dumpvalve of dumbvalve?
Zo, nu ga ik maar eens een gewaagde theorie in de groep gooien, eens kijken wat er uit komt. Ik twijfel namelijk aan het nut van een dumpvalve. Ik heb ondertussen het rtc forum redelijk doorgespit maar ik ben nog niet overtuigd.
Even in het algemeen over het vermeende nut en de werking van de dumpvalve (om te zien of het goed begrepen heb):
Als bij een turbomotor de gasklep ná de turbo zit dan wordt er bij het sluiten van de gasklep (gas loslaten) druk wordt opgebouwd tussen turbo en gasklep. Deze druk werkt de turbo tegen en zou daarom zorgen dat deze "afremt". Bij het weer openen van de gasklep zou dan de turbo eerst weer op gang moeten komen. Een dumpvalve zorgt ervoor dat deze overdruk tussen turbo en gasklep "gedumpt" wordt als de gasklep sluit. De dumpvalve wordt geactiveerd door de onderdruk die ná de gasklep ontstaat als deze sluit. Door dit alles zou de turbo niet meer geremd worden en beter "doortoeren" en dus sneller vermogen leveren. (zo heb ik het altijd begrepen, graag correctie als het niet klopt)
Om de volgende redenen twijfel ik aan het nut van een dumpvalve.
1- Bij snel rijden (waar je het toch het meest nodig hebt) is een gasklep volgens mij maar zo kort dicht dat er nauwelijks voldoende drukopbouw plaatsvindt om een turbo af te remmen. (Op een forum hier beweerde dus iemand dat de turbo zelfs steeds helemaal stilviel maar dat geloof ik echt niet)
2- De lucht (en druk) die "gedumpt" wordt zal door de turbo weer aangevuld moeten worden, dit levert dan eerder een vertraging op als de gasklep weer open gaat.
Tot zover mijn theorie maar ik ben geen expert. Wie weet of het echt een dumpvalve of een dumbvalve is?
Groeten,
Erik
Even in het algemeen over het vermeende nut en de werking van de dumpvalve (om te zien of het goed begrepen heb):
Als bij een turbomotor de gasklep ná de turbo zit dan wordt er bij het sluiten van de gasklep (gas loslaten) druk wordt opgebouwd tussen turbo en gasklep. Deze druk werkt de turbo tegen en zou daarom zorgen dat deze "afremt". Bij het weer openen van de gasklep zou dan de turbo eerst weer op gang moeten komen. Een dumpvalve zorgt ervoor dat deze overdruk tussen turbo en gasklep "gedumpt" wordt als de gasklep sluit. De dumpvalve wordt geactiveerd door de onderdruk die ná de gasklep ontstaat als deze sluit. Door dit alles zou de turbo niet meer geremd worden en beter "doortoeren" en dus sneller vermogen leveren. (zo heb ik het altijd begrepen, graag correctie als het niet klopt)
Om de volgende redenen twijfel ik aan het nut van een dumpvalve.
1- Bij snel rijden (waar je het toch het meest nodig hebt) is een gasklep volgens mij maar zo kort dicht dat er nauwelijks voldoende drukopbouw plaatsvindt om een turbo af te remmen. (Op een forum hier beweerde dus iemand dat de turbo zelfs steeds helemaal stilviel maar dat geloof ik echt niet)
2- De lucht (en druk) die "gedumpt" wordt zal door de turbo weer aangevuld moeten worden, dit levert dan eerder een vertraging op als de gasklep weer open gaat.
Tot zover mijn theorie maar ik ben geen expert. Wie weet of het echt een dumpvalve of een dumbvalve is?
Groeten,
Erik
DumPvalve (dv)
of Pop-off-valve (pov)
of Blow-off-valve (bov)
En ja het werkt echt wel, geloof het nou maar.
Bovendien klinkt het lekker, wat wil je nog meer?
of Pop-off-valve (pov)
of Blow-off-valve (bov)
En ja het werkt echt wel, geloof het nou maar.
