Sehr geehrte Herren
Meine Frau hat im Februar 1993 ein wunderschönes Cabriolet gekauft, mit welchem wir nun 60'000 Km zurückgelegt haben. Das Auto stand immer in der Garage und ist kürzlich bei der technischen Prüfung mühelos durchgekommen, keine Ölaustritt, kein Rost und perfekter Zustand. Allerdings haben wir seit dem wir den Wagen haben über 10 Mal die Werkstatt mit immer dem gleichen Fehler aufsuchen müssen. Das Fahrzeug hat ein BENDIX-ABS und an der Platine mit den 3 Relais gegenüber dem Fach mit der Batterie hinter der Spritzwand bzw. in der schwarzen Box auf der Fahrerseite wurde immer wieder Kontaktspray eingesetzt oder gerüttelt und das hielt dann immer etwa 6 Monate bis zu einem Jahr. Es stand natürlich öfters für ein bis drei Monate in der Garage, wenn wir in unserem Haus in USA waren und musste danach meist überbrückt werden. Oftmals war auch danach das Problem mit der ABS-Lampe aufgetreten und natürlich hat das ABS versagt. Dies halten wir für sehr gefährlich, weil es bei uns auch oft nass ist oder Schnee auf der Strasse liegt und ein paar Meter Bremsweg über Leben und Tod entscheiden können. Bei der letzten Reparatur beim RENAULT-Händler hat der Computer erneut keine echten Fehler gezeigt und der Garagist wollte aber das ganze Steuergerät auswechseln und damit alle Kabel, weil man die Platine offenbar nicht einzeln bekommen könne. Es wäre eine sehr teure Reparatur und da wir sonst Mercedes-Benz und in USA einen problemlosen 6 Zylinder Sonata fahren, sind uns solche Probleme unbekannt und selbst beim teuren Mercedes musste man noch nie das halbe Auto zerlegen, nur weil ein Elektronikteil offenbar irgendwo fehlerhaft gefertigt wurde. Renault klemmt natürlich, weil die Garantie längst abgelaufen ist, doch die Probleme begannen ja bereits in der Garantiezeit und wurden einfach nie wirklich gelöst. Was können wir tun und was schlagen Sie als Experten vor?
Mit herzlichen Grüssen und vielen Dank zum voraus
Yvonne J. & Roger J. Zamofing
ABS Problem 19 16v cabrio [achtung: deutsch]
-
- Contacteer:
even de letterlijke vertaling van free translation.com
Heel geëerde heren
Mijn vrouw kocht in februari 1993 een mooie Cabriolet, met die wij nu 60'000 km overstaken. De auto stond altijd in de garage en kwam moeiteloos erdoor onlangs in de technische test, geen oliepensionneringen, geen roest en perfectioneert voorwaarde. Om zeker wij te zijn hebben wij sinds dat het voertuig over 10 tijden het atelier met altijd de zelfde fout moeten zoeken naar. Het voertuig heeft een BENDIX-ABS en aan het platina met de 3 aflossing vis-à-vis de specialiteit met de batterij achter de spuit muur en/of in de zwarte doos op de bestuurder zijde werd opnieuw en opnieuw contacteert gebruikte verstuiver of schudt en kreeg dat dan altijd ongeveer 6 maanden naar een jaar. Het stond natuurlijk dikwijls voor een tot drie maanden in de garage indien wij in onse huizen in VSA waren en moest na dat gewoonlijk overbrugd worden. Dikwijls het probleem met de ABS-LAMP was ook na verschenen dat en natuurlijk de ABS verzuimde. Wij houden dit voor heel gevaarlijk vast omdat het hier ook dikwijls bevochtigt is of sneeuwt leugens op de straat en een paar meter rem weg over leven en dood beslist blik. In het laatste herstelling aan de RENAULT-HANDELAAR de computer toonde opnieuw geen Reaal fouten en wilde de Garagist echter het volledige belastingsapparaat en daarmee alle kabels ruilen omdat een duidelijk niet individueel het platina zou kunnen krijgen. Het zou een heel dure herstelling zijn en daar wij anders Mercedes-Benz en in VSA een probleemloze 6 cilinder Sonate gaat, is ons zo'n problemen onbekend en zelfs in de dure Mercedes, een haalde uit ons nooit de halfe auto enkel omdat een elektronicadeel duidelijk ergens gebrekkig werd gemaakt. Renault knijpt natuurlijk omdat de garantie een lange tijd verliep, maar de problemen begonnen reeds in de garantie tijd en werden eenvoudig nooit echt opgelost. Wat kunnen wij doen staken en wat u als experts voor?
