spagetti spruitstuk 5 gt turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

hallo ik ben van plan om een spagetti spruitstuk te gaan maken voor mijn renault 5 gt turbo phase 2 van 1988 (Y)
is er iemand die al met zon spruitstuk rijdt en weet wat de maten van de buizen zijn?
en wat zijn de uitwerkingen van zo`n spruitstuk
als er iemand eventueel fotos heeft van zo`n spruitstuk of andere info
die is altijd welkom

project 5 gt turbo voorlopig weer vertraagd
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

Volgende tekst hoort hierbij:

This is a direct replacement manifold that replaces the very restrictive and badly flowing standard manifold. It is constructed from stainless steel and requires no modifications to fit and is suitable to be used with any T2 or T25 turbo. It features equal length headers (pipes) and very free flowing pipework to give the best possible passage for the exhaust gasses exiting the engine and entering the turbo. This in turn means quicker turbo spin up and response and smoother engine running and more importantly a very good increase in power. The power increase should be in the region of 15-20bhp depending on the cars state of tune and this figure will be even greater on very highly tuned engines.


De doorgang van de uitlaatgassen van de cilinders naar de turbo moet zo vloeiend mogelijk gaan dus minimale tegendruk.
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

ja ok een foto is beter maar heeft er ook iemand buis diameters enz
dan weet ik welke buis ik moet gebruiken
:)

renault 5 gt turbo project is weer verlaat
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

vergeet geen sleuven te maken in de flens die tegen je uitlaat poorten zit. dit ter compenstatie van de uitzettings verschillen tussen je blok (gietijzer) en uitlaatspruitstukflens (rvs)
buisdiameter en wanddikte weet ik niet.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Heb hem hier voor m'n neus en er staat 33,7 maal 1,6 op de buizen. [img]Afbeelding[/img]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

haan schreef:vergeet geen sleuven te maken in de flens die tegen je uitlaat poorten zit.
Daar lopen de meningen over uit een.
haan schreef:dit ter compenstatie van de uitzettings verschillen tussen je blok (gietijzer) en uitlaatspruitstukflens (rvs)
Je uitlaatspruitstukflens zit niet tegen je blok maar tegen je kop en die is van Alu.

gr s :D nder
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

@ GERRY TT zou je evt de binnen en buiten diameter van de buizen eens kunnen opmeten ???
R5GTT. Drive it like you stole it
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

met een spagettie heb je geen sleuven nodig,,,,dan gaat de uitzetting in de lengte van de buizen zitten.
een klein spruitstuk heeft veel meer spanning.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

paz-maniac schreef:@ GERRY TT zou je evt de binnen en buiten diameter van de buizen eens kunnen opmeten ???
Volgens mij staat de maten boven de foto! Met een beetje rekenwerk kon je aan de rest.

@Gerry; op de spagettie staat op welke rvs soort ze hebben gebruikt.

gr s :D nder

Bij mij ligt hij op zolder :wink:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

hoort zo een ding niet onder de motorkap te zitten ipv op zolder???? :smoke:
R5GTT. Drive it like you stole it
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

paz-maniac schreef:hoort zo een ding niet onder de motorkap te zitten ipv op zolder???? :smoke:
Nee dan slijt hij. :lol:

gr s :D nder
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

jah oke ik snap het, dat kan je natuurlijk niet hebben ej dat het zou slijten
R5GTT. Drive it like you stole it
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

kijk das een lekker duidelijkke foto

@Gerry; op de spagettie staat op welke rvs soort ze hebben gebruikt.
maar welk soort rvs gebruiken ze dan ???????? 8)
en is er misschien iemand die er ervaring mee heeft om zon spruitstuk te lassen ???????? dat zou wel handig zijn :worship:
als er nog iemand tips heeft is altijd welkom
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html

bekijk deze site maar.. en volgens mij kun je beter geen rvs nemen voor een struitstuk. dan lopen de spanningen te hoog op en krijg je gegarandeerd scheuren
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

ja misschien krijg je dan wel scheuren maar een orgineel gietijzeren scheurt ook en rvs is dan nog makkelijker te lassen. (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

haha ijzer en gietijzer is ook een wereld van verschil. gewoon dun wandig staal gebruiken. dus niet met dikke buis aan komen
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

@Gerry; op de spagettie staat op welke rvs soort ze hebben gebruikt
Dit is wat er precies opstaat: france 33,7 maal 1,6 r38 z3cn18-10 1-4306m n247022 (en dan dik gedrukt) :) 304L
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

304L is dus de (RVS) materiaalsoort.
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

kijk das makkelijk dan weet ik wat ik moet gebruiken :worship:
als iemand nog info heeft altijd welkom (Y) en :foto: ook
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Scheurt een rvs spruitstuk dan??

