GTT Help, gtt wil niet meer starten.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Zie onderaan mijn laatste post.
Gtt wil niet meer starten.

Effe een update.

Iedereen bedankt voor de snelle reakties.
Het is opgelost.
Ik heb geen hellicoil geplaatst.
Ik heb een bougie schuin afgeslepen en zo het begindraad er weer in kunnen zetten.
Dus dat is opgelost.
Straks heb ik de apk >-)
Ik verwacht geen problemen. :)

Ik heb nog wel een probleem :)
ik moet de bougies terug aansluiten maar hoe het aangesloten zat klopt niet met de tekeningen.
Hieronder een schema hoe het zou moeten.
Kan iemand dit bevestiggen?
Ik heb een gtt Phase 2.
Alvast bedankt.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/ontsteking2.JPG[/img]

Ik heb s'morgens de apk al dus hoop snel te horen.

vr. gr. Edwin

Hieronder staat het oude probleem :)

Ik zit met een probleem. Ik heb een 5 gt turbo
Ik heb mijn bougie eruit gehaald en het tapeind was daar niet zo lekker meer van(van het draadeind van de motorkant).
Ik een bougie er proberen in te draaien maar da gaat niet.
Nu heb ik net mijn garage gebeld en die adviseerd mij om er een helicor(coy) of zoiets er in te draaien.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb het idee dat dat niet de beste oplossing is.
Ik kon bij een automaterialen zaak een setje halen en daar zat alles in om de helicor erin te krijgen en daarna kun je gewoon de bougie er weer in draaien.
Lijkt mij dat dit niet op langere termijn dan een goede oplossing is.
Mijn blok heeft pas ongeveer 25000km gelopen en wil er nog wel een tijdje mee vooruitgaan zeg maar.
Als er iemand is die mij er over kan adviseren dan graag.
Alvast bedankt.

Gr. Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin5gtt (Punttang) OUD op vr 12 nov 2004 9:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Edwin5gtt (Punttang) schreef:Ik zit met een probleem. Ik heb een 5 gt turbo
Leuke eerste zin... ;)
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Merijn schreef:
Edwin5gtt (Punttang) schreef:Ik zit met een probleem. Ik heb een 5 gt turbo
Leuke eerste zin... ;)

:p :p :p :p
TheFinz

Het is een helicoil.

Je boort het gat van de bougieschacht op naar de juiste maat van de helicoil, dan tap je er rechtsedraad in (vaak een maat groter dan het origineel)en daarin draai je de helicoil in die inwendig dezelfde maat heeft als het originele draad en uitwendig de maat die je hebt opgeboord en getapt. zo heb he dus weer vers draad.

Volgens mij geeft dit geen problemen voor de levensduur, ik zou echter nog wel ff checken of het ook geschikt is om onder dergelijke druk en omstandigheden te werken. Volgens mij wel, maar pin me er niet op vast. Bij de garage weten ze dit zeker!

let er wel op dat dit een secuur werkje is, scheef tappen e.d. is funest.

suc6!
cees de borst

voor het bougiegat zijn speciale setjes te koop. werkt heel makkelijk, tap erin draaien en een busje over de draad van de bougie doen en weer erin draaien.
de truuk zit hem in het recht tappen en nog belangrijker zo weinig mogelijk zooi in je cilinder zien te krijgen!.
maar verders werkt het goed, heb het ook gedaan bij onze R4, werkt nog steeds na een half jaar
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Ik denk dat ik, als ik jou was, toch de kop eraf zou halen, aangezien het metaal wat in de cilinders terecht komt je motor wel eens naar de klote kan helpen. Ik zit met hetzelfde probleem met mijn Corsa. :(
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Merijn schreef:Hmm... Ik denk dat ik, als ik jou was, toch de kop eraf zou halen, aangezien het metaal wat in de cilinders terecht komt je motor wel eens naar de klote kan helpen. Ik zit met hetzelfde probleem met mijn Corsa. :(
Daar zat ik ook aan te denken.
Maar de garage waar hij gekeurd moet worden zegt dat dat geen kwaat kan.
Omdat de motor van aluminium is en de bussen van ijzer zijn.
Die blaast hij er gelijk wel uit zegt hij.
Bedankt voor de reakties.
Nog andere ideën misschien?
Gr Edwin
Merijn
Über-Spammer

Ik hoop voor je dat dat zo is, maar ik zou het niet aandurven.