Bovendien klinkt het lekker, wat wil je nog meer?
ejk.
Ik draai 6000 toeren per minuut met mijn 1.4 liter motor. Mijn turbo levert 1 bar overdruk. Dat betekend 2x zoveel lucht. Niet rekening houdend met een eventuele vullingsgraad (ik zal hem niet helemaal vol krijgen) duw ik toch 2.8 liter lucht per omwenteling de motor in. Dit is 16.800 liter frisse lucht per minuut, en 280 liter per seconde.
Nou, we hebben een zeer goede coureur en die schakelt in 0,2 seconde. We geven jou nog een voordeel en zeggen dat de gasklep de helft van die tijd gesloten is, dus 0,1 seconde.
0,1 = 280 liter = 28 liter lucht.
Nu schat je de inhoud van de slangen tussen turbo en gasklep, en vergelijk je dat met die 28 liter die er tegen de gasklep gepropt wordt.
Vandaar de dumpvalve
Geen slechte gedachten trouwens, wat jij vertelde klonk enigszins aannemelijk.
Ik draai 6000 toeren per minuut met mijn 1.4 liter motor. Mijn turbo levert 1 bar overdruk. Dat betekend 2x zoveel lucht. Niet rekening houdend met een eventuele vullingsgraad (ik zal hem niet helemaal vol krijgen) duw ik toch 2.8 liter lucht per omwenteling de motor in. Dit is 16.800 liter frisse lucht per minuut, en 280 liter per seconde.
Nou, we hebben een zeer goede coureur en die schakelt in 0,2 seconde. We geven jou nog een voordeel en zeggen dat de gasklep de helft van die tijd gesloten is, dus 0,1 seconde.
0,1 = 280 liter = 28 liter lucht.
Nu schat je de inhoud van de slangen tussen turbo en gasklep, en vergelijk je dat met die 28 liter die er tegen de gasklep gepropt wordt.
Vandaar de dumpvalve

Geen slechte gedachten trouwens, wat jij vertelde klonk enigszins aannemelijk.
kijk, een boompje opzetten helpt echt!
Ok, een paar opmerkingen. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit maar het wordt wel steeds duidelijker.
- Die 28 liter ga je niet halen als de gasklep dicht is omdat (in jou geval Riel) bij 2 bar de wastegate wordt geopend. Hierdoor "pompt" de turbo al niet meer. De turbo remt dus wel meer dan ik dacht omdat zijn "aandrijving" wegvalt.
- Betekent dit dan ook dat de waste-gate eigenlijk geen nut meer heeft? Deze wordt toch juist gestuurd door de overdruk (die er niet meer is door de dumpvalve)?
- Blijft volgens mij nog steeds de vraag hoeveel effect het heeft. Het is dus het verschil tussen:
a- 1 bar voor de gasklep (dumpvalve open) en een turbo die nog aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
en
b- 2 bar voor de gasklep (geen dumpvalve) en een turbo die gedurende 0,1 sec. geen aandrijving heeft.
Is dus volgens mij meer de vraag hoeveel hinder de turbo ondervindt door die 0,1 sec ontbrekende aandrijving.
Misschien nog meer mensen met een objectief praktijk-oordeel over de situatie met en zonder dump-valve?
Groeten,
Erik
Ok, een paar opmerkingen. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit maar het wordt wel steeds duidelijker.
- Die 28 liter ga je niet halen als de gasklep dicht is omdat (in jou geval Riel) bij 2 bar de wastegate wordt geopend. Hierdoor "pompt" de turbo al niet meer. De turbo remt dus wel meer dan ik dacht omdat zijn "aandrijving" wegvalt.
- Betekent dit dan ook dat de waste-gate eigenlijk geen nut meer heeft? Deze wordt toch juist gestuurd door de overdruk (die er niet meer is door de dumpvalve)?
