5 GTT lage turbodruk en roken na turbo gebruik

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

ff een vraagje waar ik het anwoordt al op weet denk :)

De GTT van me broertje heeft wat probjes
met de turbo, de druk komt niet boven de
5 psi uit en als je de turbo gebrukt heb rook
hij stationair als een ouwe stoom locomotief.
Zolang je de turbo niet gebruikt rookt hij ook niet.

Hij is nog wel best rap, maar niet zo rap
als ik gewend ben van een GTT dus wij hebben het idee
dat de Turbo overleden is.

We hebben al een andere liggen die nog goed is
volgens de Mars in Zwolle ( coole dude trouwens :worship: ) maar de turbo die er nu
in zit is olie en water gekoeld, die andere alleen
olie maakt dit veel uit ?

de vragen zijn dus of de turbo egt overleden is
of kan dit nog andere oorzaken hebben die
we kunnen nakijken voor we de hele turbo gaan
vervangen, en als we toch de turbo moeten vervangen..
.... kom maar op met de tips :)
(zit er trouwens een pakking bij het uitlaatstuk
van de turbo?)
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Is er geen olie lekkage zichtbaar wat eventueel op de uitlaat lekt???

En meestal zit er wel een pakking tussen je turbo en uitlaatspruitstuk maar weet het niet zeker....
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

hij rookt egt uit de uitlaat
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

hij rookt egt uit de uitlaat
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

controleren of de intercooler flink olie in zit, op zijnkop zetten, loopt er olie uit is de turbo aan revisie toe.

het is niet aan handig een niet watergekoelde turbo te monteren omdat je dan met twee waterslangen in je handen sta, die zou je dan voorgoed moeten afknijpen. :~
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

De waterslangen zijn neem ik aan een aanvoer en retour??
Dan kan je er natuurlijk gewoon een stukkie pijp tussen monteren...
Neemt niet weg dat het monteren van een niet watergekoelde turbo niet berstandig is.....
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Het betreft hier een GTT ph1 dus standaard
met de olie gekoelde, de watergekoelde is er al
later tussengezet.
het valt mij ook op dat iedereen het retourslangetje op zijn actuator er wel op heeft zitten
dat is bij deze niet het geval, dit zou
cup aansluiting zijn is mij verteld
iemand bekend hiermee ?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hoo stop. Hoe vaak moet het gezegd worden, de phase 1 heeft alleen het eerste jaar een "luchtgekoelde" turbo gehad. Al in 1986 werd de watergekoelde turbo ingevoerd!
En voor het cupsysteem: doe een search
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is dat zo? Mijn halve ph1 uit 87 had ook nog gewoon een lucht/oliegekoelde turbo, toch Marcel?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

niet origineel dan toch.
Er zijn 4 koelsystemen:
- Ph.1 met luchtgekoelde turbo (1985)
- latere ph.1 met luchtgekoelde turbo (1986)
- ph.1 met watergekoelde turbo (1986-87)
- en dan uiteindelijk de ph.2 (1987-1990)(toen het eindelijk wel goed werkte)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

wisseling van luchtgekoeld naar watergekoeld is in juli 1986.
beide systemen werken goed.
losse waterslangen kun je gewoon doorverbinden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In 1987 zijn ph1 gebouwd met ph2 trekjes. Onstekingen voor achter schutbord, bakjes erom, water/luchtgekoeld etc. Ik heb ook een watergekoelde turbo ph 1 uit januari '87.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

pierre schreef:controleren of de intercooler flink olie in zit, op zijnkop zetten, loopt er olie uit is de turbo aan revisie toe.

het is niet aan handig een niet watergekoelde turbo te monteren omdat je dan met twee waterslangen in je handen sta, die zou je dan voorgoed moeten afknijpen. :~
ik heb ook een water gekoelde turbo maar gewoon het water niet aangesloten dus alleen olie ook mischien een ideetje
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hoeveel bar is 5 psi dan?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Erik Olijnsma schreef:Hoeveel bar is 5 psi dan?
1 bar is 14,5 psi, dus 5 psi is ongeveer 0,35 bar.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

thanks,

maar das dus best wel laag
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Eric H
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Heinenoord
Contacteer:

misschien een beetje een late reply, maar heb je al gekeken of de slang van de carter ontluchting nog aangesloten zit op het inlaat traject naar je turbo.

Dit was bij mij nl ook de reden van hevig roken na intensief turbo gebruik.
De slang zit aangesloten op de u-vormige slang die op je turbo zit.

Koppel hem daar af, maar sluit het ander eind niet af, want hij zal z'n carterontluchting nog steeds nodig hebben.
Ik heb dit opgelost door het gedeelte wat open moet blijven te verlengen, en uit laten komen in een lege olie fles.

Had ik eerst niet gedaan, en ik ben de man met de brandblusser nu nog dankbaar !!!!!!
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Plaats reactie