Clio 1.2 Distri-riem stuk -> 1.4 Motor?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
de_conne

Hoi allemaal,

Dit lijkt me de ideale plaats bij uitstek om een woordje uitleg te komen vragen over mijn twee schatjes. Ik rijd al 4 jaar met een leuk Renault Clioke van 1993 met een 1.2 Energy Blok (monopoint-blabla en katalysator derin). Mijn vriendin heeft vorige week de distributieriem stuk gereden. (ze kan daar natuurlijk ook niks aan doen)

Kheb me deze week een ge-accidenteerd Energy 1.4 Clioke van 1992 op de kop kunnen tikken. De twee motors zijn er al uit. Nu komen we tot de constatatie dat die 1.4 nog een Mechanische Carburator heeft. Volgens een bevriende kenner zou je heel die elentriek makkelijk kunnen overbouwen. Iemand een Idee? Ook zit in deze Clio een automatische vergrendeling met afstandsbediening ... is dit ook over te bouwen?

Mijn laatste vraag gaat over het aantal PK's en het verbruik van deze twee motoren. Hoeveel voor elk? Ik hoop dat het nu een beetje sneller gaat dan in mijn 1.2 :)

Ook heb ik de versnellingsbak van mijn 1.2 op die 1.4 al gezet. Gaat dit ook lappen geven?

Bedankt om dit even te lezen en te beantwoorden alvast.

Groetjes,
Riël
Über-Spammer

De bak verwisselen zal gaan.

Een 1.4 energy motor heeft ook gewoon monopoint injectie.

Ombouwen gaat prima hoor, je moet wel de kabelboom en de computer van de 1.4 mee omzetten.

Qua vermogen ga je er wel op vooruit, zo'n 1.4 blokje loopt best goed.

Succes, en hou ons op de hoogte!
de_conne

Ik denk niet dat dat een monopoint injectie is.

Lijkt me meer een mechanische Dubbele Carburator. Met die Boom bedoel je toch die hoop draden dat alles met elkaar verbind onder de motorkap? Daar hangt ook zon lichtelijk geoxideerd bakje aan. Dat is de computer ofwat? Deze waren we al van plan om over te bouwen. Maar van die dradenboom uit die 1.2 loopt nog een deel van onder de motorkap naar binnen :) hetgeen niet aan die dreadenboom van die 1.4 hangt. Waarvoor dient deze?

Mijn vader is de kenner, ik ben maar het hulpje zoals je kan zien ;)

Toch al bedankt kerel :worship:

PS. hoe zit het eigenlijk met die katalysator??? Deze staat niet op die 1.4 (N)
de_conne

iemand?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

maak anders wat foto's

stukken makkelijker
de_conne

Tot hier toe lukt alles nog goed. De 1.4 motor met de 1.2 versnellingsbak ligt erin. Nieuwe Distributieriem, alternator-riem, nieuwe stofhoezen voor de stuurstang, de vering van die 1.4 mee overgebouwd, ook de schijven mee overgebouwd. We zijn ook van plan de remklauwen van die 1.4 over te bouwen, maar dat blijken ook weer andere te zijn dan die van m'n 1.2tje. Deze zijn groter dus remmen waarschijnlijk beter.

Er is nog een probleem met de uitlaat: Mijn 1.2tje had een katalisator dus die moet er ook vantussen. En aangezien ik op men 1.2tje juist een nieuwe uitlaat had gestoken ga ik die ook proberen te gebruiken. Enkel het voorste stuk tot juist voorbij de katalisator gaan we gebruiken van de 1.4. Dat wordt slijpen en lassen want op die 1.4 motor is nergens een aanhechtingspunt voorzien.

Daarna de radiateur erin, en wie weet ... doet ie het nog ook :smoke:

Kheb ook nog ff een vraagje ivm de benzinepomp. Op de 1.4 motor staat een mechanische pomp en op men 1.2tje zit een elektrische pomp in de benzine tank. Dacht ik. We hebben ze er beiden laten op staan. Geeft dit problemen denken jullie?
Bart V

Al een oplossing voor je injectie op de 1.4?

Je kan gewoon het inlaatspruitstuk van je 1.2 overbouwen op de 1.4 Je hebt dan je complete injectie troep erop. Er is alleen 1 probleem, op de injectiemodellen van de energy motoren zit aan de zijkant een extra koelvloeistoftemperatuur sensor voor de ECU (koude start verrijking) Op de carb versies zit dat gat niet in de kop, dus zal je iets moeten verzinnen waar je die sensor kan plaatsen. Die sensor is wel belangrijk, en moet er dus wel op.

Verder zit je ook met je benzinetoevoer. Op de carb versie zit een mechanische pomp, die moet er dus af. Volgens mij zit op de injectie versie een plaatje op die plek, die je zo over kan zetten.

Succes
de_conne

Hellow, bedankt voor de uitleg.

We hebben toch besloten om de dubbele mechanische carbu te laten staan en heel de kabelboom + computer van de 1.4 mee over te zetten. Als we die monopoint carbu van die 1.2 nemen, dan gaat die hoogstwaarschijnlijk niet zo goed draaien en veel aan PK's verliezen?

Idd, er zit een plaatje op die plaats... als hij het niet doet: Mechanische pomp eraf en plaatje erover :wink:

bedankt al (Y)
de_conne

3de keer dat ik iets probeer te posten (N) wordt elke keer opnieuw uitgelogd :evil:

eniweej:

*UPDATE*

Mijn Cliotje rijdt terug, en hoe? Zo'n 1.4blok is wel een verschil tegenover mijn oude 1.2.

We hebben die ingaande kabelboom gewoon afgeknipt. En er is geen enkele functionaliteit verloren gegaan.

Iemand een idee waarvoor deze dient?
Plaats reactie