- Blijft volgens mij nog steeds de vraag hoeveel effect het heeft. Het is dus het verschil tussen:
a- 1 bar voor de gasklep (dumpvalve open) en een turbo die nog aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
en
b- 2 bar voor de gasklep (geen dumpvalve) en een turbo die gedurende 0,1 sec. geen aandrijving heeft.
Is dus volgens mij meer de vraag hoeveel hinder de turbo ondervindt door die 0,1 sec ontbrekende aandrijving.
Misschien nog meer mensen met een objectief praktijk-oordeel over de situatie met en zonder dump-valve?
Groeten,
Erik
Nee, niet zomaarMatijs schreef:En ja het werkt echt wel, geloof het nou maar.

Vind ik eigenlijk helemaal niet.Matijs schreef: Bovendien klinkt het lekker, wat wil je nog meer?

Maar dat is allemaal niet belangrijk, ik wil graag weten hoe het zit!
Groeten,
Erik
Massa is traag, zo ook bewegende lucht. Het heeft niets met de wastegate te maken, deze reageert ook niet in 0,1 sec, daar zit toch een behoorlijke vertraging in. We kunnen de wastegate dus als gesloten beschouwen.ejk schreef:kijk, een boompje opzetten helpt echt!
en
Groeten,
Erik
Welke uitlaatgassen? We hebben immers gas los, de turbo 'draait in zijn vrij'. Het gaat zich om het behoud van het turbotoerental he! De turbo wordt niet geremd op dit moment.a- 1 bar voor de gasklep (dumpvalve open) en een turbo die nog aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
Het toerental ligt zo enorm hoog, dat in die 0,1 sec een aanzienlijke daling in het toerental kan gebeuren. Er is doordat aandrijving van uitlaatgas ontbreekt immers maar relatief weinig kracht nodig de turbo te remmen. Dat beetje lucht is genoeg.b- 2 bar voor de gasklep (geen dumpvalve) en een turbo die gedurende 0,1 sec. geen aandrijving heeft.
Bij hogere druk op de gtt, en vooral bij wat modernere turbo's die sneller opspinnen, is het positieve effect van een dumpvalve zeer zeer zeer zeker merkbaar

Als jij de psssjt niet leuk vind, dan koop een zeer goede, die geen geluid maakt. De pssjj is ook weer lucht in weerstand

Al met al
Bedenk je eerste redenatie nog eens, en dan denk je de aandrijving van uitlaatgassen weg, want die is er niet. Ook schakel je meestal door, waardoor je op een lager toerental uitkomt en weer gas geeft. Dus is er ook weer minder uitlaatgas beschikbaar om 'op te pakken' na het schakelen.
-
- Contacteer:
Even iets anders, waarom laat je je gas helemaal los als je over schakeld.
Als je bijv. half gas houd en snel schakeld houd je volgens mij gewoon druk op je systeem en pakt hij ook beter op.
Ik denk dat je dumpvalve dan ook niet afblaast.
Het is wel wat slechter voor je koppeling maar daar ging het nu even niet om.
Ik heb dit een keer van iemand gehoord die wel eens amateur rally reed
Als je bijv. half gas houd en snel schakeld houd je volgens mij gewoon druk op je systeem en pakt hij ook beter op.
Ik denk dat je dumpvalve dan ook niet afblaast.
Het is wel wat slechter voor je koppeling maar daar ging het nu even niet om.
Ik heb dit een keer van iemand gehoord die wel eens amateur rally reed
Meneer....... verkoopt u ook grasmaaiers?
Closed loop zit een pijpje aan waarmee je de uitgeblazen lucht weer kan terugvoeren naar bijv je luchtfilter of door het gaatje van de carterontluchting vlak voor je turbo.Merijn schreef:Wat is precies het voordeel van een closed loop? Of beter gezegd: hoe werkt het?
