Renault 5 gt turbo kopen + onderhoud

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Roy Dannenberg

Hoi mensen, (Y)

Ik ben van plan om een renault 5 turbo te kopen nu heb ik een paar leuke renault 5jes op marktplaats gezien. :wink:
O.a. deze:
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... 50%26m%3D0

[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /91458.jpg[/img]

En nog 1tje:

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... 50%26m%3D0

[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /91434.jpg[/img]

Nou is mijn vraag waar moet ik opletten als ik zo'n 5 turbo wil aanschaffen ik heb er namelijk zelf niet zo veel verstand van.
Zijn deze renault's nog wat op marktplaats?
En heeft zo'n renault 5 turbo nog veel onderhoud nodig? (betrouwbare auto?)

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Roy
Ollie

Die 2e klinkt niet verkeerd, zeker de moeite waard om eens langs te gaan...
Topic ff verplaatst naar juiste forum
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Hallo! welkom hier!
maareh..jij zoekt een renault 5 GT Turbo..dat is net iets anders als een 5 Turbo.. :p :beer:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Waarschijnlijk heb je hier wel wat aan:

De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur

Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Roy Dannenberg

Alleen bedankt jullie reacties!(Y) (Y) (Y)

@OLLIE
Wat me nog wel een beetje onduidelijk is wat is het verschil dan tussen een Renault 5 gt turbo en een Renault 5 turbo.
Welke heeft meer vermogen of maakt dat niet uit.
En zit daar nog prijs verschil in

@Chris
Ook nog bedankt voor je duidelijke uitleg waar ik naar moet kijken als ik een 5 turbo aan wil schaffen ik heb er zelf namelijk weinig verstand van.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

verschil is goed te zien, ook al scheelt het 2 letters :)

dit is dus een 5 turbo
[img]http://www.renault-tuning.com/type/11_wittet2.JPG[/img]

en dit dus de 5 gt turbo :)

[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /91458.jpg[/img]
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Een GT Turbo is een Renault 5 1.4 Turbo van het 2e type (1985-1990). Het type wat jij wilt aanschaffen.

Daarvoor heb je nog een ander type Renault 5 gehad (1980-1985). Ook daarvan heb je turbo-modellen. De Turbo 1, Turbo 2 en Alpine Turbo. De Turbo 1 en 2 zijn die brede 5jes, waarbij de motor achterin is geplaatst. De Alpine Turbo is een turbo-model dat gebaseerd is op de standaard 5 uit die jaren. Geen verbreding, geen motor achterin, maar 'gewoon' een 1.4T in het vooronder met aandrijving op de voorwielen.
Roy Dannenberg

En ze hebben alle bij het zelfde vermogen?
Droes

Renault 5 GT Turbo phase 1: 115 pk
Renault 5 GT Turbo phase 2: 120 pk
Renault 5 Turbo: 185 pk (dacht ik)
cees de borst

en de 5 turbo is een pietsje duurder.....
Roy Dannenberg

Niet echt betaal baar dus de 5 turbo.
Dan hou ik het maar bij de gewoone gt turbo :worship:
Strijder

JiggyMF

Of je zoekt iemand die wat meer verstand van auto's heeft die met je mee wil, de kans op een miskoop bij een 5gtt is nogal erg groot tegenwoordig. Vergeet niet dat het om een auto van 15-20 jaar oud gaat, dingen vervangen zul je binnen een jaar altijd wel moeten, wat je ook koopt.

grtz Jiggy
JiggyMF

En staar je niet blind op uitspraken van de verkoper dat bijv heel het blok pas gereviseerd is.

Op een gereviseerd blok door een beunhaas of doe het zelver zit je vaak niet te wachten. Dus altijd bonnen vragen, zijn deze er niet, dan als niet-gereviseerd beschouwen.

grtz Jiggy
Roy Dannenberg

Bedankt voor je tip ik zal hem ook vragen naar de bonnentjes van de reparaties.
Maar is het misschien een optie om met de auto naar een garage bedrijf te rijden en hem daar snel even te laten checken?
Die zullen toch wel snel genoeg zien of de auto verrot is of niet. :smile:
Riël
Über-Spammer

Lief vragen of iemand van de rtc met wat verstand en ervaring meewil is ook een optie, garages weten vaak ook van toeten noch blazen als het op een gtt aankomt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Voor regio Noord-Holland meld ik me bij deze aan :p
Riël dekt limburg en gedeelte brabant :D
5gt8vturbo

en wie doet dan de regio waar de auto`s staan? :p
Kasteel

vriend van me overweegt de 2de, mocht iemand uit de omgeving zich spontaan aanmelden in ruil voor een big mac menu :P
pierre

de eerste foto lijkt me de meest originele, maar de dynamo ontbreekt en dat is raar, je kan er dus uberhaupt niet mee rijden.
ga er vanuit dat na 200.000 km de turbo zijn tijd heeft gehad, de ontsteking zit hierboven dus die zal ook wel kapot zijn, omdat deze niet tegen hitte kunnen.

