turbo monteren op non-turbo dieselmotor
-
- Contacteer:
Wat ik nu ga vragen is iets wat niet voor direct zal zijn wegens budget, maar ik ben graag goed geinformeerd, vandaar dat ik nu al mijn vraag stel (je moet het dus niet laten van binnen een half jaar nog te antwoorden hierop)
Ik heb een Clio II phase 1 1.9d
Ik zou deze graag een beetje pittiger hebben en ik dacht aan het monteren van een turbo en alles wat er bij hoort...
Alleen weet ik hier bijna niets over en in de search vind ik niet direct iets over diesels...
Kan ik zomaar een turbo met de nodige dump/bleed/weet-ik-veel-welke-valve er op schroeven?
Wat moet er aangepast worden aan het uitlaatspruitstuk?
Moet er iets gedaan worden aan de compressie van het blok (en zo ja, hoe?)
Zal ik het typische sis geluid hebben of is dit iets dat enkel bij benzine wagens zo is?
Moet ik iets veranderen aan de brandstoftoevoer...
De bedoeling er van is wat meer koppel te hebben (Ik heb nu 120nm en 64pk met een 1.9, maar de nieuwe clio 1.5dci met 64pk heeft er al 160nm en is een stuk zuiniger dan mijn 1.9...)
Dus alles wat ik moet weten over turbo's en de nodige valves, poot het maar hier neer.
Ow ja, prijzen zijn natuurlijk ook handig...
Ik heb een Clio II phase 1 1.9d
Ik zou deze graag een beetje pittiger hebben en ik dacht aan het monteren van een turbo en alles wat er bij hoort...
Alleen weet ik hier bijna niets over en in de search vind ik niet direct iets over diesels...
Kan ik zomaar een turbo met de nodige dump/bleed/weet-ik-veel-welke-valve er op schroeven?
Wat moet er aangepast worden aan het uitlaatspruitstuk?
Moet er iets gedaan worden aan de compressie van het blok (en zo ja, hoe?)
Zal ik het typische sis geluid hebben of is dit iets dat enkel bij benzine wagens zo is?
Moet ik iets veranderen aan de brandstoftoevoer...
De bedoeling er van is wat meer koppel te hebben (Ik heb nu 120nm en 64pk met een 1.9, maar de nieuwe clio 1.5dci met 64pk heeft er al 160nm en is een stuk zuiniger dan mijn 1.9...)
Dus alles wat ik moet weten over turbo's en de nodige valves, poot het maar hier neer.
Ow ja, prijzen zijn natuurlijk ook handig...
-
- Contacteer:
dci blok kopen of in ruilen voor een andere is het goed koopst
-
- Contacteer:
de dci blokken zijn wel maar 1.5 liter, mijn clio is een lichte vracht en dus onafhankelijk van fiscale pk's en dergelijke...BONELESS (jeroen) schreef:dci blok kopen of in ruilen voor een andere is het goed koopst
Ik weet niet of het terecht is of juist niet maar ik heb eigenlijk niet veel vertrouwen in de betrouwbaarheid van een 1.5 blokje waar tot 100pk uit geperst wordt tegenover een 1.9 blok waar standaard 64pk uit komt...
Kan ik het blok van een clio II ph. 1 1.9dti inbouwen? of een 1.9dci blok uit bijvoorbeeld een scenic?
is een 1.9dti blok zoals die in de clio II ph.1 zat behalve de turbo hetzelfde als het 1.9d blok? (en kan ik dus de turbo + benodigdheden van een sloop-dti halen) of moet ik heel het blok hebben?
nogmaals: echt ALLES wat met het ombouwen van een non-turbodiesel naar turbodiesel te maken heeft is welkom...
Hoeveel pk's/nm's ik wil... in ieder geval meer dan nu, het is de bedoeling dat hij wat vlugger weg raakt aan de stoplichten en hopelijk wat zuiniger wordt.
-
- Contacteer:
je moet gewoon deze standaard houden (de diesel) koop dan een clio 16v zijn ook niet te duur .heb je een zuinige auto en een rag auto probleem opgelost . of ga op een schaak club
Waarom heb je dan wel vertrouwen in een hedendaags 1.9 blok als je dat niet hebt in een 1.5? Lijkt me een mooie boel als die oude 1.9 betrouwbaarder en beter zou zijn dan de nieuwe 1.5DaPew schreef:Ik weet niet of het terecht is of juist niet maar ik heb eigenlijk niet veel vertrouwen in de betrouwbaarheid van een 1.5 blokje waar tot 100pk uit geperst wordt tegenover een 1.9 blok waar standaard 64pk uit komt...BONELESS (jeroen) schreef:dci blok kopen of in ruilen voor een andere is het goed koopst

Dat noemen ze vooruitgang.
Verder denk ik niet dat iemand je hier een antwoord op zou kunne geven. Het voordeligste (hier in Nederland) is toch het inbouwen van een ander blok, maar ook dat brengt een hoop meer met zich mee dan alleen even een blokkie overlepelen.
Probeer google anders op dieseltuning of iets dergelijks. Zoek in ieder geval simpeler dan hele turbokits en dergelijke, of je moet op de experimentele toer gaan.
België houd daar daar hele andere regels qua belastingen op na. Hij rijdt niet voor niks dieselBONELESS (jeroen) schreef:je moet gewoon deze standaard houden (de diesel) koop dan een clio 16v zijn ook niet te duur .heb je een zuinige auto en een rag auto probleem opgelost . of ga op een schaak club
-
- Contacteer:
verhuizen is een goede optie

-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Dieseltuning is not common here with RTC, it's more normal petrol and there are very few who put a turbo on an engine which hasn't got a turbo version. When someone wants a faster car they put in another engine, a turbo conversion is difficult, expensive and takes a lot of time. The cheapes and easiest option is indeed putting in another engine.
Wasn't there a 1.9 dCi (megane or laguna) engine, maybe that can be made to fit?
Wasn't there a 1.9 dCi (megane or laguna) engine, maybe that can be made to fit?
-
- Contacteer:
volgens mij kan deze belg ook nederlands ,,maar ik kan het ook mis hebben 

-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Sorry was just in conversation with Slovenia, mails from the USA and busy with texts from Australia, so i'm international minded at the moment 

-
- Contacteer:
Ik rij inderdaad niet voor niets diesel...
Mijn wagentje is een lichte-vracht-auto en ik betaal dus praktisch noppes aan belastingen, ongeacht hoe groot of krachtig mijn motor is...
Het verschil aan de pomp tussen diesel en benzine wordt kleiner en kleiner, maar een benzine wagen slurpt toch nog wat meer litertjes op 100km dan een diesel, dus nog een reden om er bij te blijven...
Mijn wagen is ook helemaal geen rag-auto (het is een renault clio, niet een van kilo's plamuur voorziene kadett/golf...), maar het begint me wat tegen te steken om aan de stoplichten er uit getrokken te worden door benzinewagens (en daarmee bedoel ik niet 16v of grote blokken of zo, maar gewone pittige wagens)...
Van 0 tot 100 heb ik nog nooit geklokt, maar het is in ieder geval niet echt snel, en mijn topsnelheid met 195/50/R15 banden raakt soms maar met moeite aan de 150 (originele 165/65/R14 banden: met gemak 170)...
In belgië is het doodnormaal om 140-150 te rijden op de snelweg en dan is het niet echt leuk om geen reserve meer te hebben...