Misschien dat er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Effe afwachten... ;)
Riël
Über-Spammer

Het kan ook vrij weinig kwaad, maar als je erg voorzichtig te werk gaat en een sterke zuiger erbij zet moet 't lukken.

De helicoils op zich is een prima oplossing.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
StevenK
Contacteer:

cees de borst schreef:voor het bougiegat zijn speciale setjes te koop. werkt heel makkelijk, tap erin draaien en een busje over de draad van de bougie doen en weer erin draaien.
de truuk zit hem in het recht tappen en nog belangrijker zo weinig mogelijk zooi in je cilinder zien te krijgen!.
maar verders werkt het goed, heb het ook gedaan bij onze R4, werkt nog steeds na een half jaar
Ik zou 't zeker niet doen bij een gemonteerde kop, want ook 'zo weinig mogelijk zooi in je cilinder' is nog teveel.

Dus eerst ff de kop eraf en dan pas tappen.
Merijn
Über-Spammer

Dus toch... :)
Riël
Über-Spammer

ff de kop eraf, nieuwe koppakking erop, nieuwe bouten etc ...
cees de borst

of laten zitten, tappen, ff zuigen(stofzuiger ofzo) en ff starten zonder vonk.
je blaast het meeste er wel uit, maar het blijft een gokje. en metaal in je motor is nooit goed.
aan de andere kant als je de kop eraf haalt kan je gelijk zien hoe je motor er vanbinnen aan toe is. maar misschien wil je dit wel helemaal niet weten.....
laat ik het zo zeggen, het is een optie, makkelijk maar met een risico.
groet
cees
Menno

Ik zou zowiezo eerst eens kijken of je de draad niet met een normale tap weer op kan zuiveren.

In beide gevallen geldt: zorg dat je de tap goed vet maakt, dan blijft al het metaal er wel aan plakken.
rev it like a rental
Steven
Car: M536

Maargoed de oplossing van de helicoil is een zeer goed plan. Ik heb het ook gebruikt voor mijn spruitstukbouten in de kop (das M8) en laatst ook toegepast bij Rudo die hetzelfde probleem had.

Tis zelfs een feit dat een helicoil sterker is dan origineel.
Je gaat namelijk naar een grotere diameter draad in het zachte aluminium, de grotere diameter heeft meer draagkracht. Coils zijn vaak van hoogkwaliteit verenstaal en deze klemmen zich tussen de bougie en kop. Ook qua afdichting moet dit gene probleem zijn.

Alleen die troep in je cilinder is idd hoerig, je kan het erop wagen door telkens kleine stukjes te tappen en zorgen dat je ene sterke stofzuiger met zo'n tandartstuutje hebt wat je erin kan stoppen.
In principe is getapt draad vaak erg dun en daar moet een klep&klepzetel toch wel tegen kunnen.
Maar wil je geen risico... kop eraf :)
Ad van Haperen
Contacteer:

Ha ed,

Ik zou het ook eerst met een gewone tap proberen hoor!

En kun je het anders niet met een taps toelopende bout doen? Die zijn er dacht ik ook in de maat van bougies.
Ad van Haperen
Contacteer:

als ik zou gaan tappen zou ik er zeker de kop af halen als ik een motor had die pas 25.000 heeft gelopen.

Zekere voor het onzekere he ed hij heeft ook wel bijna 2 jaar stil gestaan, dus kan het zowiezo geen kwaad.
PtrGte
Contacteer:

Steven schreef:Maargoed de oplossing van de helicoil is een zeer goed plan. Ik heb het ook gebruikt voor mijn spruitstukbouten in de kop (das M8) en laatst ook toegepast bij Rudo die hetzelfde probleem had.

Tis zelfs een feit dat een helicoil sterker is dan origineel.
Je gaat namelijk naar een grotere diameter draad in het zachte aluminium, de grotere diameter heeft meer draagkracht. Coils zijn vaak van hoogkwaliteit verenstaal en deze klemmen zich tussen de bougie en kop. Ook qua afdichting moet dit gene probleem zijn.

