Proefrit gemaakt in 16V: enkele vraagjes

Post hier al je vragen over de Clio
JoostT3
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 okt 2004 19:19

Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt in een Clio 16V uit 1992 die hier in de buurt bij een garage te koop staat. Er staat zo'n 110.000km op de teller, de auto is enkele jaren geleden geimporteerd uit Duitsland en ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.

Ik had het lijstje met aankooptips dat hier op het forum staat meegenomen (bedankt daarvoor!) en kon daarmee geen opvallende dingen vinden.

De volgende dingen zijn mij wel opgevallen:

- sturen gaat best stug, auto's die ik ken met stuurbekrachtiging sturen over het algemeen lichter, hoort dit zo?

- het koppelingspedaal vond ik erg zwaar, mijn R19 TXE had dat ook, is daar wat aan te doen?

- het rempedaal is ook niet bepaald gevoelig, hoort dat zo?

- koelwater was een klein beetje zwart, maar geen bellen kunnen contateren, is dit een probleem?

Nou, alvast er bedankt, hopelijk kom ik zo wat meer te weten.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Stuurbekrachtiging is een optie, dus je kan ook een exemplaar zonder hebben.

Ik meen dat ik deze auto op dit forum al eens langs heb zien komen. Je weet erg weinig van de wagen daarom, remmen moet goed zijn, z eker bij een 16v, en koppeling moet gewoon normaal gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Zwaar sturen kan erg afhankelijk zijn van de banden icm velgen. Hij is uit 1992 dus dan was het een optie.

De koppeling is redelijk zwaar. Maar wat ben je gewend? Als in de Mitsubishi van me ouders of Astra van kameraad rijdt dan zijn die superlicht vergeleken met een clio.

Koelwater was zwart? Of bruin?

Als het allemaal goed naar behoren werkt zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Neem (als het kan) anders iemand mee die 16v ervaring heeft.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

km-stand is wel aan de lage kant voor een ex duitse wagen. Dus ff checken.
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Rijden ze in Dld veel meer dan in NL dan? Het is best mogelijk maar ik zou er wel extra op letten. En lage km'stand is ook geen garantie voor suc6.
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Als de koppeling zo zwaar is dat bijvoorbeeld met een file echt je voet gaat trillen kan dat een teken zijn van een versleten koppeling.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt. ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Overigens kan ik erin komen dat je een Clio met stuurbekrachtiging nog redelijk zwaar vind. Ik vind het ook geen 'lichte' stuurbekrachtiging. Gelukkig maar. :D

Als je de pomp hoort werken en hij maakt geen vreemde geluiden en de vloeistof is op peil, dan ga ik er even vanuit dat 'ie goed is.
JoostT3
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 okt 2004 19:19

Bedankt voor de reacties, ik vind de 'zware' stuurbekrachtiging en stugge pedalen ook wel passen bij zo'n sportieve auto.

Is er enige mogelijkheid om de km-stand te controleren, behalve dan door naar de staat van de auto te kijken? Is het makkelijk om met de teller te rommelen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, da's erg makkelijk... :( Maar da's niet te controleren, alleen vanaf het moment dat 'ie in Nederland is ingevoerd, maar meestal worden ze bij invoer aangepast, dus daar heb je eigenlijk niks aan.
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Merijn schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt. ;)
.


Ik zeg ook niet dat ie licht is :)
maar zo zwaar dat je poot gaat trillen is niet goed :D althans bij een vriend van me was het het geval met zn 16v. RoyW welteverstaan...

En nee, ze zijn niet gemaakt voor file's maar ja, wie kan tegenwoordig nog alle files ontlopen :( :@
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

wat ik denk van die km stand is vrij duidelijk,in mijn ogen is het gewoon bijna niet geloofwaardig dat een auto minder dan 10000 km per jaar heeft gelopen.
ik wil niks afkraken en het zou zeker kunnen,maar zeg zelf eens eerlijk,het is een niet erg reëele stand voor die leeftijd.
verder heb ik zelf ook een hele zware koppeling,het is altijd even wennen als ik van tevoren een auto heb gereden die een lichtere koppeling had,maar het stoort me niet.
maar het lijkt me echt dat je beter even een kijkje met een 16v kenner of een goeie betrouwbare monteur die zijn mond durft open te doen :wink: gaat kijken als je echt het idee hebt om em je aan te schaffen.
het is gewoon tricky als het om ingevoerde auto's gaat(kan ook gewoon bij een nederlandse auto hoor)die hebben vaak schade gehad,of ja zoals je nu ziet een erg lage km stand
groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Laatst zei iemand het hier ook al. Kijk ff voor de gein bij de andere auto's die daar te koop staan naar de km-stand. Als ze vaker met de stand hebben geknoeit zal je zien dat er meer auto's rond de 100.000 km staan.
Dan heb je een kleine indicatie. Maar je kan er natuurlijk niet vanuit gaan. Het lijkt weinig maar ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.
RoyW
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 10 feb 2003 20:11
Locatie: Lisse

