Ik heb een Renault Clio van 98 en hij bonkt bij de voorwielen als ik over een slechtwegdek rij.
er zijn nieuwe schokdempers onder gekomen en toen is het eigenlijk gebeurd.nu is mij verteld dat als men de schokdempers heeft gemonteerd met een luchthamer (luchtsleutel) dat dan de schokdempers weer defect zijn, en dat hier dan ook het gebonk weg kan komen.
wie kan mij hier iets over vertellen.
alvast bedankt
Louis
p.s. de rubbers van de stabilisatiestangen zijn ook vernieuwd.
He petrich welkom op het forum, wil je je misschien even voor stellen op wie is wie
als je schokdemper verrot is valt dat dan niet onder de garantie?
ik denk zelf dat het je toplager is, maar ik kan me vergissen
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden(en ze kosten ook genoeg)
er is mij verteld dat als de bovenste moer met een luchthamer is vast gezet dat dan binnen in de schokdemper de membraan defect raakt, alleen de monteur die de garantie moet geven zecht dat hij dit niet heeft gedaan en wil daar dus geen garantie op geven, ik heb er een andere garage naar laten kijken en die zecht dat hij verder geen defecten aan de ophangen kan ontdekken en dat het volgens hem in de schekdemper zit.
Lijkt mij wel sterk hoor dat door die montage de schokbrekers stuk zijn gegaan.ik ben zelf ook automonteur en doe die dingen ook geregeld met de luchttol(met beleid) en heb nog nooit iemand ervoor terug gehad,wel heb ik iemand eens terug gehad met het zelfde probleem.en dat bleek dus gewoon te komen omdat de bovenste moeren.NIET goed vast zaten...Dus nu is mijn vraag is dat wel weer gecontroleerd????
ja alles is gecontroleerd, ze hebben zelfs de bovenste lagers in de schotels vernieuwd samen met de rubbers, vorige week zijn er nieuwe rubbers geplaatst van de stabilisatiestangen en de stuurhuis is gecontroleerd op speling, en buiten deze garage's om heb ik nog even geinformeerd bij kwikfit of dit verhaal waar kan zijn, en die bevestigen het ook dat de schokdemper defect kan raken door het aan draaien met de luchthamer.
jawel het is gedaan bij een erkende garage, en dit alles is gedaan onder garantie die ik had op de auto, alleen was dit een ford garage en toen het probleem niet door hun kon worden opgelost zij men dat dit een Renault probleem was.
dit heb ik niet geaccepteerd natuurlijk dus heb ik een tweede garage gevraagt naar hun mening.
kijk als ik kan bewijzen dat de ford dealer de boel niet goed heeft gemonteerd dan kan ik verder, desnoods ga ik kontact zoeken met monroe of men daar iets voor mij kan doen.
petrich schreef:jawel het is gedaan bij een erkende garage, en dit alles is gedaan onder garantie die ik had op de auto, alleen was dit een ford garage en toen het probleem niet door hun kon worden opgelost zij men dat dit een Renault probleem was.
dit heb ik niet geaccepteerd natuurlijk dus heb ik een tweede garage gevraagt naar hun mening.
kijk als ik kan bewijzen dat de ford dealer de boel niet goed heeft gemonteerd dan kan ik verder, desnoods ga ik kontact zoeken met monroe of men daar iets voor mij kan doen.
Waarom geinformeerd bij de KWIKFIT??? en niet gewoon bij een Renault dealer.lijkt mij wat logischer.Ik zou het dus zeker niet accepteren,hoe die ford dealer het afwikkeld.desnoods laten beoordelen door een Renault garage.laat dit op papier zetten,en ga dan weer naar de ford garage.Succes
Ik zet die dingen ook altijd met de luchttol
vast en ik heb er nog nooit problemen meer gehad
en het lijkt me ook heel sterk dat deze daardoor
kappot gaan!!
Klinkt eerder als iets van een fuseekogel met speling
of een motorsteun. Evt niet goed vast of verrot.
Hebben we het over het oude of het nieuwe model
trouwens ?? ( aangezien de oude tot 98 gemaakt is )
schokdempers zijn ervoor om schokken op te vangen en veerbewegingen te dempen, en de schokken die de demper in de alledaagse praktijk krijgt lijken me erger dan de schok van een luchthamer.
bij mijn auto hoor ik ook weleens een bonkend geluid en na lang zoeken en vervangen, blijkt het in het in het type te liggen.
dit type is al eens eerder gemonteerd door een ander bedrijf, resultaat was toen hetzelfde.
mijn ondervinding is dat het dus onoplosbaar is, tenzij er een ander type demper gemonteerd wordt.
Als de auto originele veren heeft, en er worden nieuwe dempers gemonteerd, en ze worden ook correct gemonteerd, mogen ze uiteraard NIET bonken onder normale omstandigheden
@petrich: Welk type dempers zitten er nu onder dan??