Proefrit gemaakt in 16V: enkele vraagjes
Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt in een Clio 16V uit 1992 die hier in de buurt bij een garage te koop staat. Er staat zo'n 110.000km op de teller, de auto is enkele jaren geleden geimporteerd uit Duitsland en ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.
Ik had het lijstje met aankooptips dat hier op het forum staat meegenomen (bedankt daarvoor!) en kon daarmee geen opvallende dingen vinden.
De volgende dingen zijn mij wel opgevallen:
- sturen gaat best stug, auto's die ik ken met stuurbekrachtiging sturen over het algemeen lichter, hoort dit zo?
- het koppelingspedaal vond ik erg zwaar, mijn R19 TXE had dat ook, is daar wat aan te doen?
- het rempedaal is ook niet bepaald gevoelig, hoort dat zo?
- koelwater was een klein beetje zwart, maar geen bellen kunnen contateren, is dit een probleem?
Nou, alvast er bedankt, hopelijk kom ik zo wat meer te weten.
Ik had het lijstje met aankooptips dat hier op het forum staat meegenomen (bedankt daarvoor!) en kon daarmee geen opvallende dingen vinden.
De volgende dingen zijn mij wel opgevallen:
- sturen gaat best stug, auto's die ik ken met stuurbekrachtiging sturen over het algemeen lichter, hoort dit zo?
- het koppelingspedaal vond ik erg zwaar, mijn R19 TXE had dat ook, is daar wat aan te doen?
- koelwater was een klein beetje zwart, maar geen bellen kunnen contateren, is dit een probleem?
Nou, alvast er bedankt, hopelijk kom ik zo wat meer te weten.
Stuurbekrachtiging is een optie, dus je kan ook een exemplaar zonder hebben.
Ik meen dat ik deze auto op dit forum al eens langs heb zien komen. Je weet erg weinig van de wagen daarom, remmen moet goed zijn, z eker bij een 16v, en koppeling moet gewoon normaal gaan.
Ik meen dat ik deze auto op dit forum al eens langs heb zien komen. Je weet erg weinig van de wagen daarom, remmen moet goed zijn, z eker bij een 16v, en koppeling moet gewoon normaal gaan.
Zwaar sturen kan erg afhankelijk zijn van de banden icm velgen. Hij is uit 1992 dus dan was het een optie.
De koppeling is redelijk zwaar. Maar wat ben je gewend? Als in de Mitsubishi van me ouders of Astra van kameraad rijdt dan zijn die superlicht vergeleken met een clio.
Koelwater was zwart? Of bruin?
Als het allemaal goed naar behoren werkt zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Neem (als het kan) anders iemand mee die 16v ervaring heeft.
De koppeling is redelijk zwaar. Maar wat ben je gewend? Als in de Mitsubishi van me ouders of Astra van kameraad rijdt dan zijn die superlicht vergeleken met een clio.
Koelwater was zwart? Of bruin?
Als het allemaal goed naar behoren werkt zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Neem (als het kan) anders iemand mee die 16v ervaring heeft.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt. 

Overigens kan ik erin komen dat je een Clio met stuurbekrachtiging nog redelijk zwaar vind. Ik vind het ook geen 'lichte' stuurbekrachtiging. Gelukkig maar. 
Als je de pomp hoort werken en hij maakt geen vreemde geluiden en de vloeistof is op peil, dan ga ik er even vanuit dat 'ie goed is.

Als je de pomp hoort werken en hij maakt geen vreemde geluiden en de vloeistof is op peil, dan ga ik er even vanuit dat 'ie goed is.
Bedankt voor de reacties, ik vind de 'zware' stuurbekrachtiging en stugge pedalen ook wel passen bij zo'n sportieve auto.
Is er enige mogelijkheid om de km-stand te controleren, behalve dan door naar de staat van de auto te kijken? Is het makkelijk om met de teller te rommelen?
Is er enige mogelijkheid om de km-stand te controleren, behalve dan door naar de staat van de auto te kijken? Is het makkelijk om met de teller te rommelen?
.Merijn schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt.
Ik zeg ook niet dat ie licht is

maar zo zwaar dat je poot gaat trillen is niet goed

En nee, ze zijn niet gemaakt voor file's maar ja, wie kan tegenwoordig nog alle files ontlopen