Merijn schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een koppeling van een Clio (Williams in mijn geval) is gewoon zwaarder dan andere auto's die ik heb gereden. Ook nadat de hele zooi (plaat, drukgroep, kabel, pedaal, stelinrichting) vervangen was. File-rijden is geen pretje, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt. ;)
nou mijn eerste auto was een 16v en na verloop van tijd was de koppeling zo versleten dat zowieso me koppelingskabel 2 keer knapte maar me koppeling was ook zeer zwaar. dat wanneer je bij de stoplicht stond of inderdaad in de file dat je been echt begon te trillen omdat het zo zwaar was. daarna heb ik een williams gehad en die koppeling vond ik niet zo zwaar. vond het erg prettig rijden en geen last van een trillend been :)
car: '93 bmw 325 i cabrio
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

hehe... Ik kreeg na anderhalf uur filerijden pas een trillend been. :) Dus ja, ik geef je gelijk.

Overigens heb ik nadat ik mijn koppeling helemaal heb laten vervangen nog een keer een gebroken kabel gehad. :( Volgens mij door verkeerde montage, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Mijn Clio koppelt ook zwaar. Heb in meerdere clio 16v's gereden en heb nog nooit in eentje die wel echt licht koppelt. Heb 1000 km terug ook mijn koppeling vervangen, nog geen verandering in zwaarte...
Heb trouwens geen last van trillende benen :lol:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Mijn clio RSi koppelt ook flink zwaar..vooral in t begin viel mij dit echt op. Maar na een tijdje raak je eraan gewend en ik heb er geen problemen meer mee..die trillende benen ken ik nog van de begintijd, maar heb er nu geen problemen meer mee...
maar ik zou toch even iemand meenemen met wat verstand van 16vtjes als het ff kan, want een duitse auto met zo'n km-stand is op zn minst verdacht..maar wie weet heb je t gewoon getroffen...
suc6 in ieder geval!
RoyW
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 10 feb 2003 20:11
Locatie: Lisse

Merijn schreef:hehe... Ik kreeg na anderhalf uur filerijden pas een trillend been. :) Dus ja, ik geef je gelijk.

Overigens heb ik nadat ik mijn koppeling helemaal heb laten vervangen nog een keer een gebroken kabel gehad. :( Volgens mij door verkeerde montage, maar helemaal zeker weet ik het niet.
ja anderhalf uur valt best mee :) zolang sta ik nooit in de file. maar ze koppelen inderdaad iets zwaarder als een normale doorgaanse gezinsauto... ik vind het erg prettig moet ik zeggen.
car: '93 bmw 325 i cabrio
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Liever een zwaar koppelingspedaal dat soepel loopt dan een wat lichter koppelingspedaal dat stroef loopt zoals ik met m'n 106jes had. Het is gewoon een kwestie van wennen. Bij stoplichten waar ik verwacht lang stil te staan, zet ik 'em wel even in z'n vrij. 8)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Riël schreef:KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.
ook niet altijd, als je pech hebt zetten ze er een heel ander intrieur in, van een nieuwere 16v.
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

LotuzClioWilliams schreef:Liever een zwaar koppelingspedaal dat soepel loopt dan een wat lichter koppelingspedaal dat stroef loopt zoals ik met m'n 106jes had. Het is gewoon een kwestie van wennen. Bij stoplichten waar ik verwacht lang stil te staan, zet ik 'em wel even in z'n vrij. 8)

Ik weet precies wat je bedoelt met het 106 fenomeen..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Johan schreef:
Riël schreef:KM-stand zie je aan dingen, bijv de stoelen, het leer om het pookje, de nummers erop, hoe ziet het stuur eruit, dashboard, de matten en eronder, pedalen. 100.000 zou het nog allemaal redelijk nieuw moeten uitzien.
ook niet altijd, als je pech hebt zetten ze er een heel ander intrieur in, van een nieuwere 16v.
Dat is waar. Maargoed, als het er oud uitziet kun je er donder op zeggen dat die km stand niet klopt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vooral het stuur, de pookknop en de pookhoes zeggen veel, vind ik. Bijv. als het stuur spekglad is en het leer flinke 'gebruiksschade' heeft, dan reken er maar op dat het heel wat meer km's meegegaan is. :)
StyxX
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 17:46

Mijn cliotje heeft ook een zware koppeling. zit zelfs nog een of ander veermeganisme in die je hoort piepen :D
Of de koppeling nog goed is kan je volgens mij zo checken; Neem iemand mee, laat motor draaien en trap de koppeling licht in. Als je een soort ruis hoort (laat die andere persoon naast de auto staan en naar de motor luisteren) dan zit de koppeling eraan te komen
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Maak ook eens wat foto's van de wagen (en post ze hier),
vooral van de punten waar je aan twijfeld.

Gr, Frits.
JoostT3
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 okt 2004 19:19

Deze 16V is het niet geworden, ik had zo mijn twijfels bij de km-stand, en daarbij was 'ie te duur.

Ben nog verder aan het zoeken en heb op marktplaats twee kandidaten gevonden. De ene is van '93 en heeft 194dkm gelopen, de ander is van '91 en heeft 168dkm gelopen, beide ongeveer dezelfde prijs.