Gek want dat heb ik nog niet meegemaakt :wink:

Mischien is het een kwestie van goed uitrijden 8)

Of gaat hij scheuren na een jaar of twee?

Dat denk ik niet want IK rijd dan nog steeds netjes de laatste km's rustig dat de boel geleidelijk af kan koelen.

het werkt trouwens wel goed hoor zon spruit (Y)

greetz Marco
sikkie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 31 mar 2003 18:04

rvs 304 goedkoop pisbaken rvs,310 titaan rvs is beter!
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

alle turbo spruit stukken scheuren .....alleen de stantijd is het groote verschil.rvs scheurt over het algemeen sneller dan giet ijzer,,,,, ja hehe zal je denken giet ijzer kom je op hyperformance cars ook niet vaak tegen. veel pk,s snel stuk ( uitzonderingen daar gelaten)
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

wat maakt het uit dat rvs scheurt netjes laten na draaien zal wel schelen.
maar ik blijf er bij dat rvs makkelijker te lassen valt dan giet ijzer :p
plus dat gietijzer veelmeer weegt dan rvs en dat een spagettie meer vermogen geeft

5 gt turbo :worship: / clio 16v :worship: projecten komen goed
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

rtbresjes schreef:wat maakt het uit dat rvs scheurt netjes laten na draaien zal wel schelen.
maar ik blijf er bij dat rvs makkelijker te lassen valt dan giet ijzer :p
plus dat gietijzer veelmeer weegt dan rvs en dat een spagettie meer vermogen geeft

5 gt turbo :worship: / clio 16v :worship: projecten komen goed
wat zit je toch met giet ijzer??? dat spul is haast onmogelijk om goed te lassen.

Je hebt ook gewoon ijzer en dat scheurt mindersnel als rvs, spimpel om dat dat niet zo hard is. Dus doe er je voordeel mee en maak een van ijzer en niet van rvs...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

euh roest
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

gewoon ijzer roest toch veel te veel????????
en daarbij word dat niet een beetje te warm rvs kan meer warmte hebben toch
en kun je het eventueel nog behandelen ijzer tegen roest?

5 gt turbo :worship: / :worship: clio 16v projecten komen goed :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

als je een auto regelmatig gebruikt roest hij echt niet zomaar door hoor .
gaat jaren mee.
verder bijkomend voordeel van staal is dat het de warmte beter afvoert als rvs.
RVS is vooral mooi.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist, gewoon lekkere dikke stalen lasbochtjes nemen en nix RVS. Een lasbocht van 1,5-2mm houd het zo 2-3 jaar uit. (afhankelijk van vorm en laskwaliteit etc.). RVS scheurt toch veel sneller op de las.

Trouwens een beetje lasser hoort dit soort materiaalkennis gewoon in huis te hebben.
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

oke dan iemand die het snapt :D :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja is school toch nog ergens goed voor ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat warmteafvoer betreft is RVS weer in het voordeel, de lucht zal wat heter blijven aangezien gewoon ijzer ruwer is van binnen en meer warmte kwijt zal komen. Je moet de warmte in je turbo hebben voor vermogen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Theoretisch gezien wel ja, maarrrrr bewijs nu maar een verschillen in de praktijk.

Verder gaat het nu meer om levensduur en daarin is gewoon staal beter voor.
rtbresjes
Berichten: 186
Lid geworden op: do 7 okt 2004 20:35
Locatie: Breskens
Contacteer:

dus de ene zegt dat rvs beter is en de ander dat gewoon staal beter is lekker duidelijk maar ja ik zie wel anders maar eerst eens proberen met gewoon staal he is nog wat goedkoper ook :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja anders ga je zelf eens wat lezen erover ofzo :p
Plaats reactie