Over die betrouwbaarheid van de 1.5dci tegenover de 1.9d(ti)...
het mag dan wel vooruitgang zijn en zo, een 1.5 blokje ziet volgens mij toch wel meer af dan een 1.9 blok bij dezelfde rijstijl en omstandigheden... Er moet meer druk opgebouwd worden in het blok om evenveel mengsel te laten ontbranden en dus evenveel paardekrachtjes naar de wielen te brengen...
Een 1.5dci 64pk clio zal op de snelweg aan 140 met brede banden al flink zijn turbodruk nodig hebben om de weerstand de overwinnen volgens mij...
Ik ga nu waarschijnlijk wel heel wat mensen hier keihard tegen de schenen schoppen als ik dit zeg, maar wat renault en nog enkele andere merken tegenwoordig toepassen (kleinere motoren, meer en meer turbo en andere dingen toepassen om het vermogen weer op te krikken...) schat ik niet echt betrouwbaar in, en een diesel koop je nu ook niet echt om onbetrouwbaar te zijn hé...
De kans dat ik dus overstap op een kleiner blok is 0.001% omdat ik me er gewoonweg niet goed bij voel...
Ik wil mijn blok betrouwbaar houden, dus ik ga zeker niet gigantische turbodrukken proberen op te bouwen om toch nog enkele pk's meer er uit te persen... Het moet een wagentje blijven waarbij je 99% zeker bent dat ie 's ochtends start en je een rit van 150km op de snelweg aan 1 stuk kan maken zonder oververhit te raken of wazig te doen... Het enige wat ik wil verbeteren is de accelleratie...
Nu is er nog niet veel veranderd aan mijn clio op technisch vlak, enkel een Raceland einddemper (weinig merkbare verschillen tegenover originele, mooiere, diepere klank en beter hoorbaar wanneer je te veel/te weinig toeren haalt...)
Als ik een turbo monteer zal ik waarschijnlijk ook een open luchtfilter steken (uiteraard met afscherming van warme lucht en toevoer van koude lucht...)
Hoe zit het trouwens met de jaarlijkse technische keuring? Ik moet nu bijvoorbeeld mijn einddemper switchen omdat er geen homologatiekenteken en -papieren van zijn, hoe zit dit met turbo's en openluchtfilters? Zal ik ook moeten de turbo er af schroeven en de originele luchtfilter monteren of is dit dan weer wel toegestaan?
Edit: ow jah, als ik een volledige motor-swap doe (wat ik pas binnen een half jaartje zou doen dan omdat ik nog een poosje garantie heb op dit blokje), zou ik liefst de 1.9dti die ook verkrijgbaar was op de clio, of de 1.9dci van de megane/scenic nemen... moeten er veel aanpassingen gebeuren om deze blokken te doen passen of zit alles ZO voorzien dat alle voorzieningen voor de gewone diesel en de turbodiesel reeds aanwezig zijn?
Mijn wagentje is een lichte-vracht-auto en ik betaal dus praktisch noppes aan belastingen, ongeacht hoe groot of krachtig mijn motor is...
Het verschil aan de pomp tussen diesel en benzine wordt kleiner en kleiner, maar een benzine wagen slurpt toch nog wat meer litertjes op 100km dan een diesel, dus nog een reden om er bij te blijven...
Mijn wagen is ook helemaal geen rag-auto (het is een renault clio, niet een van kilo's plamuur voorziene kadett/golf...), maar het begint me wat tegen te steken om aan de stoplichten er uit getrokken te worden door benzinewagens (en daarmee bedoel ik niet 16v of grote blokken of zo, maar gewone pittige wagens)...
Van 0 tot 100 heb ik nog nooit geklokt, maar het is in ieder geval niet echt snel, en mijn topsnelheid met 195/50/R15 banden raakt soms maar met moeite aan de 150 (originele 165/65/R14 banden: met gemak 170)...
In belgië is het doodnormaal om 140-150 te rijden op de snelweg en dan is het niet echt leuk om geen reserve meer te hebben...
Over die betrouwbaarheid van de 1.5dci tegenover de 1.9d(ti)...
het mag dan wel vooruitgang zijn en zo, een 1.5 blokje ziet volgens mij toch wel meer af dan een 1.9 blok bij dezelfde rijstijl en omstandigheden... Er moet meer druk opgebouwd worden in het blok om evenveel mengsel te laten ontbranden en dus evenveel paardekrachtjes naar de wielen te brengen...
Een 1.5dci 64pk clio zal op de snelweg aan 140 met brede banden al flink zijn turbodruk nodig hebben om de weerstand de overwinnen volgens mij...
Ik ga nu waarschijnlijk wel heel wat mensen hier keihard tegen de schenen schoppen als ik dit zeg, maar wat renault en nog enkele andere merken tegenwoordig toepassen (kleinere motoren, meer en meer turbo en andere dingen toepassen om het vermogen weer op te krikken...) schat ik niet echt betrouwbaar in, en een diesel koop je nu ook niet echt om onbetrouwbaar te zijn hé...
De kans dat ik dus overstap op een kleiner blok is 0.001% omdat ik me er gewoonweg niet goed bij voel...
Ik wil mijn blok betrouwbaar houden, dus ik ga zeker niet gigantische turbodrukken proberen op te bouwen om toch nog enkele pk's meer er uit te persen... Het moet een wagentje blijven waarbij je 99% zeker bent dat ie 's ochtends start en je een rit van 150km op de snelweg aan 1 stuk kan maken zonder oververhit te raken of wazig te doen... Het enige wat ik wil verbeteren is de accelleratie...
Nu is er nog niet veel veranderd aan mijn clio op technisch vlak, enkel een Raceland einddemper (weinig merkbare verschillen tegenover originele, mooiere, diepere klank en beter hoorbaar wanneer je te veel/te weinig toeren haalt...)
Als ik een turbo monteer zal ik waarschijnlijk ook een open luchtfilter steken (uiteraard met afscherming van warme lucht en toevoer van koude lucht...)
Hoe zit het trouwens met de jaarlijkse technische keuring? Ik moet nu bijvoorbeeld mijn einddemper switchen omdat er geen homologatiekenteken en -papieren van zijn, hoe zit dit met turbo's en openluchtfilters? Zal ik ook moeten de turbo er af schroeven en de originele luchtfilter monteren of is dit dan weer wel toegestaan?
Edit: ow jah, als ik een volledige motor-swap doe (wat ik pas binnen een half jaartje zou doen dan omdat ik nog een poosje garantie heb op dit blokje), zou ik liefst de 1.9dti die ook verkrijgbaar was op de clio, of de 1.9dci van de megane/scenic nemen... moeten er veel aanpassingen gebeuren om deze blokken te doen passen of zit alles ZO voorzien dat alle voorzieningen voor de gewone diesel en de turbodiesel reeds aanwezig zijn?
Renault heeft geen al te beste en moderne reputatie waar het op (turbo)Diesels aankomt. Er zijn uberhaupt weinig Diesel Clio's, 5jes en 19's verkocht in NL. Vandaar het gebrek aan interesse.DaPew schreef: Ik heb een Clio II phase 1 1.9d. Ik zou deze graag een beetje pittiger hebben en ik dacht aan het monteren van een turbo en alles wat er bij hoort... Alleen weet ik hier bijna niets over en in de search vind ik niet direct iets over diesels...
Nee, je hebt een "turbo" spruitstuk en een turbocompressor nodig. De turbo moet een klein model zijn vanwege de lage toerentallen van de Dieselmotor.DaPew schreef:Kan ik zomaar een turbo met de nodige dump/bleed/weet-ik-veel-welke-valve er op schroeven? Wat moet er aangepast worden aan het uitlaatspruitstuk?
