[gtt] nut van steunstang?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Turbo-Peer

Even een vraagje voor de mensen die dit misschien weten. :)

Tussen de versnellingsbak en motor bevindt zich helemaal onderaan een stang, welke op de versnellingsbak met een enkele bout is bevestigd.
Is het enige nut van deze stang: een beetje ondersteuning te geven aan de versnellingsbak??? En is die ondersteuning van levensbelang? Mij lijkt het haast overbodig aangezien de bak al goed bevestigd zit zonder die stang.

Ik vraag dit omdat deze stang los zit bij m'n GTT.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Dat vind ik nou een interessante vraag...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

HET woord in dit geval is STIJFHEID.

het zal best gaan zonder die stang, maar die stang neemt een hoop kracht op, waardoor de rest van de boutjes en, ook het huis van de bak en blok minder belast worden. Ze zullen hierdoor minder belast worden, en minder gauw kapot gaan. Omdat het zaakje minder flexibel is, zullen tevens lagers van bak en blok minder belast worden.
Tot slot nog een comfortreden. Het spul is stijver, en zal daardoor minder last hebben van trillingen.

Die stang is een ouderwetsch voorlopertje van de tegenwoordige carters die volledig verschroefd zijn met de bak. Als je nog verder kijkt, zie je dat bij veel motoren het carter zelf ook enorm stijf gemaakt wordt, met een soort brugstuk er in, wat doorloopt naar de hoofdlagerkappen. Ook de buitenkant is vaak voorzien van een hoop ribben. Dit allemaal voor levensduur, en tegen trillingen.
Stijfheid rulez in de motorenbouw :)
rev it like a rental
kevinb
Contacteer:

bij mij zit die buis er ongeveer ook al een jaar niet meer in, en heb er nog geen problemen door gehad,
Maar als ze gewoon los hangt, zou ik ze gewoon terug vasthangen lijkt het me minste werk, en ben je zeker..
Bart V

kevinb schreef:bij mij zit die buis er ongeveer ook al een jaar niet meer in, en heb er nog geen problemen door gehad,
Maar als ze gewoon los hangt, zou ik ze gewoon terug vasthangen lijkt het me minste werk, en ben je zeker..
Ik zou die buis er weer opzetten, lijkt me duidelijk dat dat ding er niet voor jan lul op zit.
cliomaniac

dat is nou je schakelstang :) gewoon er af halen heb je een automaat
if it isn't possible it is not impossible
Bart V

cliomaniac schreef:dat is nou je schakelstang :) gewoon er af halen heb je een automaat
Zou je denken?
Turbo-Peer

Dit is niet de schakelstang maar duidelijk een steun/stijfheidsstang.
Maar het nut van stijfheid zie ik nie zo goed in, want ten eerste zit de versnellingsbak al erg goed bevestigd met bouten en ziet het stangetje er maar een beetje slapjes uit.
Maar zal 'm er zeker weer opzetten, zoveel moeit is het niet.
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer

Nu de totale motor van de gtt met bak etc. wordt vervangen, blijkt dat het huis van de bak op enkele plaatsen aan de bovenzijde (haar)scheurtjes vertoond. Ik verdenk nu toch het loszitten van de steunstang als oorzaak van deze scheuren. Zit er blijkbaar niet voor jan l*l.
Audi 80 met GTI motor
speedline

Even een kleine aanvulling:

Renault schroeft af fabriek geen enkel onnodig onderdeel op een auto. Elk onderdeeltje hoe lullig ook heeft een functie. Zelfs al kun je zelf niet beredeneren waarom.

Elke redenering dat je iets weg kunt laten, zeker op technisch gebied, is bij voorbaat verkeerd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Joh... ;)
Turbo-Peer

speedline schreef: Elke redenering dat je iets weg kunt laten, zeker op technisch gebied, is bij voorbaat verkeerd.
Wilde de steunstang zeker niet weglaten, maar zat los bij aankoop van de auto
Audi 80 met GTI motor
Calle

Turbo-Peer schreef:
speedline schreef: Elke redenering dat je iets weg kunt laten, zeker op technisch gebied, is bij voorbaat verkeerd.
Wilde de steunstang zeker niet weglaten, maar zat los bij aankoop van de auto
Dan heeft de vorige eigenaar je goed genaaid door te lui te zijn dat ding terug te zetten. Ik weet niet hoe het zit met je inbeeldings vermogen van krachten, maar zonder stang heb je maar de helft van de breedte van de verbinding tussen motor en bak in verticale richting... Dat is ineens wel heel van minder, dat moet de bovenste halve boog van de bak alle krachten opvangen.

Als je probeert logisch te redeneren waarom zo'n apparaat op die plek zit kom je er vaak al achter waar hij voor dient. Hoe vreemd het af en toe in elkaar lijkt te zitten, het meeste is toch gebaseerd op logica (en vaak uit traditie).

Minder stijfheid betekend meer flexibiliteit, dus elke keer als je een drempel op of af rijdt zal de verbinding tussen de motor en de bak doorbuigen (hij is aan de uiteinden ondersteund, dus het midden gaat "wil" naar beneden) met een hoop minder leuke dingen als gevolg (krukas en versnellings bak as maken een klein hoek, extra druk op je lagers, etc). Als die stang er wel zit neemt die een hoop van de trekkrachten op om die beweging tegen te gaan. Waarom denk je dat je op een na sterkste bouten in je auto het blok en de bak verbinden en dan nog eens met zoveel. (de sterkste houden je vliegwiel op zijn plek).
Turbo-Peer

Nu ik toch bezig ben met de bak te plaatsen. Met hoeveel Nm moeten de moeren en bouten worden vastgezet. Heb iemand ooit eens 25Nm, maar ook 40Nm horen roepen.
En aan opmerkingen zoals een halve slag voor kapot heb ik uiteraard niet veel.
Audi 80 met GTI motor
Turbo Marco

speedline schreef:Even een kleine aanvulling:

Renault schroeft af fabriek geen enkel onnodig onderdeel op een auto. Elk onderdeeltje hoe lullig ook heeft een functie. Zelfs al kun je zelf niet beredeneren waarom.

Elke redenering dat je iets weg kunt laten, zeker op technisch gebied, is bij voorbaat verkeerd.
Ow is dat zo ??
Dus je kan wel iets toevoegen maar niet iets weglaten :lol:
Die stang hoort daar idd te zitten maar om te zeggen dat Elke redenering dat je iets weg kunt laten, zeker op technisch gebied, bij voorbaat verkeerd is gaat niet helemaal op.
Maar dat weet jij ook wel :wink:
Dan vind ik het wel vreemd dat je met een kleine aanvulling aan komt zetten die geheel overbodig is :beer:

greetz Marco
pierre

standaard fabrieksantenne kunnen we weg laten is een onding.
standaard fase 1 velgen kunnen we weglaten, zijn niet te balanceren.
en al die onderdelen die gemodificeerd zijn in de laatste versies kunnen we ook wel afmonteren bij de eerste versies en vervangen door betere.

en niet te vergeten het antidampbel en vapour lock systeem is ook verre van perfect, de meeste leden hebben dit al weggelaten. :)
Riël
Über-Spammer

Trouwens die stang zit er, omdat aan de onderzijde van de bak geen mogelijkheid is tot bevestiging, vandaar die oplossing :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie