Ik heb een standaard Renault Clio uit 2001 en erger mij steeds meer aan het "dweilerige" weggedrag.
Wie kan mij een aanzet geven het volgende te realiseren:
- balans tussen comfort en goede wegligging
- uiterlijk niet belangrijk
- ik heb geen ervaring met inbouw
- budget 1400 euro
Alvast bedankt!
Rob
Clio (2001): betere wegligging
Welk model ?bosdijk schreef:Ik heb een standaard Renault Clio uit 2001 en erger mij steeds meer aan het "dweilerige" weggedrag.
Wie kan mij een aanzet geven het volgende te realiseren:
- balans tussen comfort en goede wegligging
- uiterlijk niet belangrijk
- ik heb geen ervaring met inbouw
- budget 1400 euro
Alvast bedankt!
Rob
Welke wielmaat, welke banden ?bosdijk schreef:Renault Clio 1.4 16V Expression
Of eigenlijk: noem alle verschillen op in de ophanging tussen jouw auto en een RS

waarom uitgaan van een RS dan ?StevenK schreef:Welke wielmaat, welke banden ?bosdijk schreef:Renault Clio 1.4 16V Expression
Of eigenlijk: noem alle verschillen op in de ophanging tussen jouw auto en een RS
Omdat een standaard RS al heel goed stuurt (en standaardonderdelen veel goedkoper zijn dan speciale).Ferdy schreef:waarom uitgaan van een RS dan ?StevenK schreef:Welke wielmaat, welke banden ?bosdijk schreef:Renault Clio 1.4 16V Expression
Dat geloof ik niet.
Ik denk dat je je beter een leuk sportonderstel kan kopen en wat bredere velgen, met 195 banden.
Dat haal je makkelijk voor 1400 euro.
Denk aan een KW schroefsetje o.i.d. Bezoek een van onze sponsoren bijvoorbeeld, ze kunnen je vast een leuke aanbieding doen!
Ik denk dat je je beter een leuk sportonderstel kan kopen en wat bredere velgen, met 195 banden.
Dat haal je makkelijk voor 1400 euro.
Denk aan een KW schroefsetje o.i.d. Bezoek een van onze sponsoren bijvoorbeeld, ze kunnen je vast een leuke aanbieding doen!
mijn Clio II ph II is verlaagd met intraxx veren en heeft banden met maat 215,
dit geeft ook al een betere wegligging,
zeker qua bochtenwerk
maar het kan natuurlijk altijd beter,
denk dat je aan de tips van riel ook genoeg hebt
dit geeft ook al een betere wegligging,
zeker qua bochtenwerk
maar het kan natuurlijk altijd beter,
denk dat je aan de tips van riel ook genoeg hebt
-
- Contacteer:
Beste Rob,
Als clubsponsor kan ik je een KW schroefset aanbieden vanaf 999,- incl. B.T.W en montage.
De set verlaagt 35-65 MM voor en 30-50 MM achter.
Met vriendelijke groet,
Robert Breen
RB Cartuning
Als clubsponsor kan ik je een KW schroefset aanbieden vanaf 999,- incl. B.T.W en montage.
Met vriendelijke groet,
Robert Breen
RB Cartuning
Hoe kun je nu een set aanbieden zonder te weten waar 'ie nu mee rijdt ? Als 'ie op originele bandenmaat staat op stalen velgen zit daar veel meer winst voor minder geld in.RB Cartuning schreef:Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Robert Breen
RB Cartuning
En verlagen is leuk, maar als je een mix tussen comfort en wegligging zoekt moet je helemaal niet gaan verlagen, maar gewoon een set goede dempers eronder zetten.
En ik blijf erbij dat het heel goed mogelijk is dat de dempers & veren van een RS al een veel beter weggedrag leveren, tegen zeer acceptabele prijzen.
Hij zal allicht geen 195 lichtmetaal hebben, dat dweilt niet 

