Koppelvorken in JB3-bak. (r5gtt)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Sander
Contacteer:

PtrGte schreef:er is blijkbaar geen rekening gehouden met het feit dat de totale afstand van aanlegvlak krukas tot aanlegvlak druklager verschilt ten ozichte van het origineel...hier missen nog enkele mm's waardoor je in principe deels een "loze" slag maakt voordat het druklager uberhaupt de drukvingers raakt...het druklager moet nu (VOLGENS ONS HELDER INZICHT!!!) dus wat "langer" worden om direct de drukvingers in te drukken bij minimale koppelingspedaalslag...

ook dient de drukgroep zelf enkele mm's verder ingedrukt te worden om totaal te ontkoppelen, maar dit schijnt te verhelpen zijn door wat te pielen met de kabel/pedaalslag...
Je moet even kijken of je niet het "schatnierpunt", dat is dat asje met die kunstof kop er op, verder naar voren kunt schroeven. Die kunstof kop valt in die bolling is je koppelingsvork. Of iets van een bus draaien die tussen je vork en je druklager komt.

gr sander
Tijn
Contacteer:

busje van een oud lager maken.....

[img]http://rtc.exid.nl/project/za3juli-foto2.jpg[/img]

:p
there is no spoon.
Matijs
Contacteer:

Dit is een foto van iemand die hetzelfde probleem had???
Riël
Über-Spammer

Ik vind de oplossing van sander eerlijk gezegd beter, en net zo makkelijk te realiseren. Je hoeft minder materiaal erbij te doen (hefboom) en je loopt met een lang druklager de kans dat ie moelijker glijdt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

Matijs schreef:Dit is een foto van iemand die hetzelfde probleem had???
nee, da's maik zijn eerste druklager....
there is no spoon.
PtrGte
Contacteer:

Riël schreef:Ik vind de oplossing van sander eerlijk gezegd beter, en net zo makkelijk te realiseren. Je hoeft minder materiaal erbij te doen (hefboom) en je loopt met een lang druklager de kans dat ie moelijker glijdt?
ja...is een goeie... (Y)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

PtrGte schreef:
Riël schreef:Ik vind de oplossing van sander eerlijk gezegd beter, en net zo makkelijk te realiseren. Je hoeft minder materiaal erbij te doen (hefboom) en je loopt met een lang druklager de kans dat ie moelijker glijdt?
ja...is een goeie... (Y)
Dit ga ik aan de binnenkant van mijn ogen bekijken :lol: ;)
PtrGte
Contacteer:

PtrGte schreef:
ja...is een goeie... (Y)
maar bij nader inzien (van de bak) toch niet echt makkelijk uitvoerbaar...dan is een langer druklager toch wat "fabricage-vriendelijker" :wink:
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Daar kan ik idd wel mee inkomen, ben alleen benieuwd wat het geintje nu weer gaat kosten :lol:
Tijn
Contacteer:

is dat niet gewoon met een stalen gedraaide ring op te lossen die je op het huidige lager legt dan ?
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Hoe zit dat vast dan? Kan toch zeker een gat boren, en daar wat draad in tappen en dan een bout met dat dopje erop erin draaien?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Riël schreef:Hoe zit dat vast dan? Kan toch zeker een gat boren, en daar wat draad in tappen en dan een bout met dat dopje erop erin draaien?
HUH ???? ikke niet snappen hoor :(
Abel
Über-Spammer

ik dacht aan een custom koppelvork. Hij hoeft maar een paar mm krom te zijn en hij werkt al goed. Of slijp hem in 2 stukken en las hem in de goede stand weer vast desnoods met extra meteriaal
Riël
Über-Spammer

Maik (WOOFER) schreef:
Riël schreef:Hoe zit dat vast dan? Kan toch zeker een gat boren, en daar wat draad in tappen en dan een bout met dat dopje erop erin draaien?
HUH ???? ikke niet snappen hoor :(
Ik weet neit precies hoe dat dopje eruit ziet maar volgens mij is het 1 geheel met de rest van het materiaal. Je kan dat dopje op een bout monteren en die in die verhoging draaien, zo heb je een deugdelijke montage die iets hoger is.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Abel schreef:ik dacht aan een custom koppelvork. Hij hoeft maar een paar mm krom te zijn en hij werkt al goed. Of slijp hem in 2 stukken en las hem in de goede stand weer vast desnoods met extra meteriaal
is idd ook een optie,
ik ga kijken wat we kunnen doen.

METEN IS WETEN :D
Steven
Car: M536

Je weet niet eens wat je moet meten volgens mij :p

Ik ga mee met de optie van Sander&Riël
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Steven schreef:Je weet niet eens wat je moet meten volgens mij :p

Ik ga mee met de optie van Sander&Riël
Goh wat een vertrouwen zeg pfff :p
Steven

Sja jij begrijpt niet eens wat Riël bedoelt :p
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

pff op dat moment wist ik idd niet wat hij bedoelde nee, maar naderhand toen ik het nog eens goed las wel :p ;)
PtrGte
Contacteer:

het doppie waar je hevel op scharniert is van staal en zit met een perspassing in het aluminium bakhuis...

misschien kun je het alu warm stoken en met een slagtrekker dat ding eruit snukken...dan een stukkie oplassen AAN DE ONDERKANT, afdraaien en terug monteren...alleen moet je wel ff uitzoeken hoeveel je precies da doppie moet verhogen... :)
Steven

Ipv oplassen en afdraaien van het bolkoppie zou ik eerder alleen een boutkop eraan lassen en dan draad tappen in de bak, kun je em samen met een borgmoer nog afstellen ook :)

Misschien kun je ook kijken of je dat bolkoppie kan verplaatsen naar de buitenkant van de bak waardoor de slag groter wordt.
Uiteraard moet je de koppelvork hierdoor iets aanpassen dat het aanlegvlak overeenkomt met het bolkoppie. (lees: flink rammen)

Wordt het voor je pedaal iets zwaarder om te bedienen, maarja als je er daarna weer een softpedal conversion overheen gooit ben je dat ook weer kwijt.