Wat zouden jullie in eerste instantie doen, voor bouwjaar of voor kilometerstand gaan (stel dat beide auto's in dezelfde staat zijn)?
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de onderhoudhsitorie, als er rekeningen ter inzage zijn, geeft dat toch wat meer informatie over de technische staat van zo`n auto, beter een wagen met veel km`s en een onderhoudshistorie dan ene met weinig km en geen historie.
Kruger
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 19:30

dat je het aan de pook en stoelen ziet is niet echt waar. als iemand veel op snelwegen rijdt maakt de auto veel kilometers maar wl nie zeggen da alles snel verslijt.

als je veel int dorp rijdt schakel je veel meer, dus dan verslijt dat zaakie sneller, theorie aanpassen dus :)

ik ga zelf ook een clio 16v kopen over 2 maanden, zal es kijken hoe het mij afgaat.
:worship:
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

JoostT3 schreef: De volgende dingen zijn mij wel opgevallen:

- sturen gaat best stug, auto's die ik ken met stuurbekrachtiging sturen over het algemeen lichter, hoort dit zo?

- het koppelingspedaal vond ik erg zwaar, mijn R19 TXE had dat ook, is daar wat aan te doen?

- het rempedaal is ook niet bepaald gevoelig, hoort dat zo?

- koelwater was een klein beetje zwart, maar geen bellen kunnen contateren, is dit een probleem?
Ik vind de eerste 3 punten nog nieteens zo gek hoor :)

Mijn Willi heeft ook stuurbekrachtiging, die gaat niet echt heel erg licht maar is wel heel direct. Koppeling gaat bij mij ook zwaar, maar ik ben dat nu gewend en vind dat eigenlijk helemaal niet slecht om mee te rijden. En om echt hard te remmen moet je ze inderdaad vrij diep en hard indrukken.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Dit is misschien beter voor het ACT ondertussen, maar als hij ongevoelig remt, dan is het misschien eens een goed idee om de remvloeistof te vervangen, want dat is dan volgens mij de boosdoener, niet de auto opzich.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Ik zou net als Patrick zegt, gaan voor de onderhoudshistorie. Had ook een oude clio16v gekocht met 194.000 op de klok: Versnellingsbak kapot, alle riemen laten vervangen, volledige remmerij, etc etc etc. Investeringen lopen nu heel dicht tegen de 5000 euro aan (inc. aanschaf).

Kijk welke auto nieuwe onderdelen recent heeft gekregen. Remschijven (zijn al behoorlijk duur) met blokken en wiellagers, check de versnellingsbak goed. Daar zijn wat testjes voor, misschien weet iemand hier het zo te vertellen. Iets over dat ie uit zijn 2 kon schieten, en in de 3e kijken of de motor afslaat ofzo.

Wat die "zware" koppeling betreft: meer bruin brood eten en met wat oefening krijg je vanzelf een dikkere linkerkuit. Bij normale autos trap ik de eerste keer de koppeling bijna door de bodemplaat heen, zo licht gaan die. En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel. :wink:
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

MarcoG schreef:Ik zou net als Patrick zegt, gaan voor de onderhoudshistorie. Had ook een oude clio16v gekocht met 194.000 op de klok: Versnellingsbak kapot, alle riemen laten vervangen, volledige remmerij, etc etc etc. Investeringen lopen nu heel dicht tegen de 5000 euro aan (inc. aanschaf).

Kijk welke auto nieuwe onderdelen recent heeft gekregen. Remschijven (zijn al behoorlijk duur) met blokken en wiellagers, check de versnellingsbak goed. Daar zijn wat testjes voor, misschien weet iemand hier het zo te vertellen. Iets over dat ie uit zijn 2 kon schieten, en in de 3e kijken of de motor afslaat ofzo.

Wat die "zware" koppeling betreft: meer bruin brood eten en met wat oefening krijg je vanzelf een dikkere linkerkuit. Bij normale autos trap ik de eerste keer de koppeling bijna door de bodemplaat heen, zo licht gaan die. En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel. :wink:
ben ik het niet mee eens.... ik heb ook stuurbekrachtiging, maar het stuurt egt superlicht! :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

willow schreef:
MarcoG schreef: En dat sturen idemdito, dat gaat (ook MET stuurbekrachtiging) behoorlijk zwaar. Maar zodra je leert "iets" harder te rijden, waardeer je dat wel. :wink:
ben ik het niet mee eens.... ik heb ook stuurbekrachtiging, maar het stuurt egt superlicht! :)
Oh! Misschien smallere bandjes? Wil ik wel eens zien op een meeting hoe dat stuurt. Mag ik em parkeren lol! :)
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

In de clio voel je natuurlijk wel dat je stuurbekrachtiging hebt, maar superlicht is het zeker niet.
Hij is gewoon nog "vrij zwaar" als je met andere auto's vergelijkt.
In de vw passat van me ouders bijvoorbeeld draai je het stuur helemaal om met je pink terwijl de auto stil staat, das superlicht.

Ik vind de stuurbekrachtiging van de clio trouwens perfect, hadden ze niet lichter moeten maken (Y)

Gr, Frits.
Plaats reactie