Alleen die troep in je cilinder is idd hoerig, je kan het erop wagen door telkens kleine stukjes te tappen en zorgen dat je ene sterke stofzuiger met zo'n tandartstuutje hebt wat je erin kan stoppen.
In principe is getapt draad vaak erg dun en daar moet een klep&klepzetel toch wel tegen kunnen.
Maar wil je geen risico... kop eraf :)
hier ben ik het niet helemaal mee eens...een klein stukje aluminium tussen uitlaatklep en klepzetel kan al zorgen voor een minimale opening, waardoor je uitlaatklep kan verbranden en dan ben je helemaal klaar...

maar goed...helicoil is inderdaad een oplossing, maar liever met gedemonteerde kop, anders loop je inderdaad risico...

succes!
Abel
Über-Spammer

ik denk dat het ook wel mee zal vallan aangezien aluminium eerder smelt dan een klep verbrand en er zulke hoge krachten op die klep komen dat daar vrijwel niets van overblijft.

ik maak me meer zorgen over alu gruis tussen de zuiger en cylinderwand.
Riël
Über-Spammer

Die opening klopt wel, maar als je de eerste 5000 omwentelingen een beetje rustig aan doet is alles wel weg voor 't heet begint te werden :)
PtrGte
Contacteer:

iemand wel eens een "kromme" klep gezien door toedoen van een stukje poetsdoek??? :wink:
Riël
Über-Spammer

Nee :D
PtrGte
Contacteer:

oke...

nou ja, kleine anecdote dan maar:

-Vertemati Supermotard gekocht, 570 cc 1 cilinder viertakt...
- 1 seizoen rijden, motor uit elkaar en fixxen...
-tijdens opbouwen lap in de carb...
-tijdens starten niet lopen "oeps doek erin"
-doek eruit-->niet meer lopen,
-kop eraf
-kleppen niet meer dicht...
-dus...

IK wil geen alu gruis tussen m'n kleppen/klepzetel :D
Calle

De kop laten zitten geeft erg veel kans op een goedkoop wordt duurkoop verhaal. Als de garagist graag aan je blok klust en daar peso's voor vangt dan lekker laten zitten, maar als je verstandig bent haal je de kop eraf en was je die grondig na behandeling. Als je al bedenkt hoe klein de openingen in je luchtfilter zijn om deeltjes uit je verbrandingsruimte te houden, wat denk je dan dat een alu schilfertje kan aanrichten? En ik geloof nooit dat je 100% kan voorkomen dat die in de verbrandingsruimte komen.

Just my 2 €c.
Turbo-Peer

Van het R4 forum:
...En dus nooit last van metaaldeeltjes die in de cilinder vallen ?

Reply:
Nou eigenlijk is dat zo weinig dat het te verwaarlozen is.
Want je kan het draad ophalen(tappen) met kopervet oid en na het tappen even starten nog voordat je de bougie met helicoil monteerd en zo pers je de deeltjes naar buiten.
Dus het is mij nog nooit overkomen dat ik hierdoor problemen kreeg en ik heb toch al wat motoren op deze methode behandeld en die rijden nog zonder schade.
nee ik maak me daar geen zorgen over en dat doen ze in de garage ook nooit dus...

Mijn mening blijft echter: gewoon de cilinderkop eraf halen.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Bas Blue Sport

Ok, je laat de kop zitten, gaat tappen, komen er dus stukjes alu in de cilinder.
Kans is dus aanwezig dat het goed gaat bij de klep, maar wat als die stukjes in de turbo komen???????????????
Bart V

Ik heb al een aantal van die helicoils gemonteerd, en tis altijd goed gegaan, dus ik zou gewoon die helicoil erin zetten.

Zoals menno al zei, ff de tap lekker in het vet, dan valt het aluslijpsel al best mee, en dat laatste beetje krijg je er grotendeels uit met de sofzuiger waar je ff een flexibel slangetje aan fabriekt met wat duktape (Y) Tis serieus onzin om hier je kop voor te gaan demonteren, das werk zoeken naar mijn inziens, tenzij je het leuk vind. Zou een dure grap worden voor menig garage, want er worden zat van die dingen gemonteerd.