Optimisten denken dat je daarmee je turbo langer op gang kan houden zodat ie in volgende versnelling nog sneller oppakt, maar mijn praktijk is dat je daar geen kont van merkt

Goede courreur schakeld in 0,2 sec. YES. Ik ben een goede courreur..... Ow, daar ging het niet om 
Closed loop zou geen verschil maken. Ben ik het iet helemaal mee eens. De lucht die je dumpt met je closed loop komt altijd na je luchtfilter binnen. Hierdoor krijg je een hoop lucht wat al gefilterd is. Of het helpt met de turbo op gang houden, geen idee. Maar het zijn de kleine dingen die helpen. Daarbij denk ik niet dat closed loop in het leven is geroepen voor betere prestaties.
Maar eerder voor een bepaald soort injectie motoren die afhankelijk zijn van een bepaalde parameter, denk maar eens na
Daarbij kan ik je vertellen dat een dumpvalve wel degelijk werkt. Op een GTT heb ik ook weinig verschil ondervonden. Maar hier is het een relatief kleine motor met een niet zo een groot inlaat traject. De 21 Turbo daarintegen is een ander verhaal. Daar was het verschil zelfs merkbaar met de menselijke zintuigen. De turbo was veel sneller op druk na een schakelpartij. Maar hier heb je ook een dikke T3, 2 intercoolers en een joekel van een spruitstuk.
Verder moet je nog even verder denken over je wastegate verhaal. Deze staat er los van want zodra jij je voet van je gas afhaalt, verbrand er zo goed als niks meer. Of de wastegate dan open of potdicht staat, turbo wordt niet aangedreven. Gaat puur om de kinetische energie wat nog in de turbo zit(draaiend gedeelte wat meer dan 100.000 rpm erop heeft zitten). Deze blijft meer behouden met dumpvalve dan zonder. Fact!
Als je het beter wil doen. Full throtle shift ervan maken. Of zelfs "bang bang" erop. Ben alleen bang dat het laatste de levensduur met factortje 800 terug brengt.

Closed loop zou geen verschil maken. Ben ik het iet helemaal mee eens. De lucht die je dumpt met je closed loop komt altijd na je luchtfilter binnen. Hierdoor krijg je een hoop lucht wat al gefilterd is. Of het helpt met de turbo op gang houden, geen idee. Maar het zijn de kleine dingen die helpen. Daarbij denk ik niet dat closed loop in het leven is geroepen voor betere prestaties.
Maar eerder voor een bepaald soort injectie motoren die afhankelijk zijn van een bepaalde parameter, denk maar eens na
Daarbij kan ik je vertellen dat een dumpvalve wel degelijk werkt. Op een GTT heb ik ook weinig verschil ondervonden. Maar hier is het een relatief kleine motor met een niet zo een groot inlaat traject. De 21 Turbo daarintegen is een ander verhaal. Daar was het verschil zelfs merkbaar met de menselijke zintuigen. De turbo was veel sneller op druk na een schakelpartij. Maar hier heb je ook een dikke T3, 2 intercoolers en een joekel van een spruitstuk.
Verder moet je nog even verder denken over je wastegate verhaal. Deze staat er los van want zodra jij je voet van je gas afhaalt, verbrand er zo goed als niks meer. Of de wastegate dan open of potdicht staat, turbo wordt niet aangedreven. Gaat puur om de kinetische energie wat nog in de turbo zit(draaiend gedeelte wat meer dan 100.000 rpm erop heeft zitten). Deze blijft meer behouden met dumpvalve dan zonder. Fact!
Als je het beter wil doen. Full throtle shift ervan maken. Of zelfs "bang bang" erop. Ben alleen bang dat het laatste de levensduur met factortje 800 terug brengt.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
een dumPvalve zorgt ervoor dat tijdens het schakelen de turbo minder vermogen hoeft te leveren.
Het vermogen is ongeveer luchtdebiet X drukstijging.
