Loctite producten (o.a. vliegwielbouten borgen)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Turbo-Peer

Ik zie door al de loctite producten het bos nie meer. En ik ben zo'n mierenneuker die gewoon het juiste product wil hebben voor de juiste toepassing :)

Ik wil m'n vliegwielbouten borgen (wel zo verstandig natuurlijk).
Ik heb hiervoor Loctite 243 op het oog. Dit is medium strength (dus gewoon met handgereedschap te verwijderen), oliebestendig en langdurig hittebestendig tot ongeveer 150 graden celcius.
Lijkt me overigens ook een goeie voor alle andere borgtoepassingen onder de motorkap. Zeker met al die vettige boutjes, waardoor andere loctites een wat minder goede hechting hebben.

Daarnaast moeten de bouten van de remklauwen geborgd worden. De vorige bouten waren met rode borgvloeistof geborgd. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de temperatuurontwikkeling/ hittebestendigheid. Weet iemand het goede loctite-nummer?

Zijn er nog meer mierenneukers binnen de rtc (welke loctite borgmiddelen gebruiken jullie??)
Of gebruiken jullie allemaal één standaard loctite borgmiddel?
Laatst gewijzigd door Turbo-Peer op wo 10 nov 2004 22:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
mark 5t
Contacteer:

is prima spul wat je wilt gebruiken!! (Y) (Y)
voor het vliegwiel zou ik echter als ik jou was nieuwe bouten halen bij de dealer kosten bijna niks en zijn al voorzien van het juiste borgmiddel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
NielsT

Ze zeggen wel eens dat je geen loctite mag gebruiken als je iets met een moment aanzet. Wat jullie?
Turbo-Peer

mark 5t schreef:is prima spul wat je wilt gebruiken!! (Y) (Y)
voor het vliegwiel zou ik echter als ik jou was nieuwe bouten halen bij de dealer kosten bijna niks en zijn al voorzien van het juiste borgmiddel.
Nieuwe bouten heb ik gehaald...ff kijken en ja hoor: Geen borgmiddel nodig, er zit inderdaad al een blauw laagje op de schroefdraad.

Ik vraag me nu alleen nog af welke je het beste kunt gebruiken voor de remklauwen.
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer

Niels Takken schreef:Ze zeggen wel eens dat je geen loctite mag gebruiken als je iets met een moment aanzet. Wat jullie?
Tuurlijk wel, ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.
Het wordt ook in menig autohandboek beschreven: Er staat dan het moment waarop de bouten moeten worden aangetrokken en tussen haakjes loctite erachter.
Audi 80 met GTI motor
mark 5t
Contacteer:

dat heb je mis natuurlijk mag je wel loctite gebruiken mits het de goede soort is.
en verder is die loctite die je wilt gebruiken ook uitermate geschikt voor je remmen hoor.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
NielsT

Dat hebben ze mij eens verteld bij de automaterialen-zaak, ik zie snap het ook niet. Maar hun zeggen als je 16 kopbouten moet natrekken is inwerkingstijd van Loctite al verdwenen + een als het met een moment vast zit, zit het goed vast.
Mijn mening verschilt ook hoor! Dubbel vast lijkt mij vaster :lol:
Turbo-Peer

Niels Takken schreef:...Maar hun zeggen als je 16 kopbouten moet natrekken is inwerkingstijd van Loctite al verdwenen + een als het met een moment vast zit, zit het goed vast.
Kopbouten zou ik ook niet vastzetten met loctite.

Je hebt trouwens ook loctite borgmiddelen met lange "inwerktijd" (de zogenaamde "cure time"). Maja ook bij die borgmiddelen is dat afhankelijk van soort metaal, temperatuur, speling tussen schroefdraad, eventuele activator etc etc. :wink:
Audi 80 met GTI motor
NielsT

Ok, ook weer opgelost! :)
Calle

Kopbouten van moderne motoren zijn bijna allemaal rekbouten en dan lijkt me loctite niet echt op zijn plaats. Vooor de rest wel een fijn product, dat loctite.
Mrtn
Car: R5GTT

Elke kleur locktite heeft zo z'n toepassing.

