Ik wil morgen gaan beginnen met mijn Subwoofer project.
heb een RCF W252 Woofer,
Specs:
2x 150watt
Impedance 4 x 5ohm
96db 1w 1m
Nu heb ik al eens eerder een subgemaakt voor in de woonkamer,dat was een basreflex sub. Wat werkt het beste in de auto,Wat geeft de diepste klank!
Bas Reflex of Gesloten
[img]http://www.sms-world.nl/r1916v/r19/Afbeelding%20127.jpg[/img]
[img]http://www.sms-world.nl/r1916v/r19/Afbeelding%20124.jpg[/img]
De kast word gemaakt van 22mm MDF,
Afmetingen:
35cm hoog,
35cm breed,
35cm diep,
BassReflex of gesloten heb ik nog niet overgedacht!
[img]http://www.sms-world.nl/r1916v/r19/Afbeelding%20124.jpg[/img]
De kast word gemaakt van 22mm MDF,
Afmetingen:
35cm hoog,
35cm breed,
35cm diep,
BassReflex of gesloten heb ik nog niet overgedacht!
-
Jammer dat het bijna altijd op deze manier gaat. Er wordt een luidsprekertje gekocht en daarna wordt er een vraag gesteld wat voor kistje ze het beste kunnen nemen. En dan komt meestal nog de eis dat het kistje gesloten of juist gepoort moet zijn. Dit is nou niet echt de volgorde om tot een geheel te komen.
1 » Maak een keuze wat voor soort geluid je wilt hebben. Dit bepaalt grotendeels het soort systeem wat je gaat gebruiken.
2 » Door de geringe ruimte in een auto vallen een hoop systeem soorten af en blijven over het algemeen een gesloten, bass-reflex, 4e orde band-pass en 6e orde band-pass over. Elk type heeft zijn eigen voor en nadelen maar ook enkele onderlinge raakvlakken.
3 » Na selectie van systeem kan er een luidspreker unit uitgezocht worden. In achterhoofdje moet dan wel onthouden worden in wat voor systeem de luidspreker unit komt te zitten. Elke luidspreker unit is namelijk ontworpen voor een specifieke toepassing en kan dus niet zomaar ergens worden ingepropt. Een richtlijn hierbij is de EBP (Efficiency Bandwidth Product) van de luidspreker. Deze wordt berekend door de resonantie frequentie door de electrische Q-factor te delen. EBP = FS / Qes. Wanneer de EBP onder de 50 ligt MOET er gekozen worden voor een gesloten kast of een 4e orde bandpass. Wanneer de EBP boven de 90 ligt MOET er gekozen worden voor een bass-reflex kast of een 6e orde bandpass. Het grijze gebied daartussen, tja gebruik dan de EBP als een richtlijn.
1 » Maak een keuze wat voor soort geluid je wilt hebben. Dit bepaalt grotendeels het soort systeem wat je gaat gebruiken.
2 » Door de geringe ruimte in een auto vallen een hoop systeem soorten af en blijven over het algemeen een gesloten, bass-reflex, 4e orde band-pass en 6e orde band-pass over. Elk type heeft zijn eigen voor en nadelen maar ook enkele onderlinge raakvlakken.
3 » Na selectie van systeem kan er een luidspreker unit uitgezocht worden. In achterhoofdje moet dan wel onthouden worden in wat voor systeem de luidspreker unit komt te zitten. Elke luidspreker unit is namelijk ontworpen voor een specifieke toepassing en kan dus niet zomaar ergens worden ingepropt. Een richtlijn hierbij is de EBP (Efficiency Bandwidth Product) van de luidspreker. Deze wordt berekend door de resonantie frequentie door de electrische Q-factor te delen. EBP = FS / Qes. Wanneer de EBP onder de 50 ligt MOET er gekozen worden voor een gesloten kast of een 4e orde bandpass. Wanneer de EBP boven de 90 ligt MOET er gekozen worden voor een bass-reflex kast of een 6e orde bandpass. Het grijze gebied daartussen, tja gebruik dan de EBP als een richtlijn.
Onzin!slash schreef:een basreflex heeft meer volume nodig dan een gesloten kist
Een Bassreflex kast heeft niet per definitie meer inhoud nodig dan een gesloten kast. Wat wel klopt is dat je niet zomaar afmetingen kunt opgeven van, zo groot wil ik mijn kast hebben. Buiten maten misschien wel maar niet de netto inhoud ervan aangezien je daar weinig over te zeggen hebt.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Erix schreef:Onzin!slash schreef:een basreflex heeft meer volume nodig dan een gesloten kist
Een Bassreflex kast heeft niet per definitie meer inhoud nodig dan een gesloten kast. Wat wel klopt is dat je niet zomaar afmetingen kunt opgeven van, zo groot wil ik mijn kast hebben. Buiten maten misschien wel maar niet de netto inhoud ervan aangezien je daar weinig over te zeggen hebt.
Een Basreflex heeft zeker meer inhoud nodig als gesloten.
belangrijk punt hierbij is dat het om dezelfde speaker gaat.