Met oprechte groet en dank u heel veel naar dat vooruit
Heel geëerde heren
Mijn vrouw kocht in februari 1993 een mooie Cabriolet, met die wij nu 60'000 km overstaken. De auto stond altijd in de garage en kwam moeiteloos erdoor onlangs in de technische test, geen oliepensionneringen, geen roest en perfectioneert voorwaarde. Om zeker wij te zijn hebben wij sinds dat het voertuig over 10 tijden het atelier met altijd de zelfde fout moeten zoeken naar. Het voertuig heeft een BENDIX-ABS en aan het platina met de 3 aflossing vis-à-vis de specialiteit met de batterij achter de spuit muur en/of in de zwarte doos op de bestuurder zijde werd opnieuw en opnieuw contacteert gebruikte verstuiver of schudt en kreeg dat dan altijd ongeveer 6 maanden naar een jaar. Het stond natuurlijk dikwijls voor een tot drie maanden in de garage indien wij in onse huizen in VSA waren en moest na dat gewoonlijk overbrugd worden. Dikwijls het probleem met de ABS-LAMP was ook na verschenen dat en natuurlijk de ABS verzuimde. Wij houden dit voor heel gevaarlijk vast omdat het hier ook dikwijls bevochtigt is of sneeuwt leugens op de straat en een paar meter rem weg over leven en dood beslist blik. In het laatste herstelling aan de RENAULT-HANDELAAR de computer toonde opnieuw geen Reaal fouten en wilde de Garagist echter het volledige belastingsapparaat en daarmee alle kabels ruilen omdat een duidelijk niet individueel het platina zou kunnen krijgen. Het zou een heel dure herstelling zijn en daar wij anders Mercedes-Benz en in VSA een probleemloze 6 cilinder Sonate gaat, is ons zo'n problemen onbekend en zelfs in de dure Mercedes, een haalde uit ons nooit de halfe auto enkel omdat een elektronicadeel duidelijk ergens gebrekkig werd gemaakt. Renault knijpt natuurlijk omdat de garantie een lange tijd verliep, maar de problemen begonnen reeds in de garantie tijd en werden eenvoudig nooit echt opgelost. Wat kunnen wij doen staken en wat u als experts voor?
Met oprechte groet en dank u heel veel naar dat vooruit
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Riël schreef:Sehr geehrte Herren
Meine Frau hat im Februar 1993 ein wunderschönes Cabriolet gekauft, mit welchem wir nun 60'000 Km zurückgelegt haben.
Mijn vrouw heeft in Februari 1993 een prachtige Cabriolet gekocht, met welke we nu al de 60.000km gepasseerd zijn. De wagen stond altijd in de garage en is pas moeiteloos door de technische keuring gekomen. Geen olieverbruik, geen roest, een perfecte toestand dus.
Toch hebben we sinds we de wagen hebben, zeker 10 maal de werkplaats bezocht met elke keer dezelfde klachten. Het voertuig heeft een BENDIX-ABS en op de plaat met de 3 relaissen tegenover het vak met de accu tegen het schutbord, je weet wel in die zwarte box aan de bestuurderskant, wordt altijd wat contactspray gespoten of wat gerammeld en dan hield het weer 6 maanden tot een jaar.
De auto staat vaker voor meerdere maanden in de garage omdat we in de VS zitten. Vaak was het probleem met de abs weer aanwezig als we terugkwamen. Dat is ook erg gevaarlijk omdat het bij ons vaak nat of sneeuwerig is, en een paar meter remweg kan het verschil op leven en dood zijn.
Bij de laatste reparatie bij Renault is de computer vernieuwd. De garagist wilde echter de hele stuurunit vervangen en alle Kabels, omdat die plaat blijbaar niet los te krijgen is. Echter, dit is een heel dure reparatie, we rijden een Mercedes in de VS en daar zijn deze problemen ons niet bekend, en zelfs bij een dure mercedes hoef je nog niet de halve auto uit mekaar te halen, omdat alleen een Electronicadeel dienst weigert.
Renault doet moeilijk omdat de garantie allang afgelopen is, maar de Problemen begonnen in de garantieperiode en zijn eigenlijk nog niet opgelost.W Wat kunnen we doen en wat schrijven jullie als Experts voor?
Vriendelijke groet, en bij voorbaat dank!
-
1 'simpele' oplossing: abs systeem er af halen en ombouwen naar een normaal remsysteem. Ben je gelijk van dat klote abs systeem van Renault af. 

Hmm, en bij mij blijft achter een remverschil bestaan van 55 tot 60%...en alles is gegarandeerd gangbaar.
't Zou misschien aan de pomp cq. ABS-unit onder de motorkap kunnen liggen. Zou haast wel moeten.