De dumPvalve zorgt voor een drukstijging van plm 0. (als hij goed is)
Omdat de turbo tijdens het schakelen niet aangedreven wordt kan de arbeid alleen uit de kinetische energie van het turbotoerental gehaald worden.
Minder arbeid: DUS turbo blijft beter op toeren.
Als je je kan voorstellen dat een turbolag bij gasgeven ongeveer 0.5 sec is, dan kan je je ook voorstellen dat als je in 0.2 sec weet te schakelen (0,1 sec is onzin) er een groot gedeelte van de kinetische energie verloren kan gaan.
Tevens komt tijdens het schakelen de turbo in een werkgebied (nl wel drukstijging maar laag debiet) die niet te handhaven is. Hierdoor stroomt de lucht terug, de verkeerde kant op dus. Dit gaat met enorme drukschommelingen gepaard, en das slecht voor de turbo. Bovendien weer enorm energieverlies, dus turbo toerental zakt snel. Dat heet "in surge", de dumpvalve is gewoon een anti surge klep.
Het vermogen is ongeveer luchtdebiet X drukstijging.
De dumPvalve zorgt voor een drukstijging van plm 0. (als hij goed is)
Omdat de turbo tijdens het schakelen niet aangedreven wordt kan de arbeid alleen uit de kinetische energie van het turbotoerental gehaald worden.
Minder arbeid: DUS turbo blijft beter op toeren.
Als je je kan voorstellen dat een turbolag bij gasgeven ongeveer 0.5 sec is, dan kan je je ook voorstellen dat als je in 0.2 sec weet te schakelen (0,1 sec is onzin) er een groot gedeelte van de kinetische energie verloren kan gaan.
Tevens komt tijdens het schakelen de turbo in een werkgebied (nl wel drukstijging maar laag debiet) die niet te handhaven is. Hierdoor stroomt de lucht terug, de verkeerde kant op dus. Dit gaat met enorme drukschommelingen gepaard, en das slecht voor de turbo. Bovendien weer enorm energieverlies, dus turbo toerental zakt snel. Dat heet "in surge", de dumpvalve is gewoon een anti surge klep.
-
- Contacteer:
Als je nu een variomatic i.p.v. een schakelbak neemt, dan hoef je je gas niet los te laten bij het optrekken. Maar dat zal bij de meesten wel niet goed in de smaak vallen 
Maar kun je bijvoorbeeld de uitgang van de dumpvalve op de inlaat van de turbo aansluiten. Mijn beredenering is dat als je je gasklep dichtgooit bij het schakelen, er ook geen stroming van lucht door je uitlaat is en dus je turbo daardoor ook wordt afgeremd. Je creeert als het ware een gesloten circuit tussen turbo en compressor gedeelte.

Maar kun je bijvoorbeeld de uitgang van de dumpvalve op de inlaat van de turbo aansluiten. Mijn beredenering is dat als je je gasklep dichtgooit bij het schakelen, er ook geen stroming van lucht door je uitlaat is en dus je turbo daardoor ook wordt afgeremd. Je creeert als het ware een gesloten circuit tussen turbo en compressor gedeelte.
Inderdaad, dat is closed loop. Wordt voornamelijk gebruikt en aangeraden bij motoren wat bestuurd worden met Maf-sensor. Dus een systeem wat de hoeveelheid lucht meet ipv bepaald met de druk hoeveel lucht er wordt verstookt.
Als je een open erop zet, dan telt de afgeblazen lucht als gemeten lucht en hier wordt normaal gesproken ook benzine voor ingepsoten. Maar er is geen lucht die de cyllinder in gaat, dus wordt je mengsel opeens ontzettend rijk.
21 Turbo heeft een closed loop, maar met een open had ik echt meer druk na een schakelpartij. maar is dan wel het verschil tussen bailey en bosh. Kan ook genoeg uitmaken
Als je een open erop zet, dan telt de afgeblazen lucht als gemeten lucht en hier wordt normaal gesproken ook benzine voor ingepsoten. Maar er is geen lucht die de cyllinder in gaat, dus wordt je mengsel opeens ontzettend rijk.
