[9 1.7 F2N] Stationair toerental UPDATE

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
9GTX

Hallo allemaal, mijn eerste inhoudelijke technische post, dus be gentle.. En ja, de search heb ik al gebruikt, kwam alleen niet veel tegen wat op mijn probleem lijkt. Tot zover de inleiding :)

Mijn 9 GTX (1.7 F2N, Solex Z10 carb) loopt onregelmatig in de stationaire toeren. Na het filterhuis losgeschroefd te hebben bleek het rubber er tussen er zo uit te zien:

[img]http://members.chello.nl/r.n.kok/pakking.jpg[/img]

Foute boel dus. Bij meneer renault een nieuwe pakking gehaald en er opgeschroefd. Meteen alle vacuumslangen nagelopen (geen lek kunnen vinden), "computer" getest (vacuumslang er af gehaald bij +/- 2000 toeren, toerental liep inderdaad terug zoals in Haynes staat). Bougies zien er goed uit en de bougiekabels zijn voor zover ik weet ook nog OK. (ga ze binnenkort sowieso vervangen).

Het dansen in de toeren is een heel stuk minder (eerst verschillen van 700-1200 toeren, nu loopt 'ie tussen de 800 en 900 toeren). Het volgende valt me alleen nog steeds op:

De motor draait stationair, en maakt na ongeveer 5 seconden een slag van 100 toeren naar beneden, en na 2 seconden stijgt hij weer naar het normale toerental.

Wat zou ik nog meer moeten nakijken?

Daarnaast heb ik nog een kleinere vraag; de vacuumslangen zitten allemaal los over T-stukken geschoven. Horen hier geen slangklemmen aan te zitten? Sommigen zitten wel heel erg los.

cheers,
Robin
Laatst gewijzigd door 9GTX op vr 7 jan 2005 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

hellow

die pakking op de carb maakt geen donder uit voor de stationaire toeren tal. Alles onder de carb wat wel lucht lekt wel dus.

Dus check je carburateur voet pakking en je inlaat spruitstuk pakking

die vacuum slangetjes hoeven niet vast met een slang klem om dat er nooooit druk op kopt te staan. Tenzij je met turbo gaat rijden
9GTX

Abel schreef:hellow

die pakking op de carb maakt geen donder uit voor de stationaire toeren tal. Alles onder de carb wat wel lucht lekt wel dus.

Dus check je carburateur voet pakking en je inlaat spruitstuk pakking

die vacuum slangetjes hoeven niet vast met een slang klem om dat er nooooit druk op kopt te staan. Tenzij je met turbo gaat rijden
Thanks. Turbo is op het moment nog even niet in de picture 8)

Dat van die vacuumslangen vroeg ik omdat sommige zo los zitten dat ze met het eerste de beste tikje al losschieten.

Ik ga vanmiddag of morgen de voetpakking en de carburateurvoet bekijken.

Kan ik de carb er gewoon afschroeven met alle slangen er aan of moet ik echt alles demonteren? En moet ik nog ergens een heerlijke benzineshower verwachten als ik de carb lostrek?
Abel
Über-Spammer

och een beetje benz kun je verwachten. maar niet veel tenzij je hem op contact zet ;)

en als het zo los zit kun je het beter maar wel vast zetten.

en misschien moet je de stationair sproeier in de carb wel ff goed schoon maken. of check je co afstelling die kan er ook me temaken hebben
9GTX

Abel schreef:och een beetje benz kun je verwachten. maar niet veel tenzij je hem op contact zet ;)

en als het zo los zit kun je het beter maar wel vast zetten.

en misschien moet je de stationair sproeier in de carb wel ff goed schoon maken. of check je co afstelling die kan er ook me temaken hebben
Hij is net voor de APK geweest, CO was 0,39... :D Hij liep iets te arm dus daarna is 'ie iets rijker gesteld.

Sproeier zal ik ook effe schoonmaken. Maar aangezien het nu kl*tenweer is komt dat morgen pas denk ik.

Waar verkopen ze carburateur revisiesets?
Abel
Über-Spammer

bccp fuel systems

http://www.bccp.nl
9GTX

Ik kwam er maar niet achter wat het was, dus toch maar naar Mr. Reno gebracht.

Het oordeel:

Carburateur voetpakking lek (dat had ik al verwacht, geen lef gehad om het zelf te vervangen)

en (minder voor de hand liggend):

Keerring bij de verdelerkap is lek waardoor er olie in de verdelerkap komt, gevolg: overslaande motor.

Kan hem maandag weer oppikken, want ze hadden uiteraard de carburateur voetpakking niet in huis :lol:
Plaats reactie