spoorvorming, banden, schokbrekers en uitlijning

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

:evil: Ik heb een probleempje met mijn r21 nevada.
Hij heeft erg veel last van spoorvorming en soms als ik gewoon rechtdoor rij op een rechte goede weg, ook met handen los gaat ie gewoon rechtdoor. Maar soms stuurt hij spontaan naar links. De schokbrekers zijn goed, banden hebben de maat 175/65-14, waarvan de linker meer is afgesleten dan de rechter, maar dan zou ik verwachten dat de auto naar rechts zou gaan.

stuurkogel is recent vervangen.

Wel staat het stuur niet helemaal recht, staat iets naar rechts gedraaid.

Wat kan er fout zijn?
Anonymous

Heb ik bij mijn 19 16v ook last van...

volgende week de fuseekogels vervange (dacht die vent bij de garage)

/edit
heb em natuurlijk wel eerst uit late lijne om te kijke
of het daar aanlag (toch 3 maande garantie op :) als de
kogels vervange zijn gewoon weer terug)
Calle

Dit klinkt heel erg als speling in de bevestiging van het stuurhuis, iets wat wel bij meer Renos van die leeftijd voorkomt. Een vriend van mijn had het bij zijn 19 16V ook en heeft nu de beugel en rubbers vervangen en nu gaat hij ook weer gewoon heen waar je hem naar toe stuurt en rechtdoor als dat moet.

Als je de auto op de brug hebt of de voorwielen los van de grond moet je eens het stuurhuis zelf vastpakken en daar een beetje aan gaan robben, dan zou je eventuele speling moeten kunnen voelen.
pierre

ik denk aan een te ruime ( versleten ) fuseekogel, of beide.

sporing kan ook aan het bandtype liggen, maar dan zou het altijd moeten optreden.

speling in het stuurhuis aan de buitenbevestiging heb ik nog nooit in 400.000 km gehad.
Anonymous

Nevada schreef::evil: stuurkogel is recent vervangen.

Wel staat het stuur niet helemaal recht, staat iets naar rechts gedraaid.

Wat kan er fout zijn?
Vergeten de sporing weer te stellen. Dat is ook de reden dat je stuur nu niet meer recht staat.

Bij speling op de stuurhuisrubbers had de APK uitsluitsel moeten geven.

Overigens: bij vervanging van de ophanging of het stuurmechanisme moet de sporing altijd worden gecontrolleerd en zonodig worden afgesteld.
Anonymous

BTW,

De Nevada heeft nogal eens last van stabilisatorstang problemen (schiet makkelijk los uit draagarm-rubber.
Als dit het geval is dan gaat ie 'zwabberen' of geeft het gevoel van een overdreven 'Franse' vering.

Een grotere opsluitring (aan de stabilisatorstang uiteinden) wil nog wel eens helpen.
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:ik denk aan een te ruime ( versleten ) fuseekogel, of beide.

sporing kan ook aan het bandtype liggen, maar dan zou het altijd moeten optreden.

speling in het stuurhuis aan de buitenbevestiging heb ik nog nooit in 400.000 km gehad.
Nee, stuurhuizen van een gtt zitten op het subframe geschroefd, en niet in rubbers, zoals bij andere. Maar ,ik weet neit of dit voor alle gtt's geldt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Fase 1 / Fase 2 he :p
Riël
Über-Spammer

Ohja dat was't :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

Riël schreef:Ohja dat was't :)
het zit zo, mijn fase 1 had een stuurhuis met een extra nylonbus, dus 2-3 bouten in totaal, maar bij het nieuwe stuurhuis is die bus gewoon achterwege gelaten, een modificatie, en wordt 1 bout gebruikt.
dus die nylon bus heeft geen zin.
Plaats reactie