stilstaan van auto

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Kan iemand mij vertellen hoelang ik m'n auto maximaal stil kan laten staan, zonder dat ik 'm straks start en 'm verneuk door achterstallig onderhoud?!
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Dat wil ik ook graag weten omdat mijn auto straks 4 maanden stilstaat.

Ik heb wel eens gehoord als je auto langer dan 2 weken stilstaat het verstandig is om hem op blokjes te zetten vanwege het inzakken van de banden
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

RO 16v schreef:Dat wil ik ook graag weten omdat mijn auto straks 4 maanden stilstaat.

Ik heb wel eens gehoord als je auto langer dan 2 weken stilstaat het verstandig is om hem op blokjes te zetten vanwege het inzakken van de banden

nou 2 weken is wel een beetje erg overdreven. zie t al voor me. iedereen die ff op vakantie gaat zet zn 2e autotje op bokken. wordt leuk
Anonymous

Ik zou hem zowieso van de grond af zetten dan ben je het optrekkende vocht al een beetje kwijt,en binnen natuurlijk. :)
Anonymous

[quote]Ik heb wel eens gehoord als je auto langer dan 2 weken stilstaat het verstandig is om hem op blokjes te zetten vanwege het inzakken van de banden


dat zou lekker zijn,na elke zomervakantie nieuwe banden kopen zeker :lol: :lol:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

dennis16v schreef:
RO 16v schreef:Dat wil ik ook graag weten omdat mijn auto straks 4 maanden stilstaat.

Ik heb wel eens gehoord als je auto langer dan 2 weken stilstaat het verstandig is om hem op blokjes te zetten vanwege het inzakken van de banden

nou 2 weken is wel een beetje erg overdreven. zie t al voor me. iedereen die ff op vakantie gaat zet zn 2e autotje op bokken. wordt leuk
Hoelang is dat volgen jou dan???? ik heb het alleen maar gehoord van banden specialisten, heb er zelf geen ervaring mee
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Mijn auto staat altijd in de garage. Ik neem aan dat dat optrekkende vocht alleen voor buiten geld, alhoewel 't in de garage ook vochtig zou kunnen zijn?!
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

idd, als di wagens op schiphol op blokken :D
Oldtimers zetten ze voor de winter wel op blokken of bokken, dus dan kun je ongeveer inschatten hoe lang. Een paar weken zal wel niet problematisch zijn, maar maanden uiteraard wel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb volgens mij wel eens gehoord dat het ook beter is om hem helemaal af te tanken als je je auto langer stil gaat zetten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Klopt, dan kan er zich geen roestvorming in je tank voordoen.
Ook is het beter je accu eruit te nemen, binnen te zetten en zo'n lader eraan hangen die hem in conditie houdt.
Ook het raam op een heeeel klein spleetje zetten is niet verkeerd. En natuurlijk alle vuil, modder en stof verwijderen.
Liefst nog een keer tectyleren van tevoren, nieuwe olie en filter erop, nieuwe koelvloeistof met anti- vries en de ontsteking inspuiten met een vochtwerend middel.
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Ik kan hieruit opmaken, dat als ik dus zonder veel problemen 1 keer in de 1 a 1.5 week rijd het geen problemen op kan leveren. Maar langer als n maand dus de dingen doen die hierboven staan omschreven.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Ja, maar dan niet een blokje om of zo, je moet wel de motor fatsoenlijk op temp. laten komen, anders kun je hem nog beter zonder enige voorbereiding stop zetten....
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

gooi ook altijd ff wat anti vries in me aanzuigbuis voor de waterkoeling van de motor. klepje dicht. anti vries erin.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

o nee. das voor de boot. :lol:
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Dat aftanken is ook om te voorkomen dat er geen overmatige condens vorming kan optreden.
Een kunstof tank roest zo moeilijk.
Cleaned Style
Projecttopic
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

da-goof schreef:Klopt, dan kan er zich geen roestvorming in je tank voordoen.
Ook is het beter je accu eruit te nemen, binnen te zetten en zo'n lader eraan hangen die hem in conditie houdt.
Ook het raam op een heeeel klein spleetje zetten is niet verkeerd. En natuurlijk alle vuil, modder en stof verwijderen.
Liefst nog een keer tectyleren van tevoren, nieuwe olie en filter erop, nieuwe koelvloeistof met anti- vries en de ontsteking inspuiten met een vochtwerend middel.
Hmm, van het tanken is een beetje tweezijdig. Als hij namelijk echt lang staat, wordt de brandstof daar ook niet beter van. Vaak start hij er daarna moeilijk op. Ik heb bij de integrale de tank juist vrij leeg gereden voor het stallen. Verder begrijp ik echt niet waarom je er een nieuwe oliefilter op zou doen, als je hem toch niet gebruikt? Als je hem na lange tijd start wordt het filter toch meteen ranzig en kan er na een paar 100 km een nieuwe op... Het kan trouwens voor goeie banden niet enorm veel kwaad, zeker niet een aantal weken. Wat lastiger is bij echt lang stallen zijn de wiellagers. Als hij op de wielen blijft staan willen deze nog wel eens een klein deukje oplopen, waardoor ze vervolgens een paar 1000 km later eruit lopen... Oh, raam beetje open is een enorm goeie als hij binnen staat, anders gaat de stoffering meuren en schimmelen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Het klopt dat benzine oud wordt, maar adt schijnt tegenwoordig toch al een stuk langer te duren als wat jaren geleden.
Over het nieuwe oliefilter, olie kan ook verouderen en als de olie die in de motor en dus in het filter zit al erg vervuild is, zou je een afzetting kunnen krijgen van vuiligheid omdat deze uiteindelijk toch gaat zakken.
Robby
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 17 apr 2002 0:00
Locatie: De Wijk, Drenthe
Contacteer:

Ik zet mijn 25 in de winter ook altijd in de stalling. Meestal van november tm april. Het enige wat ik dan doe is:
-tank voltanken
-accu eruit
-banden goed hard oppompen tot 4 a 5 bar (kunnen ze makkelijk hebben).Dan zakken ze ook niet snel in, als ik weer ga rijden laat ik er gewoon weer 2 a 2,5 bar uitlopen.
Voor de rest hoef je er volgens mij niet veel meer aan te doen. De accu heb ik dan swinters wel aan de druppellader. In het voorjaar is het bij mij altijd weer starten-lopen. Maar daar heb ik dan natuurlijk ook een supersterke v6 voor :p
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

>>>>> 15-10-04 <<<<<

Ik ben momenteel bezig om van twee gtt één goede gtt te maken. Beide motoren liggen er nu uit en er zit dus geen koelvloeistof meer in de kachelradiator.

Kan ik het beste gewoon die kachelradiator afvullen met koelvloeistof en dan een stop op de slangen?? De motor komt er namelijk niet zo 1,2,3 in omdat er eerst nog wat schoonmaakwerk en revisie aan zit te komen.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Afdoppen is een goed idee,anders met tuinslang goed doorspoelen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Liggen zonder vloeistof geeft zeer grote kans op lekken. Dat was toch met die die hier in de garage lag ger?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Riël schreef:Liggen zonder vloeistof geeft zeer grote kans op lekken. Dat was toch met die die hier in de garage lag ger?
Ik heb eens gelezen dat als je de radiator laat staan zonder koelvloeistof en niet afdopt, kans op oxideren groot is gevolg hiervan kan zijn lekkage.

Wat bij jou het geval was...
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Ik zal de kachelradiator eens schoonspoelen en dan koelvloeistof erin.
Hetzelfde zal gelden voor radiateur die een tijdje op z'n gat ligt....iemand ideeen hoe zo'n radiateur af te doppen waar de slangen van verwijderd zijn?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dikke schroef in de slang met een tywrap of slange klem
:wink:
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Abel schreef:dikke schroef in de slang met een tywrap of slange klem
:wink:
Ik zal een gruwelijk dikke bout nodig hebben om die slangen van de radiateur dicht te maken :lol:

Ik koppel denk ik gewoon die slangen aan de radiateur en leg 'm op de grond. Zo kan de radiator helemaal gevuld worden en loopt 't er niet uit. Zolang m'n ma dat ding tenminste niet op z'n kop houdt (S)
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ook goed idee of hang hem aan de slangen op! gevuld dan he
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Abel schreef:ook goed idee of hang hem aan de slangen op! gevuld dan he
Idd, ik kan 'm beter ergens heel hoog ophangen. Kan m'n ma er ook nie bij :D
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ik hoorde ook ergens dat je motor ook welles van binnen wil gaan roesten (raar he) als ie echt lang staat.
Ik heb namelijk ook een blokkie liggen die pas in het voorjaar gereviseerd gaat worden (koprevisie); ik zat zelf te denken aan een shotje olie in de bougiegaten gooien...is dit uberhaupt nodig?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

kan in ieder geval geen kwaad en je kan ook wat olie over je kleppen heen gooien
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

precies ff van af de kleppen wat olie toe dienen. bougies er ff uit een de motor ff 2 x met de hand laten draaien (vliegwiel of aan de pully aan de andere kant met een dop+ratel 19 en niet te snel he)
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Hoe zouden ze "inwendige" roest bij een autosloperij, waar ze tweedehands motoren verkopen, voorkomen?
Zouden die ook om de zoveel tijd olie erin gooien? Zal binnenkort es ff informeren hoe zij zoiets aanpakken.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
André ter Velde
Berichten: 1894
Lid geworden op: do 19 jul 2001 0:00
Locatie: Westerbork

Misschien een ongeloofwaardig verhaaltje, maar toch helemaal echt gebeurt.

Toen ik hier in Papendrecht kwam wonen, stond er op een p-plaats achter onze woning een bijna nieuwe vw polo die nooit van zijn plek kwam. Hij stond al een maandje of wat daar geparkeerd. Er werd wel belasting betaald etc dus kon de politie er niets aan doen. Hij stond ook niet als gestolen te boek.

Die polo bleef er maar staan en staan en werd groener en groener. De buurt ging zich er aan ergeren want er werd steeds meer mee gekloot door de jeugd. Spiegels kapot, ruitenwisser kapot etc.

We hebben regelmatig geprobeert of de politie dat wrak wilde weghalen maar dat konz e niet vanwege dat er belasting voor betaald werd. Er zijn schijnbaar wel bekeuringen uitgedeeld vanwege de apk.

Maar goed, na 6 jaar stilstaan waren we er op een dag getuige van dat de eigenaar naar zijn auto toeliep (woonde paar straten verderop, hij stapt in en............ start zijn auto en rijdt weg.

Ja, echt, niet verzonnen, dat ding liep gewoon. Wel ratelen en zo en hij zal best naar een garage gereden zijn om eerst eens een beurt te laten geven. Maar dat ding rijdt nog streeds.



p.s. probeer dit niet met je eigen auto !!
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Was ie z'n sleuteltjes kwijt of zo?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
André ter Velde
Berichten: 1894
Lid geworden op: do 19 jul 2001 0:00
Locatie: Westerbork

Ik zou het echt niet weten. Het is wel een beetje vaag figuur.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

André ter Velde schreef:Ik zou het echt niet weten. Het is wel een beetje vaag figuur.
Poosje zitten brommen zeker?
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Plaats reactie