@Riel Een APK station zonder remmentestbank zou fijn zijn hehe! Ander lukt dit nooit, gesodemieter. Ik wilde wel nog effe bij de Renodieler langsgaan om te vragen of zij in de computer kunnen kijken van de ABS. Of kan ik die hele unit resetten door hem van de accu te halen en een paar uurtjes te laten staan?
't Zou misschien aan de pomp cq. ABS-unit onder de motorkap kunnen liggen. Zou haast wel moeten.
@Riel Een APK station zonder remmentestbank zou fijn zijn hehe! Ander lukt dit nooit, gesodemieter. Ik wilde wel nog effe bij de Renodieler langsgaan om te vragen of zij in de computer kunnen kijken van de ABS. Of kan ik die hele unit resetten door hem van de accu te halen en een paar uurtjes te laten staan?
Ja bij Marco komt ie goed naar buiten bij remmen.
Viel me wel op, dat er bij ontluchten geen harde straal uit de nippel kwam, maar een boogje.
Misschien toch ergens wat fout?
Viel me wel op, dat er bij ontluchten geen harde straal uit de nippel kwam, maar een boogje.
Misschien toch ergens wat fout?
Ontluchten gaat op een aparte manier he bij dat ABS.
Met name achter is het even opletten geblazen:
Zo doe ik het altijd met bendix abs en dat gaat prima:
- 1 persoon in de auto, 1tje bij de achterrem, je begint uiteraard rechts achter.
- draai de nippel achter los, en zet er een slangetje op, die in een fles uitkomt ofzo
- Laat de persoon IN de auto nu het pedaal intrappen, en dan het contact AAN zetten. De ABS pomp gaat lopen, zoniet, trap dan een paar keer voorzichtig op het pedaal, en als het goed is stroomt er nu remvloeistof uit de nippel, via het slangetje in de fles. Laat de pomp ongeveer 20 seconde lopen (bij de voorremmen ongeveer 5 seconde) en draai dan de nippel dicht, en zet vervolgens het contact weer uit, en het pedaal los. Let erop dat je eerst de nippel dichtzet, voor je het pedaal loslaat.
- Herhaal dit rondom in de volgorde RA, LA, RV, LV
- Zorg ervoor dat je het vloeistofpotje ff vantevoren aftankt, want met name bij de vooremmen spuit die olie er vrij hard uit, vandaar dat je het daar korter moet doen.
Als je zo ontlucht, kan het daar inelkgeval niet aan liggen
Met name achter is het even opletten geblazen:
Zo doe ik het altijd met bendix abs en dat gaat prima:
- 1 persoon in de auto, 1tje bij de achterrem, je begint uiteraard rechts achter.
- draai de nippel achter los, en zet er een slangetje op, die in een fles uitkomt ofzo
- Laat de persoon IN de auto nu het pedaal intrappen, en dan het contact AAN zetten. De ABS pomp gaat lopen, zoniet, trap dan een paar keer voorzichtig op het pedaal, en als het goed is stroomt er nu remvloeistof uit de nippel, via het slangetje in de fles. Laat de pomp ongeveer 20 seconde lopen (bij de voorremmen ongeveer 5 seconde) en draai dan de nippel dicht, en zet vervolgens het contact weer uit, en het pedaal los. Let erop dat je eerst de nippel dichtzet, voor je het pedaal loslaat.
- Herhaal dit rondom in de volgorde RA, LA, RV, LV
- Zorg ervoor dat je het vloeistofpotje ff vantevoren aftankt, want met name bij de vooremmen spuit die olie er vrij hard uit, vandaar dat je het daar korter moet doen.
Als je zo ontlucht, kan het daar inelkgeval niet aan liggen

Bedankt voor de tip Bart. Ik denk dat ik het op jou manier dit weekend even probeer.
Als ik de auto op contact zet (en pedaal is ingetrapt) hoef ik met mijn voet niet te pompen? (mits de ABS pomp zijn werkje doet)
Heb van de APK monteur nog de tip gekregen om eventueel de slangen/leidingen van links- en rechtsachter die vanuit de pomp komen (onder de motorkap) om te wisselen en te kijken of het probleem dan ook omwisseld. Dan weet ik meteen waar het aan ligt. Toffe gasten trouwens, die doen dat gewoon nog voor nop, even je auto bekijken...en op de remmenbank.
Als ik de auto op contact zet (en pedaal is ingetrapt) hoef ik met mijn voet niet te pompen? (mits de ABS pomp zijn werkje doet)
Heb van de APK monteur nog de tip gekregen om eventueel de slangen/leidingen van links- en rechtsachter die vanuit de pomp komen (onder de motorkap) om te wisselen en te kijken of het probleem dan ook omwisseld. Dan weet ik meteen waar het aan ligt. Toffe gasten trouwens, die doen dat gewoon nog voor nop, even je auto bekijken...en op de remmenbank.