Het viel me vandaag ineens op dat er zo'n halve centimeter ruimte zit tussen het "top plaatje" en de "steun" (ik weet helaas de juiste benamingen niet). Het lijkt erop dat dat ook het geval is bij de Williams op de foto. Hoort dit zo of moet het goed aansluiten? Als deze ruimte niet correct is, wat kan dit dan voor gevolgen hebben? Het zit me niet lekker en hopelijk maak ik me zorgen om niks.
[img]http://www.lotuz4life.speedlinq.com/FlorusMotor2.JPG[/img]
Vraagje over top veerpoot
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Bedankt! Ik zal voorlopig de motorkap maar dicht houden. Daar heb ik toch niets te zoeken. 

-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Nog maar een vraag dan. Binnenkort worden m'n voorveren vervangen. Wellicht is het verstandig om meteen van de gelegenheid gebruik te maken om de lagers en rubbers ook meteen te vervangen. Weet iemand of die van de Williams gelijk zijn aan die van de 16v?
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Ik neem aan dat ze andere rubbers die niet maken omdat het er beter uitziet, dus wat in welkopzicht is het dan een verbetering?
En weet iemand het antwoord op m'n vraag of de lagers en rubbers van de Williams gelijk zijn aan die van de 16v?
En weet iemand het antwoord op m'n vraag of de lagers en rubbers van de Williams gelijk zijn aan die van de 16v?
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
je had met die rubber geen speling van een halve cm.Waardoor directere besturing ed. De oude rubbers zorgen er eigelijk ook voor dat een voorpootbrug bij een clio geen nut heeft.Dit ondat hij niet verbonden zit met de veerpoten zoals bij een ander merk auto.
Tjonge jonge. Denk nu eens ff na hoe dat zou kunnen.. In plaats dat je auto er op staat hangt je wiel er nu aan...antoine schreef:Wel eens een clio omhoog gekrikt.Dan zie je dat het bovenste gedeelte wel in een keer tegen de chassis aan zit.Toch raar dat die 'speling' dan weg is![]()

zie onderantoine schreef:Wel eens een clio omhoog gekrikt.Dan zie je dat het bovenste gedeelte wel in een keer tegen de chassis aan zit.Toch raar dat die 'speling' dan weg is![]()
Laatst gewijzigd door pierre op zo 9 jan 2005 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
als je de auto opkrikt gaat de zuigerstang van de schokbreker uitzetten, totdat de normale speling tussen bovenste schoteltje met stootrubbertje en bovenste hoofdveerschotel is weggenomen.antoine schreef:Wel eens een clio omhoog gekrikt.Dan zie je dat het bovenste gedeelte wel in een keer tegen de chassis aan zit.Toch raar dat die 'speling' dan weg is![]()
Dit is normaal.
Het bovenste schoteltje moet speling hebben als je rijdt anders gaat het sturen heel zwaar omdat de veerpoot anders vast gaat zitten.
Tevens voorkomt het bovenste schoteltje dat je veerpoot eruit dondert als je de auto opkrikt, want de bovenste hoofdschotel zit dan wel vast aan de carrosserie, maar die zuigerstang zou dan zo door het gat vallen.
het rubber wat ik bedoel ik het lagerrubber wat in de bovenste hoofschotel zit, dit kan zachter of harder zijn, maar geen speling hebben.
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Abel schreef:Tjonge jonge. Denk nu eens ff na hoe dat zou kunnen.. In plaats dat je auto er op staat hangt je wiel er nu aan...antoine schreef:Wel eens een clio omhoog gekrikt.Dan zie je dat het bovenste gedeelte wel in een keer tegen de chassis aan zit.Toch raar dat die 'speling' dan weg is![]()









-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Het rubber wat peter bedoelde is het rubber wat je zien als je de motorkap open doet.Met speling bedoel ik het verschil van de plaats waar het rubber zich bevind tijdens het op zijn wielen staan en opgekrikt zijn.Dus het is niet letterlijk speling daarom ook de ''.pierre schreef: het rubber wat ik bedoel ik het lagerrubber wat in de bovenste hoofschotel zit, dit kan zachter of harder zijn, maar geen speling hebben.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Die zijn volgens m'n "Renault informant" gelijk. Hopelijk valt de prijs van het tweedehands (doch ongebruikt) setje dat ik te koop heb zien staan, mee. Moet op de kleintjes letten namelijk.LotuzClioWilliams schreef: En weet iemand het antwoord op m'n vraag of de lagers en rubbers van de Williams gelijk zijn aan die van de 16v?

-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Het is dit setje:
[img]http://www.lotuz4life.speedlinq.com/Veerpootsetje.JPG[/img]
Nu staat er in het Haynes Max Power Renault Clio boek dat je veerpoten hebt waarbij je na zo'n groot rubber een ring ("spacer") en daarin een borgringetje ("spring clip") moet plaatsen. Is dat bij de Williams/16v anders? Ik wil namelijk de nieuwe veerpoten eerst geheel in elkaar zetten en de veerpoten die nu op de wagen zitten vervangen. Ik dacht daar alleen de dempers, veren, veerschotels en zulke lager/rubber setjes voor nodig te hebben. Vergeet ik iets misschien?
[img]http://www.lotuz4life.speedlinq.com/Veerpootsetje.JPG[/img]
Nu staat er in het Haynes Max Power Renault Clio boek dat je veerpoten hebt waarbij je na zo'n groot rubber een ring ("spacer") en daarin een borgringetje ("spring clip") moet plaatsen. Is dat bij de Williams/16v anders? Ik wil namelijk de nieuwe veerpoten eerst geheel in elkaar zetten en de veerpoten die nu op de wagen zitten vervangen. Ik dacht daar alleen de dempers, veren, veerschotels en zulke lager/rubber setjes voor nodig te hebben. Vergeet ik iets misschien?
He de duivels posting: 666
Als je duidelijke foto's kan maken van de demontage zou ik je erg dankbaar zijn, bij mij moet (in ieder geval) het lager aan de bestuurderskant ook vervangen worden. Met de voorkant van de grond kon ik de hele schotel een cm heen en weer bewegen... Ik heb de Haynes wel, maar kleuren foto's van zoiets helpen wel.

Als je duidelijke foto's kan maken van de demontage zou ik je erg dankbaar zijn, bij mij moet (in ieder geval) het lager aan de bestuurderskant ook vervangen worden. Met de voorkant van de grond kon ik de hele schotel een cm heen en weer bewegen... Ik heb de Haynes wel, maar kleuren foto's van zoiets helpen wel.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
[img]http://smile.smilies.nl/1539.gif[/img]Calle schreef:He de duivels posting: 666
Ik ben niet van plan om de oude veerpoten te demonteren, maar ik zal eens kijken of ik wellicht foto's kan maken van de montage van de nieuwe veerpoten.Calle schreef:Als je duidelijke foto's kan maken van de demontage zou ik je erg dankbaar zijn, bij mij moet (in ieder geval) het lager aan de bestuurderskant ook vervangen worden. Met de voorkant van de grond kon ik de hele schotel een cm heen en weer bewegen... Ik heb de Haynes wel, maar kleuren foto's van zoiets helpen wel.