Olielek dat onvindbaar is?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Giovanni

Jah, het moest er nog es van komen...
Het ene probleempje opgelost tijd voor een ander "zucht".
Sinds kort had ik gemerkt dat er een paar druppeltjes olie op de garagevloer geplant waren dus natuurijk es onder de wagen gluren.
Ik zag een klein "lijntje" olie die te voorschijn kwam van langs het plaatje dat het vliegwiel afschermt onderaan.
nu, het leek als maar erger te komen, die lijntjes deden het blijkbaar beter dan de konijntjes ;-) en al vlug waren ze met z'n 4.
Bij het op de brug plaatsen zag ik dat de onderkant van de startmotor ook mooi "nat" stond.
Al vlug werd de redenering gemaakt dat het van hoger op kwam, maar hoger dan de onderkant van de startmotor kan je niet kijken dus kan ik ook niet zien waar het lek vandaan komt.
Het vliegwiel is ook aan de zweterige kant alsook de binnenkant van de versnellingsbak (kan je mooi zien als je zijdelings er inkijkt).
Zou dit die fameuze keerring kunnen zijn van de krukas?
Die is zo goed als nieuw? (nieuwe motor)
Maar ja, hoe komt het dan tot aan de startmotor...

Iemand ook al zo een probleem meegemaakt?
Roy
Moderator

Misschien handig om erbij te vertellen om wat voor auto het gaat? :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Calle

het lijkt inderdaad de krukaskering te zijn, dat komt wel overeen met de symptomen. Bij het bouwen van motoren is het verstanding om de krukas ter plaatse van de keering in te vetten met vet dat wat dikker is dan olie omdat het bij het opbouwen van de oliedruk de eerste keer anders de keering kan beschadigen door een olietekort. Dit wordt nog wel eens vergeten (zei hij schaamtevol...)
kevinb
Contacteer:

bourage krukas van de boitkant, moet de versnellingsbak gedemonteerd worden :@
5gt8vturbo

ik heb het zelfde gehad met mijn nieuwe fabrieksmotor van de gt. bij mij was de kleppendeksel niet goed afgedicht en liep er ook een heel klein streepje olie uit. ook bij het rijden wil het dan nog wel is op je aandrijfas terecht komen en wie weet waar het dan allemaal kan zitten. je kan het beste je vliegwiel er ff af halen en dan ff kijken. kan je kijken waar het vandaan komt hoef je ook niet gelijk alles los te gooien.
Giovanni

@ Roy, dacht dat dit het GTT hoekje was ;-)
Kevin, 'k heb zo mijn twijfels bij die nieuwe keerring.
Die is nieuw en de olie druipt echt van het de versnellingsbak af (als de olie warm is tuurlijk)
Dacht bij meer aan "zweten" bij een kapotte "bourage".
Nu ja, dan zal de bak toch maar gedemonteerd moeten worden...
Vind het wel eigenaardig na nog geen 3 maanden?

'k hou jullie op de hoogte, thanx voor de RE's!
pierre

kunnen diverse oorzaken zijn, ontluchting bovenop de bak, oliedrukslangen naar oliekoeler of turbo etc.
Giovanni

De keerring moet dus vervangen worden.
Ik heb es ergens gelezen dat dit zou kunnen zonder de motor uit te lepelen, klopt dit?
Plaats reactie