21 Turbo heeft een closed loop, maar met een open had ik echt meer druk na een schakelpartij. maar is dan wel het verschil tussen bailey en bosh. Kan ook genoeg uitmaken
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-
- Contacteer:
Kom ik weer met een simpele opmerking maar als het zoveel beter is voor vermogen EN turbo waarom hebben ze het er dan niet standaard opzitten?
-
- Contacteer:
Mijzelf misschien niet helemaal goed uitgedrukt, maar ik bedoel de lucht die uit de dumpvalve komt, te voeren naar je uitlaatspruitstuk van je motor en via de turbo uit je uitlaat laat verdwijnen. Lijkt me wel enkel toepasbaar als je carburateur/injectie achter de compressor van je turbo zit, anders werp je een mengsel van lucht en brandstof je uitlaat in, kan ook leuke effecten gevenMichel S. schreef:Inderdaad, dat is closed loop. Wordt voornamelijk gebruikt en aangeraden bij motoren wat bestuurd worden met Maf-sensor. Dus een systeem wat de hoeveelheid lucht meet ipv bepaald met de druk hoeveel lucht er wordt verstookt.

Nu snap ik hem. Of je nu carburatuer of injectie pakt, de dumpvalve dumpt alleen maar lucht. Tenzij je dumpvalve achter je injector cabbie zit.micheldeman schreef:Mijzelf misschien niet helemaal goed uitgedrukt, maar ik bedoel de lucht die uit de dumpvalve komt, te voeren naar je uitlaatspruitstuk van je motor en via de turbo uit je uitlaat laat verdwijnen. Lijkt me wel enkel toepasbaar als je carburateur/injectie achter de compressor van je turbo zit, anders werp je een mengsel van lucht en brandstof je uitlaat in, kan ook leuke effecten gevenMichel S. schreef:Inderdaad, dat is closed loop. Wordt voornamelijk gebruikt en aangeraden bij motoren wat bestuurd worden met Maf-sensor. Dus een systeem wat de hoeveelheid lucht meet ipv bepaald met de druk hoeveel lucht er wordt verstookt.
21 Turbo heeft een closed loop, maar met een open had ik echt meer druk na een schakelpartij. maar is dan wel het verschil tussen bailey en bosh. Kan ook genoeg uitmakenOp deze manier wordt je turbo zelf ook niet afgeremd door de gesloten gasklep.
Maar je lucht dumpen in je uitlaat is onlogisch, tenzij je benzine erbij mikt en je turbo zo voorziet van aandrijving. Als je lucht de uitlaat in gaat persen, verricht je arbeid om die lucht te verplaatsen. De uitlaat heeft een weerstand, dus je moet het echt pompen. Daarbij raken injectiesystemen dat echt in de war. Want je lambda zal echt buiten proportioneel gaan afwijken.
Beter is het dan de lucht net weer voor de turbo te dumpen wordt de lucht gerecycled. De stroming van de gedumpte lucht zou de turbo moeten helpen in theorie. IN hoeverre het echt uitmaakt in de praktijk. Geen idee.
Jah in de praktijk maakt dat dus geen kont uit, ik heb eens het gat van de carteronluchting opgeruimd en de slang daardoorheen gejast.
Geen enkel verschil, accleratietijden met de hand kwamen op dezelfde waardes.
Het kan ook nauwelijks werken, want de lucht kan of door je turbo, of richtingfilterhuis. Nou ik weet wel waar de lucht heengaat.
Geen enkel verschil, accleratietijden met de hand kwamen op dezelfde waardes.
Het kan ook nauwelijks werken, want de lucht kan of door je turbo, of richtingfilterhuis. Nou ik weet wel waar de lucht heengaat.
Closed loop dumpvalves dumpen altijd in de inlaat, anders zou het ook geen closed loop zijn...
