Vraagje over upgrade speakers Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
mf1

Schitterende auto hoor, maar de geluidskwaliteit van de Renaultradio met luidsprekers is niet al te best. Met name de basweergave is belabberd. Ik heb gekozen voor het 4x40 Watt Cabasse Auditorium systeem maar volgens mij zitten er gewoon de standaard speakers is.
Nu ben ik dus op zoek naar een ander setje speakers (liever geen subkist achterin..) die wel iets meer bas kunnen produceren, al dan niet versterkt door een (2e) versterker. Heeft er iemand betaalbare suggesties? In de voordeur zit een composet en in de achterdeur een 2-weg speaker. De woofers zijn allen 13 cm...
GeryKa

mf1 schreef:Met name de basweergave is belabberd...

...De woofers zijn allen 13 cm...
Ik ken het. Sinds kort heb ik ook deez wagen met het zelfde systeem.
Echt beroerd is de installatie ook weer niet, hij is op zich mooi helder. Mocht misschien nog iets scherper in het hoog. Maar idd de basweergave is het probleem. En eigenlijk weet je zelf volgens mij wel waardoor; die "woofers"... 13cm :(

Ik weet zelf dat er verschil zit in merken, maar dat verschil wat je wilt hebben kun je echt niet bereiken uit enkel een ander merk/model speaker in die zelfde maat. Men is gewoon te veel gebonden in portieren.

Ik wil terzijner tijd de zaak ook wel weer top maken, maar dan houd ik datgene wat nog niet zo verkeerd is intact, en pas alleen aan wat ontbreekt in het geluidsbeeld. De wagen is groot zat en een "echte SUB" moet echt nog wel gaan lukken. (Y)
-PAZ-
Über-Spammer

ik weet niet of je al eens gekeken hebt bij DLS audio, die hebben ook 13cm luidsprekers die wat extra bas geven er verder ook gewoon alles mooi weer geven. en dat voor een betaalbare prijs
R5GTT. Drive it like you stole it
Stefan S.

Kijks eens naar de Ground Zero, Audio-System, Micro Precision. Persoonlijk denk ik dat de Ground Zero speaker 13 cm speakers de meeste bass hebben. De klank die deze produceert vind ik mooi, maar das natuurlijk wel persoonlijk :wink:
mf1

GeryKa schreef:
mf1 schreef:Met name de basweergave is belabberd...

...De woofers zijn allen 13 cm...
Ik ken het. Sinds kort heb ik ook deez wagen met het zelfde systeem.
Echt beroerd is de installatie ook weer niet, hij is op zich mooi helder. Mocht misschien nog iets scherper in het hoog. Maar idd de basweergave is het probleem. En eigenlijk weet je zelf volgens mij wel waardoor; die "woofers"... 13cm :(

Ik weet zelf dat er verschil zit in merken, maar dat verschil wat je wilt hebben kun je echt niet bereiken uit enkel een ander merk/model speaker in die zelfde maat. Men is gewoon te veel gebonden in portieren.

Ik wil terzijner tijd de zaak ook wel weer top maken, maar dan houd ik datgene wat nog niet zo verkeerd is intact, en pas alleen aan wat ontbreekt in het geluidsbeeld. De wagen is groot zat en een "echte SUB" moet echt nog wel gaan lukken. (Y)
GeryKa: heb je al wat geinformeerd over een sub? Ik hoor namelijk dat Cabasse GEEN RCA uitgang heeft. Oplossing is dan de highinput van de achterspeakers te pakken waardoor de sub in de balans meedraait op die speakers. Zal toch wel een andere oplossing mogelijk zijn? Ik overweeg toch meer een bescheiden sub in de achterbak te plaatsen die wel gemakkelijk weg te nemen is...
GeryKa

Ik heb het wel gelezen dat hij geen RCA heeft, maar nog niet zelf gecontroleert. Maar als dat klopt had ik idd wel gedacht aan een hi-input aansluiting.
Woofer is geen probleem voor mij, ik heb een complete installatie nog. Echter door m'n gezondheid zijn er nog geen echte plannen...
dopo

mf1 schreef:Ik overweeg toch meer een bescheiden sub in de achterbak te plaatsen die wel gemakkelijk weg te nemen is...
Een aanrader voor wie interesse heeft in een goede en heel compacte kwaliteitssub met geïntegreerde versterker: http://www.canton.de/www/index.php4?pg_ ... s200a,2,nl
Zowel via hoge als lage uitgang aan te sluiten en met regelbare frequentie + volume.

Omdat ik m'n Laguna nog maar sinds 21/12/2004 heb (en ie al naar de carrosserie mag wegens rechts bijna volledig ingedeukt omdat een vrouw persé linksomkeer wou maken toen ik passeerde, dus gelukkig niet zelf te betalen maar ik blijf toch behoorlijk :evil: want ik had die ochtend 4 uur lang gepoetst!!!), heb ik deze sub momenteel nog niet geplaatst maar dat zal wellicht niet lang meer duren.

M'n vrouw zal het dus binnenkort zonder moeten doen maar ik had in haar Xsara vooraan al 2x 16,5 cm Cantons gestoken (http://www.canton.de/www/index.php4?pg_ ... s2.16,2,nl ) en die waren eigenlijk al meer dan voldoende voor dat wagentje.
mf1

ik heb nu de Sony xs-aw81p5 in gedachten. Is een hele nieuwe, staat nog nergens op de sites alleen maar in de Sony brochure. (200 W max, 100 nom, 8 inch woofer, ca 18 liter kistje).

