goeden avond,
k had ff een vraagje aan de mensen die een clio 16v hebben MET stuurbekrachtiging....
regelmatig maakt mijn stuurbekrachting zeer veel herrie, dit is voornamelijk als de auto stil staat en als je dan je stuur omdraaid en dan wegrijd...
egt een hard raar "pompend" geluid
heeft iemand dit ook (gehad)???
alvast bedankt
stuurbekrachting
spanning van de multiriem??
hoe kan ik dat checken??
als die pomp vervangen moet worden, wat kost dat dan??
het peil van de olie was wel goed, maarja misschien wel is verstanding om er nieuwe olie in te gooien en dan tijdens dat goed het stuur heen en weer halen???
hoe kan ik dat checken??
als die pomp vervangen moet worden, wat kost dat dan??
het peil van de olie was wel goed, maarja misschien wel is verstanding om er nieuwe olie in te gooien en dan tijdens dat goed het stuur heen en weer halen???
spanning testen van de snaar.. Lastig hoor..
Dat doe je met je duim!
ff duwen en kijken/voelen of er veel spanning op staat. Slap betekens spannen. Kind kan de was doen 
En het olie nivo maakt niet uit met draaien of niet. is een gesloten systeem met resevoir. Als die dus te laag is is die te laag anders niet
Dat doe je met je duim!