wat ik denk van die km stand is vrij duidelijk,in mijn ogen is het gewoon bijna niet geloofwaardig dat een auto minder dan 10000 km per jaar heeft gelopen.
ik wil niks afkraken en het zou zeker kunnen,maar zeg zelf eens eerlijk,het is een niet erg reëele stand voor die leeftijd.
verder heb ik zelf ook een hele zware koppeling,het is altijd even wennen als ik van tevoren een auto heb gereden die een lichtere koppeling had,maar het stoort me niet.
maar het lijkt me echt dat je beter even een kijkje met een 16v kenner of een goeie betrouwbare monteur die zijn mond durft open te doen
gaat kijken als je echt het idee hebt om em je aan te schaffen.
het is gewoon tricky als het om ingevoerde auto's gaat(kan ook gewoon bij een nederlandse auto hoor)die hebben vaak schade gehad,of ja zoals je nu ziet een erg lage km stand
groet pat.
ik wil niks afkraken en het zou zeker kunnen,maar zeg zelf eens eerlijk,het is een niet erg reëele stand voor die leeftijd.
verder heb ik zelf ook een hele zware koppeling,het is altijd even wennen als ik van tevoren een auto heb gereden die een lichtere koppeling had,maar het stoort me niet.
maar het lijkt me echt dat je beter even een kijkje met een 16v kenner of een goeie betrouwbare monteur die zijn mond durft open te doen
het is gewoon tricky als het om ingevoerde auto's gaat(kan ook gewoon bij een nederlandse auto hoor)die hebben vaak schade gehad,of ja zoals je nu ziet een erg lage km stand
groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.
Laatst zei iemand het hier ook al. Kijk ff voor de gein bij de andere auto's die daar te koop staan naar de km-stand. Als ze vaker met de stand hebben geknoeit zal je zien dat er meer auto's rond de 100.000 km staan.
Dan heb je een kleine indicatie. Maar je kan er natuurlijk niet vanuit gaan. Het lijkt weinig maar ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.
Dan heb je een kleine indicatie. Maar je kan er natuurlijk niet vanuit gaan. Het lijkt weinig maar ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.
nou mijn eerste auto was een 16v en na verloop van tijd was de koppeling zo versleten dat zowieso me koppelingskabel 2 keer knapte maar me koppeling was ook zeer zwaar. dat wanneer je bij de stoplicht stond of inderdaad in de file dat je been echt begon te trillen omdat het zo zwaar was. daarna heb ik een williams gehad en die koppeling vond ik niet zo zwaar. vond het erg prettig rijden en geen last van een trillend beenMerijn schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt.

car: '93 bmw 325 i cabrio
hehe... Ik kreeg na anderhalf uur filerijden pas een trillend been.
Dus ja, ik geef je gelijk.
Overigens heb ik nadat ik mijn koppeling helemaal heb laten vervangen nog een keer een gebroken kabel gehad.
Volgens mij door verkeerde montage, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Overigens heb ik nadat ik mijn koppeling helemaal heb laten vervangen nog een keer een gebroken kabel gehad.

Mijn Clio koppelt ook zwaar. Heb in meerdere clio 16v's gereden en heb nog nooit in eentje die wel echt licht koppelt. Heb 1000 km terug ook mijn koppeling vervangen, nog geen verandering in zwaarte...
Heb trouwens geen last van trillende benen
Heb trouwens geen last van trillende benen

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Mijn clio RSi koppelt ook flink zwaar..vooral in t begin viel mij dit echt op. Maar na een tijdje raak je eraan gewend en ik heb er geen problemen meer mee..die trillende benen ken ik nog van de begintijd, maar heb er nu geen problemen meer mee...
maar ik zou toch even iemand meenemen met wat verstand van 16vtjes als het ff kan, want een duitse auto met zo'n km-stand is op zn minst verdacht..maar wie weet heb je t gewoon getroffen...
suc6 in ieder geval!
maar ik zou toch even iemand meenemen met wat verstand van 16vtjes als het ff kan, want een duitse auto met zo'n km-stand is op zn minst verdacht..maar wie weet heb je t gewoon getroffen...
suc6 in ieder geval!
ja anderhalf uur valt best meeMerijn schreef:hehe... Ik kreeg na anderhalf uur filerijden pas een trillend been.Dus ja, ik geef je gelijk.
Overigens heb ik nadat ik mijn koppeling helemaal heb laten vervangen nog een keer een gebroken kabel gehad.Volgens mij door verkeerde montage, maar helemaal zeker weet ik het niet.

