Enkele vraagjes over de express diesel.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
stevexpress

Hoi allemaal,

ik heb deze week een express gekocht en ingevoerd uit Nederland.

Nu heb ik enkele vraagjes en ik hoop dat jullie me hierop kunnen antwoorden.

Hier komen ze :)

(De wagen is een grijs kenteken 1600 diesel van '91 ex.kpn auto)

*Wat is de inhoud van de benzinetank? 30L-35L

*Wanneer dient de distributieriem vervangen?

*Welke motorolie raden jullie aan? en verversing om de hoeveel km's?

*Geeft een 15" velg problemen en welke band? 195/50/15 gaat dat? of beter een 45 nemen.

*Hoe zit het met het front? ik heb het oude model (kleine lampen). Past het nieuwe hierin zonder problemen en ik zie op het forum dat de GT front/grill ook gaat. Geeft dit enige problemen.
Zo weet ik op voorhand welke ik moet zoeken en dus geen miskoop doe.

Alvast heel erg bedankt als jullie me hierop een antwoord kunnen geven :worship:

Echt wel knap dat de express op dit forum zo besproken wordt !

greetz
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Welkom op het forum Steve!

Wat zal die Nederlander blij zijn dat hij zijn Express verkocht heeft.. Onverkoopbaar straks met de nieuwe regels in Nederland. :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Steven
Car: M536

Mooie naam :)
Enneh welkom uiteraard.

-43 Liter is de standaardinhoud zover ik weet. De 5 GT Turbo heeft nog een extra hulptankje van 7 liter om de capaciteit nog iets te vergroten.

-Distributieriem is vaak zo rond de 80.000 of na 5 jaar. Als je er onzeker over bent en je bent wel handig, kun je em maar beter vervangen. Riempje zijn de ksoten niet.

-Motorolie is altijd een hoop getwist over, de een vind dit beter de ander dat. Ik rijd met deze olie in mijn GT Klik
Toevallig raad Kroon dezelfde ook voor de diesel aan.

-15" past met gemak, alleen moet je achter ene setje spoorverbreders nemen. Moet je Joost(Doubleyou) van dit forum eens vragen. Die rijd met een verlaagde express GTT rond met 195-50-15. Gaat prima :)

-Dat van het front, dat kun je heel simpel omswappen. Tis gewoon het een eraf schroeven en het ander erop. Tis allemaal standaard renault 5.
stevexpress

Ja hij heeft het verteld dat de rijtaks bij jullie sterk omhoog gaat op lichte vracht (bestelwagens) of afgeschaft en nu gewoon rijtaks betalen. Das balen (N)

Alvast bedankt voor de info die jullie al gegeven hebben.

Het eerste wat ik ga doen morgen is eens alles nakijken, ben hem zomaar ff gaan halen op 380km van bij mij maar het beestje heeft het toch goed volgehouden :wink:

Ik heb wel 5 jaar geleden een r5 campus gehad toen ik naar school ging maar weet er niet meer zo veel van.

Ik denk ook dat er iets ontbreekt ! Namelijk onder de motorkap moet daar geen slang zitten van aan de radiator naar het luchtfilterhuis toe? Ik heb daar een stukje zitten aan de radiator en dan niets meer en een opening aan het luchtfilterhuis. Lijkt me niet echt normaal. Ga ook alleszins uitkijken voor een ander stuurtje van een gt ofzo want dat wat er nu in zit is zo dun ! Geeft geen fijn gevoel als je rijdt.

@kris> ik rijd ook met kroon olie in mijn (peugeot)maar wist niet of er 10w40 in mocht. Ben zelf tevreden over kroon.

Dit is trouwens mijn eerste diesel die ik koop :)

Was al toen ik van Nederland kwam aan het kijken voor te tanken maar hij is nog halfvol ! Zaaaaaalig (Y)

Hoe zit het trouwens met die gloeibougie's (is dit een belgisch woord? hehe) Moeten die ook regelmatig vervangen? of hoe weet ik of ze nog redelijk goed zijn?

Diesel is toch ff wennen als je er niets van weet !

Alvast bedankt en slaapwel mede renault liefhebbers !
stevexpress

was dus @ steven bedoeld.

sorry is ff wennen zo'n forum.
Bart V

Even over dat 15 inch verhaal. 195-50-15 gaat idd alleen passen met spacers, deze spacers moeten achter minimaal 15 mm bedragen....anders gaan je wielen aanlopen. Voor kan het zonder spacers...alleen bij maximale stuuruitslag lopen de wielen iets tegen de binnenkast aan. Kheb zelf ook zo'n zelfontbrandend hok....en ik was ook ff aan het prutsen met die wielen. Staat wel erg netjes.

Oja..en mocht je nog een setje clio of 1916V remmen tegenkomen, das ook een erg leuke upgrade op je express (Y) Plug and brake.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Bart V schreef:Even over dat 15 inch verhaal. 195-50-15 gaat idd alleen passen met spacers, deze spacers moeten achter minimaal 15 mm bedragen....anders gaan je wielen aanlopen. Voor kan het zonder spacers...alleen bij maximale stuuruitslag lopen de wielen iets tegen de binnenkast aan.
Heel herkenbaar :)
De spacers moeten dan 15mm per kant zijn. Hangt natuurlijk ook van de ET waarde van de velgen af, in mijn geval is dat ET36.
Plaats reactie