[MacMouse] 5 GTX Bak in elkaar gelopen... en nu ?

Vertel hier alles over je project.
Sanderclioll

Okay, zoals ik al had laten zien heb ik gister een Renault 5 GTX uit '87 erbij gekocht zodat de cabrio de wintermaanden droog in de stalling kan verblijven.

Het beesje ziet er nog ongelovelijk goed uit, op de foto hieronder kun je zien dat er 1 plekkie is waar de lak een beetje weg is, maar dat is dan ook het enigste plekje.

[img]http://5gtx.renault19.nl/images/plekje.jpg[/img]
[img]http://5gtx.renault19.nl/images/neus.jpg[/img]

Filmpje :

http://5gtx.renault19.nl/divx/5gtx.avi (4 Mb)
(rechtermuis knop - opslaan als)

Roest kent het beesie niet, echt nog geen plekie kunnen vinden wat er ook maar een beetje op leek, heb even een foto genomen van een schijnt bekend plekje waar roest zou kunnen zitten :

[img]http://5gtx.renault19.nl/images/roest.jpg[/img]

Heb net gelijk maar even een goeie radio ingebouwd

[img]http://5gtx.renault19.nl/images/radio.jpg[/img]

Verder komt er nog een leuke, [simpele] installatie in, met 2x ovale pioneer 180 watt boxen, composetje voor van excursion en een 600 watt sub van excursion en 2 versterkers voor de sub en de rest. (Had al deze spullen nog liggen vandaar)

Ook nog gepland is het inbouwen van centrale deurvergrendeling en elektrische ramen (beide nog gezocht)
En wat kleine dingetjes zoals middenconsole van GTT, achterspoilertje van GTT, grill van GTT en keer leuk einddempertje eronder.

Oftwel, een klein projectje om dit beessie nog plezieriger te maken.

En ohwja, motorisch moet er ook nog iets gedaan worden, want als je hem stationair laat draaien draait ie op 2000 toeren, en dan moet je even wachten en dan zakt ie pas, en hij wil nog wel eens nadieselen, dus denkt de dat de cabarateur nageken moet worden ?

Zal regelmatig een update doen van de aanpassing/veranderingen uiteraard met foto's...

Dit is trouwens ook iets waar ik regelmatig aan moet werken om het wat mooier te krijgen :-)

[img]http://www.renault19.nl/5gtx/images/voorzijde.gif[/img]
Laatst gewijzigd door Sanderclioll op zo 4 dec 2005 16:54, 13 keer totaal gewijzigd.
Chris@R5

Mooie aankoop :beer: .
Als je qua roest nog aan je trekken wil komen haal dan eens die skirts weg bij de dorpels :wink: , dat is the place to be voor roestduivels.
Sanderclioll

Chris@R5 schreef:Als je qua roest nog aan je trekken wil komen haal dan eens die skirts weg bij de dorpels :wink: , dat is the place to be voor roestduivels.
Wil ik morgen zeker even gaan doen, ben er erg benieuwd naar, en durf bijna te zweren dat er niks zit (maar dat doe ik maar niet om teleurstellingen tegen te gaan)

Zijn die trouwens makkelijk te demonteren zonder ze te slopen ?
Chris@R5

pff dat weet ik zo niet. Ik dacht dat ie vast geklikt zat.
Riël
Über-Spammer

Je moet met een schroevedraaier onder de auto tegen de rand van de dorpel aantikken. Daar zit de roest bij de gtx jes.

Hoogtoerig stationair is wel normaal bij die dingen. Let ook op of de carb op de inlaat goed afsluit, deze willen vaak kromtrekken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sanderclioll

OK, roest is niet het probleem, starten wel.

Aanduwen is geen probleem, 10 M lopen en hij start, maar aangezien dat niet de mooiste manier is om een auto te starten, wil ik het toch maar weer met de startmotor doen.
Maar dat gaat dus niet, accu is goed (12,54 V) startmotor lijkt vast te zitten, andere zeggen dynamo, ik zeg ik weet het niet.

Als ik hem dus met het contact probeer te starten, probeert de startmotor het wel, maar komt niet ver.
(klinkt alsof de accu dan leeg is, terwijl dit dus echt niet zo is)

Wie denkt te weten wat dit is ?
Vos

ik zou zeggen de startmotor...
Clio 16v.....
Sanderclioll

Vos schreef:ik zou zeggen de startmotor...
Dat zou ik ook zeggen, maar hoorde net weer van iemand die ff kwam luisteren dat hij wel rond kan gaan, dus dat het niet de start motor is.