car: '93 bmw 325 i cabrio
-
Liever een zwaar koppelingspedaal dat soepel loopt dan een wat lichter koppelingspedaal dat stroef loopt zoals ik met m'n 106jes had. Het is gewoon een kwestie van wennen. Bij stoplichten waar ik verwacht lang stil te staan, zet ik 'em wel even in z'n vrij. 

-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
ook niet altijd, als je pech hebt zetten ze er een heel ander intrieur in, van een nieuwere 16v.Riël schreef:KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.
LotuzClioWilliams schreef:Liever een zwaar koppelingspedaal dat soepel loopt dan een wat lichter koppelingspedaal dat stroef loopt zoals ik met m'n 106jes had. Het is gewoon een kwestie van wennen. Bij stoplichten waar ik verwacht lang stil te staan, zet ik 'em wel even in z'n vrij.
Ik weet precies wat je bedoelt met het 106 fenomeen..
Dat is waar. Maargoed, als het er oud uitziet kun je er donder op zeggen dat die km stand niet kloptJohan schreef:ook niet altijd, als je pech hebt zetten ze er een heel ander intrieur in, van een nieuwere 16v.Riël schreef:KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.

Vooral het stuur, de pookknop en de pookhoes zeggen veel, vind ik. Bijv. als het stuur spekglad is en het leer flinke 'gebruiksschade' heeft, dan reken er maar op dat het heel wat meer km's meegegaan is. 

Mijn cliotje heeft ook een zware koppeling. zit zelfs nog een of ander veermeganisme in die je hoort piepen
Of de koppeling nog goed is kan je volgens mij zo checken; Neem iemand mee, laat motor draaien en trap de koppeling licht in. Als je een soort ruis hoort (laat die andere persoon naast de auto staan en naar de motor luisteren) dan zit de koppeling eraan te komen

Of de koppeling nog goed is kan je volgens mij zo checken; Neem iemand mee, laat motor draaien en trap de koppeling licht in. Als je een soort ruis hoort (laat die andere persoon naast de auto staan en naar de motor luisteren) dan zit de koppeling eraan te komen
-
Maak ook eens wat foto's van de wagen (en post ze hier),
vooral van de punten waar je aan twijfeld.
Gr, Frits.
vooral van de punten waar je aan twijfeld.
Gr, Frits.
Deze 16V is het niet geworden, ik had zo mijn twijfels bij de km-stand, en daarbij was 'ie te duur.
Ben nog verder aan het zoeken en heb op marktplaats twee kandidaten gevonden. De ene is van '93 en heeft 194dkm gelopen, de ander is van '91 en heeft 168dkm gelopen, beide ongeveer dezelfde prijs.
Wat zouden jullie in eerste instantie doen, voor bouwjaar of voor kilometerstand gaan (stel dat beide auto's in dezelfde staat zijn)?
Ben nog verder aan het zoeken en heb op marktplaats twee kandidaten gevonden. De ene is van '93 en heeft 194dkm gelopen, de ander is van '91 en heeft 168dkm gelopen, beide ongeveer dezelfde prijs.
Wat zouden jullie in eerste instantie doen, voor bouwjaar of voor kilometerstand gaan (stel dat beide auto's in dezelfde staat zijn)?
-
probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de onderhoudhsitorie, als er rekeningen ter inzage zijn, geeft dat toch wat meer informatie over de technische staat van zo`n auto, beter een wagen met veel km`s en een onderhoudshistorie dan ene met weinig km en geen historie.
dat je het aan de pook en stoelen ziet is niet echt waar. als iemand veel op snelwegen rijdt maakt de auto veel kilometers maar wl nie zeggen da alles snel verslijt.
als je veel int dorp rijdt schakel je veel meer, dus dan verslijt dat zaakie sneller, theorie aanpassen dus
ik ga zelf ook een clio 16v kopen over 2 maanden, zal es kijken hoe het mij afgaat.

als je veel int dorp rijdt schakel je veel meer, dus dan verslijt dat zaakie sneller, theorie aanpassen dus

ik ga zelf ook een clio 16v kopen over 2 maanden, zal es kijken hoe het mij afgaat.

