Garage die remklauwen vernaggeld...

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
MarcoG
Contacteer:

Ben naar een garage gegaan om mijn achterste rechtse klauw gangbaar te laten maken (clio16v). Vorige week wist ik nog niet hoe dit moest, maar terwijl mijn beide remklauwen vakkundig werden gesloopt door de garage ben ik er nu wel achter.
Die miepsen bellen mij dus op, om te melden dat ze het ontluchtingsnippeltje hebben afgebroken IN de remklauw. (wat motten ze met het ontluchtingsnippeltje om hem gangbaar te maken???) Of ik het goed vind als ze een nieuwe? remklauw voor 167 euro mogen monteren. :@ Natuurlijk niet! Ben naar de sloop gegaan en heb daar twee fijne klauwtjes kunnen ritselen. Voor de zekerheid zelf nog de nippels eruit gedraaid (rustig met een klein hamertje erop tikken).
Vandaag dus erachter gekomen dat ze bij de andere remklauw ook het nippeltje erin hebben afgebroken. En, om de klauwen van de sloop te kunnen monteren, moesten ze ook nog een nieuwe handremkabel monteren.
Allemaal reteduur uurloon, vanwege hun eigen fouten!

Nou is mijn vraag, (ik heb de auto nog niet opgehaald), wat moet ik als argumenten aanvoeren om de kosten binnen de perken te houden?
Ik wil hen sowieso al 50 euro in mindering brengen omdat ik die 2 klauwen van de sloop heb kunnen halen. Maar voor die extra uren wat ze hebben moeten maken vanwege hun eigen gepruts wil ik ook niet opdraaien.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alvast heeeel erg bedankt voor goede adviezen.
edwin19
Contacteer:

niks betalen, zij hebben zitten prutsen.
PatrickG

Gewoon ertegenin gaan.
Het is al jammer dat je het niet gelijk zei toen ze belden. Nu zijn ze er al vanuit gegaan dat je alles goed vindt.

Gewoon een beetje door het lint gaan.
MarcoG
Contacteer:

Klopt, bij mij ging het belletje ook een beetje telaat rinkelen...maar zal inderdaad flink van leer moeten trekken, aangezien 90% van wat er gerepareerd moest worden door hun eigen schuld ook kapot is gegaan. De volgende keer dat er iets gerepareerd moet worden doe ik het weer fijn op straat, op de bokken die auto en zelf sleutelen.
Morgen kan ik hem ophalen...shit man, ik ben kwaad. Ik zou hem voor een proefrit willen meenemen en dan niet meer terugkomen. :wink: Kentekenbewijs heb ik toch zelf bij me, adres hebben ze (nog) niet van mij, alleen tel. nr.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

1. Om een remklauw gangbaar te maken en daarna weer te kunnen ontluchten zal toch de nippel los moeten.

2. Wat betreft die handremkabel, als deze (oude) vast zit geroest/gerot. kan je hem bijna onmogelijk los halen zonder een nieuwe te moeten monteren, het monteren is ook nog flink wat gepruts. omdat je uitlaat tot aan je middendemper los moet.

Maar je moet er wel over kunnen praten met de garage. Dus accoord gaan met de rekening zeker niet. Kijk maar wat je er uit kan slepen. En misschien de volgende keer toch zelf maar doen?? :D

Gr.Frits
jeroen.k

die dingen breken zo vaak af. als ze echt vastzaten kan de garage daar ook niks aan doen. Ik zal juist redelijk blijven, verwacht niet van een garagehouder dat hij redelijk blijft als jij dat niet blijft.

Het is niet direct een fout van hun vindt ik...eerder een ongelukje, maar een beetje tegemoetkoming zou zeker op zijn plaats zijn.
MarcoG
Contacteer:

Frits, kan dat ding niet gangbaar gemaakt worden zonder hem te hoeven ontluchten??? Je haalt die twee dikke bouten van de klauw af (en dan kun je ook de remblokken loshalen) en je wrijft dat stuk in met kopervet. Vervolgens kun je nog wat met de zuiger morksen om ook die weer gangbaar te maken. Moet dat zaakje daarna dan ontlucht worden?
jeroen.k

Kleine vraag...als je dit allemaal weet....waarom breng je hem dan uberhaupt naar een garage? :P
MarcoG
Contacteer:

Danke jeroen, begin alweer een beetje af te koelen. Vreemd vind ik wel, dat ik 2 nippeltjes zelf WEL los krijg (dat ging ook niet van harte, maar wel met beleid) en hun als professionele garage lukt dat niet. Wilde het nog uitleggen aan de telefoon hoe ik die dingen los had gekregen maar toen zei ie nog: "MIJ HOEF JE NIET TE VERTELLEN HOE IK ZO'N NIPPELTJE LOSKRIJG!".
MarcoG
Contacteer:

Ja Jeroen, ik heb (terwijl hun dus lagen te kloten met mijn klauwen) ook mijn huiswerk gedaan...Had niet gedacht dat het op zoveel ellende zou uitdraaien. Maar ik moet in elk geval tot morgen maar even de rekening afwachten. De volgende keer, zekerste weten doe ik het weer zelf. Of anders breng ik hem bij een monteur die ik ken (woont alleen een beetje uit de buurt).
jeroen.k

Jah het gaat soms lekker som niet...mijn achterste klauw moet ook een nieuwe nippel in :(

soms zijn die dingen echt gaar...

maar inderdaad garagehouders kunnen ook ezels zijn qua gedrag...

maaruh tip...dit soort dingen volgende keer zelf doen ;) Scheelt een hoop geld en gezeur! :)

En weet je ook dat er goed met je auto omgegaan wordt :D
MarcoG
Contacteer:

Smeer er een klein beetje kopervet op Jeroen, voordat je het nippeltje erin draait. Natuurlijk wel alleen op de draad, zodat ie niet in de remvloeistof terecht komt. Ik heb op de mijnes nu een beetje never-seez erop gesmeert voordat ik beide klauwen naar de garage bracht. Vast zitten doet het toch, loskomen nu ook. :)
Riël
Über-Spammer

Er bestaat ook nog zoiets als een tapje en een nippel erin fixen ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k

MarcoG schreef:Smeer er een klein beetje kopervet op Jeroen, voordat je het nippeltje erin draait. Natuurlijk wel alleen op de draad, zodat ie niet in de remvloeistof terecht komt. Ik heb op de mijnes nu een beetje never-seez erop gesmeert voordat ik beide klauwen naar de garage bracht. Vast zitten doet het toch, loskomen nu ook. :)
dat is idd zo...maar je hebt vaak niet te zeggen of de vorige eigenaar er kopervet op smeert of niet :P
Remco_Rs
Contacteer:

Precies,eerst de rekening afwachten.en anders alle argumenten die hier genoemd worden ,neerleggen.Want zeg nou zelf hun slopen wat dus is het voor een groot deel ook hun probleem,en niet alleen de jouwe.Tuurlijk zal jij moeten betalen,das logisch...maarja wat is dan redelijk,Mischien hebben hun zelf ook er wel rekening mee gehouden.En valt het allemaal wel weer mee.Dus gewoon eff afwachten en anders gewoon met je gezonde verstand een discussie beginnen over de gemaakte kosten.en niet meteen als een dolle stier tekeer gaan.Want daar begin je natuurlijk niks mee....
Menno

Om die klote klauwen goed gangbaar te maken kan je ze idd 't beste ff helemaal uit elkaar halen, dan moet je dus ontluchten.