Heb er net even een andere accu ingeschroefd, een hele zware optima gel accu, om zeker te weten dat het de accu niet is, en dat is het dus ook echt niet.

Wel is het zo dat als ik hem start, de lampjes in me dashboard zwakker gaan branden.
En de masssa kabel word ook aardig warm..

Raar allemaal, ik snap er de ballen niet van !
Sanderclioll

heeft er iemand toevallig een handleiding voor het (de)monteren van een startmotor onder een 5 ?

Zou super zijn, mailen naar sander @ macmouse . nl

Mijn dank zou erg groot zijn

Is alopgelost dankzij Douwe :worship:
Laatst gewijzigd door Sanderclioll op zo 24 okt 2004 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vos

MacMouse schreef:
Wel is het zo dat als ik hem start, de lampjes in me dashboard zwakker gaan branden.
heb dit ook gehad met een van mijn gte's precies hetzelfde accu pool werd zelfs warm... startmotor vervangen en toen was het probleem verholpen...

suc6 :wink:
Clio 16v.....
Sanderclioll

Vos schreef:
MacMouse schreef:
heb dit ook gehad met een van mijn gte's precies hetzelfde accu pool werd zelfs warm... startmotor vervangen en toen was het probleem verholpen...

suc6 :wink:
Hoop echt dat dat het is.
Ga proberen morgen me startmotor eronderuit te schroeven, en dan ff te checken hoe dit het zonder op het blok te zitten.
Als dat dus nie goed gaat, dan ligt idd aan de startmotr...

Heb al via PM aanbod gekregen van goeie startmotor, vind alleen prijs beetje aan hoge kant (75 euro) of is dit wel een nette prijs ?
No offence voor de verkoper :)
De verkoper hoort nog wel van me of ik het doe ja of de nee
-Ray-
Contacteer:

wil je je auto wat langer houden??? koop dan lekker meteen een nieuwe.
Immer wieder die verdammte Holländer
Sanderclioll

-Ray- schreef:wil je je auto wat langer houden??? koop dan lekker meteen een nieuwe.
Euhmm.. ok. en wat kost dat ?
Enig inzicht in ? Ikkuh totaal niet !
-Ray-
Contacteer:

ik heb een snelstarter van valeo gekocht voor ik dacht 115 euro ex btw (zal vast ergens nog wel goedkoper kunnen).

als je toch 75 uit wil geven voor een 2ehandse, koop dan lekker een nieuwe :)
Riël
Über-Spammer

Hier betaal je 85 voor een revisiestartertje. Tussen de 85 en 115 is inderdaad normale prijs.

Loshalen gaat makkelijk:

- accupolen los
- luchtfilter even wegpakken
- auto aan passagierskant opkrikken en wiel verwijderen
- startmotor zit achteraan de versnellingsbak. van de kant van je luchtfilter zitten 3 bouten (lange) waar de startmotor mee vastzit. Neem een ratel en verwijder deze 3 bouten.
- Kruip nu naast de auto en kijk door je wielkast. Kijk of je van deze kant de stroomkabels van de startmotor kan schroeven. Zo niet, even van boven prutsen. Kijk ook of de startmotor nog eventueel met een beugelje vastzit. Dan pak je die meteen weg.
- Je kan nu met je arm helemaal door, je pakt de startmotor, en hij moet er bij je wiel uit kunnen.

Bij een gtt en een clio lukt me dit in nog geen 20 minuutjes, dus het is niet zo lastig. Succes!
Sanderclioll

Riël schreef:Hier betaal je 85 voor een revisiestartertje. Tussen de 85 en 115 is inderdaad normale prijs.

Loshalen gaat makkelijk:

- accupolen los
- luchtfilter even wegpakken
- auto aan passagierskant opkrikken en wiel verwijderen
- startmotor zit achteraan de versnellingsbak. van de kant van je luchtfilter zitten 3 bouten (lange) waar de startmotor mee vastzit. Neem een ratel en verwijder deze 3 bouten.
- Kruip nu naast de auto en kijk door je wielkast. Kijk of je van deze kant de stroomkabels van de startmotor kan schroeven. Zo niet, even van boven prutsen. Kijk ook of de startmotor nog eventueel met een beugelje vastzit. Dan pak je die meteen weg.
- Je kan nu met je arm helemaal door, je pakt de startmotor, en hij moet er bij je wiel uit kunnen.

Bij een gtt en een clio lukt me dit in nog geen 20 minuutjes, dus het is niet zo lastig. Succes!
Gozer, goud .. dat ben je waard :p

Ga als ik wakker word gelijk weer aan de slag.

