Mocht er iemand velgen vinden die je absoluut op je auto wilt, maar er is één probleem: hij is een andere steek omdat hij bijvoorbeeld standaard op een andere auto zit, dan moet je op de volgende dingen letten:
- De steek van de auto
- De steek van de velgen
- De naafdiameter van de auto
- De diameter van het naafgat van de velgen (ook wel naafdiameter andere auto van waar de velgen vandaan kwamen).
Als de steek van de auto en de steek van de velg maar 2 mm verschillen, bestaan er speciale bouten die dat kunnen overbruggen. Voorbeeld:
auto 4x100 - velg 4x98
Als de diameter van het naafgat van de velg anders is dan die van de naafdiameter van de auto, heb je centreerringen nodig of een spoorverbreder indien het naafgat van de velg kleiner is dan die van de auto. Bij spoorverbreders moet je ook opletten of de velg niet te ver naar buiten komt (zie berekening bij de adapteruitleg).
Als het aantal gaten anders is (auto 4, velg 5) of de steek is meer dan 2 mm verschil, bestaan er adapters. Hier moet je op meer dingen letten. Voorbeeld:
auto 4x100 - velg 5x108
Waar je dan op moet letten is of de velgen op de auto passen en niet gaan aanlopen. Sommige adapters kunnen 20 mm per kant dik zijn, maar het veiligste is 30 mm dikte.
De berekening die je moet uitvoeren is hoeveel centimeter er tussen de naaf en de buitenkant van de velg komt te zitten. Je zal zelf moeten meten hoeveel centimeter mogelijk is. Als je de auto verlaagt kan je daar problemen mee krijgen, bij het sturen moet je daar natuurlijk ook mee opletten dat de voorkant niet aanloopt.
Hieronder volgt een berekening zodat je een idee krijgt wat uit te voeren. In dit plaatje en op de website met uitleg over velgen is te zien wat de maten van een velg betekenen.
[img]http://www.allevelgenvan.nl/images/tech ... hniek1.gif[/img]
Stel je hebt al velgen, en je wil andere er op zetten. Je huidige velgen zijn:
6,5 J - 15" - ET 36 - naafdiameter 60,1 - 4x100
en daar zit een spoorverbreder van 15 mm per velg op.
Je wilt de volgende velgen er onder zetten:
5,5 J - 13" - ET 42 - naafdiameter 63,4 - 4x108
Met de info van het plaatje en van de site ga je rekenen (een inch is 2,54 cm).
6,5 J = 16,51 cm
16,51 / 2 - 3,6 = 4,655 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is 4,655 cm. Spoorverbreder 15 mm maakt de afstand tussen naaf en buitenkant velg 6,165 cm.
5,5 J = 13,97 cm
13,97 / 2 - 4,2 = 2,78 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is voor de andere velgen 2,78 cm.
Je weet dus omdat je al velgen hebt die 6,165 cm vanaf de naaf naar buiten steken, dat die afstand mogelijk is. Die afstand is dus voor de andere velgen ook mogelijk. Dit betekent dat, om dezelfde afstand te behalen, er 6,165 - 2,78 = 3,385 cm nodig is.
Aangezien de adapter 30 mm dik is, is het dus mogelijk om een adapter te gebruiken voor die velg.
Nu je weet dat het mogelijk is moet je de goede adapter kiezen. Je weet dat je volgens dit voorbeeld van 4x100 naar 5x108 moet, dus die categorie heb je al. Dan moet je ook niet de naafdiameter vergeten, in dit geval moet de adapter op een gat van 60,1 passen en moet zelf een ring hebben met een diameter van 63,4.
Voor de montage van de adapter heb je speciale bouten nodig, voor montage van de velgen kan je de originele velgbouten gebruiken.
Hopelijk kom je er uit, zo niet vraag het gewoon in dit topic. Misschien zijn deze links ook nog handig voor je:
Steekwijzer, met info over de steek, naafdiameter en ET waarde van verschillende auto's.
SCC Fahzeugtechnik, een site met heel veel verschillende soorten adapters. Kies "NL", dan bovenin "catalogus", weer bovenin "adapter-spoorverbreders" en dan links de soort. De soort aan de linkerkant is wat op de auto zit. De plaatjes in het midden die je tegenkomt zijn niet aanklikbaar maar met je muis er overheen gaan levert je tekstuele informatie op.
