Poll
Zijn er Williams rijders die meer dan 6800 rpm draaien met de standaard brandstof injectoren en brandstofdruk ?
I.v.m. de maximale opbrengst van de standaard injectoren wil ik graag weten of dit problemen oplevert.
Williams rijders die meer dan 6800 rpm draaien
Wel een tijdje gedaan ja.
Uiteraard heb je dan weinig vrijheid meer in het afregelen van een bepaalde lambdawaarde, maar de controller trekt 't wel, no problemo, continu open is gewoon geaccepteerd. (ome Renault heeft z''n LDB netjes voor elkaar
)
Inmiddels wel grotere injectoren gemonteerd
Waar je naar mijn mening wel mee uit moet kijken bij de keuze van andere injectoren, is dat de stroomregeling van de ECU niet over de zeik gaat (zie hik-probleempje van bep. rtc-ers). De diagnose hier op is vrij hardnekkig. Dus dan moet je of softwarematig die diagnose uit zetten, of een injector-simulator gebruiken.
Uiteraard heb je dan weinig vrijheid meer in het afregelen van een bepaalde lambdawaarde, maar de controller trekt 't wel, no problemo, continu open is gewoon geaccepteerd. (ome Renault heeft z''n LDB netjes voor elkaar

Inmiddels wel grotere injectoren gemonteerd

Waar je naar mijn mening wel mee uit moet kijken bij de keuze van andere injectoren, is dat de stroomregeling van de ECU niet over de zeik gaat (zie hik-probleempje van bep. rtc-ers). De diagnose hier op is vrij hardnekkig. Dus dan moet je of softwarematig die diagnose uit zetten, of een injector-simulator gebruiken.
rev it like a rental
Volgens de meting die ik gedaan heb staan de injectoren al bij ongeveer 6600 rpm op 100% duty met de standaard 788173 software. Het zal duidelijk zijn dat wanneer je over de ~ 6600 rpm gaat de AFR waarde alleen maar hoger zal worden. Ik ken een aantal mensen die 7000 of 7500 rpm draaien met hun Williams en naar eigen zeggen geen problemen hebben met de AFR waarde.
Dit zou betekenen dat de VE van de motor erg snel minder wordt boven de 6500 rpm, of ze hebben geen accurate AFR meting gedaan.
Echter, buiten het feit dat je de complexe injectietijd berekeningen die de ecu maakt, geheel overboord gooit wanneer je de 100% duty overschrijdt,
zijn er nog een aantal andere dingen die me opvielen.
Bij het converteren van de live parameter datastream naar datalog formaat en het testen daarvan, viel het me op dat de output daarvan stopt zodra de 100% duty injectietijd overschreden wordt. Naar wat verder onderzoek bleek ook de standaard software hiervan last te hebben. Ik heb nog niet alle software versies getest maar bij de meeste stopt de datastream zodra de injectors vol open staan.
Een upgrade naar grotere injectors is dan ook zeker aan te raden.

Dit zou betekenen dat de VE van de motor erg snel minder wordt boven de 6500 rpm, of ze hebben geen accurate AFR meting gedaan.

Echter, buiten het feit dat je de complexe injectietijd berekeningen die de ecu maakt, geheel overboord gooit wanneer je de 100% duty overschrijdt,

Bij het converteren van de live parameter datastream naar datalog formaat en het testen daarvan, viel het me op dat de output daarvan stopt zodra de 100% duty injectietijd overschreden wordt. Naar wat verder onderzoek bleek ook de standaard software hiervan last te hebben. Ik heb nog niet alle software versies getest maar bij de meeste stopt de datastream zodra de injectors vol open staan.
Een upgrade naar grotere injectors is dan ook zeker aan te raden.

Rob moet niet zo veel kletsenWaar je naar mijn mening wel mee uit moet kijken bij de keuze van andere injectoren, is dat de stroomregeling van de ECU niet over de zeik gaat (zie hik-probleempje van bep. rtc-ers). De diagnose hier op is vrij hardnekkig. Dus dan moet je of softwarematig die diagnose uit zetten, of een injector-simulator gebruiken.