En zo'n revisiesetje, je zegt hier.
Waar is hier ? :)

Ohw ja, vind je het goed als ik de eerste x de tijd maar niet bijhoud ? :wink:
Riël
Über-Spammer

Nee een revisiestarter koop je hier bij heuts, met korting en inruil van die andere voor 85 euro. De voor jouw dichts bije heuts is in Helmond geloof ik, voor de rest ligt deze alleen in limburg.

Succes!
Sanderclioll

Het Beestje wil weer starten.

Heb hem toch maar even naar de garage gebracht hier, en die heeft hem gelijk maar even een beurtje gegeven en is weer picobello in orde...

Nu kan dus het audio projekt gaan beginnen :)
Sanderclioll

Wie weet waar ik een goed maar toch simpelsetje centrale deurvergrendeling met ab kan halen ?
En een elektrische ramen set ?
Mrtn
Car: R5GTT

Originele AB+CV ken je uit elke Renault halen die dat heeft, wel de auto's uit die tijd hè.

Dus de Espace, 25, 21, 19, Clio.

Elektrische raampjes wordt moelijker, die moeten echt specifiek van een R5 4deurs zijn :) Koop dus geen setje van een 2deurs, die zijn te groot en is zonde van het geld en de moeite.

net wagentje hoor (Y), dacht alleen dat GTXjes altijd het comfortpakket aan boord hadden
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Autovisietest van een vijdeurs! GTX:

http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm

Het comfortpakket was altijd een optie.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Sanderclioll

Euhm...

Ben even bezig om speakers in me voordeur te maken, en nu wil ik mijn deurpaneel losmaken.

Maar hoe krijg ik in G#DSnaam die raamslinger los ?
-Ray-
Contacteer:

simpelweg hard trekken :)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

En als dat niet lukt....

NOG harder trekken :p :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Er zit een borgveertje achter de slinger, die kun je met een speciale lepel loshalen, Als je die lepel niet hebt, moet je het ff proberen met een puntbektang,

Trek die slinger maar eens goed aan, dan zie je dat veertje wel zitten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Douwe

Idd. slim omdat veertje te verwijderen....ik heb het gister bij de Ford niet gedaan...resultaat twee kapotte hendels....:s
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Douwe schreef:Idd. slim omdat veertje te verwijderen....ik heb het gister bij de Ford niet gedaan...resultaat twee kapotte hendels....:s
[sencuur]:X :X :X :X :X [/Sencuur]
Matijs
Contacteer:

veertje? hmm, dat zit er dan bij mij zeker weer niet op... trek dat ding er zo af.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

ik ken ook geen veertje?? 8)
Robke
Car: Lexus IS250

Een Renault heeft in heel veel gevallen inderdaad geen veertjes achter de slinger zitten. DIe zitten gewoon geklemd zonder de veertjes. :)
Riël
Über-Spammer

Ik weet ook niets van veertjes. Zeker niet bij een 5?
bartuitlauwe
Contacteer:

Riël schreef:Ik weet ook niets van veertjes. Zeker niet bij een 5?
Bij de mijne ook niet.

Ik heb er een dikke platte schroefedraaier onder gezet en zo eraf gewipt.
Sanderclioll

Zat net even met de search te zoeken, maar kon het niet echt vinden.

Bestaat er ook een setje van de GTT voor de 5 deurs, dus die zijkantjes achter enzo ?

lijkt me wel kicken namelijk !
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Er is 1 5-deurs 5-je in Nederland met GTT-skirts.Ik heb er ooit 1 gezien in de buurt van St. Tropez.
Je zou ze zelf pas moeten maken, want de wielbasis van een vijfdeurs is 6 cm groter, de skirts moeten dat dus ook worden. Bumpers zou wel passen, de spatbordverbreders voor ook. De verbreders achter moet je aanpassen, waarschijnlijk deels op de deur, deels aan de carrosserie bevestigen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Sanderclioll

OK, plan is om morgen even dat ene plekje wat op de foto's boven te zien is aan te pakken.
Ik weet hoe ik dit ding moet losschroeven, maar hoe kan ik het het beste aanpakken ?

Schuren, en met welk schuurpapier ?
Plamuren ?
Spuiten ? word dit mooi met lak spuitbus ?

Het is volgens mij kunstof of iets, weet niet of dat het makkelijker of juist moeilijker maakt?
Dit is voor mij de eerste x, dus wie kan me opweg helpen ?
Plaats reactie