In principe niet. Maar dit hangt van de vermogensbehoefte (en andere eisen) af.DaPew schreef:Moet er iets gedaan worden aan de compressie van het blok (en zo ja, hoe?)
Sis geluid? Je hoort de turbo fluiten. En Diesels hebben geen anti-surge-klep (dumpvalve) nodig want Diesels (hebben voor hun werking) geen gasklep (nodig). (Er zijn wel moderne Diesels met gaskleppen maar dit heeft o.a. met emissie te maken.)DaPew schreef:Zal ik het typische sis geluid hebben of is dit iets dat enkel bij benzine wagens zo is?
Als je niets aan de brandstoftoevoer doet heet het een sanitaire turbo installatie. Door het toepassen van (voldoende) drukvulling gaan uitlaatgastemperatuur en verbruik omlaag. Verder krijg je een stijging van koppel en vermogen. Hoe hoog is afhankelijk van de gehele setup.DaPew schreef:Moet ik iets veranderen aan de brandstoftoevoer...
Doe je wel wat aan de brandstoftoevoer is het gewoon de zoveelste turbo Diesel.
Tsja, hou zou dat nu komen. Die 1.5 (Ik snap overigens niet wat je zit te mekkeren over betrouwbaarheid als je zelf al aangeeft geen zier ervan te weten.) heeft directe inspuiting (hoger rendement), common rail inspuiting met hoge inspuitdruk, hoog rendements opbouw van motorblok (lage interne weerstand), zeer hoge laaddruk (ruim over de 1Bar - vandaar het hoge specifieke koppel), en een mechanisch voldoende overbemeten opbouw tot circa 90pk en 200Nm.DaPew schreef:De bedoeling er van is wat meer koppel te hebben (Ik heb nu 120nm en 64pk met een 1.9, maar de nieuwe clio 1.5dci met 64pk heeft er al 160nm en is een stuk zuiniger dan mijn 1.9...)
De 100pk versie is op een aantal punten aangepast om het verhoogde koppel en vermogen te kunnen verwerken met voldoende levensduur.
Koop een blok van een 19 Turbodiesel. Bouw de LDA brandstofpomp en alle toebehoren over. Klaar is kees. Hoef je het wiel niet uit te vinden. Al zul je nog flink moeten knutselen om deze spullen passend te krijgen.DaPew schreef:Dus alles wat ik moet weten over turbo's en de nodige valves, poot het maar hier neer.
Tja, laten we maar beginnen bij het clichematige goedkoop is duurkoop.DaPew schreef:Ow ja, prijzen zijn natuurlijk ook handig...
En om het helemaal te bederven zou ik er nog even in willen stampen dat er ook nog zoiets is als een Clio II 1.9dTi 80. 80pk versie van het volgens jouw zo betrouwbare 1.9 F9Q blok... Maar daar kom je vanzelf op terug - op die betrouwbaarheid.
Een 1.5 K9K is echt geen verkeerde motor - mits goed onderhouden. En blijf weg van chiptuning door beunhazen. In 90 van de 100 gevallen wordt de inspuitdruk ontoelaatbaar verhoogd met alle problemen vandien...
De overeenkomst is inderdaad dat een 1.9D net zo snel van zijn plek komt als de gemiddelde truck...DaPew schreef:Mijn wagentje is een lichte-vracht-auto en ik betaal dus praktisch noppes aan belastingen, ongeacht hoe groot of krachtig mijn motor is...
En een reden om als de sodemieter over te stappen op een 1.5dCi met zijn onder omstandigheden 30% lagere verbruik...DaPew schreef:Het verschil aan de pomp tussen diesel en benzine wordt kleiner en kleiner, maar een benzine wagen slurpt toch nog wat meer litertjes op 100km dan een diesel, dus nog een reden om er bij te blijven...
Geen rag auto maar wel proberen met een 64pk Clio Diesel tegen benzine auto's te sprinten?DaPew schreef:Mijn wagen is ook helemaal geen rag-auto (het is een renault clio, niet een van kilo's plamuur voorziene kadett/golf...), maar het begint me wat tegen te steken om aan de stoplichten er uit getrokken te worden door benzinewagens (en daarmee bedoel ik niet 16v of grote blokken of zo, maar gewone pittige wagens)...
Precies en die hogere laaddruk zorgt voor een lagere uitlaatgastemperatuur en meer betrouwbaarheid. Precies het omgekeerde van wat iedereen denkt...DaPew schreef:Over die betrouwbaarheid van de 1.5dci tegenover de 1.9d(ti)...
Je eigen 1.9d draait dan al 100% last. Dus wat is dat nu voor vergelijking?DaPew schreef:Een 1.5dci 64pk clio zal op de snelweg aan 140 met brede banden al flink zijn turbodruk nodig hebben om de weerstand de overwinnen volgens mij...
Renault stelt terecht hoge eisen aan de duurzaamheid en betrouwbaarheid van haar Dieselmotoren. Om aan de laatste stand van techniek te voldoen kooptDaPew schreef:Ik ga nu waarschijnlijk wel heel wat mensen hier keihard tegen de schenen schoppen als ik dit zeg, maar wat renault en nog enkele andere merken tegenwoordig toepassen (kleinere motoren, meer en meer turbo en andere dingen toepassen om het vermogen weer op te krikken...) schat ik niet echt betrouwbaar in, en een diesel koop je nu ook niet echt om onbetrouwbaar te zijn hé...
Renault de inspuitapparatuur bij Delphi en Bosch en zijn Dieselturbo's bij Garrett...
Betrouwbaarheid van die componenten is gewoon ok. Als er maar goed en volgens schema onderhoud wordt gepleegd door een ter zake kundig mecanicien is er niets op de betrouwbaarheid van die hedendaagse "superdiesels" aan te merken.
Echter een groot deel van de betrouwbaarheid zit in de rijstijl van de chauffeur. De warmdraaifase voor dit soort Dieselmotoren is cruciaal vanwege de smering en belasting van het pistonpenlager en/ of pistonpen.
Zeker bij gechiptunede Diesels is het vrij makkelijk dit lager over de grens van zijn kunnen te trappen als de motorolie nog niet warm is.
Verder loopt bij hard rijden over grote afstanden de olietemperatuur hoog op. Als er bespaard wordt op motoroliekwaliteit en er is geen oliekoeler gemonteerd heeft dit versnelde slijtage tot gevolg.
Dit geldt trouwens voor zo'n beetje alle motoren. Zowel benzine als Diesel.
Dat slechte gevoel is gebaseerd op foute interpretatie. Al is enige scepcis op zijn plaats bij Renault...DaPew schreef:De kans dat ik dus overstap op een kleiner blok is 0.001% omdat ik me er gewoonweg niet goed bij voel...

Ik ben er van overtuigd dat je met een 1.5dCi of op zijn minst een 1.9dTi veel beter uit bent als zelf gaan lopen rotzooien aan je Dieselmotor.
Wijzigingen aan inspuitapparatuur zijn uitermate kostbaar en het samenstellen van een goede turbo is een heidens karwei en er is slecht aan turbodelen te komen.
