Benzinepomp; op geschakelde spanning?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
qauckemoly

Zondag stond ik samen met mijn Renault 9 Turbo op de vluchtstrook langs de snelweg. De motor weigerde nog aan te slaan. Nader onderzoek door de ANWB wees uit dat de benzinepomp geen spanning meer kreeg en met een geimproviseerde oplossing hebben we de benzinepomp gevoed.

Nou heb ik de draad getraceerd en die komt uit bij een soort relais (weet niet of het een relais is) met de naam "Temporisateur". Het apparaatje doorgemeten en gekeken wat voor spanningen er aanwezig zijn, maar dat was slechts een massa en een constante spanning en naast de draad die naar de benzinepomp loopt zitten nog twee draden waar niet bekend van is wat ze doen. Ik vermoed dat een daarvan een soort geschakelde spanning moet zijn, maar weet dit dus niet zeker. Het kastje schakeld ook niet als ik er spanning op zet.

Ik heb nu het kastje vervangen voor een normaal relais en heb ergens anders een geschakelde spanning weg gehaald, maar weet niet of dit hoort. Het Haynes boek zegt niets over dit kastje en laat hem ook niet zien op de tekeningen van de zekering/relais kast.

Nu pompt de benzinepomp als de auto op het contact staat, ook dus als de motor niet loopt. Is dit een probleem? Er zit dus ook een benzinedrukregelaar onder de motorkap die de overige benzine volgens mij weer terug pompt. Iemand?
canonballman

Hoi Kwakkemolen,

Bij de injectie autos vanaf plusminus '90 wordt de pomp slechts kort aangestuurd om druk op te bouwen en daarna niet meer. Echter, bij de GT turbo draait de pomp continu zolang de auto op contact staat. Mag dus mijns inziens bij jouw R9 ook gewoon (en zal standaard ook zo geweest zijn). Oftewel: je hebt nu eenzelfde schakeling, maard an met andere onderdelen......

Benzinepomprelais problemen zijn veel voorkomend bij de GT turbo (en dus ook 11 en 9)
qauckemoly

ok, bedankt voor je reply.
Menno

Nou, dat waag ik te betwijfelen, kogeltje. Volgens mij hoort dat temporisateur-relais te schakelen als er een pulssignaal vanaf de ontsteking op komt te staan.
rev it like a rental
Steven
Car: M536

Bij de GT heb je ook 2 relais, 1 in de grote schakeldoos (met zekeringen enzo) onder handschoenenkastje en de ander zit rechtsachter achter het deurpaneel.

Dus Quacemole, kijk daar ook ff, zal ongetwijfeld hetzelfde gelayout zijn als de GT.
Riël
Über-Spammer

Klopt wat u zegt, steven.

Volgens mij moet de pomp enkele seconden lopen door middel van het relais, wordt de motor niet gestart, stopt de pomp weer. Zodra zoals menno zegt de motor start, zal de pomp aanblijven.

Volgens mij hadden ze dat hierboven al gezegd? :~
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
qauckemoly

Steven,

Kun je mij ook vertellen dan welk relais op de zekeringprint dat is? Het tweede relais, waarschijnlijk die temporisateur, lag bij mij los naast de zekering print, maar ik kon niet traceren waar de onbekende draden hiervan naartoe gaan, maar dan is dat waarschijnlijk dat relais?
Riël
Über-Spammer

Nee, achterpaneel passagierskant, naast de achterbank loshalen (kutwerk :)) daar zit nog een relais.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman

Menno schreef:Nou, dat waag ik te betwijfelen, kogeltje. Volgens mij hoort dat temporisateur-relais te schakelen als er een pulssignaal vanaf de ontsteking op komt te staan.
Damn, ik HAAT het als ik ongelijk heb :wink:

Naja, electronica was toch al niet mn sterkste kant
canonballman

Menno schreef:Nou, dat waag ik te betwijfelen, kogeltje. Volgens mij hoort dat temporisateur-relais te schakelen als er een pulssignaal vanaf de ontsteking op komt te staan.
Damn, ik HAAT het als ik ongelijk heb :wink:

Naja, electronica was toch al niet mn sterkste kant
Steven
Car: M536

Geduld hebben ooknie blijkbaar :D
qauckemoly

tja, we hebben het hier wel over een renault 9 Turbo en geen R5GTT, dus achterpanelen heb ik niet (vier deuren). Bovendien loopt de draad vanaf de benzinepomp rechtstreeks naar deze temporisateur toe en vandaar uit verdwijnen de onbekende draden achter het dashboard (niet traceerbaar, dus kennelijk zit het bij mijn auto toch anders. In ieder geval bedankt voor de reacties.
Plaats reactie