Met alle bochten en opstakels in het buizencircuit van de GTT gaat dat kleine beetje extra hulp ook niet veel uitmaken.
Open dumpvalves moet je wel goed schoon houden om lekkages te voorkomen.
Bij moderne rally auto's met ALS gaat de gasklep niet meer dicht, maar wordt de onsteking "ontregeld" zodat dumpvalves niet meer zo nodig zijn.
Ook al zal je misschien geen schokkende veranderingen in het oppakken van je turbo krijgen met een dumpvalve (daar zorgt de restrictor die ze carburateur hebben genoemd wel voor) het verlengd wel de levensduur van de lagers van je turbo aanzienlijk omdat die veel minder klappen door grote lastwisselingen krijgen (bijv in 0,5 sec aftoeren van 100.000 tpm naar 10.000 of iets dergelijks).
Met alle bochten en opstakels in het buizencircuit van de GTT gaat dat kleine beetje extra hulp ook niet veel uitmaken.
Open dumpvalves moet je wel goed schoon houden om lekkages te voorkomen.
Bij moderne rally auto's met ALS gaat de gasklep niet meer dicht, maar wordt de onsteking "ontregeld" zodat dumpvalves niet meer zo nodig zijn.
Ook al zal je misschien geen schokkende veranderingen in het oppakken van je turbo krijgen met een dumpvalve (daar zorgt de restrictor die ze carburateur hebben genoemd wel voor) het verlengd wel de levensduur van de lagers van je turbo aanzienlijk omdat die veel minder klappen door grote lastwisselingen krijgen (bijv in 0,5 sec aftoeren van 100.000 tpm naar 10.000 of iets dergelijks).
Het heeft wel zin voor de levensduur van de turbo, maar dat is niet in het belang van Mr. Reno...Merijn schreef:Bij een standaard 5je heeft het volgens mij nauwelijks zin. En aangezien zo'n zuigerDV toch best onderhoudsgevoelig is, hebben ze 'm weg gelaten.
DENK IK!

-
- Contacteer:
Ik denk dat je bedoeld na de turbo?Michel S. schreef:Nu snap ik hem. Of je nu carburatuer of injectie pakt, de dumpvalve dumpt alleen maar lucht. Tenzij je dumpvalve achter je injector cabbie zit.micheldeman schreef:Mijzelf misschien niet helemaal goed uitgedrukt, maar ik bedoel de lucht die uit de dumpvalve komt, te voeren naar je uitlaatspruitstuk van je motor en via de turbo uit je uitlaat laat verdwijnen. Lijkt me wel enkel toepasbaar als je carburateur/injectie achter de compressor van je turbo zit, anders werp je een mengsel van lucht en brandstof je uitlaat in, kan ook leuke effecten gevenMichel S. schreef:Inderdaad, dat is closed loop. Wordt voornamelijk gebruikt en aangeraden bij motoren wat bestuurd worden met Maf-sensor. Dus een systeem wat de hoeveelheid lucht meet ipv bepaald met de druk hoeveel lucht er wordt verstookt.
21 Turbo heeft een closed loop, maar met een open had ik echt meer druk na een schakelpartij. maar is dan wel het verschil tussen bailey en bosh. Kan ook genoeg uitmakenOp deze manier wordt je turbo zelf ook niet afgeremd door de gesloten gasklep.
Maar je lucht dumpen in je uitlaat is onlogisch, tenzij je benzine erbij mikt en je turbo zo voorziet van aandrijving. Als je lucht de uitlaat in gaat persen, verricht je arbeid om die lucht te verplaatsen. De uitlaat heeft een weerstand, dus je moet het echt pompen. Daarbij raken injectiesystemen dat echt in de war. Want je lambda zal echt buiten proportioneel gaan afwijken.
Beter is het dan de lucht net weer voor de turbo te dumpen wordt de lucht gerecycled.
De stroming van de gedumpte lucht zou de turbo moeten helpen in theorie. IN hoeverre het echt uitmaakt in de praktijk. Geen idee.