Voor de borging van de koppelings- en drukgroep bouten, dus tegen lostrillen, moet je blauw hebben. Deze kan je nog losdraaien na verloop.

Rood is echt de master en krijg je niet meer los, feitelijk gezien.

Blauw moet je hebben dus. En wat een onzin weer over dat locktite niet zou helpen.... doordat het al droog is voor de bout erin zit :s

blauw locktite op de bout, erin draaien, op moment aantrekken en niet meer aanzitten.

M'n vader werkt in lucht- en ruimtevaart, maar werkelijk elk boutje wordt gelocked :wink:
Kheb ook een papiertje gehad met alle producten en toepassingen, maar moet ik even zoeken :)
Mrtn = Maarten
-Ray-
Contacteer:

wielbouten niet locken, likkie kopervet eraan. weet niet of dit al gezegd is, maar ik heb geen zin om terug te lezen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Turbo-Peer

o.a. Loctite 243 is een blauwe. Die rode is inderdaad erg sterk, krijg je alleen los met bijvoorbeeld flink heetstoken in combinatie met goed gereedschap.
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Als locktite nog enigszins smeert en je draait op moment aan dan is de kracht van de bout te groot, je draait hem met hetzelfde moment verder erin. Vooral met bougies vaak het geval. Fout moment, electrode fout om. Zo ook met gebruikte bouten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Riël schreef:Als locktite nog enigszins smeert en je draait op moment aan dan is de kracht van de bout te groot, je draait hem met hetzelfde moment verder erin. Vooral met bougies vaak het geval. Fout moment, electrode fout om. Zo ook met gebruikte bouten.
Electrode fout om?
Calle

Riël schreef:Als locktite nog enigszins smeert en je draait op moment aan dan is de kracht van de bout te groot, je draait hem met hetzelfde moment verder erin. Vooral met bougies vaak het geval. Fout moment, electrode fout om. Zo ook met gebruikte bouten.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de loctite er voor zorgt dat het zwaarder gaat dan normaal en je daardoor niet ver genoeg draait? Smeren zal het niet snel doen en mocht het dat wel doen dan is dat alleen maar voordelig, het gaat tenslotte niet om de wrijving op de schroefdraad maar om de kracht waar mee hij tegen het oppervlakte aanduwt. Loctite zorgt er als het goedis alleen maar voor dat de positie van de elementen t.o.v. elkaar gefixeerd blijven.
Turbo-Peer

Een bougie met loctite vastdraaien? Kan me het alleen voorstellen voor de uitwendige schroefdraad van een helicoil, maar toch niet de bougie?
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Calle schreef:
Ik neem aan dat je bedoelt dat de loctite er voor zorgt dat het zwaarder gaat dan normaal en je daardoor niet ver genoeg draait? Smeren zal het niet snel doen en mocht het dat wel doen dan is dat alleen maar voordelig, het gaat tenslotte niet om de wrijving op de schroefdraad maar om de kracht waar mee hij tegen het oppervlakte aanduwt. Loctite zorgt er als het goedis alleen maar voor dat de positie van de elementen t.o.v. elkaar gefixeerd blijven.
Net wel smering! Als locktite dat niet doet is dat geen probleem. Is het niet aangegeven dat het geborgd moet worden, dan ook niet doen! Het aandraaimoment is incl de aanwezige wrijving, schroefdraad zorgt ook voor een moment! Verminder je deze wrijving dan is bij een gelijk moment de kracht tegen eht opp groter! En anders om natuurlijk ook, gaat ie zwaarder zit hij ook niet goed.

BartV, wat ik bedoel met electrode fout om, de electrode moet eigenlijk in de juiste hoek in de verbrandingskamer staan. Het aangegeven moment zorgt hiervoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie