Aansluiten kabels voor Radio

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Ilya

Dit is een vrij algemene vraag, dus die ik kan ik ook wel ff op het board stellen.
Het gaat om de auto van mijn vriendin.

Ik ben bezig wat ICE in de auto te zetten, maarre die bedrading is ruk. Ik krijg zelfs de HU gewoon niet aan de praat. (dat is pas triest).

Ik heb in de aanbieding 7 kabels. 4 voor de speakers voor en 3 waarvan ik geen idee heb waarvoor ze dienen, behalve dat het waarschijnlijk stroom moet leveren :).

1 dikkere zwarte
1 dikkere rode met zwarte baan
en 1 paarse (met name hiervan heb ik geen flauw idee waar het voor moet dienen).

Ik dacht eerst gewoon zwart aan zwart (zal wel aarde zijn) en rood aan rood met zwarte baan (zal wel de + zijn). Paars ff apart laten en niet aansluiten.....
Hij deed dus niks.

Iemand enig idee hoe of wat ? Ik ben namelijk niet thuis in die oude autootjes. (of zou het aan fiat liggen met hun onduidelijke bedrading ?)
Robke
Car: Lexus IS250

Het ligt aan je meetkunsten waarschijnlijk. :lol: :wink:
Je hebt een massa, een constane plus en een geschakelde plus.
Gewoon effe meten welke draad wat is en aansluiten. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

en het kan best zijn dat er inmiddels een aantal draden achter het dash verdwenen zijn, dus dat er wat missen.

Gewoon meten met een voltmeter/multi meter en dan is het zo klaar.

Pak als massa, de contactsleutel of het contact slot. Altijd goede massa, en altijd in de buurt.
(en dan bedoel ik dit om te meten :P niet om op aan te sluiten :wink: )
Dus de massa van de voltmeter aan de contactsleutel doen, en er half in duwen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
jeroen_natas

Zwart moet haast wel massa zijn (standaard zwart of bruin.)
Dikke rode (met zwart) is hoogst waarschijnlijk constant plus (geheugen van de radio dus.)
Paars zou dan de geschakelde plus moeten zijn...

Maar voor de zekerheid geldt hier dus...Meten is (z)weten. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

jeroen_natas schreef:Zwart moet haast wel massa zijn (standaard zwart of bruin.)
Dikke rode (met zwart) is hoogst waarschijnlijk constant plus (geheugen van de radio dus.)

Paars zou dan de geschakelde plus moeten zijn...

Maar voor de zekerheid geldt hier dus...Meten is (z)weten. :)
Ga er nooit vanuit!!! Heb meer dan eens anders gemeten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Riël
Über-Spammer

Zwart is wel aarde, zwart-rood is contact en paars is constante (accu) plus. daar zou ik het op gokken :) Overigens heb ik je titel gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ga nou nooit gokken met die bende!

Ik zit er nu al 6 jaar in, en geloof me... Niets is wat het lijkt.

Meet dat gewoon met een multi meter dan ben je zeker van alles, en maak je ook geen foute aansluitingen.

Je zal de eerste niet zijn, die zijn audio ermee om zeep helpt
Ilya

wat een ontzettende klote bak. Niet te geloven.
Ik krijg nog altijd de HU niet aan de praat. Dit wordt gewoon letterlijk maandag naar de garage om de bekabeling te laten checken.

Nog een leuke.....
De gevaren knipperlichten (heet dat zo ?) doen het niet (meer.) en het lampje in het plafond heeft het ook maar meteen begeven en volgens mij is het lampje zelf goed.

Wat een KLOTE BAK !!
Tri$16v

Ilya schreef:wat een ontzettende klote bak. Niet te geloven.
Ik krijg nog altijd de HU niet aan de praat. Dit wordt gewoon letterlijk maandag naar de garage om de bekabeling te laten checken.

Nog een leuke.....
De gevaren knipperlichten (heet dat zo ?) doen het niet (meer.) en het lampje in het plafond heeft het ook maar meteen begeven en volgens mij is het lampje zelf goed.

Wat een KLOTE BAK !!
Hahaha lijkt bij mij in de auto wel een tijdje terug , ik werd er ook echt HELEMAAL gestoord van.
Ik ben toen maar naar een audiozaak gegaan want had me auto bijna in de gracht gereden :wink:
Riël
Über-Spammer

Ilya schreef:wat een ontzettende klote bak. Niet te geloven.

Nog een leuke.....

Wat een KLOTE BAK !!
Je moet EN + EN contact + aansluiten natuurlijk. En zorg voor een goede massa, eventueel moet de antenne er zlefs nog in voor aarde.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ilya schreef:
Nog een leuke.....

Wat een KLOTE BAK !!
Zekering kaput??
Kan je niet een nieuwe iso kabel halen,Of heeft de vorige eigenaar alles weggeknipt?
Ilya

Riël schreef: Je moet EN + EN contact + aansluiten natuurlijk. En zorg voor een goede massa, eventueel moet de antenne er zlefs nog in voor aarde.
Dat moet de oplossing zijn. Sinds half 3 vanmiddag heb ik daar geen eens aan gedacht. Maar ff serieus.
Alle help is natuurlijk welkom, maar ik kan me werkelijk onderhand niet meer voorstellen dat ik hem verkeerd heb aangesloten.

Zou er geen zekering kapot zijn onderhand? Ik heb namelijk dus geen licht meer aan het plafond en ook geen gevaren licht (nogmaals hoe noem je dat ?)
PatrickK

Nou, dat lijkt me dan wel duidelijk: een zekering.
Maar let op! Het hoeft niet perse die van de radio te zijn. Bij mijn clio zat een zekering van de radio, maar ook eentje van de binnenverlichting en die was ook weer gecombineert met radio. Die was bij mij dus stuk.

Succes.
Riël
Über-Spammer

Vaak is het de interieurzekering idd. Dat is normaal, dan zit lampje, dashboardkastlampje en de radio en sigarettenaansteker en allemaal van die troep op één afgezekerd.
Ilya

Idd er was een zekering door. De interieurverlichting, claxon etc. doen het nu weer. Ik ga morgen maar eens kijken of ik dan toch eindelijk de radio aan de praat kan krijgen.

Vreemd genoeg doet de gevarenverlichting het nog altijd niet. Het onderhoudsboekje claimt dat dat op dezelfde zekering moet zitten.

Misschien toch nog een andere zekering kapot die daarmee samenhangt ?
Morgen weer een dag. Ik heb er vandaag genoeg van.
Ilya

Stel:

1)Men neme 1 fiat cinq.
2)Men heeft problemen met de claxon, interieurverlichting, klokje, achter ruitenwissers, verlichting aansteker, gevaren verlichting en als belangrijkste de radio !!
3)Men checkt alle zekeringen en er is er 1 door. Na vervanging doen de claxon, interieurverlichting en het klokje het weer. De rest vertikt het echter nog altijd.

Wat kan verder nog met elkaar samenhangen dat slechts de helft van bovenstaande problemen is opgelost.
Het gaat me dus eigenlijk om die radio, maar ik ontdek steeds meer problemen in de kar van mijn vriendin. (o.a. dat volgens mij het stuurhuis niet helemaal meer in orde is, maar dat laat ik maar ff liggen, geloof ik).

ps. Koop nooit een FIAT !
Plaats reactie