Zijn er al toevallig mensen die deze al geinstalleerd hebben (of gehoord?)

http://www.comparestoreprices.co.uk/in- ... aw81p5.asp
renaultje
Contacteer:

hallo ik ben nieuw hier 8) en het ziet er hier goed uit op dit forum! ik vind het een slechte geluids install. in de renault en ik heb twee vragen wat is een highinputen hoe groot zijn de speakers in de deurren voor en achter?? 13cm of zijn ze kleiner :( ik hoop heel snel van jullie te horen
Robke
Car: Lexus IS250

Ik neem aan dat je het over een verterker hebt als je het over een high input hebt.
Dat betekent dat je geen lijnuitgangen nodig hebt, maar de versterker van signaal kan voorzien d.m.v de luidspreker uitgangen van je radio.
Wat betreft de speakers zit er voor en achter standaard 13cm. Met wat aanpassingen moet je er een 16,5 cm luidspreker in kunnen krijgen.
Sinds kort heeft Pioneer een set aardige speakers pasklaar voor Renault in het gamma, maar daar is nog niet veel over bekend wat de prijs betreft.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Pioneer heeft die set al een flinke tijd,

Uit mijn hoofd is dat de Ts-h173, helemaal zeker weten doe ik het niet, want hijis momenteel opgevolgd.

Geloof dat die set ergens rond de 150 euro zat.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robke
Car: Lexus IS250

Niet dus, want dat is een 17cm, of het moet de TS-H137 zijn. Die nieuwe is een 13cm. De TS-Q nog wat of iets in ide richting.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Sorry Ik lette niet op de maat :p (S)

Ik ging even van 16 cm uit :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
renaultje
Contacteer:

ik heb speakers laten kopen door me zwager ik maak nog wel een X foto's het zijn 13cm van 80 watt als ik het goed heb
renaultje
Contacteer:

ik heb speakers laten kopen door me zwager ik maak nog wel een X foto's het zijn 13cm van 80 watt als ik het goed heb
TechLine9000

RCA zit er dus inderdaad niet op de Cabasse Auditorium (kheb zelf de 4 x 30 W in mijn Grandtour zitten).

Je kunt hier ook een apart kastje voor kopen die het signaal van de achterspeakers omzet in RCA en waar je dan dus gewoon middels tulpstekkertjes een separate versterker op aansluit (4 kanaals als je de achterspeakers plus een sub wilt aansluiten). 1 maal uitbalanceren en het schijnt helemaal perfect te werken.

Gewoon andere speakers biedt volgens mij te weinig soelaas, het vermogen van de versterker is gewoon niet toereikend en dan gaat ie oversturen (en dat ligt niet aan de speakers, maar aan de versterker!)

Ben overigens wel erg benieuwd naar het resultaat van alleen andere speakers met een groter laagbereik.

Enne, welke aanpassingen moet je dan doen om er 16,5 cm speakers inkwijt te kunnen?

Greetz, 8)
renaultje
Contacteer:

TechLine9000, waar kan je zo'n kasje kopen??
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Zo'n beetje elke autoshop die ook redelijke audio verkoopt
renaultje
Contacteer:

merk?? type?? heo heet het precies
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

check ander topic (S)
sm8

Robke schreef:Niet dus, want dat is een 17cm, of het moet de TS-H137 zijn. Die nieuwe is een 13cm. De TS-Q nog wat of iets in ide richting.

Ik heb net mijn speakers vervangen door een setje van Pioneer, inderdaad de TS-Q serie (speciaal voor Renault). Komt een heerlijk geluidje uit en monteren is binnen een half uurtje klaar. Prijs is ongeveer € 139,00, maar viaE-bay in Duitsland al gezien voor € 79,00 excl. verzendkosten. Je krijgt hiervoor 2 speakers + 2 tweeters.

Succes
Spike-E

Eerste post hier,werk al 10 jaar voor renault schadeafdeling en heb sinds kort een laguna gt van 2003...

Compleet hifonics ingebouwd maar mis ook laag,ga kijken voor sub onder de stoel.....

Iemand ideeen?
GeryKa

Ik heb m'n installatie vervangen door een "high-end" model van Pioneer. De speakers zijn de orginele, en in de koffer staat m'n sub met op de kist gemonteerd de versterker die ik al jaren heb.
Doordat de head-unit beter versterking levert en mogelijkheid tot weg filteren van frequenties is het geluid ook via de standaard speakers gewoon goed.
Alleen al met die radio klinkt het beter, maar met de sub er in heb je natuurlijk wel een heel strak geluid. De kist met versterker kan ik vrij makkelijk er uit halen; RCA-stekkers uit de versterker, en 1 grote voedingsstekker. De kist staat met 2 elastieken naar weerszijden vast zodat hij niet door de hele achterbak schuift.

Wat fotootjes;

[img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-1.jpg[/img] [img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-3.jpg[/img] [img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-7.jpg[/img]
[img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-2.jpg[/img] [img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-4.jpg[/img]
[img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-5.jpg[/img] [img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-6.jpg[/img]
[img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-8.jpg[/img] [img]http://home.versatel.nl/geryka/forum/Lag_rad-9.jpg[/img]
r5alpine
Contacteer:

de speakers van de laguna zijn niet verkeerd maar de radio zelf
die heb ik heb ik vervangen door een pioneer
+ een 10 inch jbl gti in een 18 liter kist en een versterker van clarion
door het hogere vermogen van de radio heb ik best wel een redelijke bas uit de speakers bij mijn auto zit standaard voor en achter een 13 cm compo
GeryKa

Ik ben altijd erg verwend geweest qua audio. Omdat ik niet zoveel zin meer heb om er tijd en geld in te steken zal ik het nu meer stellen met de standaard componenten.
De orginele speakers zijn idd niet eens zo slecht, maar de combi met headunit is gewoon niet helemaal top.
Plaats reactie