Zwart roken,Vlammen,Trekt Slecht en zuipt

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TMC16v

Sinds een week trekt mijn auto met warme motor een stuk minder en zuipt hij als kanon!

Verder rookt hij zwart tijdens het overschakelen en soms knalt/vlamt hij! Dit heb ik eerder nooit gehad, Kat zit er gewoon tussen!

heb op 30liter maar 200km kunnen rijden,
en vanmorgen liep ie weer kut en sloeg me af en wou nie meer aan doorstarten en sloeg ie pruttelend aan en wou alleen aanbleven als ik zelf gas gaf en um boven de 3000 houd! Lijkt wel of ie verzuipt!

Wat kan er stuk zijn?
Florus

Automatisch choke misschien?

Praat wat makkelijker als je ff verteld wat voor auto het is :p .
Robert Turbo

Auto is R19 16v
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Patrick L.

kan ook met de onsteking te maken hebben, verkeerd tijdstip, bobine etc...
Bart V

Symptomen lijken erg op die van een een niet-werkende MAP sensor, dan word hij automatisch veel te rijk gezet. Controleer dus even de MAP sensor, de bedrading en de vacuum slang. Wissel hem desnoods om met een andere.

Succes
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

ik gok het op vacuumslang
de mijne deed ook enorm knallen toen die loslag :P
TMC16v

Word al erger, als ik hem nu start en trap hem abrupt tot 1e gasklep en weer los! Knalt ie en zwarte walm eruit!

En hij trekt als ie warm is compleet niet meer!
Map sensor is dat het kastje boven de bobine?

Kan ik die doormeten of is vervangen een betere zet?
pierre

even laten checken bij een garage, weet je meteen meer ?

als ie toch een op vijf rijdt, is die diagnose snel terugbetaald.
Riël
Über-Spammer

Lol

Dat is dat kastje als je voor de auto staat, linksboven tegen je schutbord aanzit. Daarheen loopt een slang, en die slang is vacuum zoals dennis zegt.

Ik weet voor 99% zeker dat ie lek is. Zo niet, slecht contact aan de mapsensor. Zo niet, mapsensor stuk :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v

Riël schreef:Lol

Dat is dat kastje als je voor de auto staat, linksboven tegen je schutbord aanzit. Daarheen loopt een slang, en die slang is vacuum zoals dennis zegt.

Ik weet voor 99% zeker dat ie lek is. Zo niet, slecht contact aan de mapsensor. Zo niet, mapsensor stuk :)
Wat kost een nieuwe slang?
En waar lopen die draden helemaal heen en wat kan ik daar aan doen?
En Mapsensor zag ik 68 ex btw!
dennis16v

gewoon stukkie suffe vacuumslang van 4mm dikte.
mapsensor zit tegen je schutbord aan de bijrijderskant.

heb dr eventueel wel 1 liggen..
TMC16v schreef:

TMC16v

dennis16v schreef:gewoon stukkie suffe vacuumslang van 4mm dikte.
mapsensor zit tegen je schutbord aan de bijrijderskant.

heb dr eventueel wel 1 liggen..
TMC16v schreef:

Kost?
Slang ga ik morgen wel even halen bij automaterialen zaak!
TMC16v

Ohja wou ik ook ff weten nog,
Kan ut ook daardoor komen dat ie bij warme motor aanzienlijk minder gaat lopen?

En met knallen bedoel ik dat als je op de motor afremt dat ie echt gaat ploppe in de uitlaat!
Tijdens acceleren heb ik nie zoveel last behalve dat ie langzamer is geworden, En dat starten een probleem is naja, hij start wel
daarna loopt ie gewoon even kut,als ik um dan laat afslaan en weer start gebeurd er helemaal niets met gasspelen en doorstarten komt ie weer opgang en lijkt ut alsof ie verzopen is!
dennis16v

nou zullen we eens doen.
25 euro met stukkie slang?
TMC16v

dennis16v schreef:nou zullen we eens doen.
25 euro met stukkie slang?
Slang heb ik vanmorgen zelf al vervangen,
Maakte niets uit of bedoel je de stalending met aan beide zeiden flexibele slang! Beide flexibele heb ik vervangen, Als ie stationair loopt knalt ie af en toe ook als ie een slag mist!

Als ik de stekker van de mapsensor er helemaal aftrek valt de motor uit, als ik de slang van de mapsensor aftrek valt de motor ook uit!
Kan zon sensor half kapot zijn?

En past een sensor van een andere 19 ook?
Enne wil jij die sensor evt per post doen?
Menno

Die sensor kan half kapot gaan, maar dat is niet erg aannemelijk. Ik zou je probleem ergens anders zoeken.

Ik zou eens ernstig onderzoek doen naar je koelwater-temperatuursensor, en dan met de bedrading er van.
rev it like a rental
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Ik ben een leek op dit gebied, maar dat stotteren wat jij beschrijft lijkt erg op wat de mijne deed laatst..alsof de auto op 2 of 3 cilinders loopt ofzo..en dan gas geven en hij komt amper vooruit en knalt..
bij mij was t toen met nieuwe rotor/verdelerkap/bobine opgelost..
TMC16v

Menno schreef:Die sensor kan half kapot gaan, maar dat is niet erg aannemelijk. Ik zou je probleem ergens anders zoeken.

Ik zou eens ernstig onderzoek doen naar je koelwater-temperatuursensor, en dan met de bedrading er van.
Waar moet ik dan naar kijken?
Bobine / verdeler denk ik zelf ook al aan!
Maargoed hij loopt KOUD gewoon wel redelijjk goed,als ie op temp komt gaat ie knallen geven als je op de motor afremt en als ie stationair loopt mist ie soms ook een slag en resultaat is dan ook een plop/knal! En als je abrupt gas geeft en zo rond de 3500 komt knalt ie ook! Maar alleen op 1e gasklep!