Als je 100% betrouwbaar wilt blijven rijden moet je zeker geen turbo tegen de 1.9d F8Q bouten. Koop dan een Golf TDI 90pk en vervang op tijd het EDC stuur relais en de distributieriem. Meer prestaties, meer ruimte, lager verbruik, meer comfort. Het is het verkeerde merk maar ik heb VAG (ondanks de fuck ups) heel hoog zitten wat de TDI's betreft. Ze lopen daar lichtjaren vooruit op Renault wat Dieseltechniek betreft.DaPew schreef:Ik wil mijn blok betrouwbaar houden, dus ik ga zeker niet gigantische turbodrukken proberen op te bouwen om toch nog enkele pk's meer er uit te persen... Het moet een wagentje blijven waarbij je 99% zeker bent dat ie 's ochtends start en je een rit van 150km op de snelweg aan 1 stuk kan maken zonder oververhit te raken of wazig te doen... Het enige wat ik wil verbeteren is de accelleratie...
Als je een turbo monteert zou ik gewoon het Renault luchtfilter gebruiken. Zeker als je een aanzienlijk kilometrage rijdt...DaPew schreef:Als ik een turbo monteer zal ik waarschijnlijk ook een open luchtfilter steken (uiteraard met afscherming van warme lucht en toevoer van koude lucht...)
De 1.9dTi F9Q is een rampenblok eerste klas. De F9Q dCi's zijn wel goed want die hebben wel een goede kwaliteit zuigers. (Gesmeed.)DaPew schreef:Edit: ow jah, als ik een volledige motor-swap doe (wat ik pas binnen een half jaartje zou doen dan omdat ik nog een poosje garantie heb op dit blokje), zou ik liefst de 1.9dti die ook verkrijgbaar was op de clio, of de 1.9dci van de megane/scenic nemen... moeten er veel aanpassingen gebeuren om deze blokken te doen passen of zit alles ZO voorzien dat alle voorzieningen voor de gewone diesel en de turbodiesel reeds aanwezig zijn?
-
- Contacteer:
Ik heb je antwoord een beetje bijgeknipt tot wat me aanspreekt...speedline schreef: Als je niets aan de brandstoftoevoer doet heet het een sanitaire turbo installatie. Door het toepassen van (voldoende) drukvulling gaan uitlaatgastemperatuur en verbruik omlaag. Verder krijg je een stijging van koppel en vermogen. Hoe hoog is afhankelijk van de gehele setup.
En om het helemaal te bederven zou ik er nog even in willen stampen dat er ook nog zoiets is als een Clio II 1.9dTi 80. 80pk versie van het volgens jouw zo betrouwbare 1.9 F9Q blok... Maar daar kom je vanzelf op terug - op die betrouwbaarheid.
Het eerste is dus een turbo monteren zonder te hoeven aan het blok zelf te prutsen... Meer vermogen en koppel en een lager verbruik is exact wat ik wil... Meer vermogen voor wat meer kracht op hogere snelheden, meer koppel om wat sneller weg te komen bij de stoplichten en lager brandstofverbruik behoeft waarschijnlijk geen verdere uitleg...
Het andere wat je aanhaalt is het 1.9dti blok wat ik ook nog even heb toegevoegd aan mijn vorige post...
Je zegt dat ik nog zal terugkomen over de betrouwbaarheid van dit blok (en dus ook mijn blok zonder turbo)... Hier in België rijden er best veel renaults met een 1.9 diesel (al dan niet met commonrail of enkel turbo of atmosferisch), dus het zal wel best meevallen met de betrouwbaarheid van dit blok zeker?
Verder zit ik nog met een vraag betrekkende turbo's...
Mijn pa heeft een peugeot 807 2.0HDI waar ik af en toe ook eens mee rij als ik een en ander te vervoeren heb... Wat me opvalt is als ik bijvoorbeeld uit de bebouwde kom rij en ik het gaspedaal vloer dat het 1 à 2 seconden duurt voor hij hierop reageert... is dit typisch aan turbodiesels of heeft dit meer te maken met de omvang van de wagen en al die electronische shit die tegenwoordig aan een motor hangt?
Hoe zit dat verder met apk en dergelijke? Als ik een 80pk 1.9dti blok steek in mijn clio, moet ik dan mijn auto laten herkeuren of is dit geen probleem omdat het brandstoftype hetzelfde blijft en het motorblok in mijn model auto origineel vanuit de fabriek ook werd gemonteerd?
Verzekering heb ik al gecheckt, de grens is 66kW voor de polis verhoogt en het 80pk blok valt hier nog onder...
-
- Contacteer:
speedline schreef: De overeenkomst is inderdaad dat een 1.9D net zo snel van zijn plek komt als de gemiddelde truck...![]()
Een truck kan ik er toch nog *net* uittrekken hoor
Ik vrees dan nog een beetje voor de keuring omdat het aantal fiskale pk's dan niet meer klopt (speelt weinig rol in mijn portemonnee bij een lichte vracht, maar belgie kennende...) en deze motor niet in een clio II is gelegd in het jaar 2000En een reden om als de sodemieter over te stappen op een 1.5dCi met zijn onder omstandigheden 30% lagere verbruik...
Ik kan zonder schaamte zeggen dat me dit toch wel vaak lukt (en ja, de ander doet zijn best), maar een mens wil altijd meer héGeen rag auto maar wel proberen met een 64pk Clio Diesel tegen benzine auto's te sprinten?
Mij krijg je voor geen miljoen in een golf hoor... Dan nog 10.000 keer liever in mijn 1.9d cliootjeAls je 100% betrouwbaar wilt blijven rijden moet je zeker geen turbo tegen de 1.9d F8Q bouten. Koop dan een Golf TDI 90pk en vervang op tijd het EDC stuur relais en de distributieriem. Meer prestaties, meer ruimte, lager verbruik, meer comfort. Het is het verkeerde merk maar ik heb VAG (ondanks de fuck ups) heel hoog zitten wat de TDI's betreft. Ze lopen daar lichtjaren vooruit op Renault wat Dieseltechniek betreft.
Hmmm, daar gaat mijn idee om een 1.9dTi te monteren als die echt zo onbetrouwbaar is... Een 1.9dci heeft dan weer te veel vermogen (mijn verzekering wordt vanaf 66kW onbetaalbaar duur) en terug hetzelfde verhaal als met de 1.5dci... deze motor werd niet op het moment van de productie van mijn wagen in mijn type wagen gelegd, dus ik vrees voor de goedkeuring hiervan in België...De 1.9dTi F9Q is een rampenblok eerste klas. De F9Q dCi's zijn wel goed want die hebben wel een goede kwaliteit zuigers. (Gesmeed.)
Ik vrees dat er dan niets anders op zit dan de 1.5dci te nemen als ik het betrouwbaar wil houden volgens jou, maar dan moet ik ook het nieuwe model clio aanschaffen, deze dan terug laten officieel ombouwen naar lichte vracht, nieuwe inschrijving... en dan nog eens de neus van een phase 1 er op zetten want ik vind de neus van de nieuwe clio mislukt wannabe sportief en daardoor wat goedkoop ogen... Dan nog in mijn achterhoofd er bij denkende dat ik mijn muziekinstallatie en dergelijke weer helemaal moet overbouwen...
Ik vrees dat mijn turbo plan in het water valt voor deze clio (aan de andere kant is dit geld gespaard om mijn mini wat sneller te maken)...

Zijn er andere dingen die het koppel van de 1.9d wat omhoog schroeven?
Ik heb nu de einddemper vervangen door een met een gunstigere tegendruk (ik heb nog moeten een dunnere pijp aan deze demper lassen omdat de ingang van de demper een stuk groter was dan de standaard buizen van de uitlaat van mijn clio, je kijkt gewoon door de demper heen en achteraan steken er 2 grote ronde buizen uit zonder vernauwingen of tussenschotten)
Middendemper(tje) wil ik behouden omdat ik daar moeilijker bij kan om even snel voor de keuring er onder te zetten en ook omdat ik waarschijnlijk om de 5 minuten zal worden aangehouden wegens geluidsoverlast...