Bredere velgen (met bijbehorende banden) en vering aanpassen als ik het goed lees. Of standaard spul van een sport Clio.Riël schreef:Hij zal allicht geen 195 lichtmetaal hebben, dat dweilt niet
Ik zal de sponsorsites gaan bekijken.
Hartelijk dank iedereen voor de tips tot nu toe.
Overigens kan zelfs het type banden op je huidige velgen al een wereld van verschil maken; als je nu bijvoorbeeld op Eco banden rijdt (harde compound, dus weinig slijtage), zul je merken dat een kwaliteitsband een veel strakker stuurgedrag geeft.bosdijk schreef:Bredere velgen (met bijbehorende banden) en vering aanpassen als ik het goed lees. Of standaard spul van een sport Clio.Riël schreef:Hij zal allicht geen 195 lichtmetaal hebben, dat dweilt niet
Ik zal de sponsorsites gaan bekijken.
Hartelijk dank iedereen voor de tips tot nu toe.
Wel is het zo dat wanneer je een grotere velg en dus een lagere band gaat rijden, je dit merkt in het comfort. Ik ervaar 't als positief, omdat ik beter voel wat er onder de auto gebeurt, maar daar denkt iedereen anders over.
-
@StevenK enige indicatie kan je uit de tekst wel halen:StevenK schreef:Hoe kun je nu een set aanbieden zonder te weten waar 'ie nu mee rijdt ?RB Cartuning schreef:Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Robert Breen
RB Cartuning
bosdijk schreef:....Ik heb een standaard Renault Clio uit 2001..... Renault Clio 1.4 16V Expression
Ik heb geen idee met welke wielen/banden bosdijk rondrijdt. Als 'ie op stalen velgen heb 165 ofzo banden rondrijdt dan kan 'ie het beste beginnen met een setje 15" of 16" LM en twee paar serieuze banden daar omheen.jnjansen_r5gtturbo schreef: @StevenK enige indicatie kan je uit de tekst wel halen:
bosdijk schreef:....Ik heb een standaard Renault Clio uit 2001..... Renault Clio 1.4 16V Expression
Dat is waar
zo zou ik dan idd ook beginnen. Sportief onderstel met 165 bandjes is ook geen oplossing nee 

ja ik dacht nu eigenlijk aan allebij (onderstel en velgen/banden)...Riël schreef:Dat is waarzo zou ik dan idd ook beginnen. Sportief onderstel met 165 bandjes is ook geen oplossing nee

Inderdaad heb ik standaard stalen velgen met 175/65 r14 Continental banden.
Als ik alleen voor velgen en banden ga, krijg je dan niet een hakkend/zoekend weggedrag doordat je een "slappe/hoge" carosserie combineert met gripbanden/velgen?
groetjes,
Rob
Als jij naar 195/50/15 (lekker betaalbare combinatie) gaat en zorgt dat de auto goed uitgelijnd wordt, gaat het weggedrag er gigantisch op vooruit.bosdijk schreef:ja ik dacht nu eigenlijk aan allebij (onderstel en velgen/banden)...Riël schreef:Dat is waarzo zou ik dan idd ook beginnen. Sportief onderstel met 165 bandjes is ook geen oplossing nee
maar dat zal met mijn budget niet gelijk te realiseren zijn.
Inderdaad heb ik standaard stalen velgen met 175/65 r14 Continental banden.
Als ik alleen voor velgen en banden ga, krijg je dan niet een hakkend/zoekend weggedrag doordat je een "slappe/hoge" carosserie combineert met gripbanden/velgen?
groetjes,
Rob
Ik denk dat het geen enkel bezwaar is met de originele veren/dempers te blijven rijden en als je al iets wil veranderen begin dan met andere dempers. je moet niet vergeten dat de veren afgestemd zijn op het gewicht van je auto, wanneer je andere, zwaardere veren monteert, is de kans groot dat je een stuiterende auto krijgt.
-
Ik heb een clio 1.6 16v met de combi 30 mm eibach verlaagd en 17" velgen met 205 banden. Het weggedrag is nu helemaal niet meer dweilerig
, en comfort gaat ook nog!! en is ook tedoen voor minder dan 1400 euro!!!

One clio to rule them all
-
ik heb de clio2 (1.4 16v)van mijn vriendin ook aangepast omdat ie ook wat "zweverig" op de weg lag, hij staat nu op 15" velgen met 195-50-er banden en tevens een verlaging met +/-30mm, originele schokdempers icm apex verlagingsveren, hele vooruitgang, zou ik je wel aanbevelen die veren, prijs is rond de 110euro als ik me niet vergis, veren voor en achter...(infomeer bij Stroeve Motorsport voor exacte prijs),
groeten
groeten

2e hands RS onderstel
in ieder geval de veren en dempers... en 7Jx15 velgen met 195/50-15 banden (zachte compound) zoals Steven K al aangaf...
De meeste aftermarket sets zijn te hard en niet 100% van afstelling. Wat zeg ik 100%? 60% is een betere schatting...
in ieder geval de veren en dempers... en 7Jx15 velgen met 195/50-15 banden (zachte compound) zoals Steven K al aangaf...
De meeste aftermarket sets zijn te hard en niet 100% van afstelling. Wat zeg ik 100%? 60% is een betere schatting...