Carbu TALK 5GTT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mark 5t
Contacteer:

aanpassen dus voor serieus opvoerwerk!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gilles
Contacteer:

jongens, het volgende; Acceleratiesproeipijpje
Wij zijn ook een beetje aan het "kutten" met de carbs. Grotere hoofdsproeier enzo.. (op gevoel idd beetje vermogen winst bij 0,9 bar), maar nu hielden we 2 carbs naast elkaar en het volgende viel ons op:
op het "acceleratiesproeipijpje" van de ene carb stond op: 50 (ik neem aan dat dit staat voor 0.50 mm)
en op de andere "acceleratiesproeipijpje" stond op: 40 (wat ik op andere carbs ook tegen kom)
is hier ook nog wat mee te rommelen??

greetzzz
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Riël
Über-Spammer

Deze is alleen voor de spriets benzine die in je carb spuit om voor voldoende verrijking te zorgen als je in één keer op het gas trapt. Ik denk dat beide wel voldoen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

50 zou inderdaad betekenen 0,50mm ipv. 0,40 Maar waar je zo'n vervanger vandaan zou moeten halen?
Bovendien is de acceleratie sproeier niet van invloed op het mengsel bovenin, hij verrijkt alleen extra bij <zoals de naam al zegt> accellereren...
-PAZ-
Über-Spammer

kzat net es effe te kijken op de site van mb carperformance / bb performance tuning, maar ik kon daar nix vinden van een groep A carb.
wat zit er allemaal bij gelevert als je zo een carb koopt, verschillende sproeiers of moet je die er nog eens los bij kopen. en is het bij hun wel een complete carb of net zoals bij k-tec alleen het onderste deel
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer

met een AFR meter is het toch wel een stuk eenvoudiger om je carb af te stellen, je kan dan onder alle omstandigheden zien of je mengsel optimaal is, zijn er hier mensen die ervaring hebben met een air 2 fuel ratio meter??
ben benieuwd naar de eventuele bevindingen
Michel S.
Contacteer:

Ik heb wel wat ervaring opgedaan met een AFR meter. Maar deze was aangesloten op een standard NB lambda sonde. Hier kun je eigenlijk te weinig op aflezen om het goed af te stellen.
Beste is een Wideband erop te hangen. Dan kun je echt mooi je afr bekijken bij elke belasting en rpm.

Ik heb de group A gekocht bij JL(K-Tec). Maar het enige wat hieraan is gedaan is de venturi uitgedraaid. Als ik het goed zie is de venturi niet eens eruit geweest hiervoor.

Maar voor dit ding fatsoenlijk aan het lopen te krijgen zal er nog wat uurtjes afstellen bijkomen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-PAZ-
Über-Spammer

waar heb je die afr meter gekocht, kben zelf al wat aan het zoeken, maar ik kom niet zo veel leveranciers tegen die er een aanbieden.
en idd een wideband sonde geeft een stuk duidelijker beeld dat had ik ook al begrepen. mocht er een komen op men gtt dan is het zeker in combinatie met een wideband sonde
Michel S.
Contacteer:

Ik heb er nog geen. Ben me nog steeds aan het orienteren. Wilde voor de Zeitronix ZT2 gaan. Deze is naar mijn mening beter dan de bekende LM-1 van innovatemotorsport omdat die en een hogere sample rate heeft, en meer ingangen voor andere dingen te meten.

Maar nu heb ik iets anders gezien. De dl-90 van Race technology. Dit is een echte leuke datalogger. Zowel met G-meters, GPS(5Hz) en ingangen voor performance te meten, als andere ingangen zoals wideband lambda, temperaturen enz enz. Alles wat je je kan wensen. Daarbij genoeg capaciteit om iets van 3 weken non-stop te loggen. De software is zo uitgebreid dat er mappen kunnen worden gemaakt van de route, vergeleken kan worden etc etc.
Probleem is dat alleen de Datalogger al iets van 1200 euro kost, en dan nog eens 300-400 voor de lambdasonde.....

Zeitronix was iets van 380 euro.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-PAZ-
Über-Spammer

die meters waar jij het over hebt meten een stuk meer dan alleen air 2 fuel ratio. mij zou het alleen maar gaan omdie verhouding, want ik denk dat het daarmee gewoon een stuk eenvoudiger word om je carb goed af te stellen onder alle omstandigheden.

ik zou graag zo een meter hebben in mijn gtt
[img]http://www.extreme-machines.nl/images/f ... fmeter.jpg[/img]
-PAZ-
Über-Spammer

iemand trouwens enig idee waar je deze air/fuel ratio meters kan krijgen, ik heb al heel wat site's zitten bekijken, maar ik kom nergens echt iets bruikbaars tegen. ik ben dus opzoek naar een meter zoals hierboven weer gegeven
Florus

paz-maniac schreef:iemand trouwens enig idee waar je deze air/fuel ratio meters kan krijgen, ik heb al heel wat site's zitten bekijken, maar ik kom nergens echt iets bruikbaars tegen. ik ben dus opzoek naar een meter zoals hierboven weer gegeven
Limpex in tilburg leverd deze afr meters

http://www.limpex-sport.nl

Of bij http://www.bccp.nl :wink:
Michel S.
Contacteer:

Ja, klopt alle meters wat ik opnoem zijn meer dan alleen een AFR meter. Maar natuurlijk zijn er ook meters zonder logging mogelijkheiden. Probleem is echter dat je de data wat je opdoet tijdens het rijden moet opslaan in je eigen geheugen.

Normale wideband kosten dacht ik vanaf een 280 dollar. De zeitronix kost ook zoiets, maar heb je geen display. Dan lees je hem realtime uit met de laptop. Wil je een display(met digits, niet ledjes) dan kost die 400 dollar. En dan kun je meer dan alleen maar je AFR meten. Dit is dus perfect om te gaan afstellen.

Als je er 1 constant wilt ingebouwd hebben, kun je gewoon een Narrow sensor kopen op de sloop voor 20 euro, en zelf een mter maken voor circa 10 euro. DUs ben je voor 30 euro klaar voor een geheel setje. Inbouwen klaar. En met je zeitronix kun je dan eventueel af en toe eens kijken of je afr nog steeds perfect is.
Sander
Contacteer:

Met een narrow lambda-sonde, de goed kopen dus, kun je je carb. ook niet goed af stellen. Of je koopt een duurdere of je zet hem op de bank waar ze er een hebben.

gr s :D nder
-PAZ-
Über-Spammer

je hebt et over het zelf maken van een afr systeem, heb je hier wat meer info over, dit lijkt wel eens intersant om zelf te proberen en te kijken of dit een beetje te doen is, en wat bedoel je met een narrow band lambda sonde, gewoon een een draads sonde???
limburgio

Sander schreef:
limburgio schreef:als ze over het kanaal al met 1.5 bar onder de 13 secs kunnen rijden denk ik dat de solex best goed is of niet soms??? heeft er in nederland al ooit een gt onder de 14 secs gereden op 400m?
-Ten eerste spuiten zij er extra benzine in d.m.v. nippels in het spruitstuk om het Co goed te krijgen in vollast.
-Ten tweede worden die auto's daar ook specifiek gebouwd voor de 400 meter sprint en om in vollast te draaien.

bbtuning verkocht die kits maar deze is zeker niet gebruikt in de snelste gtturbo op de 400M :)
de kunst is het afstellen en de gulden middenweg vinden! wat ben je met 300pk aan je wielen, krijg je gewoon niet op de weg, en niet alle gtturbo's zijn daar gebouwd voor de 400meter sprint, en wat willen jullie dan met jouw gtturbo doen? 0-250km/h record? ;-)
iedereen praat wel over de 400m sprint maar
zoals jullie altijd zeggen: praatjes vullen geen gaatjes

greetz
Limburgi :D
limburgio

Menno schreef:@Limburgio: ff een kleine uitleg over die carb:
Om door dat kleine gaatje toch voldoende lucht te persen, moet je echt exceptioneel veel turbodruk gaan gebruiken. Je hebt veeel meer turbodruk nodig voor hetzelfde vermogen als dan wanneer die venturi er niet in zou zitten. Heel veel turbodruk zorgt voor meer tegendruk in je uitlaat. Ook dit zorgt voor een beperking in de hoeveelheid verse lucht in 't motortje. Oplossing: nog meer turbodruk.

Bij zoveel turbodruk heb je een enorme turbo nodig. Die heeft weer als nadeel dat ie erg veel uitlaatgas nodig heeft om op te spinnen. Ergo: heel veel turbolag. Met aangepaste rijstijl best een sprintje mee te blaffen, maar echt relaxed rijden is toch minder. Daarnaast zorgt die hoge turbodruk ook voor forse opwarming van de inlaatlucht, en heb je dus erg veel koeling nodig. Tevens wordt 't motortje behoorlijk gestressed, niet bevorderlijk voor de levensduur en storingsgevoeligheid.

Op zich doet zo'n carb het prima, en kan je er best forse vermogens mee halen. Maar als je echt naar extremen kijkt, en op zoekt bent naar 't optimale, dan is die carb gewoon niet ideaal.
hey menno
natuurlijk is die carb een restrictie maar neit vergeten dat het maar een 1400cc motor is!
het motortje wordt al gestressed vanaf 1bar! natuurlijk wil iedereen een snelle gt, en jammergenoeg zijn ze niet gemaakt om 200pk te draaien! dat weet iedereen dat alles dan opwarmt en stuk gaat na een tijdje.
en zoals je zegt niet voldoende lucht? ik zou eerder zeggen niet genoeg "frisse" lucht en dat kan met heel veel andere dingen verbeterd worden en dan moet je dusdanig niet met 2bar turbodruk gaan rijden!
ik geef toe met bv een twincarb heb je een hoop meer vermogen dan met die 1ne maar te veel pks en koppel maken je auto daarom niet sneller, bv een gtturbo met 150pk tegen eentje met 300pk zal toch sneller weggeraken en volgens mij sneller zijn aan de 400m, maarja dat is een straatje zonder einde zou ik zeggen ;) keep it cool keep it renault 5 gtturbo
ieder zen einddoel, het mijne is een snelle 400meter tijd en de andere wil veel pks! het laatste zou ik zeggen big show no go :-D
Michel S.
Contacteer:

Als je zou zeggen een 300 PK GTT zou dezelfde 0..100 tijd halen als een GTT met 150 pk, dan zou ik het geloven.
Maar de 400 meter?? 80% van de GTT's haalt de 400 meter met een 150 op de klok. Meestal de 4de versnelling. Als je een 300 PK machine hebt kan ik me voorstellen dat je de eerste seconden niet veel presteerd(door gebrek aan grip en een turbolag van een kalenderjaar). Dus de 0..100 tijd kan ik nog wel enigzins inkomen. Maar in de 400 meter zit je echt al in je hoge gearing waar de 300 pk heerlijk los kunnen komen. Dan haal je wat je bij de start verliest weer in. Denk dat je met 150 PK niet moet verwachten dat je sprinttijd heel snel onder de 14,5 sec komt te liggen. Hiervoor moet je echt je setup aanpassen op sprinten. Terwijl de meeste 300 pk machines toch stoeien met lage 13 sec(en vaak nog spinnend over de finish gaan!).

Dus op dat punt ben ik het niet eens met je. Maar het is maar net waar je je auto voor bouwt. Voor de man wat het beste van beide kanten wil, injectie... Geen twijffel mogelijk.
-PAZ-
Über-Spammer

Michel S. schreef:Ja, klopt alle meters wat ik opnoem zijn meer dan alleen een AFR meter. Maar natuurlijk zijn er ook meters zonder logging mogelijkheiden. Probleem is echter dat je de data wat je opdoet tijdens het rijden moet opslaan in je eigen geheugen.

Normale wideband kosten dacht ik vanaf een 280 dollar. De zeitronix kost ook zoiets, maar heb je geen display. Dan lees je hem realtime uit met de laptop. Wil je een display(met digits, niet ledjes) dan kost die 400 dollar. En dan kun je meer dan alleen maar je AFR meten. Dit is dus perfect om te gaan afstellen.