Is een open luchtfilter aan te raden (deftig gemonteerd met hitteschilden er omheen en een flinke koude lucht aanvoer) of zorgt dit alleen maar voor een hoger verbruik en ellende?
PS.: de atmosferische 1.9d motoren van peugeot, VAG, toyota... hangen allemaal rond de 65pk en 120nm en door het lagere gewicht van de clio vergeleken met zijn rechtstreekse concurrenten uit die periode is het toch nog wel de pittigste hoor
Een open filter zou ik laten.
Je kan wel aan de branstofpomp fruttelen om wat meer vermogen te krijgen, maar het verbruik zal er niet beter van worden.
Op zich vind ik een niet te grote turbo monteren en een gematigde laaddruk toepassen nog niet eens zo een gek idee. Dit moet best te realiseren zijn.
Je kan wel aan de branstofpomp fruttelen om wat meer vermogen te krijgen, maar het verbruik zal er niet beter van worden.
Op zich vind ik een niet te grote turbo monteren en een gematigde laaddruk toepassen nog niet eens zo een gek idee. Dit moet best te realiseren zijn.
Inderdaad een goede keus. Je kunt alle relevante delen gebruiken van het turbodiesel blok (F8Q 1.9dT 90) van de 19. Of het gehele blok natuurlijk...DaPew schreef:Ik heb je antwoord een beetje bijgeknipt tot wat me aanspreekt... Het eerste is dus een turbo monteren zonder te hoeven aan het blok zelf te prutsen... Meer vermogen en koppel en een lager verbruik is exact wat ik wil... Meer vermogen voor wat meer kracht op hogere snelheden, meer koppel om wat sneller weg te komen bij de stoplichten en lager brandstofverbruik behoeft waarschijnlijk geen verdere uitleg...
Mij lijkt de interessantste optie de turbo, intercooler en het uitlaatspruitstuk van een 1.9dT F8Q. (Moet het wel passen qua lay out!) Als je dan een circa 60-80kW Bosch EDC verdeler inspuitpomp (met of zonder LDA - let ook op de karakteristiek; RGV, SQV, RQ, etc.) monteert komt het met vermogen en koppel wel goed.
Een RQ koppelvraag karakteristiek rijdt naar mijn persoonlijke mening het fijnst...
Hoe meer turbodruk je rijdt des te hoger het koppel. Een beetje rotzooien met de waste gate doet wonderen.
Maar ik zou persoonlijk 1 voorwaarde stellen aan dit soort geknutsel; monteer een oliekoeler en een uitlaatgastemperatuurmeter (met sonde in je uitlaatspruitstuk). En zorg voor een van binnenuit verstelbare turbodruk.
Euh nee. Ik ken een aantal (Renault) bedrijfswagen monteurs en die worden spontaanDaPew schreef:Het andere wat je aanhaalt is het 1.9dti blok wat ik ook nog even heb toegevoegd aan mijn vorige post...
Je zegt dat ik nog zal terugkomen over de betrouwbaarheid van dit blok (en dus ook mijn blok zonder turbo)... Hier in België rijden er best veel renaults met een 1.9 diesel (al dan niet met commonrail of enkel turbo of atmosferisch), dus het zal wel best meevallen met de betrouwbaarheid van dit blok zeker?
chagrijnig als ik over dit motortype begin. Het ding is gewoon niet bestand tegen de rijstijl van de gemiddelde klant. Je kunt dan zeggen dat de klanten er teveel mee trappen maar je kunt de redenering ook omdraaien. De concurrentie maakt zuiniger, krachtiger Dieselmotoren die de mishandeling van de gemiddelde klant wel kan verdragen.
Binnen het Renault gamma is de 1.9dTi 80 een kwalitatief minder geslaagd exemplaar. De 1.9dTi 95 is echter wel een goede keus maar uitermate zeldzaam...
Je geeft zelf het antwoord al. De turbo moet opspoelen (op druk komen - en de turbodruk is hoog - erg hoog). De brandstofinspuiting reageert sneller op je gaspedaalbeweging als dat je met je vinger kunt knippen.DaPew schreef:Verder zit ik nog met een vraag betrekkende turbo's... Mijn pa heeft een peugeot 807 2.0HDI waar ik af en toe ook eens mee rij als ik een en ander te vervoeren heb... Wat me opvalt is als ik bijvoorbeeld uit de bebouwde kom rij en ik het gaspedaal vloer dat het 1 à 2 seconden duurt voor hij hierop reageert... is dit typisch aan turbodiesels of heeft dit meer te maken met de omvang van de wagen en al die electronische shit die tegenwoordig aan een motor hangt?
De turbo moet dan alleen nog reageren op de toename in uitlaatgasstroom. En omdat het zo'n zware wagen betreft begint de auto pas voelbaar te versnellen als er relatief veel koppel geleverd wordt. (Dezelfde motor in een lichter auto reageert voor het gevoel veel lekkerder op het rij(gas)pedaal...)
De trage reactie is ook ingegeven door emissie eisen. Doordat een Diesel niet enorm mag roken beperken ze de acceleratieverrijking. Dit vertraagt het opspoelen van de turbo nog verder.
-
- Contacteer:
Terug bijgeknipt tot wat me tot nu toe het meest aanspreekt...speedline schreef:Je kunt alle relevante delen gebruiken van het turbodiesel blok (F8Q 1.9dT 90) van de 19. Of het gehele blok natuurlijk...
Mij lijkt de interessantste optie de turbo, intercooler en het uitlaatspruitstuk van een 1.9dT F8Q. (Moet het wel passen qua lay out!) Als je dan een circa 60-80kW Bosch EDC verdeler inspuitpomp (met of zonder LDA - let ook op de karakteristiek; RGV, SQV, RQ, etc.) monteert komt het met vermogen en koppel wel goed.
Een RQ koppelvraag karakteristiek rijdt naar mijn persoonlijke mening het fijnst...
Hoe meer turbodruk je rijdt des te hoger het koppel. Een beetje rotzooien met de waste gate doet wonderen.
Maar ik zou persoonlijk 1 voorwaarde stellen aan dit soort geknutsel; monteer een oliekoeler en een uitlaatgastemperatuurmeter (met sonde in je uitlaatspruitstuk). En zorg voor een van binnenuit verstelbare turbodruk.
Ik denk dat de onderdelen van een R19 1.9dT overbouwen voor mij het meest geschikt zal zijn... Is mijn blok ook hetzelfde blok (maar dan zonder turbo) of heb ik het F9Q blok zonder turbo??
Raakt een turbo eigenlijk versleten, want ik denk dat er hier in belgie al een pak renault 19 (turbo-)diesels op de sloop zullen te vinden zijn (redelijk oud model, dieselrijders doen veel kilometers, na te veel kilometers --> sloop), als een turbo een onderdeel is wat niet zo snel versleten raakt kan ik hiermee geluk hebben...
Dan zal ik zoiezo ook proberen zo veel mogelijk nuttige onderdelen te slopen van een sloopwagen zoals de turbo, de intercooler, de leidingen en het uitlaatspruitstuk...
Kan ik schade toebrengen aan mijn motorblok als ik niets verander aan het inspuitsysteem en dus enkel de turbo er op zet?
