koele kikker

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
5drive
Car: Clio 16V

dag mensen,

Mijn clio 1.8 16v werd niet meer warm, wat doe je? je vervangt de thermostaat. juist? Nee. Die was prima en de auto nog steeds koud.

Het viel mij op dat de koelradiateur al erg warm werd terwijl de thermostaat nog dicht was. Is dat normaal?

Ik krijg de motor enkel met een karton voor de radiateur een beetje op temperatuur.

herkent iemand deze symptonen;
-langzaam opwarmen koelvloeistof,
-goed koelen indien eindelijk heet.

Bij voorbaat dank

rené
5drive

hmmm, kom mensen...denk `ns effe mee...

(want ik weet het niet meer) :(
Mrtn
Car: R5GTT

Hoe heb je gemeten dat de motor niet op temperatuur komt?? van je metertje of met met je hand slangen, radiateur en/of kachelradiateur voelen?

Je radiateur (voor de motorkoeling) kan niet warm worden als je thermostaat dicht is, ervan uitgaande dat ie goed werkt. Of hij blijft open staan continue, of je metertje is aant vals spelen of je kachelradiateur is dicht geslipt waardoor de auto van binnen niet warm meer wordt.
5drive

nee dat was allemaal goed, nieuwe thermostaat geeft zelfde effect. via het electische pompje kan er wel kvs in de radiateur komen.
Thadarkraven
Contacteer:

Nope, dat pompje werkt als ik het goed zeg ook in
combi met je koelven van je radiateur en dan enkel
als je de motor uitzet en je een hoge bedrijfstemp.
hebt dus in jouw geval lijkt me sterk dat je pompje
iets zal uitmaken...

Is mij ook nog steeds niet duidelijk wat er nou wel of
niet warm wordt >-)

Grtzz Tony
:smoke:
5drive

ja, sorry ik zal even wat meer uitgebreid antwoorden.

ik voel dus al dagen aan een stuk met de hand waar het wel of niet warm wordt. Alle slangen en de kachel worden warm. het eigenaardige is dat de radiateur warm wordt terwijl de slang net na de thermostaat koeler blijft, en dus gewoon dicht zit. Volgens mij kan het water dat naar de onderste raditeurslang/waterpomp terug loopt (als thermostaat nog gesloten is) op een of andere manier, bv via de slangen van het electropompje, die vlakbij de ingang van de rad. uitkomt, toch naar de radiateur lekken. op tekeningen zijn er ook vernauwingen of restrictors in de leidingen bij dit pompje getekend, maar ik kan ze niet bij Renault bestellen, want ze staan dus niet in Dialogys.
ik dacht dat het bv. kon zijn dat er ergens een verstopping was waardoor het water anders gaat stromen.
Ten overvloede: het (lauwe) water in het korte koelcircuit komt toch (teveel??) in de radiateur en bereikt dus heel langzaam de bedrijfstemperatuur.

René
Plaats reactie