1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Zit er er wel verschil tussen de 16v kop en de williams kop? ok nokkenassen maar verder?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

naar mijn weten niet echt...de inlaatkleppen zijn misschien iets groter, maar dat zal niet veel zijn, als het al zo is...

maar ook dat weet ik niet zeker...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De inlaatkleppen van een Williams zijn 3(!)mm groter.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

AH JOH GEK!!! :)

3mm groter:

dat betekent:

16v origineel=30,8 mm (oke misschien 30,7)

wat je denk ik bedoelt = 0,3 mm groter...

dat dacht ik eigenlijk...maar anders zouden ze groter zijn dan die van de meganekop, een mm groter dus...nee...dat ZEKER NIET! :D
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

PtR... ehh...wat weet je misschien van een ombouw naar een turrrrrbo 16v motor? Die dingen zijn zo sterk,die vreten versnellingsbakken, motorsteunen en weet ik niet wat... (Y)

Maar alleen een turbo, uitlaatspruitstuk en nieuwe koppakking lijken mij niet heel veel meer te kosten dan een volledige 2.0 ombouw met de snelst mogelijke configuratie, of niet?
Laatst gewijzigd door MarcoG op zo 2 jan 2005 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

PtrGte schreef:AH JOH GEK!!! :)

3mm groter:

dat betekent:

16v origineel=30,8 mm (oke misschien 30,7)

wat je denk ik bedoelt = 0,3 mm groter...

dat dacht ik eigenlijk...maar anders zouden ze groter zijn dan die van de meganekop, een mm groter dus...nee...dat ZEKER NIET! :D
't is net ff waar je de klepafmetingen meet, buitenkant klep, buitenkant afdichtvlak, of buitenkant zitting, maar de volgende maten KLOPPEN, mr motorbouwer:
1.8 16v 30mm
willy 2.0 16v 33mm
Megane 2.0 16v 34mm
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:PtR... ehh...wat weet je misschien van een ombouw naar een turrrrrbo 16v motor? Die dingen zijn zo sterk,die vreten versnellingsbakken, motorsteunen en weet ik niet wat... (Y)

eerst zien dan geloven he :D

Maar alleen een turbo, uitlaatspruitstuk en nieuwe koppakking lijken mij niet heel veel meer te kosten dan een volledige 2.0 ombouw met de snelst mogelijke configuratie, of niet?
'

eeuuhh...

laten we zeggen dat je het daar niet mee redt...er zullen wel wat meer spullen op de plank moeten komen...

en een turbo (een goeie en een nieuwe) is niet zo heel goedkoop :wink:

maar goed...als je goedkoop uit wil zijn ben je beter af met een standaard 2 liter...

wil je iets meer geld uitgeven dan laat je aan die 2 lmotor nog wat doen (nokkenassen, kleppies, en nog wat andere spullen)

en als je geldverslindend bezig wilt gaan zijn, dan moet je aan die turbo gaan denken naar mijn mening...
[onder voorwaarde dat je het ECHT GOED wilt doen]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

MarcoG schreef:PtR... ehh...wat weet je misschien van een ombouw naar een turrrrrbo 16v motor? Die dingen zijn zo sterk,die vreten versnellingsbakken, motorsteunen en weet ik niet wat... (Y)

Maar alleen een turbo, uitlaatspruitstuk en nieuwe koppakking lijken mij niet heel veel meer te kosten dan een volledige 2.0 ombouw met de snelst mogelijke configuratie, of niet?
Als je bepaalde topics hier in de gaten zou houden, of een search doet op dit onderwerp, kwam je er achter dat het niet zo simpel ligt :)
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

jeroen.k schreef:En die willen geen rtcér worden? ;)

Of rijden ze niet op de openbare weg? :P
Hee mannen, ben nu voor het eerst hier op het RTC-forum, zie ik tot mijn grote verbazing de blokjes van Patrick hier als topic. Ik ben ook zo'n niet RTC-er die wel een blokje krijgt, ben benieuwd of ik kan vliegen met m'n karretje .... ???
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

misschien ff voorstellen???

neem aan dat je niet Frits heet... :wink:

er wachten meer mensen op een motortje, dus ik kan wel gokken naar je echte naam maar dat is ook niks natuurlijk...

Mocht je voornaam Laurens zijn, dan mag je alvast weten dat je blokkie klaar staat! :wink:

groeten
:beer:
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

PtrGte schreef:lijkt me leuk om dat spul te bouwen, niet onbelangrijk nadeel is dat ik inderdaad geen rooie cent voor die shit heb... :lol:

eerst maar een paar mensen aan een omgebouwde "simpele" 2 liter helpen, dan winterslaap en dan volgend jaar weer verder met de plannen die al lang op schap staan... :)
Dat is je goed gelukt Ptr, ik ben er een van die wel een simpel 2.0L-tje wil. Je weet wel, die mafkees uit amsterdam die je helemaal dood mailt

Groet,

Laurens tC (Y)
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

PtrGte schreef:misschien ff voorstellen???

neem aan dat je niet Frits heet... :wink:

er wachten meer mensen op een motortje, dus ik kan wel gokken naar je echte naam maar dat is ook niks natuurlijk...

Mocht je voornaam Laurens zijn, dan mag je alvast weten dat je blokkie klaar staat! :wink:

groeten
:beer:
ahh fijn, nu slaap ik helemaal niet meer vanavond.
Sorry, had ik inderdaad wel even eerst kunnen doen, netjes mijn naam zeggen, is nu gebeurd ....