Alleen vraag ik me af of dit allemaal wel helpt, we hadden het laatst ook met een normale koppeling van ene lancer 1.2, daar had je ook een heel stuk vrije slag, dat hebben wij toen gewoon opgelost door een dikke ring tussen de kabel te doen waardoor ie weer strak stond. Dat probleem is soortgelijk aan wat iedereen hier probeert op te lossen (maakt in principe niet uit of je nou een ring op de priceas doet of een ring tussne de koppelingskabel).
Riël
Über-Spammer

Ja maar dan is de hoek tussen de koppelingsvork en het druklager constant groter dan 90 graden, wat echt niet ten goede komt aan de bediening ervan. Beter is met wat kleiner te beginnen dus zo |\ en groot te eindigen dus zo |/ halverwege je slag zit je dan zo || :P

(| = stand druklager, \ naar | naar / is koppelingsvork).
Steven

Jah daar heb je gelijk in, maar de vraag is of dit wel de oplossing is voor dit probleem?

Ik vraag me dus af of de slag wel lang genoeg is? Je druklager moet ook nog vrij kunnen lopen en de koppeling moet geheel vrij kunnen komen.

Wat trouwens met die lancer ook zo vreemd was, leek dus of die koppeling nog steeds niet goed vrij kwam, echter nadat we ff flink gas hadden gegeven met koppeling vol in en de rem erop deed ie wel normaal.
Kwam misschien ook wel omdat er wat groeven in het vliegwiel zaten :D Maja wie gaat er nou een vliegwiel vervangen van een 150 euri auto :~
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

sorry ik denk niet dat je hiermee het probleem oplost. Maar i.i.g bedankt voor het meedenken :) (Y).
Steven

Nou ik denk dat je met dat bolkoppie ophogen of evt. verplaatsen (voor een langere slag) je toch wel een oplossing moet kunnen vinden.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Steven schreef:Nou ik denk dat je met dat bolkoppie ophogen of evt. verplaatsen (voor een langere slag) je toch wel een oplossing moet kunnen vinden.
Hiermee zou dat eventueel kunnen jah :), persoonlijk vind ik dit wel een gewaagte oplossing.

Alles proberen dan maar he.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

@ riel & steven: ik moet jullie enigzins gelijk geven wat betreft het bolkoppie.

Het plastic dopje haal je er zo van af, maar hoe krijg ik nu dat anderde metaal/ijzere pennetje (met bolkoppie) eruit?

Boren of misschien eruit trekken?, want het zit i.i.g heel erg goed vast.

suggesties??

tnx, alvast.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Nieuw idee:

Het plastic bolkoppie dat over het metale/ijzere kopje heen zit heeft een bepaalde diameter.

Is het niet mogelijk om deze aan te passen?
En het origineel dus te vervangen door 1tje die
5,5mm diker is??
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Steven?? Riel?? iemand??
Steven

Ehm de diameter zou weinig uitmaken hoor, ik denk dat je op een grotere radius doelt waardoor het koppie in zijn algeheel dus groter is? (en dus de vork verder van de bak afhoud).

Hangt ervanaf watvoor verschillende dopjes er zijn.
Misschien kun je wel een teflon busje laten draaien die wat verder afzet en die je over dat stalen pennetje kan lijmen.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

mmm inderdaad.
Teflon, dat moet ik nog wel ergens hebben.

weet jij ook heel toevallig hoe ik dat metale pinnetje dat achter dat bolletje zit eruit krijg?

kan namelijk niet terugvinden of iemand dat heeft gezegt. (ja boren, maar is er nog een andere optie?)
Steven

Moet je toch je bril ff opzetten Maikie:
PtrGte schreef:het doppie waar je hevel op scharniert is van staal en zit met een perspassing in het aluminium bakhuis...

misschien kun je het alu warm stoken en met een slagtrekker dat ding eruit snukken...dan een stukkie oplassen AAN DE ONDERKANT, afdraaien en terug monteren...alleen moet je wel ff uitzoeken hoeveel je precies da doppie moet verhogen... :)
Alleen ipv oplassen zou ik proberen dat gat van schroefdraad te voorzien en dan die bolkop op een bijpassende bout lassen.

Met een beetje mazzel kun je dan namelijk als je het rubber eruit trekt, de vork opzij duwt met een steeksleutel dat bolkoppie nog kunt verstellen als het blok al ingebouwd zit.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

moet je na gaan heb me bril al op :lol:

Tnx steven :)...

Idd dan zo maken dat je hem ook nog kan verstellen dat zou helemaal mooi zijn.
Riël
Über-Spammer

Joa ik betwijfel of je er dan nog bij kunt :) Maar steven gaat nu wel erg ver doordenken he :)
Menno

Ik zou 't liever niet verstelbaar maken, maar das slechts mijn mening. Als je een keer de goeie stand vind, is 't goed. Van verstelbaar wordt 't alleen maar gammeler, en je hebt de kans dat 't nog eens losloopt.

Als dat nokje van de bak verplaatsen lastig is, kan je ook gewoon dat kuiltje uit je koppelvork zagen, slijpen of boren, en 'm dan met een randje er tussen er weer in lassen, zodat ie wat verder uitsteekt. Weinig werk, en lekker degelijk :)
rev it like a rental
Plaats reactie