En het olie nivo maakt niet uit met draaien of niet. is een gesloten systeem met resevoir. Als die dus te laag is is die te laag anders niet
Vaak zijn het luchtbellen die het piepen veroorzaken. Eens goed opnieuw afvullen, op lekken controleren en niveau checekn?
het is toch een kwaaltje van de clio met stuurbekrachtiging dat je de stuurbekrachtiging hoor.
was geloof ik een kwestie van een slangetje vervangen, maar dat geluid komt dat toch weer terug. dus moest je gewooon zo laten.
of niet?
was geloof ik een kwestie van een slangetje vervangen, maar dat geluid komt dat toch weer terug. dus moest je gewooon zo laten.
of niet?
Quote van een reno-monteur:
De clio wil je zonder stuurbekrachtiging hebben, want die gaat toch alleen maar kapot...
Ik kan er goed leven zonder, je moet alleen pas sturen als je rolt, maar dat vindt je band alleen maar fijner.
De clio wil je zonder stuurbekrachtiging hebben, want die gaat toch alleen maar kapot...
Ik kan er goed leven zonder, je moet alleen pas sturen als je rolt, maar dat vindt je band alleen maar fijner.
-
Beetje off-topic, maar werkt de stuurbekrachtiging alleen als je aan je stuur draait of ook wanneer de wielen van richting veranderd worden door een hobbel of iets dergelijks? Maw is een Clio zonder stuurbekrachtiging koersvaster dan eentje met stuurbekrachtiging? En is de mate waarin de stuurbekrachtiging werkt nog instelbaar? Van mij zou hij wel ietsjes minder aanwezig mogen zijn namelijk.
Een bekrachtigde clio heeft een korter stuurhuis. Daarnaast heb je veel meer stuurgevoel, ipv dat je alleen maar kracht aan 't leveren bent.Calle schreef:Quote van een reno-monteur:
Wat mij betrefd is 't echt een aanrader.
rev it like a rental
In principe werkt de stuurbekrachtiging juist tegen, als je wielen door het wegdek de 'verkeerde' kant op geduwt worden. De mate van bekrachtiging is niet instelbaar.LotuzClioWilliams schreef:Beetje off-topic, maar werkt de stuurbekrachtiging alleen als je aan je stuur draait of ook wanneer de wielen van richting veranderd worden door een hobbel of iets dergelijks? Maw is een Clio zonder stuurbekrachtiging koersvaster dan eentje met stuurbekrachtiging? En is de mate waarin de stuurbekrachtiging werkt nog instelbaar? Van mij zou hij wel ietsjes minder aanwezig mogen zijn namelijk.
Als je auto zo zenuwachtig is, zou ik eerder eens denken aan wielstanden (verschil in camber links/rechts) , of gammele draagarmrubbers.
rev it like a rental
-
Ik had precies hetzelde probleem en had er ook een topic voor gemaakt maar bij mij was het gewoon het vloeistofpeil wat te laag stond. Kijk er is in en vul zonodig bij die pennetjes die in je reservoir zitten moeten net onder staan. terwijl je bij vult ook iemand aan je stuur laten draaien je zult zien dat het nivo erop reageert. Probeer dat eerst eens voor je aan nieuwe multiriemen en pompen gaat denken dit kost je hooguit 5 euro voor een busje ATF (gewoon te koop bij de pomp) werkt dit niet moet je het probleem ergens anders zoeken zoals hier boven miss vermeld. succes ermee
greetz Randolf
greetz Randolf
-
Maar stel dat de stuurbek8iging dus kapot is en je wielen wel alle kanten in vliegen door het wegdek, kan het dan ook dat je stuur gaat trillen als je remt ?Menno schreef:In principe werkt de stuurbekrachtiging juist tegen, als je wielen door het wegdek de 'verkeerde' kant op geduwt worden. De mate van bekrachtiging is niet instelbaar.LotuzClioWilliams schreef:Beetje off-topic, maar werkt de stuurbekrachtiging alleen als je aan je stuur draait of ook wanneer de wielen van richting veranderd worden door een hobbel of iets dergelijks? Maw is een Clio zonder stuurbekrachtiging koersvaster dan eentje met stuurbekrachtiging? En is de mate waarin de stuurbekrachtiging werkt nog instelbaar? Van mij zou hij wel ietsjes minder aanwezig mogen zijn namelijk.
Als je auto zo zenuwachtig is, zou ik eerder eens denken aan wielstanden (verschil in camber links/rechts) , of gammele draagarmrubbers.
Gr. Serge
Dat zou ik eerder gaan zoeken in je fusee- of stuurkogel of draagarmen, de stuurbekrachting heeft daar weinig mee te maken.Serge1916V schreef:
Maar stel dat de stuurbek8iging dus kapot is en je wielen wel alle kanten in vliegen door het wegdek, kan het dan ook dat je stuur gaat trillen als je remt ?
Gr. Serge
Je wielen vliegen niet direct alle kanten op zonder stuurbekrachtinng, meestal is de "stuurhoek" (hoever de as waarover je fusee draait bij het sturen afwijkt van de verticaal) bij een bekrachtigde besturing groter dan onbekrachtigd, wat voor meer stabiliteit zorgt. Ik zou de auto maar eens met de wielen los van de grond zetten en je ophanging nalopen op speling.
Dan zou dat goed te zien moeten zijn aan je schijven, zou er paars blauwe verkleuring te zien moeten zijn. Kromme schijven verklaart wel het trillen bij remmen alleen niet dat zoekerige gedrag tijdens het rijden.Niels Takken schreef:Of je schijven zijn TE heet geworden, zijn de remblokken verglaast, en gaat het trillen dit voel je ook in je stuur
-
Hmmmm is dus al een paar keer negekeken door verschilldende monteurs maar alles is goed nergens spelingCalle schreef:Dat zou ik eerder gaan zoeken in je fusee- of stuurkogel of draagarmen, de stuurbekrachting heeft daar weinig mee te maken.Serge1916V schreef:
Maar stel dat de stuurbek8iging dus kapot is en je wielen wel alle kanten in vliegen door het wegdek, kan het dan ook dat je stuur gaat trillen als je remt ?
Gr. Serge
Je wielen vliegen niet direct alle kanten op zonder stuurbekrachtinng, meestal is de "stuurhoek" (hoever de as waarover je fusee draait bij het sturen afwijkt van de verticaal) bij een bekrachtigde besturing groter dan onbekrachtigd, wat voor meer stabiliteit zorgt. Ik zou de auto maar eens met de wielen los van de grond zetten en je ophanging nalopen op speling.

-
ook ik heb hier last van(van het geluid)
het pomp geluid klrijg ik vaak bij bijna max stuur uitslag. en soms bij stilstaan hoor je een raar zoemend geluid.
garage heeft ook niks kunne vinden
het pomp geluid klrijg ik vaak bij bijna max stuur uitslag. en soms bij stilstaan hoor je een raar zoemend geluid.
garage heeft ook niks kunne vinden
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
-
Ik zou zeggen werp is een blik in je reservoirtje kijken hoe het peil staat. Das den niet zoveel moeite 

Ik weet het niet zeker maar dit is volgens mij bij mij het geval..Calle schreef:De stuurbekrachtingspomp maakt bij bijna alle auto's het meeste lawaai in de uiterste stuurstand, is ook logisch als je bedenkt dat het stuurrack niet verder kan bewegen...
Als m'n stuur in de uiterste stuurstand staat dan blijft de poelie van m'n stuurpomp stilstaan, en me riem loopt gewoon door, hij begint te slippen dus.
M'n v-snaar staat goed op spanning en het vloeistof is ook netjes op peil.
Best een irritant geluid die slippende v-snaar..

Heeft er iemand misschien nog tips wat ik hier tegen kan doen?? (jah ik weet het niet zo ver instuuren