Als je het over 2 verschillende hebt, die verschillend zijn ontworpen dan klopt het wat jij zegt Erik, maar in dit geval zal deze woofer in gesloten variant compacter zijn als in een gepoorte.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Contacteer:
Ik zie dat je een kubus met ribbe 35 wilt als kist, dan kom je uit op een litertje of 40...TMC16v schreef:ik kan geen specs bij de woofer vinden want ik heb hem gekregen,
Dus ik ga morgen een kist met basreflex maken zo uit gevoel klinkt het nix verkoop ik de woofer! klinkt het goed dan mag ie blijven!
Ik raad je alleszins aan om een gesloten kist te bouwen om verschillende redenen:
- als een bassreflex niet de juiste inhoud heeft (het komt op een paar liter) zal je niet alleen slecht geluid hebben, je kan je woofer ook simpelweg opblazen
- een gesloten kist zal altijd wel goed klinken zolang je niet begint met kistjes van nog geen 10 liter of juist een kist van meer dan 100 liter of zo...
- 40 liter is ongeveer wel de ideale inhoud van een gesloten kist voor veel woofers, bassreflex komt meestal groter uit
- een woofer in een gesloten kist kan grotere uitslagen maken zonder overbelast te raken (hogere tegendruk)
- een gesloten kast heeft veel strakker geluid
- met een gesloten kast haal je in theorie wel een 3-tal decibels minder dan met een bassreflex kist, maar om een mooi geluidsbeeld te hebben mag een subwoofer enkel een ondersteunende functie hebben en dan moet je deze toch nog flink inhouden (ook nog met een gesloten kist)
- de diepgang van de kist hangt af van de specificaties van de woofer... als je woofer niet erg laag gaat zal deze niet lager gaan in een bass-reflex en als je subwoofer wel laag gaat dan zal je meer dan laag genoeg kunnen voor muziek... nog lager is eigenlijk vooral voor films en dergelijke in een home-theater systeem
Voordelen van bass-reflex:
- iets hoger rendement (maar zoals al vermeld hierboven, je zal je subwoofer waarschijnlijk toch enorm inhouden tenzij je graag vlug doof wordt of een enorme bass-freak bent)
- subwoofers die onderin een heel goed frequentiebereik hebben kunnen beter uitkomen (maar deze frequenties worden in muziek zelden gebruikt, heel af en toe kan je deze tegenkomen in dvd-films, maar zelfs al heb je een dvd-speler in de wagen, de akoestiek van een auto kan je nooit even goed krijgen als een huiskamer)
als je het hierboven ergens opgegeven hebt in het lezen, lees dan vooral dit: gesloten kist
Daar wil ik wel een weddenschap over afsluitenErik Olijnsma schreef:Erix schreef:Onzin!slash schreef:een basreflex heeft meer volume nodig dan een gesloten kist
Een Basreflex heeft zeker meer inhoud nodig als gesloten.
belangrijk punt hierbij is dat het om dezelfde speaker gaat.
Als je het over 2 verschillende hebt, die verschillend zijn ontworpen dan klopt het wat jij zegt Erik, maar in dit geval zal deze woofer in gesloten variant compacter zijn als in een gepoorte.

Waarom zou ik het opgeven als het nuttige informatie is, ik heb de crossover op de dsp op 200 staan kan nog 80/125/200/315 wat is de meeste redelijke waarde bij een gesloten systeem?DaPew schreef:Ik zie dat je een kubus met ribbe 35 wilt als kist, dan kom je uit op een litertje of 40...TMC16v schreef:ik kan geen specs bij de woofer vinden want ik heb hem gekregen,
Dus ik ga morgen een kist met basreflex maken zo uit gevoel klinkt het nix verkoop ik de woofer! klinkt het goed dan mag ie blijven!
Ik raad je alleszins aan om een gesloten kist te bouwen om verschillende redenen:
- als een bassreflex niet de juiste inhoud heeft (het komt op een paar liter) zal je niet alleen slecht geluid hebben, je kan je woofer ook simpelweg opblazen
- een gesloten kist zal altijd wel goed klinken zolang je niet begint met kistjes van nog geen 10 liter of juist een kist van meer dan 100 liter of zo...