Maar probeer eerst nog eens om de huidige draad te herstellen, mischien heb je geluk en gaat die bougie er toch nog in. Beetje vet aan de bougie, en voorzichtig met een rateltje dat ding erin draaien. Je hebt niets te verliezen, als het mislukt kan je altijd die helicoil erin zetten.

Succes.
Riël
Über-Spammer

Als je dan ook nog eens zorgt dat je het niet bij -10 doet dan brokkelt dat alu ook niet zo hard :) Binnen is beter :)
Remco_Rs
Contacteer:

inderdaad,gewoon proberen.Heb laatst zelf ook een helicoil gebruikt in een bougiegat ,en dat bij een nieuwere 1.6 16v blok.En daarna inderdaad zoals BartV zij,met een klein stofzuigertje +slangetje al het vuil uit de cillinder gezogen(voor zover mogenlijk)en moet zeggen de auto rijdt nog steeds :D
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Iedereen bedankt voor de snelle reakties.
Het is opgelost.
Ik heb geen hellicoil geplaatst.
Ik heb een bougie schuin afgeslepen en zo het begindraad er weer in kunnen zetten.
Dus dat is opgelost.
Straks heb ik de apk >-)
Ik verwacht geen problemen. :)

Ik heb nog wel een probleem :)
ik moet de bougies terug aansluiten maar hoe het aangesloten zat klopt niet met de tekeningen.
Hieronder een schema hoe het zou moeten.
Kan iemand dit bevestiggen?
Ik heb een gtt Phase 2.
Alvast bedankt.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/ontsteking2.JPG[/img]
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

De gtt staat klaar voor naar de apk te gaan.
Kan iemand het schema bevestigen of ik het goed heb aangesloten.
Schema staat hierboven.
Alvast bedankt.
Sander
Contacteer:

Als het goed is staan er op je verdeelkap de nummers. En ik dacht dat de cilinder aan de vliegvielkant 1 was, en anders net andersom :lol:

gr sander
Calle

Sander schreef:Als het goed is staan er op je verdeelkap de nummers. En ik dacht dat de cilinder aan de vliegvielkant 1 was, en anders net andersom :lol:

gr sander
Klopt, bij Reno is de cylinder aan de vliegwielkant nr.1
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Calle schreef:
Sander schreef:Als het goed is staan er op je verdeelkap de nummers. En ik dacht dat de cilinder aan de vliegvielkant 1 was, en anders net andersom :lol:

gr sander
Klopt, bij Reno is de cylinder aan de vliegwielkant nr.1

Dat klopt, zo heb ik hem dus aangesloten.
Alleen 1 probleem(ik denk dat dat apk afkeur is :wink: )
Hij start niet meer :@
Ik snap er niks meer van.
Als ik start dan gooi de startmotor het blok rond en als tie wil starten dan stopt het blok.
Ik heb de bougies 1 voor 1 eraf gehaald en was het zelfde resultaat.
Daarna 2 bij 2 en weer hetzelfde resultaat.
Daarna de bobine kabel eraf gehaald en toen bleef tie wel goed draaien.
Daarna accu leeg en niet goed kunnen testen met geen bougie erop.
Effe een uitleg wat ik heb gedaan.

1 cylinder deed het niet meer. Ik heb daarna 1 bougie van een vriend erin gedraait(dezelfde die erin zaten)en toen was het goed.De auto liep weer netjes.
Daarna heb ik tijdelijk voor de apk een andere bougie ook weer dezelfde eringedraait en toen bleef de motor weer op 3cylinders lopen.
Was er een andere cylinder ermee gestopt.
Daarna weer 2 bougies vervangen en dezelfde resultaat.
Ik heb dus daarna 4 nieuwe bougies vervangen(eerst champions en nu ngk 8bevx of zoiets).
1 daarvan ging er scheef in.(was nog met een oude bougie)
Gisteren heb ik hem weer recht erin gedraait.
Vanmorgen heb ik alles weer aangesloten en toen starte hij niet meer.
Ik heb de verdelerblok al opgeschuurd zodat de contact puntjes weer contact maken.
Heeft iemand misschien enig idee?
Ik weet het niet meer.
Ik vind het een raar probleem.
Alvast bedankt.

Vr. gr. Edwin
Menno

je hebt je bougiekabels in verkeerde volgorde aangesloten.
rev it like a rental
Plaats reactie