Die uitlaatgastemperatuurmeter en turbodrukmeter bestaan waarschijnlijk in van die mooie kleine ronde klokjes die je aan je A-stijl kunt hangen met van die bijhorende kokertjes? (kan ik meteen ook een bijpassend toerentellertje er bij plaatsen en die houdertjes met polyester en plamuur mooi laten overvloeien in mijn A-stijlen

Hoe hoog mag ik gaan met die turbodruk zonder mijn motorblok aan diggelen te helpen (met een turbo ben ik namelijk niks als ik in de eerste 100km al mijn blok er door blaas...)?
Die waste-gate, wat is dit juist? Ik weet dat een turbo aangedreven wordt door uitlaatgassen en tussen het blok en de luchtfilter wordt geplaatst en dat er tussen de turbo en het blok nog een dumpvalve kan zitten om de turbo niet te veel af te remmen bij het schakelen en dergelijke (en een hele mooie sis heeft die ik bij mijn dieseltje niet ga hebben

Heeft een turbo een apart oliecircuit of moet ik het oliecircuit van mijn blok onderbreken (waar?) en door mijn turbo (en oliekoeler) laten stromen?
Nog een vraagje bij die oliekoeler... Ik weet wel dat dit de levensduur van je blok en je turbo ten goede komt maar ik snap niet echt waarom... Met een diesel moet je juist rijden als een opa tot de olie op temperatuur is en olie smeert hoe hoger de temperatuur des te beter... Of zal een turbo mijn blok en de olie zo hard opwarmen dat ik anders een oververhitte turbo en blok kan krijgen?
(het zal in ieder geval heel mooi worden in mijn cockpit met een uitlaatgastemperatuurmeter, turbodrukmeter, toerenteller en olietemperatuurmeter tegen mijn A-stijl

Sorry voor mijn wat lange posts en vragen die misschien vroeger al eens gesteld geweest zijn, maar als iemand deze post vind via de search, dan is het natuurlijk wel prettig dat er heel veel informatie staat (en voor mij is het natuurlijk ook wel prettig dat ik weet waar ik aan begin)...
Arrogantie ten top. Dat kan ook anders...speedline schreef:Spreek voor jezelf...Chris@R5 schreef:Verder denk ik niet dat iemand je hier een antwoord op zou kunne geven.
De formulering is suggestief en bereid hem alleen voor op het feit dat we hier niet veel met diesels doen en dus niet zo snel geantwoord zal worden.
Dapew, veel succes ermee
-
- Contacteer:
Mjah, 21 reply's is zeker niet slecht voor een topic waarin ik geen antwoord zou kunnen vindenChris@R5 schreef: Arrogantie ten top. Dat kan ook anders...
De formulering is suggestief en bereid hem alleen voor op het feit dat we hier niet veel met diesels doen en dus niet zo snel geantwoord zal worden.
Dapew, veel succes ermee
Ik weet dat dieseltuning en dan nog vooral atmosferische diesels ombouwen en dergelijke niet iets is wat onder zware tuning van het motorblok valt...
En ik denk dat ik al een redelijk goed beeld heb van wat ik wil en wat niet...
Tot nu toe:
- uitlaatspruitstuk van een R19 1.9dt
- turbo van R19 1.9dt
- oliekoeler
- eventueel het inspuitingssysteem (afhankelijk van de prijs en de noodzaak)
- in de cockpit de A-stijl aan bestuurderszijde bewerken zodat ik hier mooie sportieve metertjes kan steken voor o.a. uitlaatgastemp, toerental, turbodruk olietemp en waarschijnlijk nog een voltmetertje (terwijl je dashboard toch uit elkaar ligt en je toch met poly aan de slag moet kan je van de eerste keer heel je A-stijl vol metertjes zetten hé

Als ik wat meer ervaringen en dergelijke hoor over wat ik wil en weet hoe ver ik hierin mag gaan kan ik beginnen rondneuzen naar onderdelen, en hopelijk zal de prijs niet hetgene worden die op het allerlaatste moment er voor gaat zorgen dat ik moet afhaken van mijn projectje.
Volgens mij gaat een oliekoeler pas koelen op het moment dat de olietemperatuur boven een bepaald punt komt. Hierdoor blijft deze beter op bedrijfs temperatuur. Het warm rijden is dus gewoon nodig en de koeler staat net als het normale koelsysteem "uit".DaPew schreef: Nog een vraagje bij die oliekoeler... Ik weet wel dat dit de levensduur van je blok en je turbo ten goede komt maar ik snap niet echt waarom... Met een diesel moet je juist rijden als een opa tot de olie op temperatuur is en olie smeert hoe hoger de temperatuur des te beter... Of zal een turbo mijn blok en de olie zo hard opwarmen dat ik anders een oververhitte turbo en blok kan krijgen?
Verder is de turbo een normaal sluitbaar onderdeel en zou ik als ik jou was gewoon nieuw kopen...
-
- Contacteer:
Als zo een oliekoeler pas begint te werken als ie op bedrijfstemperatuur is, is dit wel goed natuurlijk en komt die er ook zeker in...iwi schreef:Volgens mij gaat een oliekoeler pas koelen op het moment dat de olietemperatuur boven een bepaald punt komt. Hierdoor blijft deze beter op bedrijfs temperatuur. Het warm rijden is dus gewoon nodig en de koeler staat net als het normale koelsysteem "uit".
Verder is de turbo een normaal sluitbaar onderdeel en zou ik als ik jou was gewoon nieuw kopen...
Wat bedoel je met een normaal sluitbaar onderdeel?
Is een nieuwe turbo niet ontzettend duur?
-
- Contacteer:
de olie koeler koelt altijd tenzij er een thermostaat is geplaast
dan gaat ie pas koelen na de voor ingestelde temp. bereikt is ..
en ja een turbo is een SLIJT[/u]deel
[/u]
dan gaat ie pas koelen na de voor ingestelde temp. bereikt is ..
en ja een turbo is een SLIJT[/u]deel

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Contacteer:
ik denk dat turbo rijden cq zelf maken op zich al duur is. 

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Contacteer:
Het beste is dus de turbo nieuw/jong tweedehands proberen te bemachtigen en enkel alle andere benodigdheden van een donor slopen?
Hoeveel kost een nieuwe turbo zo ongeveer?
Wat zou zo ongeveer te prijs zijn als ik mijn blokje volledig wil zeggen als dit van in een R19 1.9dt?
Hoeveel kost een nieuwe turbo zo ongeveer?
Wat zou zo ongeveer te prijs zijn als ik mijn blokje volledig wil zeggen als dit van in een R19 1.9dt?
-
- Contacteer:
Ik ben net nog wat zitten nadenken en ik snap niet waarom een dumpvalve op een diesel geen nut heeft en ook geen sis geluid zou maken... Als je je gas laat komen zal de motor niet meer evenveel lucht nodig hebben terwijl de turbo er nog een tijdje zal leveren, deze moet toch afgeblazen worden of niet?
Dat gaat dus niet. Denk maar aan de olietoevoer en afvoerleiding. Het gat in de carterpan voor de afvoerleiding. De slangen en pijpen om de compressor zijde aan te sluiten. Het benodigde turbo spruitstuk, etc.DaPew schreef:Het eerste is dus een turbo monteren zonder te hoeven aan het blok zelf te prutsen...
Er van uitgaande dat een Diesel een zeer betrouwbare motor moet zijn voldoet specifiek de 59kW/ 80pk versie van de F9Q 1.9dTi hier niet aan. Er is sprake van een relatief groot aantal motorschades door een onvoldoende sterk zuigermateriaal.DaPew schreef:Het andere wat je aanhaalt is het 1.9dti blok wat ik ook nog even heb toegevoegd aan mijn vorige post...
