Op dit moment wil bij mijn Williams de distributieriem vervangen. Ik heb hiervoor het werkplaatshandboek geraadpleegd maar ik mis hierin iets. Er staat namelijk vermeld dat je de nokkenassen op tijd moet zetten maar hoe zit het dan met de krukas? Wellicht zeg (of benoem) ik het verkeerd maar is er iemand die mij dit kan uitleggen hoe ik dit klusje kan klaren? Eventueel een plaatje met uitleg zou ik erg mee geholpen zijn. Alvast bedankt!
JW
[Williams] Distributieriem
Op je nokkenas staan merktekens,Maar ook op je krukas. Maar als je een nieuwe Distributie riem hebt,staan er ook 3 merktekens op die weer overeen komen met de merktekens op je Nokkenas en Krukas.Denk wel eff op de draairichting die waarschijnlijk op je nieuwe riem staat.....Dussss voordat jij je oude Riem eraf haalt zet je hem eerst op tijd ,en als dan de nokkenas op tijd staat staat je krukas ook op tijd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Kijk heeeeel erg goed naar de merktekens. Zet anders ook even je eigen merktekens erbij naast de krukas en nokkenassen ter hoogte van de merktekens op de nokkeassen en de krukas........zo weet je zeker dat de nokkenassen of de krukas niet is verdraaid wanneer de riem eraf lag......
Suc6 !!
Suc6 !!
Waarom hoor ik niemand toch over het blokkeren van de krukas??? 1 van de mooie dingen van renault-motoren.
Vlak naast de pijlstok, onderop het blok zit een bout. Als je die eruit draait, en je zet de krukas op tijd, kan je deze blokkeren door een pen in dat gat te steken (dacht 8mm) Als je de snaar monteert, weet je zeker dat de krukas niet toch een tand verschuift zodra je hem om de nokkenassen legt. Als je het zo doet, kan er qua timing niks misgaan
Succes
Vlak naast de pijlstok, onderop het blok zit een bout. Als je die eruit draait, en je zet de krukas op tijd, kan je deze blokkeren door een pen in dat gat te steken (dacht 8mm) Als je de snaar monteert, weet je zeker dat de krukas niet toch een tand verschuift zodra je hem om de nokkenassen legt. Als je het zo doet, kan er qua timing niks misgaan

Succes
Hij bungelt naast de auto, we hebben eerst wel gekeken en een poging gewaagd maar je kunt niet alle aandrijfrollen vervangen.
Daarnaast heb ik nog een vraag: heeft 1 van jullie op een williams blok de extra steun gemonteerd? Ik heb hierna gekeken maar bij 1 punt loopt de leiding van de stuurbekrachtiging in de weg. Dit is precies op de rechter hoekpunt van het blok als je ervoor staat. Iemand een idee hoe je dit kunt oplossen?
Daarnaast heb ik nog een vraag: heeft 1 van jullie op een williams blok de extra steun gemonteerd? Ik heb hierna gekeken maar bij 1 punt loopt de leiding van de stuurbekrachtiging in de weg. Dit is precies op de rechter hoekpunt van het blok als je ervoor staat. Iemand een idee hoe je dit kunt oplossen?
dit is ook naar mijn mening de enige juiste manier...Bart V schreef:Waarom hoor ik niemand toch over het blokkeren van de krukas??? 1 van de mooie dingen van renault-motoren.
Vlak naast de pijlstok, onderop het blok zit een bout. Als je die eruit draait, en je zet de krukas op tijd, kan je deze blokkeren door een pen in dat gat te steken (dacht 8mm) Als je de snaar monteert, weet je zeker dat de krukas niet toch een tand verschuift zodra je hem om de nokkenassen legt. Als je het zo doet, kan er qua timing niks misgaan![]()
Succes
sommige riemen...(en das geen gein) hebben die strepen niet eens goed staan) ik kijk dus niet naar de strepen, maar met een boortje 8 mm of M8 bout in de krukas, en de nokkenastandwielmerktekens naar boven, op gelijke hoogte van de inkepingen in het kleppendeksel...KAN NIET FOUT!!!
succes!