En tja, als je die nippels gewoon los probeert te draaien, breken ze vrijwel altijd. Als je er echter je best voor doet, krijg je ze vaak wel los. Lastig verhaal dus, of 't aan die garage ligt of niet.
rev it like a rental
MarcoG
Contacteer:

Ha Riel, ik zal de klauwtjes donderdag meenemen (als ze me laten gaan hehe!) en dan laat jij me even zien wat ik ermee kan. Je bedoelt dat ik dat restje uitboor en er een nieuwe draad in tap? Moet ik dan ook een groter nippeltje erin schroeven...
Riël
Über-Spammer

Uitboren, en dan kun je er een busje inpersen en daar weer draad intappen. Scheelt je toch weer 2 klauwen!

En over die garage, ja ze zijn er niet handig mee geweest, maar probeer overeen te komen de schade te beperken. Fifty fifty vind ik al acceptabel. Het is idd vaak klote. Ze zullen er zelf ook niet blij mee zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MarcoG
Contacteer:

Menno schreef: Als je er echter je best voor doet, krijg je ze vaak wel los. Lastig verhaal dus, of 't aan die garage ligt of niet.
Ja Menno, ik ga er dus een beetje te vaak van uit dat andere mensen OOK hun best doen voor anderen, maar zodra er geld in het spel is (en winst) gaat het snel mis. 'k Weet nu wel dat de volgende keer die dingen netjes loskomen.
Turbo-Peer

MarcoG schreef:Vreemd vind ik wel, dat ik 2 nippeltjes zelf WEL los krijg (dat ging ook niet van harte, maar wel met beleid) en hun als professionele garage lukt dat niet.
Als liefhebber van je eigen auto neem je er vaak wat meer de tijd voor. Een garage wil meestal zo snel mogelijk weer met het volgende karwei beginnen.

(Daarom die ik dus zoveel mogelijk zelf.)
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik ben zelf monteur en ik heb op 2 gt klauwen voor eigen gebruikt ook de nippels verrot gedraaid,
ook al hadden ze een week in de wd 40 gestaan
dus dit is gewoon een nare bijkomstigheid.
waarom een garage er nieuw op wilt zetten?
dat bestel je en wordt via de route aangeleverd en het is goed
anders moeten ze -in tijd die niet geschreven kan worden -het van een sloper aftrekken of in iedergeval bij een sloop ophalen, en wat krijg je dan ....
dus ik snap de garage wel
verder ga niet zeggen ik kan het wel want dan wordt er gezegt ...doe het dan lekker zelf....
en wordt er zeker met de rekening niks gedaan

ff kort:
garages werken via principe:
stuk is vervangen.
vervangen doe je door nieuw spul ,niet van de sloop ,tenzij er van te voren door de klant op aangestuurd word.
gaan sleutelen aan een auto die gerepareerd moet worden met sloop delen is meestal al niet aannemen van de opdracht.
kan je het zelf beter?
doe dan en als het niet lukt zetten wij er fijn een nieuw deel op voor je.
garages willen meestal niet een hele dag lopen knoeien aan een oude auto...
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
MarcoG
Contacteer:

Ok Sven...hmm, het trukje wat ik gebruikte was gewoon een ringsleuteltje om het nippeltje heen, die klauw goed vasthouden op de stoep, en dan met een klein hamertje op die ringsleutel tikken. Na een paar tikken schrok het nippeltje los...
Je hebt ook harstikke gelijk, ik zal ook niet meer zo snel naar een garage gaan voor (op dit moment) zo'n simpel karweitje.
Morgen bellen ze mij waarschijnlijk op dat de motor vervangen moet worden... zucht.
sander o

Ik ben het 100% met Sven eens,je hebt gewoon pech gehad.Auto rijden kost nou eenmaal geld,soms veel geld.Maar ga nou niet beweren dat ineens alle garage houders cq monteurs prutsers zijn.Zou een beetje jammer zijn.
MarcoG
Contacteer:

Ik weet ook dat niet alle garagehouders prutsers zijn, beweer ik ook niet. Maar van deze krijg ik in elk geval niet de indruk dat ze mijn auto met zorg behandelen. En omdat ik dat zelf WEL met zoveel zorg doe krijg ik behoorlijk de kriebels als ik dit meemaak.

