turbodruk opeens 1.5 bar???

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

wat ik vandaag toch weer heb meegemaakt
wij kwamen van gestel af, en wilde naar huis rijden..
ik trap 'm ff lekker open..
en ineens

BAAMMM!!!

knal uit m'n uitlaat en turbo deed nix meer..
ik dacht bij me eige.. aaaah nee he!! turbo naar de klote..
dus daar naast de weg gezet, en ff gekeken..
bleek de turboslang bij m'n blow off valve eraf geschoten te zijn.
ok.. die erweer aangemaakt.. en verder gereden..
alles leek weer in orde..
dusja.. weer ff booste..
maar nou ging m'n turbo meter bijna rond
eerst stond ie bijna horizontaal.. en nou verder en met het pijltje naar beneden
keb nou dus zo'n 1.5 bar turbodruk ipv 1.1
begint dan ook intehouden zo rond die druk.. (N)
vind het raar, en kut, want wil geen hogere druk, want wil nix naar de klote hebbe :@
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

lekje in het stuurcircuit richting wastegate? Check eens wat slangetjes, zou ik zeggen.
rev it like a rental
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

zal morge wel ff kijke..
hijs wel snel nou :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij gaat ook snel stuk zo :p

Kan zijn dat je wastegate blijft hangen, kijk dus ff of dat stangetje uberhaupt nog wel heen en weer wilt.

En anders is het idd wat Menno zeg, een lekke stuurslang.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

wastegate die niet helemaal lekker gaat of een kapote slang lijkt mij ook het meest logisch, op 1.5 bar gaat ie snel stuk heb ik paar weken geleden ook gemerkt :D :D , beter eerst mah es kijken wat er aan de hand is voordat je strax nog effe een koppaking moet steken :smoke: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

was de slang die van wastegate naar de carb loopt..
deze "was" kapot..
nou ff snel met tape aan elkaar gebonden en porbleem was opgelost :)
morge ff nieuwe halen

deze kan dicht
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor de volledigheid, die KNAL is je overdrukbeveiliging, die kapt de onsteking af boven een bepaalde druk (die 2 stekkers op de slang naar de intercooler).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dacht het niet Rïelleke, anders kan ie nooit een meter onderin het dash krijgen :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat ding kan opgedraaid zijn naar meer druk, en bovendien staat het metertje bij 1.1 bar al meer dan horizontaal .Zover die metertejs wat zinnigs aangeven :D

Maar bij hoge druk een harde knal en dan weer verder, dat kan bijna alleen de onsteking zijn. Trouwens, als 't wat anders was is 't nie goe :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Riël schreef:Dat ding kan opgedraaid zijn naar meer druk, en bovendien staat het metertje bij 1.1 bar al meer dan horizontaal .Zover die metertejs wat zinnigs aangeven :D

Maar bij hoge druk een harde knal en dan weer verder, dat kan bijna alleen de onsteking zijn. Trouwens, als 't wat anders was is 't nie goe :p
Hoeft niet perse de overdrukbeveiliging te zijn, kan ook zijn dat je ontsteking 't niet meer trekt.
rev it like a rental
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

die knal was maar 1 keer he
toen de slang eraf knalde.
reed nog wel gewoon, maar zonder turbo
toen alles weer aangesloten (wist toen nog niet dat er nog een slang kapot was) en toen reed ie op 1,4 bar ofzo.
toen geen last meer van knalle gehad
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Steven schreef:Kan zijn dat je wastegate blijft hangen, kijk dus ff of dat stangetje uberhaupt nog wel heen en weer wilt.
Goed punt. Al heb ik nog nooit gezien dat de wastegate niet meer open ging. Wel dat ie open bleef staan door een klemmende actuator-overbrenging. (Het stangetje dus...)
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

net ff nieuw slangetje wezen halen..
maar ik heb nog 1 vaag ding..
je hoort de turbo nog echt goed..
lijkt wel of er een verkrachte koe onder m'n kap ligt
iemand een id wat dit kan zijn?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Nog iemand met een koe onder de kap :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Hoe weet ie eigenlijk hoe een verkrachte koe klinkt,hij zal toch niette...........nee vast nie :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=

@ Florus, er zijn zieke mensen op deze aardbol :p :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

dankje erik..
en florus.. you never know :smoke:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

da_stiech schreef:die knal was maar 1 keer he
toen de slang eraf knalde.
reed nog wel gewoon, maar zonder turbo
toen alles weer aangesloten (wist toen nog niet dat er nog een slang kapot was) en toen reed ie op 1,4 bar ofzo.
toen geen last meer van knalle gehad

heb et ook wel eens gehad dat er een slang sprong dat geeft echt een rot klap, d8 gelijk dat er vanalles kapot zou zijn, turbo ofzo omdat ie dan ook niet meer trekt, maar was gelukkig alleen een slang.

als je em in de drukbegrenzer rijd lijkt het me niet dat ie dan gaat knallen, dan houd ie alleen maar in
R5GTT. Drive it like you stole it
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

als je em in de drukbegrenzer rijd lijkt het me niet dat ie dan gaat knallen, dan houd ie alleen maar in
Nee,das echt een knal en daarna inhouden. Dacht dat alles uit elkaar knalde :lol:
Plaats reactie