Zie stukje hieronder...DaPew schreef:- Renault is alles behalve soepel in het aanpassen van gelijkvormigheidsattesten, ze verkopen veel liever een nieuwe wagen dan een bestaande aan te passen...
Fabrikanten willen alles als ze er dik geld aan kunnen verdienen. Ze hebben tenslotte aandeelhouders tevreden te stellen.DaPew schreef:- In België wordt tijdens de keuring geen rekening gehouden met de staat van motorblok+versnellingsbak, maar de ophanging van het blok moet goed zijn (don't care, is maar logisch ook) en bij de minste wijziging aan het motorblok of het inbouwen van een ander type motorblok moet je een goedkeuring hebben van de fabrikant (En die wil dit dus niet...)
Het helpen van hobbyisten levert over het algemeen geen cent op. Integendeel het backfired regelmatig met klanten die je de schuld geven van hun eigen fuck ups.
Ik vindt het uitermate begrijpelijk...
Als je je beperkt tot het inbouwen van de complete turboset en je laat de instelling van je huidige brandstofpomp gelijk gaat het prima en ook lang goed.DaPew schreef:- Bij de lokale dealer vertelden ze me dat een turbo zetten op mijn bestaande blok wel zal werken maar niet voor lang omdat dit onmogelijk is zonder aanpassing van de cilinderkop en dergelijke (maar daar vertelden ze me ook dat een 1.9dti blok een heel betrouwbaar blok is...) Graag bevestiging hierover...
Door de grotere hoeveelheid verpompt lucht loopt de motor armer waardoor de uitlaatgastemperatuur afneemt. Hierdoor wordt de motor thermisch minder zwaar belast.
Vermogen en koppel nemen zelfs zonder een extra hoeveelheid brandstof in te spuiten toe. Reken op een 5-20% koppel en vermogen.
Bevestiging van de betrouwbaarheid van een 1.9dTi? Zoals eerder gemeld is de 95pk versie prima maar de 80pk heb ik mijn twijfels over. Zeker als er nog opgevoerd moet worden.
Je vraagt aan een dealer wat mogelijk is?DaPew schreef:- Een motorblok van een R19 1.9dt inbouwen is volgens diezelfde dealer onmogelijk omdat er geen plaats is voor de intercooler, over de oliekoeler hebben ze niet gesproken.

Wedden dat het past? (I/c en oliekoeler).

Alleen een turbo is geen probleem. Als je echter meer brandstof in gaat spuiten (dus de pomp een hogere instelling geeft) dan moet je wel wat voorzorgsmaatregelen treffen.DaPew schreef:De conclusies hieruit zijn dus:
- Als ik dus wil mijn motor opvoeren aan de hand van een turbocompressor, dan moet ik zeker zijn dat dit echt geen probleem is voor het motorblok...
Het torretje kan echter best wat hebben. Verder gaan als een 60kW/82pk zou ik echter niet op je huidige motor. De zuigers zijn niet van die kwaliteit dat ik met vol vertrouwen flink vermogen zou gaan "draaien".
Dat is nogal wat...DaPew schreef:- Ik moet zelf terug kunnen de turbo er af schroeven voor de keuring en na de keuring er terug op zetten...

Die blokken zijn voor een niet-expert niet te onderscheiden. En een "pittig" motorblok voor een Mini? Het lage wagengewicht maakt dat iedere motor als pittig wordt ervaren. Maar een Honda V-Tec in het voor onder of een turbokit van JanSpeed maakt de auto pas echt pittig...DaPew schreef:Als het echt niet te doen is of de betrouwbaarheid van mijn blok enkel achteruit kan gaan door dergelijke modificaties blijf ik liever zo rondrijden en pomp ik het geld in een pittig motorblok voor mijn mini, de motorblokken van een mini lijken allemaal op elkaar en in de keuring zien ze naar het schijnt het verschil niet eens tussen een originele 1000cc en een opgevoerde 1275cc...
Als in verpletterend snel...
Iedere ter zake kundige dynamo boer kan je een dynamo leveren met w-aansluiting van (bijna) ieder gewenst vermogen.DaPew schreef:Edit: ow ja: zelfs al moest het perfect mogelijk zijn om zonder problemen met keuring en dergelijke een 1.9DT blok uit een 19 te bouwen in mijn clio, als ik wil een alternator hebben met die w-aansluiting voor toerentellers zal ik toch moeten after-market gaan zoeken want ik heb ook een serieuze audioinstallatie zitten. Ik heb nu een 120A alternator zitten in plaats van de originele (en ondertussen kapotte) 70A. Deze moet zeker behouden blijven.