Wiellagers achter vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
H8bal

Ik ga volgende week mijn achterste wiellagers vervangen, want ik zit met een irritant gezoem.

Zijn die dingen verkrijgbaar in "piraatvorm" of toch best gewoon bij de dealer te bestellen ?
Bram

Ik heb mijne toen bij Brezan gekocht. Voldoen prima :)
H8bal

Bram schreef:Ik heb mijne toen bij Brezan gekocht. Voldoen prima :)
En wat hebben die gekost :)
Madmaus

Zit er nog verschil in lager als je wel of geen ABS op je auto hebt? Moet de mijne ook vervangen. Maar ik hoorde al bedragen van 50-100 euro? Lijkt mij een beetje hoog of niet?

gr Maurice
Menno

Die dingen kan je gewoon bij de onderdelenpiraat halen. D'r zijn maar een paar lagerfabrikanten, dikke kans dat je exact dezelfde lagers krijgt als bij de dealert.
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Madmaus schreef:Zit er nog verschil in lager als je wel of geen ABS op je auto hebt? Moet de mijne ook vervangen. Maar ik hoorde al bedragen van 50-100 euro? Lijkt mij een beetje hoog of niet?

gr Maurice
Afhankelijk van voor of achter is 50 euro best normaal.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ad van Haperen
Contacteer:

je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Calle

Madmaus schreef:Zit er nog verschil in lager als je wel of geen ABS op je auto hebt?
gr Maurice
Volgens de volgende onderdelen piraat wel voor de voorkant:

http://www.hbase.nl/ (IE only)

Ook even een nieuwe moer halen, zit er vaak niet bij. SKF is hèt merk, volgens de experts.
Madmaus

60 euro voor een wiellager is best wel veel vind ik!
Beetje raar dat voor wel verschil zit met of zonder ABS en achter niet.
Maja zal wel goed zijn toch?
Madmaus

Hooliead schreef:je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Hbase geeft dit nummer op:VKBA 969
Dus ik kan hiermee naar de lagerboer en voor weinig een lager halen? Of is het gewoon beter om bij de garage bestellen?
Panoramix

Via http://www.h-base.nl kan je ook wel een aardige indruk van de bruto prijzen krijgen. Netto prijzen liggen nog wel een stukje lager meestal na korting.
Ad van Haperen
Contacteer:

Madmaus schreef:
Hooliead schreef:je kunt ook even je lager eruit laten persen ergens en dan zoeken op het lager welk nummer er op staat. Met dit nummer ga je naar een lagerboer in de buurt en dan koop je het lager voor een paar euro.
Hbase geeft dit nummer op:VKBA 969
Dus ik kan hiermee naar de lagerboer en voor weinig een lager halen? Of is het gewoon beter om bij de garage bestellen?
Ik zou niet weten of dat dat een lager nummer is het is voor mij al een paar jaar terug dat ik die gehaald heb.

Bij de lagerboer hebben ze precies dezelfde lagers als bij de garage.
H8bal

Nu was ik gisteren eindelijk mijn bestelling gaan oppikken, bleek dat het maar 1 lager was. Beetje eigen schuld , ik dacht dat ze per 2 zaten.

In ieder geval, ik ga morgen zowiezo die ene al vervangen en mocht het mor 1 lager zijn die achteraan versleten is heb ik 50% kans om de juiste te vervangen :)

Het zoemen wordt luider als ik naar links stuur en minder als ik naar rechts stuurs. Zelf zou ik dan gokken op de rechtse aangezien die in een linkse bocht meer te verwerken krijgt...

Of zit ik mis met mijn theorie ?
Ad van Haperen
Contacteer:

volgens mij is het juist andersom als je namelijk naar links stuurt gaat de linker kant omhoog en kan deze dus makkelijker schommelen omdat er minder druk op staat
Calle

Hoolie heeft gelijk, bij belasting van het lager maakt deze bij niet al te hoge slijtage minder geluid omdat dan de speling die het geluid veroorzaakt minder wordt.

Bocht naar links luider zoemen, linker achterwiel wordt minder belast, linker lager kaduuk. Klinkt vreemd maar uit ervaring klopt dit.
Ad van Haperen
Contacteer:

wow heb ik het nog goed ook ;)

Nee ik heb namelijk zelf ook een keer hetelfde gehad en toen was het ook zo.

Ps. je kunt hem ook geweoon opkrikken en een beetje proberen te wiebelen als dat gaat heb je iig de juiste te pakken en anders draaien en dan hoor je het ook.

Ps2. je mag me ook gewoon ad noemen hoor ;)
H8bal

Hooliead schreef:
Ps. je kunt hem ook geweoon opkrikken en een beetje proberen te wiebelen als dat gaat heb je iig de juiste te pakken en anders draaien en dan hoor je het ook.
Had ik al eens geprobeerd, en zo was er weinig merkbaar, tis pas onder het rijden dat dat gezoem de kop op steekt Hoolie :)
Geert Claes

als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
Geert Claes

als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
Calle

Geert Claes schreef:als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
Nou, zo ver ik weet is precies andersom en een werktuigbouwkundig ingenieur die in de automotive industrie werkt heeft me eens precies uitgelegd hoe dat komt... Dus naar Ad :wink: luisteren... :D
H8bal

Calle schreef:
Geert Claes schreef:als je het zoemen hoort bij een snelle bocht naar links, dan is het je rechter lager en omgekeerd. Als het wiel met het kapotte lager minder word belast, dan word ook het geluid veel minder....
Nou, zo ver ik weet is precies andersom en een werktuigbouwkundig ingenieur die in de automotive industrie werkt heeft me eens precies uitgelegd hoe dat komt... Dus naar Ad :wink: luisteren... :D
Misschien is het vooraan en achter omgekeerd ?
Haas
Car: Megane RS

tip: krik je auto op en geef t wiel een zwieper. Voel dan voorzichtig aan iets duns aan de draagarm (stalen gedeelte remleiding oid). Voel je lichte trilling, dan is het wiellager kapot. Voor kun je het beter voelen, dan pak je licht de schroefveer vast...Achter is t wat moeilijker, maar voelen kun je t wel. Vergelijk anders gewoon.

Daarnaast is mijn mening: zoem bij rechterbocht:rechter lager. Zoem bij linkerbocht: linkerlager.

Succes!

@H8bal: pm al gelezen?
pierre

goed luisteren en voelen, is het wel achter of voor ?

je kan ervan uitgaan dat als het ene lager kapot is de andere snel volgt, gaan 150.000 -200.000 km mee.
H8bal

Het was idd beide lagers. Ik heb de linker vervangen en het is een stuk beter, alleen is de rechtse blijkbaar ook aan vervanging toe want er is nog gezoem :)
Plaats reactie