Ken ook een monteur waar ik hem veel liever naartoe bracht, alleen geen tijd om dat stuk te rijden.
PaTJE

Ben het ook 100 procent met sven eens.....
Garagisten kunnen er helemaal niets aan doen als het nippeltje vastgerot zit, als het afbreekt, breekt af... De ene klauw is de andere niet....
MarcoG
Contacteer:

Nee, ben ik niet mee eens, ik krijg van een even oude auto met een zeer zeker net zo vastgerotte nippel wel van beide klauwen de nippels los, plus alle andere onderdelen die eraan vast zaten. Kwestie van kunde zou ik zeggen. Die garagist waar ik was zag er ook niet bijster snugger uit (hij is gewoon een ongeschoolde domme lul die mijn auto zit te verprutsen, sorry, zo is het nu gewoon, en ga nu niet meteen zeggen dat ik dit van alle garagisten vind!) Ik ga erheen om 1 remklauw gangbaar te maken, en ik eindig met een heel "nieuw" achterremsysteem. Dat getuigd bij MIJ in elk geval niet echt van veel kunde, of bij jou wel soms?
Ik zal morgen mijn best doen die prijs te drukken, dit is gewoon onacceptabel. En als proffesioneel garagehouder vind ik dat je ook risicos loopt. En daar moet je je verantwoordelijkheid voor nemen.
Maar goed, ik moet toch echt afwachten wat hij mij morgen voor een prijs noemt. Dan kan ik ook pas echt zeggen wat ervan gebakken is. Op het moment ben ik gewoon teleurgesteld dat er zoveel aan gedaan had moeten worden om het zaakje weer inorde te krijgen.

Als ik als architect een fout maak in een tekening, draag ik tenslotte ook de risicos, en klop ik niet bij de opdrachtgever aan om die scheur in de muur, of dat kapot gesprongen raam te vervangen. Is zo of niet? Of kan ik bij jou alles tekenen wat ik wil en als iets kapot gaat moet jij dat ook maar zelf betalen, plus mijn uurloon om het even opnieuw te tekenen? Wil je mij als architect als ik dat zou doen?

Ik ga voor jullie iets moois tekenen :wink: hehe!

Ach komt wel goed, ben effe gestrest denk ik. Maar bedankt voor de tekst en uitleg (Y)
sander o

Even een ander voorbeeld.De garagehouder stapt in jouw auto,start de motor,en de distributie riem breekt.Wie betaald die volgens jou?
MarcoG
Contacteer:

Das een goed voorbeeld Sander. Mmm, zou ik je het antwoord schuldig op moeten blijven. Ik kan er natuurlijk op staan dat ik mijn auto zo terugkrijg als ik hem achterliet. Of er voor mijn part een vliegtuigmotor op valt, is niet mijn zorg, zijn probleem. Volgende keer als ik weer zo'n melding krijg, zeg ik ook gewoon "oh, nou, is toch niet mijn fout of wel? doei!"

Stel, ik leen jou mijn auto, jij start em, en de distributieriem breekt...?

Respect Sander, tricky voorbeeld. Zou jij het ok vinden als jij je auto achterlaat bij een garage en hij belt jou vervolgens op dat je een vastloper hebt? Effe serieus he sander, niet om te katten.
MarcoG
Contacteer:

Als ik garagehouder was, of ik leende de auto van iemand, en hij ging kapot, zou ik me schamen Sander. En zou ik de kosten op mij nemen om hem te repareren. Ik denk dat ik dat verantwoordelijkheidsgevoel wel heb.
Als ik gereedschap van iemand leen, krijgt hij dat in picobello staat weer retour. En als ik het kapot maak, zorg ik dat er een nieuwe teruggegeven wordt. Is dit correct? Als ik jou goed begrijp, geef je zonder te schamen gewoon door jou kapot gemaakt gereedschap weer terug? Dat denk ik niet...geloof ik niet dat jij dat doet. Schaam je je toch ook voor of niet? Voel je toch op je klompen aan dat dat niet de correcte gang van zaken is.
sander o

