Heb laatst deze vraag ook gesteld maar ik kan mijn eigen topic niet weer vinden en ben vergeten de tips te noteren (en wie de tips gaf...PtrGte?).
Heb binnenkort de APK weer voor de deur staan maar vorig jaar was het qua co-waarde net kiele kiele. Dit wil ik dus dit jaar voorkomen. Is een standaard chip van een 19 een optie? Met dus lagere 'brandstof druk' dan ik op dit moment heb.
Verdere dingetjes wat ik kan doen? Kat gaat er zowiezo weer onder.
co-waarde afregelen
Een andere chip maakt niet uit. Ook een snelle motor, met snelle chip, kan gewoon qua CO door de apk komen.
De kat moet er wel onder zitten, en ook nog werkzaam zijn. Vaak zie je auto's die qua CO Nét te hoog zitten, zo rond de 0.8 % . In veel gevallen is dit te wijten aan een oude, versleten lambdasonde. Zo'n ding veroudert, en heeft dan een steeds rijker mengsel nodig alvorens te reageren. In veel onderhoudsprogramma's wordt het vervangen van de sonde ook gewoon vermeld, vaak bij 100 of 150 k-km. Voor de duidelijkheid, dit is wat anders dan een defecte sonde, die helemaal geen signaal meer geeft. In dat geval zie je vaak een CO van 3-5 procent of nog hoger.
edit:
Ik zie dat 't net kiele kiele was. Die chip doet dan in ieder geval z'n werk. Als oorzaak denk ik dan toch aan een verouderde sonde, of eventueel een kat die echt op sterven na dood is. (om daar wat zicht op te krijgen kan je kijken of 't beter wordt als je 'm fors opstookt, door ff een rondje genadeloos te knallen met je auto).
De kat moet er wel onder zitten, en ook nog werkzaam zijn. Vaak zie je auto's die qua CO Nét te hoog zitten, zo rond de 0.8 % . In veel gevallen is dit te wijten aan een oude, versleten lambdasonde. Zo'n ding veroudert, en heeft dan een steeds rijker mengsel nodig alvorens te reageren. In veel onderhoudsprogramma's wordt het vervangen van de sonde ook gewoon vermeld, vaak bij 100 of 150 k-km. Voor de duidelijkheid, dit is wat anders dan een defecte sonde, die helemaal geen signaal meer geeft. In dat geval zie je vaak een CO van 3-5 procent of nog hoger.
edit:
Ik zie dat 't net kiele kiele was. Die chip doet dan in ieder geval z'n werk. Als oorzaak denk ik dan toch aan een verouderde sonde, of eventueel een kat die echt op sterven na dood is. (om daar wat zicht op te krijgen kan je kijken of 't beter wordt als je 'm fors opstookt, door ff een rondje genadeloos te knallen met je auto).
heb jij 25.000 km met die 2 liter gereden??????Jasper16v schreef:De sonde is vervangen tijdens het vervangen van de motor en gaat nu zo'n beetje 25.000 km mee. Maar ik kan er even naar kijken.
mmm...okee

maar eeuhh...stekjer van de stationair regelschuif loshalen en een beetje pielen met het stelschroefie bovenop het gasklephuis doet wonderen...zeker bij (behoorlijk) warme motor...
succes!
Kan die motor dat niet aan dan ?PtrGte schreef:heb jij 25.000 km met die 2 liter gereden??????Jasper16v schreef:De sonde is vervangen tijdens het vervangen van de motor en gaat nu zo'n beetje 25.000 km mee. Maar ik kan er even naar kijken.
mmm...okee![]()
maar eeuhh...stekjer van de stationair regelschuif loshalen en een beetje pielen met het stelschroefie bovenop het gasklephuis doet wonderen...zeker bij (behoorlijk) warme motor...
succes!