ACT: 5 GT Turbo.
is gewoon een standaard ic die is aangepast zo maakte ik ze 10 jaar geleden al.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Kwil aan de buitenkant origineel blijven dus geen FMIC. Blijft een aangepaste IC over. Wil mijn luchtfilter op de plek van het waterreservoir zetten omdat er in het chassis achter de linker koplamp een gat zit. Heb ik daaronder nog plek voor m'n oliekoeler. Maar dat word moeilijk als ik er een dikkere IC plaats. Dat was mijn gedachte 

Zeg Herrie, met zo'n kleine kutintercooler op zo'n kutplaats schiet je geen kont op als je voor dikke pk's wilt.
De oplossing zoals ik em heb kan ook achter de standaard bumper hoor (de mijne is gewoon gruwelijk verzaagd omdat ik creatief was
).
Verder heeft K-tec ook nog de grillemounted intercooler, wat ook een mooie oplossing is en veel beter dan de originele plek.
Maja das mijn mening als je echt dikke pk's wil neerzette.
De oplossing zoals ik em heb kan ook achter de standaard bumper hoor (de mijne is gewoon gruwelijk verzaagd omdat ik creatief was

Verder heeft K-tec ook nog de grillemounted intercooler, wat ook een mooie oplossing is en veel beter dan de originele plek.
Maja das mijn mening als je echt dikke pk's wil neerzette.
Kwil gewoon aan de buitenkant zo weinig mogelijk veranderen omdat ik de voorkant origineel mooi vind en ik niet wil dat er aan de buitenkant te zien is dat ie zo snel is. Ga ook wel proberen met en FMIC want ik vind NM's belngrijker dan uiterlijk maar heb liever een betere gewone IC die niet te zien is dan wel.
Je begrijpt me weer niet, zit je nou alweer te biere?
de oplossingen die ik noem zijn dus waarbij het uitrlijk behouden kan worden (iets wat ik ook belangrijk vind).
En de oliekoeler kun je prima onder de voorbalk hangen als je een grillemounted ic hebt, of erboven als je eronder de intercooler hebt.
Zo heel beperkt is de ruimte ook weer niet, je moet alleen een langwerpige dunne intercooler hebben met handige aansluitingen.
de oplossingen die ik noem zijn dus waarbij het uitrlijk behouden kan worden (iets wat ik ook belangrijk vind).
En de oliekoeler kun je prima onder de voorbalk hangen als je een grillemounted ic hebt, of erboven als je eronder de intercooler hebt.
Zo heel beperkt is de ruimte ook weer niet, je moet alleen een langwerpige dunne intercooler hebben met handige aansluitingen.
Dus nu wat ik wil: waterreservoir op de plek van de accu, oliekoeler op de plek van de IC, luchtfilter achter de linker koplamp met gleuven in het linker spatbord voor koele lucht en dan een brede smalle IC zoeken die de breedte van de voorbumper optimaal benut en gelijk vanaf de turbo naar beneden kan en dan rechts naar de carb maar die tevens onder de rad blijft.
Hmm dat zijn zo'n beetje exact mijn plannen

Maar das wel mooie layout idd.
Ik heb nu de ic onder de voorbalk en de oliekoeler op de voorbalk pal voor de radiateur en het luchtfilter op de plek waar de IC zat.
Nu ga ik eerst kijken of de oliekoeler onder de dynamo past, zodat het luchtfilter lekker achter de grille kan blijven zitten. (komen nog wat mooie afdekkapjes omheen).
Oliekoeler voor de radiateur is iig