Hoop zondag even langs te komen om hem op te halen, OK ????

groet,

Laurens
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

zondag = just fine (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep nog een blok wat richting Made moet... :~
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

Heb nu een mooi nieuw glimmend blokje thuis liggen, maar heb nog even een vraag, zowel aan PtrGte als aan alle anderen die al zo'n blokje hebben van Patrick: Kom ik nog door de apk (CO gehalte, 4 gassen test) met dat nieuwe blokje, tenminste als ik de kat er weer onder schroef ?? Iemand ervaringen .......

(Y) (N) :worship:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Voor een 4-gassentest moet je sowieso een kat eronder hebben hangen.....
Ik ben met m'n "oude" blok nooit bij de APk geweest, dus ik weet niet hoe hoog de CO is, maar volgens mij had Jasper er wel wat moeite mee om er doorheen te komen. Maar dat zou je even bij hem na moeten vragen om het zeker te weten.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Met een goede kat kom je gewoon netjes door de apk.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

goeie kat en goeie lambdasonde.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

geen probleem over het algemeen...

als alles in orde is (wat bij de 16v nogal eens NIET is) moet het geen probleem zijn...
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

Bart V schreef:Met een goede kat kom je gewoon netjes door de apk.
Bart, begrijp ik uit jou reactie dat jij net zo'n 2.0L blokje hebt en woont in Blaricum ? Mijn ouders wonen in Baarn dus ben nog al eens in de buurt! Ga jij wel eens naar die meeting die vroeger in Soest was op het industrieterrein en tegenwoordig bij de nijhof geloof ik .... Zo ja, is dat wat om naar toe te gaan ??
Allen dank voor de info, denk dat het dus wel moet gaan lukken die apk over en maandje of twee ....
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

Nu ik dan toch bezig ben: "Wat voor bougies hebben jullie in de omgebouwde 2.0L zitten ?" Wat zijn de beste en wat kosten ze ongeveer ?
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Bolkestein schreef:Nu ik dan toch bezig ben: "Wat voor bougies hebben jullie in de omgebouwde 2.0L zitten ?" Wat zijn de beste en wat kosten ze ongeveer ?
Gewoon die normaal ook in de 1.8 16v zitten. Heb ze bij de dealer weggehaald en het zijn de dikste kosten niet.
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ow ja.... Patrick, het beroerde stationair lopen als het blok koud is is ook opgelost. Bleek toch de computer te zijn. Ben zaterdag bij Menno geweest om dit probleem te tackelen. Menno nogmaals bedankt daarvoor. (Y) :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jij litert nu ook in 2 Mars? Nice 8)
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Steven schreef:Jij litert nu ook in 2 Mas? Nice 8)
Naah, ik heb tegenwoordig de Williams editie van de 19 16v. :wink: :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

mooi dat ie het goed doet nu...

ennuh...rij ermee alsof het je vriendin is he...

eerst rustig aan... :wink:

succes, veel plezier en hou 'm heel he... :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Wow patrick, was jij het niet die beweerde dat je zoŽn nieuw blokje niet "in" hoefde te rijden? :)
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Patrick rijdt z'n blokkies altijd 'netjes' in.
Van de trailer naar de rollenbank is toch zeker zo'n 15m. :D
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

PtrGte schreef:mooi dat ie het goed doet nu...

ennuh...rij ermee alsof het je vriendin is he...

eerst rustig aan... :wink:

succes, veel plezier en hou 'm heel he... :)
Dat komt wel goed. En het inrijden gebeurt momenteel door m'n pa aangezien ik vorige week dinsdag geopereerd ben en niet in staat ben om zelf auto te rijden. Het blokje is op zich ook nog wel redelijk zuinig. We hebben al zo'n 500 km gereden waarbij 3/4 tank inhoud verbruikt is. (Y) :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:Wow patrick, was jij het niet die beweerde dat je zoŽn nieuw blokje niet "in" hoefde te rijden? :)
SSSSsssstt..... :wink:

tis BETER om 'm in te rije, maar voor mij goed zat... :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Fastchip schreef:Patrick rijdt z'n blokkies altijd 'netjes' in.
Van de trailer naar de rollenbank is toch zeker zo'n 15m. :D
hahaha :D

overdrijven is ook een vak...

het was precies 11 km... :)

of...

wacht even...

dat was met 13" dus waarschijnlijk 10 echte km's... 8)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

UPDATE:

het heeft maanden geduurd voordat er weer zuigers binnen waren (eind 2004) ...ik had er op de gok 24 genomen, om een beetje vooruit te kunnen...met het risico dat ze niet verkocht zouden worden...maar helaas...ze zijn alweer op...

dus maar weer even kijken wanneer de nieuwe bestelling binnen komt...

kortom: als iemand zit te twijfelen over een 2.0 16v motortje, dan hoor ik het wel...
:wink:
binnekort komt een website(je) online waar het een en ander wat duidelijker wordt, over de motoren, voor zover dat nog niet duidelijk genoeg was met dit ellenlange (soms vrij onzinnige :) ) topic :D

ik zal er een simpele lijst neerknallen met alle onderdelen per stuk die in de 2.0 16v gaan, zodat er wat dat betreft geen onduidelijkheid meer is over de "inhoud" van een omgebouwde 2.0 16v

bij vragen, opmerkingen, suggesties....

twijfel niet en mail, pm of bel...

Groeten uit Made (Y)
Gast

Hoi Pat,

Pieter zijne staat te koop (250 km op het blok)

grts, Jo
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

nou ja...voor de belgische liefhebbers dan he :)

maar heb Pieter even gesproken, maar de auto hoeft niet perse weg...

maar als iemand de juiste prijs betaalt wel...maar ja...

da geldt voor alles eigenlijk :D
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Veban Rijswijk heeft nog een set gesmede JE zuigers in voorraad. Voor diegenen die een high-performance turbo motor willen bouwen.

€ 1000,-

diameter 83mm
compressieverhouding 8,75:1
Plaats reactie