Twentano, zij hebben gezegd bereid te zijn om elke adapter die je maar wenst te kunnen uitslijpen. De dikte hiervan is altijd 30 mm. Ze kunnen je ook bouten leveren.
[FAQ] Montage velgen andere steek
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op wo 10 nov 2004 9:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaat niet.
En die 2mm zijn alleen overbrugbaar als je velgen met steek 98 wil monteren. hier zijn idd speciale bouten voor.
Enige mogelijkheid is 4 nieuwe gaten in je naaf boren en tappen. Best te doen als je velg goed gecentreerd is.
En die 2mm zijn alleen overbrugbaar als je velgen met steek 98 wil monteren. hier zijn idd speciale bouten voor.
Enige mogelijkheid is 4 nieuwe gaten in je naaf boren en tappen. Best te doen als je velg goed gecentreerd is.
Met spacers is idd mogelijk, je schroeft dan spacers met bouten die erin vallen op je 4x100 naaf, deze spacer bevat echter 4 boutgaten op 4x108.
Daar heb je wat aan als de velgen een niet al te lage et-waarde hebben zodat je plek hebt voor die spacers.
Echter, je wil niet weten wat je betaald voor 4 van die dingen. Denk dat 250 euro al een koopje is.
Daar heb je wat aan als de velgen een niet al te lage et-waarde hebben zodat je plek hebt voor die spacers.
Echter, je wil niet weten wat je betaald voor 4 van die dingen. Denk dat 250 euro al een koopje is.
Waarom zou ik geen gaten in de naaf kunnen maken?
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Gaten in de naaf: moeten er ook gaten in de remschijven gemaakt worden op precies dezelfde locatie. Daarnaast vraag ik me af hoe dat werkt bij de remtrommels achter, of je daar niet mee in de problemen komt. Was op zoek naar foto's daarvan maar heb ze niet gevonden.
Spacers (eerder adapters): waar vind ik die?
Spacers (eerder adapters): waar vind ik die?
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik heb wat gevonden, is idd erg duur. Ebay of andere tweedehands sites zoeken is een optie, wel Duitse sites want NL heeft niets.
http://www.spurverbreiterung.de heeft echt alles, wel nieuw maar alles is mogelijk.
Kom ik er ook bij dat ik de naafdiameter wil weten. Renault is 60,1, wat is die van de Mazda 121? De steekwijzer weet het niet...
http://www.spurverbreiterung.de heeft echt alles, wel nieuw maar alles is mogelijk.
Kom ik er ook bij dat ik de naafdiameter wil weten. Renault is 60,1, wat is die van de Mazda 121? De steekwijzer weet het niet...
Daar zit je al ruim over de 300 euro voor 2 setjes. Ik vind dat geen optie.
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Is erg duur ja, ik heb ook meer info gevraagd aan de specialist en die zegt dat de adapters 30 mm per kant moeten zijn om de bouten er goed in te schroeven. Dan steken de velgen ook wel ver buiten de auto...
Nieuwe gaten en tappen, gaat dat, en zo ja wie kan dat?
Nieuwe gaten en tappen, gaat dat, en zo ja wie kan dat?
Dat moet zeker kunnen.
Je haalt de naven dan ervanaf, liefst lager eruit.
Dan centreren, vanuit het midden een circel trekken met straal van 54. Dan de 4 gaten aftekenen op die circel in exact vierkant. Onder de kolomboor ermee, zowel voor de naven als de schijven. Dan 4x4 draad tappen.
Veel werk, dat wel
Je kan ook de velgen dmv centreerringen op de naaf proppen, laten hangen en met de boormachine er doorheen
Gaat een stuk sneller maargoed, niet aan te raden 
Je haalt de naven dan ervanaf, liefst lager eruit.
Dan centreren, vanuit het midden een circel trekken met straal van 54. Dan de 4 gaten aftekenen op die circel in exact vierkant. Onder de kolomboor ermee, zowel voor de naven als de schijven. Dan 4x4 draad tappen.
Veel werk, dat wel