1.5 maand terug werkte alle sensoren,of ze normale waardes gaven weet ik niet maar ze werkte! De TPS heb ik toen wel 100% goed gezet!

Heb al injectie reiniger gekocht dat maar es proberen! Maar Hij gaat steeds vaker knallen en heb er niets aan veranderd!
Menno

Zit aan de zijkant van de kop, weet zo uit 't hoofd ff niet welke richting computer gaat, bij een R19.
rev it like a rental
TMC16v

Menno schreef:Zit aan de zijkant van de kop, weet zo uit 't hoofd ff niet welke richting computer gaat, bij een R19.

Wat bedoel je?
De verdelerkap?
Die wil ik sowieso ff vervangen!
Menno

Nee, ik bedoel (nogsteeds) de koelwatertemp. sensor. Hij zit dus aan de zijkant in de kop. Vooral de kabel vlak voor de stekker wil wel eens beschadigd zijn.
rev it like a rental
TMC16v

Menno schreef:Nee, ik bedoel (nogsteeds) de koelwatertemp. sensor. Hij zit dus aan de zijkant in de kop. Vooral de kabel vlak voor de stekker wil wel eens beschadigd zijn.
Wat heeft dat als gevolg als hij niet werkt?
Dacht dat ie dan met koude motor ging inhouden,
En hij trekt juist slecht met warme motor,
Als hij warm word komen er rare grappen!

Kwam ik me buurman tegen bij de pomp/garage waar ik werk en was klaar dus rijd naar hij hij achter mij en hij had volgas in zijn 3e en ik ook en hij kon me gewoon bij houden / bumperkleven! (me buurman heb een Peugeot 306 SL 1.4i 75pk 4drs sedan)
Menno

Het kan prima zijn dat dat ding altijd een heel koude motor 'ziet'. Als de motor dan daadwerkelijk koud is, gaat 't nog redelijk. Als ie echter warm begint te worden, stikt ie bijna in de koud-verrijking, en zuipt dus ook als een dolle. Ook bewegingen van je pedaal zorgen dan voor overmatige 'accelleratieverrijking', die veel te veel zijn. 't klopt allemaal echt precies met je probleemomschrijving, dus ik zou 't eens ff checken.

Overigens niet al te bevorderlijk om fanatiek mee door te rijden.
rev it like a rental
TMC16v

Menno schreef:Het kan prima zijn dat dat ding altijd een heel koude motor 'ziet'. Als de motor dan daadwerkelijk koud is, gaat 't nog redelijk. Als ie echter warm begint te worden, stikt ie bijna in de koud-verrijking, en zuipt dus ook als een dolle. Ook bewegingen van je pedaal zorgen dan voor overmatige 'accelleratieverrijking', die veel te veel zijn. 't klopt allemaal echt precies met je probleemomschrijving, dus ik zou 't eens ff checken.

Overigens niet al te bevorderlijk om fanatiek mee door te rijden.
Kost zon sensor?
Menno

tientje ofzo.

Ik mag toch wel hopen dat je onderhand de bekabeling van die sensor een keer gecontroleerd hebt?
rev it like a rental
TMC16v

Menno schreef:tientje ofzo.

Ik mag toch wel hopen dat je onderhand de bekabeling van die sensor een keer gecontroleerd hebt?
Ehm nog niet, ga ik maandag maar eens doen denk ik!
TMC16v

PtrGte zei tegen mij dat ik de stekker van de koeltemp sensor eraf moest trekken en moest kijken of het probleem dan weg was, maar het bleef!

Want tis echt zo erg dat als ik koude motor beetje teveel gas geef in zijn 1e dat ik gewoon wielspin heb en als ik het doe met motor op temp kan ik gewoon volgas stampen en gebeurd er nix met de wielen!
rreevvss

Dit heb ik een paar weken terug meegemaakt.
----------------
Bekijk de volgende filmpjes(te bekijken met de Nokia player en Quicktime player):
Filmpie 1

Filmpie 2

---------------

Het bleek een lekke koppakking te zijn.
Blue Thunder

Misschien even je lambda sensor nakijken? Grote kans dat ie naar z'n grootje is.
Dit kan dezelfde symptomen veroorzaken als je boven beschreven hebt...

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
TMC16v

koppakking net vervangen en kopgevlakt en afgeperst,
Motor zuipt als kanon met dit weer 136km gereden 1/2 tank leeg bijna!
Rob 16v
Contacteer:

TMC16v schreef:koppakking net vervangen en kopgevlakt en afgeperst,
Vertel ook even over de waardes die je watertemperatuurmetetje aangeeft Chris.

En de staat van de bekabeling...............
TMC16v

Rob 16v schreef:
TMC16v schreef:koppakking net vervangen en kopgevlakt en afgeperst,
Vertel ook even over de waardes die je watertemperatuurmetetje aangeeft Chris.

En de staat van de bekabeling...............
De bekabelings tsja, stekkers kan je nie overal meer van spreken sommige zitten gewoon shuifjes erop omdat de stekkers stuk zijn gegaan! En temperatuur Tsja hij word niet echt warm vooral nie met dit weer! Water komt niet op temp! Olie wel trouwens!
TMC16v

Probleem heb ik opgelost,

Vanavond werd de motor weer warm,
En hij trok ook weer wat beter, maar blijft toch wel een merkbaar verschil tussen warme en koude motor,

Verder ga ik toch orgineel filterbox monteren, openfilter klinkt leuk maar ben toch van mening dat orgineel beter werkt!
Plaats reactie