Ik vind de eerste 3 punten nog nieteens zo gek hoorJoostT3 schreef: De volgende dingen zijn mij wel opgevallen:

Mijn Willi heeft ook stuurbekrachtiging, die gaat niet echt heel erg licht maar is wel heel direct. Koppeling gaat bij mij ook zwaar, maar ik ben dat nu gewend en vind dat eigenlijk helemaal niet slecht om mee te rijden. En om echt hard te remmen moet je ze inderdaad vrij diep en hard indrukken.
Dit is misschien beter voor het ACT ondertussen, maar als hij ongevoelig remt, dan is het misschien eens een goed idee om de remvloeistof te vervangen, want dat is dan volgens mij de boosdoener, niet de auto opzich.
Ik zou net als Patrick zegt, gaan voor de onderhoudshistorie. Had ook een oude clio16v gekocht met 194.000 op de klok: Versnellingsbak kapot, alle riemen laten vervangen, volledige remmerij, etc etc etc. Investeringen lopen nu heel dicht tegen de 5000 euro aan (inc. aanschaf).
Kijk welke auto nieuwe onderdelen recent heeft gekregen. Remschijven (zijn al behoorlijk duur) met blokken en wiellagers, check de versnellingsbak goed. Daar zijn wat testjes voor, misschien weet iemand hier het zo te vertellen. Iets over dat ie uit zijn 2 kon schieten, en in de 3e kijken of de motor afslaat ofzo.
Wat die "zware" koppeling betreft: meer bruin brood eten en met wat oefening krijg je vanzelf een dikkere linkerkuit. Bij normale autos trap ik de eerste keer de koppeling bijna door de bodemplaat heen, zo licht gaan die. En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel.
Kijk welke auto nieuwe onderdelen recent heeft gekregen. Remschijven (zijn al behoorlijk duur) met blokken en wiellagers, check de versnellingsbak goed. Daar zijn wat testjes voor, misschien weet iemand hier het zo te vertellen. Iets over dat ie uit zijn 2 kon schieten, en in de 3e kijken of de motor afslaat ofzo.
Wat die "zware" koppeling betreft: meer bruin brood eten en met wat oefening krijg je vanzelf een dikkere linkerkuit. Bij normale autos trap ik de eerste keer de koppeling bijna door de bodemplaat heen, zo licht gaan die. En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel.
ben ik het niet mee eens.... ik heb ook stuurbekrachtiging, maar het stuurt egt superlicht!MarcoG schreef:Ik zou net als Patrick zegt, gaan voor de onderhoudshistorie. Had ook een oude clio16v gekocht met 194.000 op de klok: Versnellingsbak kapot, alle riemen laten vervangen, volledige remmerij, etc etc etc. Investeringen lopen nu heel dicht tegen de 5000 euro aan (inc. aanschaf).

Oh! Misschien smallere bandjes? Wil ik wel eens zien op een meeting hoe dat stuurt. Mag ik em parkeren lol!willow schreef:ben ik het niet mee eens.... ik heb ook stuurbekrachtiging, maar het stuurt egt superlicht!MarcoG schreef: En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel.

-
In de clio voel je natuurlijk wel dat je stuurbekrachtiging hebt, maar superlicht is het zeker niet.
Hij is gewoon nog "vrij zwaar" als je met andere auto's vergelijkt.
In de vw passat van me ouders bijvoorbeeld draai je het stuur helemaal om met je pink terwijl de auto stil staat, das superlicht.
Ik vind de stuurbekrachtiging van de clio trouwens perfect, hadden ze niet lichter moeten maken
Gr, Frits.
Hij is gewoon nog "vrij zwaar" als je met andere auto's vergelijkt.
In de vw passat van me ouders bijvoorbeeld draai je het stuur helemaal om met je pink terwijl de auto stil staat, das superlicht.
Ik vind de stuurbekrachtiging van de clio trouwens perfect, hadden ze niet lichter moeten maken

Gr, Frits.