Ik ga volgende week mijn achterste wiellagers vervangen, want ik zit met een irritant gezoem.
Zijn die dingen verkrijgbaar in "piraatvorm" of toch best gewoon bij de dealer te bestellen ?
Wiellagers achter vervangen
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Afhankelijk van voor of achter is 50 euro best normaal.Madmaus schreef:Zit er nog verschil in lager als je wel of geen ABS op je auto hebt? Moet de mijne ook vervangen. Maar ik hoorde al bedragen van 50-100 euro? Lijkt mij een beetje hoog of niet?
gr Maurice
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Contacteer:
je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Volgens de volgende onderdelen piraat wel voor de voorkant:Madmaus schreef:Zit er nog verschil in lager als je wel of geen ABS op je auto hebt?
gr Maurice
http://www.hbase.nl/ (IE only)
Ook even een nieuwe moer halen, zit er vaak niet bij. SKF is hèt merk, volgens de experts.
Hbase geeft dit nummer op:VKBA 969Hooliead schreef:je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Dus ik kan hiermee naar de lagerboer en voor weinig een lager halen? Of is het gewoon beter om bij de garage bestellen?
Via http://www.h-base.nl kan je ook wel een aardige indruk van de bruto prijzen krijgen. Netto prijzen liggen nog wel een stukje lager meestal na korting.
-
- Contacteer:
Ik zou niet weten of dat dat een lager nummer is het is voor mij al een paar jaar terug dat ik die gehaald heb.Madmaus schreef:Hbase geeft dit nummer op:VKBA 969Hooliead schreef:je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Dus ik kan hiermee naar de lagerboer en voor weinig een lager halen? Of is het gewoon beter om bij de garage bestellen?
Bij de lagerboer hebben ze precies dezelfde lagers als bij de garage.
Nu was ik gisteren eindelijk mijn bestelling gaan oppikken, bleek dat het maar 1 lager was. Beetje eigen schuld , ik dacht dat ze per 2 zaten.
In ieder geval, ik ga morgen zowiezo die ene al vervangen en mocht het mor 1 lager zijn die achteraan versleten is heb ik 50% kans om de juiste te vervangen
Het zoemen wordt luider als ik naar links stuur en minder als ik naar rechts stuurs. Zelf zou ik dan gokken op de rechtse aangezien die in een linkse bocht meer te verwerken krijgt...
Of zit ik mis met mijn theorie ?
In ieder geval, ik ga morgen zowiezo die ene al vervangen en mocht het mor 1 lager zijn die achteraan versleten is heb ik 50% kans om de juiste te vervangen

Het zoemen wordt luider als ik naar links stuur en minder als ik naar rechts stuurs. Zelf zou ik dan gokken op de rechtse aangezien die in een linkse bocht meer te verwerken krijgt...
Of zit ik mis met mijn theorie ?
-
- Contacteer:
volgens mij is het juist andersom als je namelijk naar links stuurt gaat de linker kant omhoog en kan deze dus makkelijker schommelen omdat er minder druk op staat
Hoolie heeft gelijk, bij belasting van het lager maakt deze bij niet al te hoge slijtage minder geluid omdat dan de speling die het geluid veroorzaakt minder wordt.
Bocht naar links luider zoemen, linker achterwiel wordt minder belast, linker lager kaduuk. Klinkt vreemd maar uit ervaring klopt dit.
Bocht naar links luider zoemen, linker achterwiel wordt minder belast, linker lager kaduuk. Klinkt vreemd maar uit ervaring klopt dit.
-
- Contacteer:
wow heb ik het nog goed ook 
Nee ik heb namelijk zelf ook een keer hetelfde gehad en toen was het ook zo.
Ps. je kunt hem ook geweoon opkrikken en een beetje proberen te wiebelen als dat gaat heb je iig de juiste te pakken en anders draaien en dan hoor je het ook.
Ps2. je mag me ook gewoon ad noemen hoor

Nee ik heb namelijk zelf ook een keer hetelfde gehad en toen was het ook zo.
Ps. je kunt hem ook geweoon opkrikken en een beetje proberen te wiebelen als dat gaat heb je iig de juiste te pakken en anders draaien en dan hoor je het ook.
Ps2. je mag me ook gewoon ad noemen hoor

Had ik al eens geprobeerd, en zo was er weinig merkbaar, tis pas onder het rijden dat dat gezoem de kop op steekt HoolieHooliead schreef:

- Geert Claes
als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
- Geert Claes
als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
Nou, zo ver ik weet is precies andersom en een werktuigbouwkundig ingenieur die in de automotive industrie werkt heeft me eens precies uitgelegd hoe dat komt... Dus naar AdGeert Claes schreef:als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....

Misschien is het vooraan en achter omgekeerd ?Calle schreef:Nou, zo ver ik weet is precies andersom en een werktuigbouwkundig ingenieur die in de automotive industrie werkt heeft me eens precies uitgelegd hoe dat komt... Dus naar AdGeert Claes schreef:als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....luisteren...
tip: krik je auto op en geef t wiel een zwieper. Voel dan voorzichtig aan iets duns aan de draagarm (stalen gedeelte remleiding oid). Voel je lichte trilling, dan is het wiellager kapot. Voor kun je het beter voelen, dan pak je licht de schroefveer vast...Achter is t wat moeilijker, maar voelen kun je t wel. Vergelijk anders gewoon.
Daarnaast is mijn mening: zoem bij rechterbocht:rechter lager. Zoem bij linkerbocht: linkerlager.
Succes!
@H8bal: pm al gelezen?
Daarnaast is mijn mening: zoem bij rechterbocht:rechter lager. Zoem bij linkerbocht: linkerlager.
Succes!
@H8bal: pm al gelezen?