Als jij aan mij jouw auto leent,en de riem breekt,dan heb jij toch echt pech,niet ik.Net als dit zou gebeuren bij de garage.Volgens mij heet zoiets"overmacht". En als er een vliegtuigmotor op je auto valt op het moment dat hij bij de garage staat,ook dan is het jouw probleem.Of had de garagehouder nog ff gauw de auto moeten verplaatsen.Ik ga er vanuit dat je gewoon een beetje fucked up bent.Als jij je auto brengt en je krijgt hem terug met allemaal deuken en krassen,ja dan heb jij weer gelijk.Maar ik geloof dat we een beetje van het onderwerp afdwalen.
sander o

Tuurlijk heb ik verantwoordelijkheids gevoel.En als ik iets door MIJN schuld kapot zou maken,dan zorg ik dat het weer in orde komt.Maar om nog even op het voorbeeld v/d riem terug te komen.Stel je nou voor dat op jouw auto een distributieriem zit die al slecht is,en die riem breekt terwijl ik de auto start,is dat dan mijn schuld,nee dat dacht ik toch niet.Of zijn er bepaalde manieren hoe je een auto kunt starten???Jij weet net zo goed als ik(neem ik aan) dat je bij dit voorbeeld toch echt zelf met de kosten zit opgescheept.Of ben ik de enige die er zo over denkt?
MarcoG
Contacteer:

Ja Sander, we dwalen een beetje af.

Kan je wel melden dat ik niet het lef heb om iemand op te bellen voor alles wat er bij mij fout gaat tijdens een bouwproces. Mijn baas declareert ook niet alle overuren, die weet dondersgoed dat hij niet voor elk akkefietje bij zijn opdrachtgever aan de bel kan trekken. Ik denk dat het misschien een beetje een, tsja, niet nette manier van doen is, als je dat wel zou doen. Verantwoordelijkheid nemen noem ik dat. En dat doe ik inderdaad. Als ik voor jou een huis teken, en er zitten 20 meeruren in, door mijn eigen fouten, zie je mij niet bij jou aankloppen. Schaamte...goede opvoeding, respect...kweet niet, maar het voelt zeker niet goed. Ik zoek wel zelf een oplossing, zonder dat ik jou lastig moet vallen.
sander o

Het gaat erom dat als er eens iets kapot gaat,dat dat zowel het risico van de garagehouder EN de eigenaar van de auto is.Tenzij je echt kunt aantonen dat er iets moedwillig gesloopt is.Enja,ik weet dat zoiets moeilijk aan te tonen is.
Hmmm,lekker zo'n discussie,tis niet persoonlijk hoor. :)
MarcoG
Contacteer:

Mijn riem is goed Sander (mijn auto is wat dat betreft toch wel in orde). Ehm, ik geef jou ook niet een verotte auto, hopende dat iets kapot gaat en dan roepen dat jij het gedaan hebt. Maar als ik een auto van een vriend leen, en inderdaad knapt die riem, zal ik hem helpen het zaakje weer inorde te krijgen. Ook financieel. Maar ik heb ook goede vrienden, misschien wel doordat we elkaar altijd helpen. Maar eentje die mij doodleuk de auto teruggeeft en verder denkt dat de kous af is, nee, zulke vrienden heb ik gewoon niet meer. (al sinds de HTS niet meer)
sander o

Maar het is niet alleen in de bouw hoor,dat niet alle uren geschreven worden,ook in garagebedrijven gebeurt dat.Maar dan heb ik het niet over "tikkie kloppie"bedrijven.
Enne je valt me niet lastig hoor,integendeel.
Plaats reactie