Nee. Als je deze spullen overbouwt is het theoretisch mogelijk dat bepaalde onderdelen worden overbelast.DaPew schreef:Ik denk dat de onderdelen van een R19 1.9dT overbouwen voor mij het meest geschikt zal zijn... Is mijn blok ook hetzelfde blok (maar dan zonder turbo) of heb ik het F9Q blok zonder turbo??
Er zijn verschillen tussen jouw motorblok en de turbovariant waaronder de compressieverhouding.
Een turbo is inderdaad een onderdeel met een bepaalde levensduur. Maar met een goed luchtfilter en goed onderhoud aan de motor (op tijd olieverversen) kan een turbocompressor een motorleven lang mee.DaPew schreef:Raakt een turbo eigenlijk versleten, want ik denk dat er hier in belgie al een pak renault 19 (turbo-)diesels op de sloop zullen te vinden zijn (redelijk oud model, dieselrijders doen veel kilometers, na te veel kilometers --> sloop), als een turbo een onderdeel is wat niet zo snel versleten raakt kan ik hiermee geluk hebben...
Een goed idee maar ik zou nergens mee beginnen voordat je precies weet waar je aan begint. Voorlopig heb ik op basis van je huidige uitlatingen daar weinig fiducie in. Verdiep je aub eerst wat verder in de materie of wendt je tot iemand met (Diesel)kennis van zaken.DaPew schreef:Dan zal ik zoiezo ook proberen zo veel mogelijk nuttige onderdelen te slopen van een sloopwagen zoals de turbo, de intercooler, de leidingen en het uitlaatspruitstuk...
In principe niet. Een overmaat aan lucht krijgt de motor niets van. Zelf krijg je er een schoner draaiende motor met wat meer koppel en vermogen voor terug.DaPew schreef:Kan ik schade toebrengen aan mijn motorblok als ik niets verander aan het inspuitsysteem en dus enkel de turbo er op zet?
Hoe je de metertjes monteert zal mij een zorg zijn!!! Het feit dat ik aandring op die meters heeft geen optische reden. Het is niet bedoeld om het interieur op te leuken maar dat je in de gaten kunt houden ofdat je het aggregaat in het vooronder over de huizen aan het trappen bent.DaPew schreef:Die uitlaatgastemperatuurmeter en turbodrukmeter bestaan waarschijnlijk in van die mooie kleine ronde klokjes die je aan je A-stijl kunt hangen met van die bijhorende kokertjes? (kan ik meteen ook een bijpassend toerentellertje er bij plaatsen en die houdertjes met polyester en plamuur mooi laten overvloeien in mijn A-stijlen)

Niet verder als 1 tot 1.2bar denk ik zo. En ongeacht hoeveel turbodruk je erin pompt. Het motorvermogen zal zo rond de 64pk blijven hangen. (Al zal het iets stijgen door de "betere verbranding".)DaPew schreef:Hoe hoog mag ik gaan met die turbodruk zonder mijn motorblok aan diggelen te helpen (met een turbo ben ik namelijk niks als ik in de eerste 100km al mijn blok er door blaas...)?
De hoeveelheid ingespoten brandstof bepaalt namelijk het motorvermogen bij een Dieselmotor. Jouw brandstofpomp staat afgesteld op 64pk (bij een bepaald specifiek brandstofverbruik). Dus al pomp je er 100Bar turbodruk in. Het vermogen zal rond de 64pk blijven hangen.
Wil je het vermogen vergroten zul je de hoeveelheid ingespoten brandstof moeten vergroten.
Nu haal je dingen door elkaar. Je hebt de uitlaatgaszijde van de turbo. Daar drijven de uitlaatgassen de turbine aan. De grootte van het turbine huis en de turbine zelf bepalen het toerental van de turbo.DaPew schreef:Die waste-gate, wat is dit juist? Ik weet dat een turbo aangedreven wordt door uitlaatgassen en tussen het blok en de luchtfilter wordt geplaatst en dat er tussen de turbo en het blok nog een dumpvalve kan zitten om de turbo niet te veel af te remmen bij het schakelen en dergelijke (en een hele mooie sis heeft die ik bij mijn dieseltje niet ga hebben), maar waar komt die waste-gate te zitten en wat doet deze juist?
Nu hebben we 2 typen turbo's. Free floaters en waste gated exemplaren.
Free floaters hebben geen waste gate; hier moeten alle uitlaatgassen (en dus ook bij volgas en maximaal toerental) door turbine en turbine huis heen. Om ervoor te zorgen dat het turbotoerental niet te hoog wordt moet je turbine en turbinehuis dus vrij groot maken. Dit komt de respons op het gaspedaal niet te goede. De turbo reageert traag op veranderingen in belasting (gaspedaal stand).
Waste gated exemplaren hebben een klep in het turbinehuis zitten waarmee uitlaatgassen direkt de uitlaat in kunnen stromen zonder door turbinehuis en turbine te moeten stromen. Je kunt dus het turbotoerental regelen. Je kunt dus een kleinere turbine en turbinehuis gebruiken. Met een dergelijke constructie reageert de turbo sneller op het gas.
Aan de andere kant van het asje zit de compressor. De compressor wordt dus aangedreven door de turbine. De compressor perst de lucht samen en drukt deze het inlaatsysteem in.
Een dumpvalve, blow off valve, anti surge valve (allemaal namen voor hetzelfde beestje) gebruik je om de turbo langzamer te laten afremmen. Die afremming wordt veroorzaakt door het plotseling sluiten van de gasklep en het wegvallen van de aandrijving (uitlaatgas) van de turbo. Om piekbelastingen (bij hoge turbodrukken) te voorkomen passen we een dergelijke klep toe.
Het is in werkelijkheid een uitgebreider verhaal waarbij je bijvoorbeeld ook de positionering van de gasklep mee moet nemen. Vandaar deze summiere beschrijving.
Net als bij elke Dieselmotor en dus ook de 1.9dT F8Q. Een toevoerslang naar de turbo die aangesloten is op het hoofdsmeerkanaal. En een olieafvoerleiding die is aangesloten op je carterpan.DaPew schreef:Heeft een turbo een apart oliecircuit of moet ik het oliecircuit van mijn blok onderbreken (waar?) en door mijn turbo (en oliekoeler) laten stromen?
De smeerolie heeft ook een maximale werk temperatuur. Bepaalde smeeroliën mogen zelfs 300 graden worden maar dat wordt ze ook op bepaalde delen in je motor (rond zuigerveren bijvoorbeeld). Boven die grenstemperaturen oxideert de olie en verliest de olie zijn smerende eigenschappen.DaPew schreef:Nog een vraagje bij die oliekoeler... Ik weet wel dat dit de levensduur van je blok en je turbo ten goede komt maar ik snap niet echt waarom... Met een diesel moet je juist rijden als een opa tot de olie op temperatuur is en olie smeert hoe hoger de temperatuur des te beter... Of zal een turbo mijn blok en de olie zo hard opwarmen dat ik anders een oververhitte turbo en blok kan krijgen?
Bij turbomotoren is de belasting (en dus ook de motortemperaturen) over het algemeen hoger. (Hoger specifiek vermogen!) Verder wordt de turbocompressor gesmeerd en gekoeld met motorolie. Dit zorgt tesamen voor een grotere warmteinbreng in de motorolie.