Je kan ook de velgen dmv centreerringen op de naaf proppen, laten hangen en met de boormachine er doorheen


-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Er schijnen wel verloop bouten te bestaan, hoe het exact zit weet ik niet, maar ga morgen wel even horen.
Komt vaker voor dat men van 100 naar 108 gaat.
Komt vaker voor dat men van 100 naar 108 gaat.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Hallo, bouten met zo'n verschil bestaan helaas niet 
Het kan op de juiste manier alleen met adapters, de naven bewerken is teveel werk.
Adapters kosten 320 euro. Ik zou zeggen: leave it. De velgen zijn wel te vinden in de goede steek.

Het kan op de juiste manier alleen met adapters, de naven bewerken is teveel werk.
Adapters kosten 320 euro. Ik zou zeggen: leave it. De velgen zijn wel te vinden in de goede steek.
De standaard naven zijn duidelijk dikker rondom de boutgaten. Als je nieuwe gaten maakt is het dus net ff zwakker.
Naar mijn bescheiden mening is zo'n steekverbouwing alleen zinvol als je echt geen andere mogelijkheden hebt(bv de 3gaats alpientjes) echt tegen beperkingen aanloopt. Niet omdat je een bepaald setje velgen zo leuk vind glimmen. Maargoed, das mijn mening.
Naar mijn bescheiden mening is zo'n steekverbouwing alleen zinvol als je echt geen andere mogelijkheden hebt(bv de 3gaats alpientjes) echt tegen beperkingen aanloopt. Niet omdat je een bepaald setje velgen zo leuk vind glimmen. Maargoed, das mijn mening.
rev it like a rental
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Oke ik heb nu meer info van de velgen, en mijn huidige velgen. Ik doe meteen even een rekensommetje, corrigeer me graag als ik het fout doe.
[img]http://www.allevelgenvan.nl/images/tech ... hniek1.gif[/img]
Mijn huidige velgen:
Speedline Vega
6,5 J 15" ET 36
De andere velgen:
Naam onbekend (staat zelfs niet op de doos
)
5,5 J 13" ET 42
Nu ga ik rekenen:
6,5 J = 16,51 cm
16,51 / 2 - 3,6 = 4,655 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is voor de Speedlines 4,655 cm.
5,5 J = 13,97 cm
13,97 / 2 - 4,2 = 2,78 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is voor de andere velgen 2,78 cm.
Als er een spoorverbreder bij komt, daalt de ET waarde met de dikte van de spoorverbreders, en stijgt dus de afstand van de buitenkant velg tot naaf.
De Speedlines hebben een spoorverbreder van 15mm: afstand buitenkant velg tot naaf wordt dan 6,165 cm.
Om dezelfde afstand te halen met de andere velgen kan er bij die velgen een spoorverbreder van 6,165 - 2,78 = 3,385 cm op. De dikte van een adapter is 3 cm.
Conclusie: de velgen passen op mijn auto met de adapter er tussen.
Klopt mijn berekening en de daaruit bepaalde conclusie? Graag commentaar!
[img]http://www.allevelgenvan.nl/images/tech ... hniek1.gif[/img]
Mijn huidige velgen:
Speedline Vega
6,5 J 15" ET 36
De andere velgen:
Naam onbekend (staat zelfs niet op de doos

