en maak je een mooie kras in je klepgeleider door deze beschadiging. Doe jezelf een lol en koop het juiste gereedschap of leen het. Want het beuken erop kan je achteraf meer ellende kosten dan het je baat heeft gedaan.
evo
Contacteer:

Is er een speciale tang voor?

En de klepseals, is daar normaal bij te komen?
Michel S.
Contacteer:

Bij een GTT wel, bij een 16V zitten de veren met kleppen in een soort schacht waar je klepstoter in beweegt. Dus je zult wel net goed materiaal moeten komen om ze eruit te halen. Heb het eens geprobeerd met een losse kop, maar met gewone spitsbektangen wil het nietallemaal goed opschieten. Met het juiste gereedschap is het echt geen groot probleem.
evo
Contacteer:

Ik zal proberen het gereedschap te krijgen.

Bedankt voor de antwoorden. :)
evo
Contacteer:

Blok zit er weer in. Direct wat meer vervangen.

Maar geen rook meer achter de auto. :)
Plaats reactie