Maar das wel mooie layout idd.
Ik heb nu de ic onder de voorbalk en de oliekoeler op de voorbalk pal voor de radiateur en het luchtfilter op de plek waar de IC zat.
Nu ga ik eerst kijken of de oliekoeler onder de dynamo past, zodat het luchtfilter lekker achter de grille kan blijven zitten. (komen nog wat mooie afdekkapjes omheen).
Oliekoeler voor de radiateur is iig

er gaat hier iemand door voor een koelkast 

Immer wieder die verdammte Holländer
Zag hier dus wel een FMIC voor een oliekoeler voor een rad. Vraag me af wat koelt die rad dan nog? Ik denk dus niets. En om uit een 1,4 200pk te halen zul je dus wel moeten zorgen dat de temperatuur niet te veel oploopt nanders houdt ie da niet lang vol
Nu is de vraag wattie bedoelt, hij bedoelt vast die oliekoeler, maar die radiateur is echt niet blokkerend 
Gewoon sjeze op 80 wegen of snelweg gaat prima, maar in de stad heeft ie het nogal snel warm.
Logicaa allemaal, daarom verhuist de oliekoeler gewoon

Gewoon sjeze op 80 wegen of snelweg gaat prima, maar in de stad heeft ie het nogal snel warm.
Logicaa allemaal, daarom verhuist de oliekoeler gewoon

Nu zijn we ook van plan om in het koelsysteem een extra koeler in te bouwen. Deze willen we dan na de turbo in het koelcircuit zetten zodat het koelwater van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk naar de turbo door de extra koeler weer terug naar de waterpomp. Deze komt dan naast de oliekoeler op de plek waar eerst de IC zat
is zeker geen onzin die originele omgebouwde aluminium IC koelt echt veel beter en ik spreek uit ervaring heb ze al vaak gemaakt
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
Hij gaat dan naar mijn idee naar het expansievaatje. Ik zou het niet doen, het is weer iets extra in het systeem wat al fragiel is. Ik denk dat je beter een GOEDE radiator kan kopen, een wat grotere, en dan is de koeling prima. Ik raad je een extra koeler echt af. Ook mbt de flow in het systeem (in die slang zit ook een doseur).GerryTT schreef:Nu zijn we ook van plan om in het koelsysteem een extra koeler in te bouwen. Deze willen we dan na de turbo in het koelcircuit zetten zodat het koelwater van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk naar de turbo door de extra koeler weer terug naar de waterpomp. Deze komt dan naast de oliekoeler op de plek waar eerst de IC zat
Water op de plek van de accu? Waarom niet in het vak aan de andere kant? Toch veel makkelijker?GerryTT schreef:Dus nu wat ik wil: waterreservoir op de plek van de accu, oliekoeler op de plek van de IC, luchtfilter achter de linker koplamp met gleuven in het linker spatbord voor koele lucht en dan een brede smalle IC zoeken die de breedte van de voorbumper optimaal benut en gelijk vanaf de turbo naar beneden kan en dan rechts naar de carb maar die tevens onder de rad blijft.
En voor genoeg ic-koeling, zeker met jouw plannen, moet je intercooler weg daar.
1) Een frontmount is zeker aan te raden, wil je helemaal niets zien bouw je ene chargecooler erop
2) je moet plek hebben voor die grotere radiator.

Omdat de slangen van het reservoir naar de rechterkant moeten en dan dus niet door heel de motorruimte lopen.Waarom niet in het vak aan de andere kant?
Volgens het bovenste plaatje gaat ie na de turbo naar de waterpomp. Denk dat het water na het spruitstuk al aardig warm is aangezien deze recht boven het uitlaatspruitstuk zit en daarna ook nog door de turbo gaat. Vind dit zelf niet zo logischHij gaat dan naar mijn idee naar het expansievaatje
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
in de hayens manual staan 3 verschillende koelsystemen voor de gtt:
- met alleen oliegekoelde turbo
- met water gekoelde turbo v1, is die onderste op jouw plaatje, daar gaat ie dus vd turbo naar expansievat
- met water gekoelde turbo v2, met 'degassing' potje, daar gaat ie van de turbo naar de waterpomp.
- met alleen oliegekoelde turbo
- met water gekoelde turbo v1, is die onderste op jouw plaatje, daar gaat ie dus vd turbo naar expansievat
- met water gekoelde turbo v2, met 'degassing' potje, daar gaat ie van de turbo naar de waterpomp.
Laatst gewijzigd door Johan op zo 28 nov 2004 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Degassen antuurlijk 
Gewoon de borreltjes (nee geen apperitiefjes!) uit het systeem halen.
Het fase2 systeem heeft ook het zogenoemde bellenpotje met een slang erop die bovenin het koelvloeistofvaatje uitkomt.
Deze moet de in het systeem ontstane luchtbellen er netjes uit laten lopen.
Let overigens op dat dit verder nix met ontluchten te maken heeft na het afvullen.

