Het is vast al vele malen behandeld, maar met de search functie kon ik geen antwoord vinden op de volgende vraag:
Ik heb een turbodrukmeter van autostyle (zo'n nieuwe die zwart is als de witte led niet brandt) en die heb ik in mijn R9Turbo (zelfde blok als R5GTT) aangesloten op de vacuumslang, dezelfde slang waarop ook mijn dumpvalve zit. Als ik nu bijvoorbeeld op de snelweg rijd, hoor ik de turbo fluiten, de standaard meter geeft ongeveer met de wijzer aan tot bij de 'T' van turbo, maar de autostyle meter geeft een onderdruk aan van ongeveer -0,3. Als ik het gas vol intrap schiet de meter door tot 0,5 bar, maar zodra ik het gas weer wat loslaat verdwijnt de wijzer weer onder de 0. Heb ik hem verkeerd aangesloten of klopt deze meting wel. Het lijkt me niet, want als de meter nog geen 0 bar aangeeft, blaast mijn dumpvalve toch af bij het loslaten van het gas.
Iemand?
Verkeerd aangesloten turbodrukmeter?
Das heel normaal 
Bij gas los geeft ie ongeveer -0.6/0.7 aan, right?
Je meet namelijk de turbodruk onder de gasklep, zodra jij gas loslaat gaat de gasklep dicht en zuigt de motor alles onder de gasklep vacuum.
Dat is dus die -0.7 die ie aangeeft.
En dattie onder de 0 toch kan afblazen is omdat er een hele hoop weerstand in je inlaatsysteem zit.
Je turbo draait idd en levert een bepaalde druk, maar door alle bochten van de slangen, de intercooler en met name de venturi en de gasklep zorgen dat er nogal wat drukverlies is.
Onder en boven de gasklep kan bijv. zo al 0.15-0.2 bar schelen.
En 0.5 + 0.15-0.2 = 0.65/0.7, das dus prima.

Bij gas los geeft ie ongeveer -0.6/0.7 aan, right?
Je meet namelijk de turbodruk onder de gasklep, zodra jij gas loslaat gaat de gasklep dicht en zuigt de motor alles onder de gasklep vacuum.
Dat is dus die -0.7 die ie aangeeft.
En dattie onder de 0 toch kan afblazen is omdat er een hele hoop weerstand in je inlaatsysteem zit.
Je turbo draait idd en levert een bepaalde druk, maar door alle bochten van de slangen, de intercooler en met name de venturi en de gasklep zorgen dat er nogal wat drukverlies is.
Onder en boven de gasklep kan bijv. zo al 0.15-0.2 bar schelen.
En 0.5 + 0.15-0.2 = 0.65/0.7, das dus prima.

-
Ok,
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik ben blij dat het zo hoort, scheelt weer werk, haha.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik ben blij dat het zo hoort, scheelt weer werk, haha.