Je zult dus voor meer oliekoelcapaciteit moeten zorgen. Een lagere olietemperatuur zorgt voor meer koelvermogen in je motor. Want hoe groter de verschiltemperatuur des te meer energie (in de vorm van warmte) de motorolie af kan voeren.
Vandaar de oliekoeler. En dit geldt overigens bij alle motoren waarvan het vermogen wordt verhoogd.
Veel succes.
Chris@R5 schreef: Arrogantie ten top. Dat kan ook anders...

Jouw uitlating kunnen ook anders. Wat voor gedachtenkronkel staan aan de basis van "er is hier niets te vinden over Dieseltechniek"? Er is een groot aantal forummers met kennis over de meest uiteenlopende onderwerpen. Waaronder ook Dieseltechniek. En nee dat slaat niet alleen op mij...
En jij bent toch diegene met een "attitude problem"...?
Je kan de formulering ook omdraaien en vermelden dat jij niets met Diesels doet. Al is dat ook geen interessante info.Chris@R5 schreef:De formulering is suggestief en bereid hem alleen voor op het feit dat we hier niet veel met diesels doen en dus niet zo snel geantwoord zal worden.
Er is als je goed zoekt is er voldoende over Dieseltechniek te vinden.
Laatst gewijzigd door speedline op wo 27 okt 2004 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Atmosferische Diesels is iets uit het verleden. Dit vanwege voortschrijdende emissie en rijdbaarheids eisen.DaPew schreef:Ik weet dat dieseltuning en dan nog vooral atmosferische diesels ombouwen en dergelijke niet iets is wat onder zware tuning van het motorblok valt...
Ik wil je echter voorhouden dat een complete motorombouw makkelijker is. Dan kun je je concenteren op de benodigde aansluitingen om deze motor te laten functioneren in jouw motorruimte.DaPew schreef:En ik denk dat ik al een redelijk goed beeld heb van wat ik wil en wat niet...
Tot nu toe:
- uitlaatspruitstuk van een R19 1.9dt
- turbo van R19 1.9dt
- oliekoeler
- eventueel het inspuitingssysteem (afhankelijk van de prijs en de noodzaak)
Verder heeft een 19dT een dynamo met w-aansluiting zodat je een Renault meterpaneel met toerenteller van dezelfde donor R19 dT kunt gebruiken.
Kun je een overschot in je budget gebruiken voor een gedeeltelijke revisie. Onderandere het reviseren van de verstuivers is aan te raden.
-
- Contacteer:
Na heel lang nadenken en doen en beter geïnformeerd te zijn qua wetten en de soepelheid van renault weet ik nu volgende dingen:
- Renault is alles behalve soepel in het aanpassen van gelijkvormigheidsattesten, ze verkopen veel liever een nieuwe wagen dan een bestaande aan te passen...
- In België wordt tijdens de keuring geen rekening gehouden met de staat van motorblok+versnellingsbak, maar de ophanging van het blok moet goed zijn (don't care, is maar logisch ook) en bij de minste wijziging aan het motorblok of het inbouwen van een ander type motorblok moet je een goedkeuring hebben van de fabrikant (En die wil dit dus niet...)
- Bij de lokale dealer vertelden ze me dat een turbo zetten op mijn bestaande blok wel zal werken maar niet voor lang omdat dit onmogelijk is zonder aanpassing van de cilinderkop en dergelijke (maar daar vertelden ze me ook dat een 1.9dti blok een heel betrouwbaar blok is...) Graag bevestiging hierover...
- Een motorblok van een R19 1.9dt inbouwen is volgens diezelfde dealer onmogelijk omdat er geen plaats is voor de intercooler, over de oliekoeler hebben ze niet gesproken.
De conclusies hieruit zijn dus:
- Als ik dus wil mijn motor opvoeren aan de hand van een turbocompressor, dan moet ik zeker zijn dat dit echt geen probleem is voor het motorblok...
- Ik moet zelf terug kunnen de turbo er af schroeven voor de keuring en na de keuring er terug op zetten...
Ik denk dat dit vrijwel onmogelijk wordt, of is er toch nog hoop? Zijn er andere kanalen (in België) om aan een aangepast gelijkvormigheidsattest te komen?
Als het echt niet te doen is of de betrouwbaarheid van mijn blok enkel achteruit kan gaan door dergelijke modificaties blijf ik liever zo rondrijden en pomp ik het geld in een pittig motorblok voor mijn mini, de motorblokken van een mini lijken allemaal op elkaar en in de keuring zien ze naar het schijnt het verschil niet eens tussen een originele 1000cc en een opgevoerde 1275cc...
Edit: ow ja: zelfs al moest het perfect mogelijk zijn om zonder problemen met keuring en dergelijke een 1.9DT blok uit een 19 te bouwen in mijn clio, als ik wil een alternator hebben met die w-aansluiting voor toerentellers zal ik toch moeten after-market gaan zoeken want ik heb ook een serieuze audioinstallatie zitten. Ik heb nu een 120A alternator zitten in plaats van de originele (en ondertussen kapotte) 70A. Deze moet zeker behouden blijven.
- Renault is alles behalve soepel in het aanpassen van gelijkvormigheidsattesten, ze verkopen veel liever een nieuwe wagen dan een bestaande aan te passen...
- In België wordt tijdens de keuring geen rekening gehouden met de staat van motorblok+versnellingsbak, maar de ophanging van het blok moet goed zijn (don't care, is maar logisch ook) en bij de minste wijziging aan het motorblok of het inbouwen van een ander type motorblok moet je een goedkeuring hebben van de fabrikant (En die wil dit dus niet...)
- Bij de lokale dealer vertelden ze me dat een turbo zetten op mijn bestaande blok wel zal werken maar niet voor lang omdat dit onmogelijk is zonder aanpassing van de cilinderkop en dergelijke (maar daar vertelden ze me ook dat een 1.9dti blok een heel betrouwbaar blok is...) Graag bevestiging hierover...
- Een motorblok van een R19 1.9dt inbouwen is volgens diezelfde dealer onmogelijk omdat er geen plaats is voor de intercooler, over de oliekoeler hebben ze niet gesproken.
De conclusies hieruit zijn dus:
- Als ik dus wil mijn motor opvoeren aan de hand van een turbocompressor, dan moet ik zeker zijn dat dit echt geen probleem is voor het motorblok...
- Ik moet zelf terug kunnen de turbo er af schroeven voor de keuring en na de keuring er terug op zetten...
Ik denk dat dit vrijwel onmogelijk wordt, of is er toch nog hoop? Zijn er andere kanalen (in België) om aan een aangepast gelijkvormigheidsattest te komen?
Als het echt niet te doen is of de betrouwbaarheid van mijn blok enkel achteruit kan gaan door dergelijke modificaties blijf ik liever zo rondrijden en pomp ik het geld in een pittig motorblok voor mijn mini, de motorblokken van een mini lijken allemaal op elkaar en in de keuring zien ze naar het schijnt het verschil niet eens tussen een originele 1000cc en een opgevoerde 1275cc...
Edit: ow ja: zelfs al moest het perfect mogelijk zijn om zonder problemen met keuring en dergelijke een 1.9DT blok uit een 19 te bouwen in mijn clio, als ik wil een alternator hebben met die w-aansluiting voor toerentellers zal ik toch moeten after-market gaan zoeken want ik heb ook een serieuze audioinstallatie zitten. Ik heb nu een 120A alternator zitten in plaats van de originele (en ondertussen kapotte) 70A. Deze moet zeker behouden blijven.