Nee, net ervoor. De lucht mag nog eens toeren door de schoepjes. Je kan hem niet erna dumpen, want daar staat immers druk op als de turbo draait. Dan werkt't helemaal niet meer.
Denk je..... Dus een rijder van rally met bang bang remt altijd met links? Anders kan die geen volgas blijven houden. En als ik volgas blijf houden bij het schakelen, hoe weet de computer dan dat ik schakel en als het ware moet gaan bangen....Calle schreef:
Bij bang bang gaat de gasklep gewoon dicht. Hooguit bij sequentieel schakelen(of systeem met Full throttleshift) blijft die open bij een schakelpartij.
Bij het remmen gaat de bestuurder gewoon netjes van zijn gas af. De ECU regelt de onsteking dan zo dat de onsteking van het mengseltje wat geproduceerd wordt in je spruitstuk gebeurd(eventueel met een extra bougie) en houdt zo de turbo op gang met wat Bang Bang geluiden.
Ik heb een closed-loop DV, maar volgens mij op een vreemde plaats 
De `closed-loop DV zit net ná de turbo, ver voor de intercooler en nog verder verwijderd van het inlaatspruitstuk. De andere kant vd DV zit net vóór de turbo, dus daar 'dumpt'ie, das de slang van het luchtfilter en hij zit tussen turbo en LMM.
Dit is standaard Volvotrim
Btje logisch??

De `closed-loop DV zit net ná de turbo, ver voor de intercooler en nog verder verwijderd van het inlaatspruitstuk. De andere kant vd DV zit net vóór de turbo, dus daar 'dumpt'ie, das de slang van het luchtfilter en hij zit tussen turbo en LMM.
Dit is standaard Volvotrim

Btje logisch??
Mrtn = Maarten
-
uhm...vraagje wat zijn full throttle shift en bang bang precies en nog belangrijker...hoe werkt het???Michel S. schreef:Als je het beter wil doen. Full throtle shift ervan maken. Of zelfs "bang bang" erop. Ben alleen bang dat het laatste de levensduur met factortje 800 terug brengt.

Michel S. schreef:Denk je..... Dus een rijder van rally met bang bang remt altijd met links? Anders kan die geen volgas blijven houden. En als ik volgas blijf houden bij het schakelen, hoe weet de computer dan dat ik schakel en als het ware moet gaan bangen....Calle schreef:
Bij bang bang gaat de gasklep gewoon dicht. Hooguit bij sequentieel schakelen(of systeem met Full throttleshift) blijft die open bij een schakelpartij.
Bij het remmen gaat de bestuurder gewoon netjes van zijn gas af. De ECU regelt de onsteking dan zo dat de onsteking van het mengseltje wat geproduceerd wordt in je spruitstuk gebeurd(eventueel met een extra bougie) en houdt zo de turbo op gang met wat Bang Bang geluiden.
Welk mengsel gaat dat dan worden dat je ontsteekt als de gasklep dichtstaat?...
Het gaspedaal is niet gelijk aan de stand van de gasklep, wel bij die oude carbs zoals op de GTT, maar niet bij een rally auto met ALS (Anti Lag System, ook wel bang bang in jouw bewoordingen). Het ALS heeft idd mengsel nodig dat pas verbrandt bij het verlaten van de cylinder (heel late ontsteking), maar daarvoor zal de gasklep toch echt opengehouden moeten worden om voldoende lucht aan te voeren. Heb je zo'n bak wel eens stationair horen lopen en vooral geroken? Dan weet je dat zelf de stationair regeling nog met het ontstekingstijdstip en -onderbreking (mooie woorden voor galgje) bijgeregeld wordt. Doordat het mengsel pas bij het verlaten van de motor ontbrandt levert het geen arbeid meer, behalve voor de turbo, die er uiteindelijk ook heel wat rapper van stuk gaat.