5,5 J 13" ET 42
Nu ga ik rekenen:
6,5 J = 16,51 cm
16,51 / 2 - 3,6 = 4,655 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is voor de Speedlines 4,655 cm.
5,5 J = 13,97 cm
13,97 / 2 - 4,2 = 2,78 cm
De afstand tussen naaf en buitenkant velg is voor de andere velgen 2,78 cm.
Als er een spoorverbreder bij komt, daalt de ET waarde met de dikte van de spoorverbreders, en stijgt dus de afstand van de buitenkant velg tot naaf.
De Speedlines hebben een spoorverbreder van 15mm: afstand buitenkant velg tot naaf wordt dan 6,165 cm.
Om dezelfde afstand te halen met de andere velgen kan er bij die velgen een spoorverbreder van 6,165 - 2,78 = 3,385 cm op. De dikte van een adapter is 3 cm.
Conclusie: de velgen passen op mijn auto met de adapter er tussen.
Klopt mijn berekening en de daaruit bepaalde conclusie? Graag commentaar!
Ja, dit klopt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Vandaag oop het werk even nagevraagd, en er bestaan bouten om steek 4x98 velgen op een renault aan te sluiten.
Dit zijn zogenaamde schuifbouten.
Dit zijn zogenaamde schuifbouten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Zoals Riel in 1 van de eerste posts dus al zeiErik Olijnsma schreef:Vandaag oop het werk even nagevraagd, en er bestaan bouten om steek 4x98 velgen op een renault aan te sluiten.
Dit zijn zogenaamde schuifbouten.

-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik pas even mijn eerste post aan met de conclusie. De persoon heeft zijn velgen verkocht net nu ik er achter was dat het kon... niet fijn maar niets aan te doen.
Thanx for all your help!
Thanx for all your help!
Kijk anders maar hier http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=12719
Staat genoeg uitleg over steek enzo
En Joost... 4x100, das echt wel makkelijk te vinden. Tis alleen ff uitkijken met je naafdiameter en ET waarde. Zoek gewoon ff wat verder en ge zult vinden
Staat genoeg uitleg over steek enzo
En Joost... 4x100, das echt wel makkelijk te vinden. Tis alleen ff uitkijken met je naafdiameter en ET waarde. Zoek gewoon ff wat verder en ge zult vinden
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Na lang schrijven de eerste post geupdate en van het topic een faq gemaakt. Ennuh je weet nooit of er mensen zo gek zijn als mij en velgen van een andere steek willen monteren. Porsche-velgen zijn volgens mij favoriet want ik kom op ebay wel een aantal van die adapter dingen tegen.
Er bestaat toch al zo'n topic over steek en Et waardes enzo. Staat het ook allemaal uigelegd... lekker duidelijkJoost (DoubleYou) schreef:Na lang schrijven de eerste post geupdate en van het topic een faq gemaakt. Ennuh je weet nooit of er mensen zo gek zijn als mij en velgen van een andere steek willen monteren. Porsche-velgen zijn volgens mij favoriet want ik kom op ebay wel een aantal van die adapter dingen tegen.


-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
@thijs: klopt idd, how do you know?
@rob: klopt, maar dit is de uitleg hoe andere steek te monteren en niet een uitleg wat steek en ET en dergelijke is. Heb het er wel bij gedaan ter illustratie van mijn berekening.
@rob: klopt, maar dit is de uitleg hoe andere steek te monteren en niet een uitleg wat steek en ET en dergelijke is. Heb het er wel bij gedaan ter illustratie van mijn berekening.
voelde het aan me waterJoost (DoubleYou) schreef:@thijs: klopt idd, how do you know?
@rob: klopt, maar dit is de uitleg hoe andere steek te monteren en niet een uitleg wat steek en ET en dergelijke is. Heb het er wel bij gedaan ter illustratie van mijn berekening.

1 foutje: je krijgt bouten voor de adapter, die vallen er precies in. Je zet de velg vast met de originele bouten.
Verder is het ook mogelijk een naafgat groter te maken dmv kotteren.
En, 30mm spoorverbreders, zijn niet aan te raden
(Lagerbelasting, evenwicht van de auto en zwaar sturen).
Verder is het ook mogelijk een naafgat groter te maken dmv kotteren.
En, 30mm spoorverbreders, zijn niet aan te raden