Gewoon de borreltjes (nee geen apperitiefjes!) uit het systeem halen.
Het fase2 systeem heeft ook het zogenoemde bellenpotje met een slang erop die bovenin het koelvloeistofvaatje uitkomt.
Deze moet de in het systeem ontstane luchtbellen er netjes uit laten lopen.
Let overigens op dat dit verder nix met ontluchten te maken heeft na het afvullen.
Leg uit. Heb er bij m'n originele nooit last van gehad. Behalve dan de lekke pakking, het is weer iets extra in het systeem wat al fragiel is.

Het is geen grotere maar een koperen van Reichardje moet plek hebben voor die grotere radiator.
behoorlijk duur? hijs wel goed laagBasic schreef:http://www.marktplaats.nl/markt/autos/renault/86056.htm

GerryTT schreef:Leg uit. Heb er bij m'n originele nooit last van gehad. Behalve dan de lekke pakking, het is weer iets extra in het systeem wat al fragiel is.
Het is geen grotere maar een koperen van Reichardje moet plek hebben voor die grotere radiator.
Ik denk dat je daar voldoende aan hebt hoor. En de gtt staat nu niet bekend om zijn deugdelijk koelsysteem

ligt er aan of je in de laatste 10-15 jaar er nog wat geld aan uit hebt gegeven om 't koelsysteem in orde te houden .Riël schreef: Ik denk dat je daar voldoende aan hebt hoor. En de gtt staat nu niet bekend om zijn deugdelijk koelsysteem
de meeste kopen een gtt gaan er in ryden en vervangen pas de onderdelen als 't kapot is .
dit kan ook :
je koopt een gtt rydt naar huis zet em stil koopt een nieuwe radiator gewoon een nieuwe want die koperen levert maar 2% meer opbrengst op.
haalt een nieuwe waterpomp .
en een aparte olie koeler.
een 83 graden sensor.
kykt de de slangen en benziene leidingen na
vervangen ze als 't nodig is, en dan pas weer gaan ryden scheelt je een hoop problemen .
en de onsteking enz ook vervangen.
nieuwe olie erop met nieuwe bougies en filter
en je gtt kan er weer vele 1000de kilometers tegen.
marcel
p.s gezocht onderdelen ph1 gtt
-
Vervang dan ook gelijk je kachelradiator als je toch bezig bent! dan heb je zeker een mooi doorlopend systeem zonder verstoppingen. Die van mij blijft altijd mooi koel (nooit boven het 2 streepje (clio 8v cockpit))oldskool schreef:ligt er aan of je in de laatste 10-15 jaar er nog wat geld aan uit hebt gegeven om 't koelsysteem in orde te houden .Riël schreef: Ik denk dat je daar voldoende aan hebt hoor. En de gtt staat nu niet bekend om zijn deugdelijk koelsysteem
de meeste kopen een gtt gaan er in ryden en vervangen pas de onderdelen als 't kapot is .
dit kan ook :
je koopt een gtt rydt naar huis zet em stil koopt een nieuwe radiator gewoon een nieuwe want die koperen levert maar 2% meer opbrengst op.
haalt een nieuwe waterpomp .
en een aparte olie koeler.
een 83 graden sensor.
kykt de de slangen en benziene leidingen na
vervangen ze als 't nodig is, en dan pas weer gaan ryden scheelt je een hoop problemen .
en de onsteking enz ook vervangen.
nieuwe olie erop met nieuwe bougies en filter
en je gtt kan er weer vele 1000de kilometers tegen.
marcel
p.s gezocht onderdelen ph1 gtt