- 40 liter is ongeveer wel de ideale inhoud van een gesloten kist voor veel woofers, bassreflex komt meestal groter uit
- een woofer in een gesloten kist kan grotere uitslagen maken zonder overbelast te raken (hogere tegendruk)
- een gesloten kast heeft veel strakker geluid
- met een gesloten kast haal je in theorie wel een 3-tal decibels minder dan met een bassreflex kist, maar om een mooi geluidsbeeld te hebben mag een subwoofer enkel een ondersteunende functie hebben en dan moet je deze toch nog flink inhouden (ook nog met een gesloten kist)
- de diepgang van de kist hangt af van de specificaties van de woofer... als je woofer niet erg laag gaat zal deze niet lager gaan in een bass-reflex en als je subwoofer wel laag gaat dan zal je meer dan laag genoeg kunnen voor muziek... nog lager is eigenlijk vooral voor films en dergelijke in een home-theater systeem
Voordelen van bass-reflex:
- iets hoger rendement (maar zoals al vermeld hierboven, je zal je subwoofer waarschijnlijk toch enorm inhouden tenzij je graag vlug doof wordt of een enorme bass-freak bent)
- subwoofers die onderin een heel goed frequentiebereik hebben kunnen beter uitkomen (maar deze frequenties worden in muziek zelden gebruikt, heel af en toe kan je deze tegenkomen in dvd-films, maar zelfs al heb je een dvd-speler in de wagen, de akoestiek van een auto kan je nooit even goed krijgen als een huiskamer)
als je het hierboven ergens opgegeven hebt in het lezen, lees dan vooral dit: gesloten kist
Vanmiddag dus meer pica's
-
- Contacteer:
Die crossover frequentie heeft niets te maken met wat voor systeem je hebt, normaal wordt er gekozen voor 80Hz als kantelfrequentie omdat je vanaf die frequentie richtingsgevoel hebt en dus begint de horen dat je sub in je kofferbak ligt... Dit is wel theorie, om wat meer bass te hebben en om het je frontspeakers wat minder lastig te maken zou ik kiezen voor 125Hz, bij die frequentie moet je toch wel een heel geoefend oor hebben om te horen dat die sub achter je ligt en heb je nog een stukje kickbass er bij...TMC16v schreef: Waarom zou ik het opgeven als het nuttige informatie is, ik heb de crossover op de dsp op 200 staan kan nog 80/125/200/315 wat is de meeste redelijke waarde bij een gesloten systeem?
200Hz is te hoog, normaal wordt 150Hz als het absolute maximum aanzien en ik kan me goed voorstellen dat je geluid niet meer van voren komt als je zo hoog gaat met je sub (goed wetende dat het niet zo is dat een 201Hz frequentie niet meer doorkomt maar dat er een verzwakking is van 6/12 of 24dB per octaaf en je dus nog wat hoger oploopt dan de opgegeven 200Hz.
Mijn raad: als je frontspeakers hebt die best laag kunnen gaan (de meeste renaults zijn maar voorzien voor 13cm en tenzij je deur helemaal geisoleerd en zo is krijg je daar niet veel kickbass uit..) stel dan je lpf in op 80Hz, dit is de strakste en audiofielste keus, als het allemaal wat voller mag klinken of als je frontspeaker domweg niet laag genoeg gaan, kies dan 125Hz, hoger zal enkel je geluidsbeeld vertekenen.
DaPew schreef:Die crossover frequentie heeft niets te maken met wat voor systeem je hebt, normaal wordt er gekozen voor 80Hz als kantelfrequentie omdat je vanaf die frequentie richtingsgevoel hebt en dus begint de horen dat je sub in je kofferbak ligt... Dit is wel theorie, om wat meer bass te hebben en om het je frontspeakers wat minder lastig te maken zou ik kiezen voor 125Hz, bij die frequentie moet je toch wel een heel geoefend oor hebben om te horen dat die sub achter je ligt en heb je nog een stukje kickbass er bij...TMC16v schreef: Waarom zou ik het opgeven als het nuttige informatie is, ik heb de crossover op de dsp op 200 staan kan nog 80/125/200/315 wat is de meeste redelijke waarde bij een gesloten systeem?
200Hz is te hoog, normaal wordt 150Hz als het absolute maximum aanzien en ik kan me goed voorstellen dat je geluid niet meer van voren komt als je zo hoog gaat met je sub (goed wetende dat het niet zo is dat een 201Hz frequentie niet meer doorkomt maar dat er een verzwakking is van 6/12 of 24dB per octaaf en je dus nog wat hoger oploopt dan de opgegeven 200Hz.
Mijn raad: als je frontspeakers hebt die best laag kunnen gaan (de meeste renaults zijn maar voorzien voor 13cm en tenzij je deur helemaal geisoleerd en zo is krijg je daar niet veel kickbass uit..) stel dan je lpf in op 80Hz, dit is de strakste en audiofielste keus, als het allemaal wat voller mag klinken of als je frontspeaker domweg niet laag genoeg gaan, kies dan 125Hz, hoger zal enkel je geluidsbeeld vertekenen.
Ik heb hem nu als free air woofer lopen,
125hz afvlakfrequentie. Klinkt wel leuk maar de wooferslaat te ver uit! Dus ik ga een kast onder de hoedenplank maken gesloten systeem!
-
- Contacteer:
Nooit een woofer in free-air laten spelen, enkel als ze daar echt op gebouwd zijn (stugge ophanging bijvoorbeeld), ze maken zoals je zegt enorme uitslagen, veel groter dan ze lineair aan kunnen... Sommige woofers zijn gemaakt om free-air te spelen maar deze hebben meestal veel meer vermogen nodig om een beetje deftig te klinken...
Bouw deze maar zo vlug mogelijk in dat gesloten kistje want nu ben je je sub er door aan het blazen...
Bouw deze maar zo vlug mogelijk in dat gesloten kistje want nu ben je je sub er door aan het blazen...