Als je er 1 constant wilt ingebouwd hebben, kun je gewoon een Narrow sensor kopen op de sloop voor 20 euro, en zelf een mter maken voor circa 10 euro. DUs ben je voor 30 euro klaar voor een geheel setje. Inbouwen klaar. En met je zeitronix kun je dan eventueel af en toe eens kijken of je afr nog steeds perfect is.

je hebt et over zelf bauwen van zo een meter, kun je daar eens wat meer info over geven en evt handleidingkje. met een narrowband sensor bedoel je daar gewoon een normale 1 draads lambda sonde mee??
en hoe krijg je dan een zuiver beeld, want een lambda sonde pendelt toch als ie werkt
Michel S.
Contacteer:

Dit is een veel gebruikte meter:

http://www.students.tut.fi/~eppu/dev/EGO-bar.html
Menno

das idd een prima metertje, maar je moet er wel een stukje spanningsstabilisatie voor zetten, anders is ie binnen no-time aan bonken.
rev it like a rental
-PAZ-
Über-Spammer

oke thanx dan ga ik maar eens proberen of ik zelf ook zoiets inelkaar kan knutselen, toevallig nog mensen hier die ook al zoiets hebben gemaakt??
Sander
Contacteer:

paz-maniac schreef:toevallig nog mensen hier die ook al zoiets hebben gemaakt??
Ja ik heb er een gemaakt, hij werkt.
Ik vind hem niet veel soeps, je ziet alleen of hij veel te veel krijgt of veel te weinig. Maar het schema werkt wel. (Y)

Michel S.
Contacteer:

Hier staat wat info over de lambdasonde die wij kennen. Je ziet meteen aan de grafiek dat de sonde alleen maar rijk of arm kan meten. Maar in meeste gevallen is dat voldoende.

Have fun:D

http://www.autospeed.com/cms/A_0618/article.html
slash

ik ga een weber 32DAT monteren, kijken hoe laag we dan gaan vliegen, allen die heeft een aut. choke, iemand ervaring mee?

gtz

jop
Riël
Über-Spammer

Nee, maar het lijkt me duidelijk dat je dan het hendeltje in je dashboard niet meer nodig hebt :D
slash

haha, ja dat begrijp ik, maar ik bedoelde meer van, werkt t en heeft iemand ervaring met zo'n weber?

joe

jjop
Menno

Op zich werken automotische chokes wel ok.
Heb d'r ff geen ervaring mee, maar gok d'r een beetje op, dat je met een veertje oid wel ik kan stellen wat zo'n ding doet aan verhoogd stationair toerental, en met een sproeiertje de koud-verrijking.

Basis-afstelling zal al niet echt beroerd zijn.
rev it like a rental
slash

nee idd, want ik ga van een std. carb (22 mm???)

naar 2 x 32 mm....

zal wel lekkker rijk lopen
Menno

mwaoh, dat zal wel meevallen: grote carb op klein kutmotortje, wordt doorgaans eerder te arm dan te rijk. Maargoed, daar is wat aan te doen!
rev it like a rental
slash

ja idd, en ik heb mn chargecooler die alles lekker koud houdt, dus dikke sproeiers erin!!
Riël
Über-Spammer

slash schreef:haha, ja dat begrijp ik, maar ik bedoelde meer van, werkt t en heeft iemand ervaring met zo'n weber?

joe

jjop

Het is i.e.g. geen plug and play, er zal een hele riedel afstelwerk bij komen. Ik denk wel dat het prima zal lopen achteraf.
Menno

van wat voor motor hebbie die carburateur gejoept?
rev it like a rental
mark 5t
Contacteer:

die weber heb ik ook op mijn blok gebouwd en aangezien ik toch er mee ga racen de choke compleet verwijderd en een revisie set besteld bij bccp en gemonteerd.
zelf denk ik dat die originele choke best prima zal werken gaat namelijk op koelwatertemp en ka je dus zo tussen je spruitstuk aansluiting van je gt monteren.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
slash

mooi, op welk inlaatspruitstuk heb je dat gemonteerd, want hij past niet op een normaal gtt spruitstuk..
Plaats reactie