zou hem zeker even laten testen door een kenner of keuren door een garage.

als dit zgn. niet kan , gewoon laten staan.
Mrtn
Car: R5GTT

Mijn GTTi-tje is eventueel ook te koop, ligt sinds 3 maandjes een blokje in met 81000km origineel, aantoonbaar :)
Mrtn = Maarten
Kasteel

Mrtn schreef:Mijn GTTi-tje is eventueel ook te koop, ligt sinds 3 maandjes een blokje in met 81000km origineel, aantoonbaar :)
en is dat voor de prijs van bovenstaande gtt's?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Denk t niet :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Kasteel

Erik Olijnsma schreef:Denk t niet :p
:O :P
hij is vandaag btw bij eentje in woerden wezen kijken, was een ramp op 4 wielen, dus mochten er nog mensen zijn die daar willen gaan kijken, kunnen zich beter de reis besparen naar het schijnt..
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Hmz.. Deze staat te koop in Woerden..

[img]http://www.renault-tuning.com/type/4_bw28.JPG[/img]

Is het echt zo erg?!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Staat die nog te koop dan?
Dacht dat die al maanden terug was verkocht
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Die staat pas sinds kort op Speurders.nl

De vader van de eigenaar vroeg me een aantal maanden geleden wel of ik interesse had.
Mrtn
Car: R5GTT

Kasteel schreef:
Mrtn schreef:Mijn GTTi-tje is eventueel ook te koop, ligt sinds 3 maandjes een blokje in met 81000km origineel, aantoonbaar :)
en is dat voor de prijs van bovenstaande gtt's?
Hmmm, de onderste staat voor €1500 te koop, de bovenste link is al verwijderd op marktplaats.

Ik wil er wel iets meer voor hebben, maar je krijgt er ook wel iets meer voor :) enne..... dan rij je iig niet in een panda-witte GTT :lol:
Mrtn = Maarten
tm

de mijne is ook te koop, voor foto's zie je maar op

http://groups.msn.com/renault5gtturbo

Kunnen wel een leuke prijs maken
Kasteel

Kasteel

Kasteel schreef:dit weekend eens bij deze: http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... s%26js%3D1
kijken.

er zondag bij wezen kijken
+ blokje/bak/turbo zijn in goede conditie
+ veel onderdelen
- carrosserie niet overal top, lichtje roest bij voor + achterruit, beetje roest aan binnenkant wielkast en heeel lichtjes bij rechterdorpel
- niet 300% strak

kortom, leuk ding puur voor blok en bak ed, carrosserie lijkt me aan te pakken, maar dat moet die vriend van me zelf ff uitzoeken.
thx voor jullie hulp, heb een hoop aand8spunten in de gaten kunnen houden..
-Ray-
Contacteer:

dan lijkt de vraagprijs in orde. waarom heb je m niet gekocht?
Kasteel

-Ray- schreef:dan lijkt de vraagprijs in orde. waarom heb je m niet gekocht?
ik was wezen kijken voor een vriend van me, die bij a'dam woont, omdat de auto bij mij in de buurt staat. deze vriend gaat er zover ik begrepen heb zaterdag naar toe om aan te schaffen :).
smozzie

ik ben dus toen wezen kijken voor die in woerden :lol:
dat ding was echt bagger
koppelings platen rook je als een gek
en als je koppelde moest je zo'n beetje volgas geven wou de motor niet af slaan (N)
en stinken dat ie dan ook ging doen
zegt ie jah je hebt de boel denk ik een beetje verbrand :lol: :lol: :lol:
heb niet eens gek gedaan :p
maar zag ook idd dat hij zijn advertentie weg heeft gehaald ik vraak me dan toch wel af wie dat ding gekocht heeft
want als je een bocht naar links nam vloog de rechter deur open :D :lol:
en dan nog maar niet te spreken over de rest van de auto lak ed :lol:
Andre98765

ik heb op internet een renault 5 GTT te koop zien staan uit 1990 die maar 85.000 km gereden heeft, er staat bij dat de motor en de turbo nog ok zijn, zal je aan een GTT die zo weinig heeft gereden ook zoveel geld aan onderhoud kwijt zijn?
Plaats reactie