Cilinder ligt eruit (Scénic I)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Peter @ Malta
Contacteer:

Hallo,

Het is een hele tijd geleden dat ik voor het laasts op dit forum was (toen was er nog een hele site omheen) en helaas heb ik geen goed nieuws. Mijn volgende onderwerp zal leuker zijn, ik beloof het.

Ik heb nog maar drie werkende cilidners over. Het lijkt verdacht veel op wat ik twee jaar geleden had, toen alle bobines vervangen moesten worden - de auto was toen anderhalf jaar oud. :(

Toen werd mij al verteld dat het een ontwerpfout van de Scénic was en dat de standaard-bobines van Renault niet veel soeps zijn.

Hoe kan ik nagaan wat precies het probleem is, voor ik de schuld aan de bobines geef? Het zouden ook de bogies kunnen zijn, bijvoorbeeld.

En als het inderdaad de bobines zijn, wat is een beter merk?

Alvast bedankt!

- Peter
Menno

Wissel eens 2 bobines om, en kijk of 't probleem meegaat.

De denso bobines zouden wel goed, maar volgens mij zijn de nieuwere Sagem bobines ook wel ok. 't komt overigens vaker voor bij scenics, omdat er vocht vanaf 't 'schutbord' op die dingen drupt.
viper

injertor per injector eens loskoppelen en eens zien of je toerental verschilt, verschilt je toerental niet bij ene injector dan is die bobine stuk.
kevinb
Contacteer:

is idd de beste manier, zal waarschijnlijk wel een bobine zijn, meest voorkomende
Peter @ Malta
Contacteer:

Nou, de auto is meegenomen door de man van een nicht van mijn vrouw, die een garage heeft. Weliswaar voor plaatwerken en spuiten, maar waar hij zit heb je een heleboel van dat soort kleine bedrijfjes. Anders zag ik geen kans om er iemand naar te laten kijken, aangezien mijn vrouw ook werkt en het op het werk heel erg druk is.

Is daar nou helemaal niets aan te doen, die bobines? Om die om de paar jaar te moeten vervangen als het weer eens langdurig geregend heeft gaat een dure grap worden.

- Peter
Peter @ Malta
Contacteer:

Het was inderdaad een bobine. De auto doet het dus weer, maar hier is het verhaal nog niet mee af.

We hadden een repititie met onze gelegenheidsband en na afloop stonden voor het stoplicht. We zagen twee auto's racen, waaronder een mooi glanzende Mini (oud model) met veel chroom. Licht gaat op groen, wij hard optrekken en mijn vriend en manager Antoine, die een gechipte Mégane 1.9 dTi heeft, gaat mij tamelijk overtuigend voorbij.

Dus ik geef ook flink gas, maar iets verderop, in een 90 graden bocht, ligt de Mini op zijn kant en Antoine gaat er recht op af. Dus hij moet hard remmen en naar mijn rijstrook, zodat ik dus ook flink op de rem moet. Nou remmen onze auto's goed en hoera voor ABS, maar mijn digitaal mengpaneel, dat op de zitting achter ligt (met die slecht wegen hier leg ik het liever niet achterin), schiet naar voren en ik hoor een krakend geluid.

Thuisgekomen blijkt dat alleen een knop van het mengpaneel kaduuk te zijn, maar het krakende geluid was van de plastic kap die op het motorblok hoort, dat die eikel van een reparateur doodleuk achterin heeft laten liggen.

Dus dat zal ik een nieuw moeten bestellen... en de auto heeft al geveel gekost de laatste tijd. :(

- Peter
Michel S.
Contacteer:

Goed dat het probleem opgelost is, maar jammer van je schade. Maar aan de andere kant.. If you cant do the time, don't do the crime.
Plaats reactie