Renault 5 RS 16V
-
- Moderator
- Car: Megane
extreem 

"Hoezo geluidsARME dagen op Assen...?"
"Wat nou 85 dB?"

"Wat nou 85 dB?"

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
leuk idee voor een projectje voor iemand? lijkt me toch wel een 'uitdaging'

Erg stoer bak hoor, 190 pk lijkt me bijna eng! Dat je het erin krijgt, ik wist niet dat er zulke grote schoenlepels bestonden...
Is dat 2 liter blok niet zwaarder dan een 1.4 T, of juist lichter door gebruik van lichtmetaal. Wat heeft dat voor invloed op de balans en wegligging?
Alleen jammer van die doorboorde remmen, ik hoop dat ze heel blijven voor je, die gaten daar heb je in ieder geval niets aan, dat kost je uiteindelijk alleen maar je blokken en de schijven.

Is dat 2 liter blok niet zwaarder dan een 1.4 T, of juist lichter door gebruik van lichtmetaal. Wat heeft dat voor invloed op de balans en wegligging?
Alleen jammer van die doorboorde remmen, ik hoop dat ze heel blijven voor je, die gaten daar heb je in ieder geval niets aan, dat kost je uiteindelijk alleen maar je blokken en de schijven.
-
- Contacteer:

Alleen volgens mij kan de kap niet mer dicht dat is wel jammer
-
- Contacteer:
zeker geen slecht id! En het klinkt echt lekker! Mis wel de psssssst! 

-
- Contacteer:
leuk ook als je er tegen zou hebben geraced op de openbare weg en het kenteken nakijkt:
Soort voertuig: Personenauto
Registratie datum: Januari 1986
Merk: RENAULT
Type: SUPER 5
Motor gegevens: 1.0
Bouwjaar: 10-84 10-88
kW: 30
PK: 41
Cilinderinhoud: 956 cc
Aantal cilinders: 4
Motorcode: C1C 700
ABS: Nee
Soort motor: Ottomotor
Autotype:
Soort transmissie: voorwielaandrijving
Soort remsysteem:
Remsysteem: hydraulisch
Soortbrandstof: benzine
Soort kat:
Soort set-up: hatchback
Soort voertuig: Personenauto
Registratie datum: Januari 1986
Merk: RENAULT
Type: SUPER 5
Motor gegevens: 1.0
Bouwjaar: 10-84 10-88
kW: 30
PK: 41
Cilinderinhoud: 956 cc
Aantal cilinders: 4
Motorcode: C1C 700
ABS: Nee
Soort motor: Ottomotor
Autotype:
Soort remsysteem:
Remsysteem: hydraulisch
Soortbrandstof: benzine
Soort kat:
Soort set-up: hatchback
Wie heeft je dat wijs gemaakt?Calle schreef:
[img]http://www.wilwood.com/BrakeKits/Pages/ ... at_SML.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
En warmte afvoer misschien dat het faden tegengaat ?Calle schreef: Alleen jammer van die doorboorde remmen, ik hoop dat ze heel blijven voor je, die gaten daar heb je in ieder geval niets aan, dat kost je uiteindelijk alleen maar je blokken en de schijven.
En hap....Roy schreef:Wie heeft je dat wijs gemaakt?Calle schreef:
Quote uit:
Pulp Friction, A Plain-Talk Primer on Your Car's Braking System
..Crossdrilling your rotors might look neat, but what is it really doing for you? Well, unless your car is using brake pads from the '40s and 50s, not a whole lot. Rotors were first drilled because early brake pad materials gave off gasses when heated to racing temperatures, a process known as "gassing out." These gasses then formed a thin layer between the brake pad face and the rotor, acting as a lubricant and effectively lowering the coefficient of friction. The holes were implemented to give the gasses somewhere to go. It was an effective solution, but today's friction materials do not exhibit the some gassing out phenomenon as the early pads.
For this reason, the holes have carried over more as a design feature than a performance feature. Contrary to popular belief, they don't lower temperatures. (In fact, by removing weight from the rotor, they can actually cause temperatures to increase a little.) These holes create stress risers that allow the rotor to crack sooner, and make a mess of brake pads--sort of like a cheese grater rubbing against them at every stop. Want more evidence? Look at NASCAR or F1. You would think that if drilling holes in the rotor was the hot ticket, these teams would be doing it...
Voor het hele artikel klikt men hier
hier een mooi voorbeeld van het resultaat als het te warm wordt (met dank aan Kimble)
[img]http://www.kimble.org/cgi-bin/pic?kimor ... g,13609863[/img]
[img]http://www.kimble.org/cgi-bin/pic?kimor ... g,13609863[/img]
-
- Contacteer:
in een clio-a is het al krap , maar in een 5 

Porsche monteerd af fabriek geboorde schijven. Ik neem aan dat het dus echt wel werkt
[img]http://motortrend.com/features/consumer ... heel_z.jpg[/img]

5 GT Turbo '88 GT5
-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
Roy schreef:Porsche monteerd af fabriek geboorde schijven. Ik neem aan dat het dus echt wel werkt![]()
And so does Ferrari...
Zoals hier in de 575M GTC
[img]http://automobilemag.com/photo_gallery/ ... 75m_04.jpg[/img]
[img]http://www.roadandtrack.com/assets/imag ... 400727.jpg[/img]
Ze boren zelfs gaten in hun peperdure keramische schijven!
[img]http://www.channel4.com/4car/media/F/fe ... -brake.jpg[/img]
Lijkt me dan toch zonde als het niet werkt en de schijf zelfs breekbaarder maakt...
Maar goed...
KAn weer een leuke discussie opleveren...

-
Super die cinque!
die zwarte, dat was een GTE, 1721cc , die loopt nu wel beter jah na die harttransplantatie
die zwarte, dat was een GTE, 1721cc , die loopt nu wel beter jah na die harttransplantatie

-
Misschien omdat de keramische schijf andere materiaaleigenschappen heeft? Is natuurlijk ook niet te vergelijken met een gtt schijfje.Ze boren zelfs gaten in hun peperdure keramische schijven!
[img]http://www.channel4.com/4car/media/F/fe ... -brake.jpg[/img]
Lijkt me dan toch zonde als het niet werkt en de schijf zelfs breekbaarder maakt...
Maar goed...
KAn weer een leuke discussie opleveren...
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Mijn god, dat past echt maar net... niet.
Ze hebben zelfs de veerpoten anders moeten monteren... en de motorkap is aan de binnenkant al behoorlijk op dieet geweest, en dan kan hij nog lang niet dicht.
Maar errug vet
Of zoals de raamband zegt: Sweeeet!
Alleen jammer van die tankdop

Ze hebben zelfs de veerpoten anders moeten monteren... en de motorkap is aan de binnenkant al behoorlijk op dieet geweest, en dan kan hij nog lang niet dicht.
Maar errug vet

Alleen jammer van die tankdop

De motorkap kan wel dicht, maar is om koelingsredenen op een kiertje gezet.
Geloof me dat wat die remmen betreft het niet veel beter kan! De eigenaar van de auto is een pietje precies en heeft alles haarfijn uitgezocht. Zo'n zelfde set kun je overigens bij hem bestellen (uitsluitend inclusief montage om te voorkomen dat prutsers de boel verkloten).
Wanneer je niet geboorde schijven gebruikt dan trekken de schijven erg snel krom door de extreme warmte. Met de gaten er in nog geen last van gehad.
Toen het "gewone" GTE blok er nog in zat heb ik ben hem in de auto gezeten op Assen en ik was zwaar onder de indruk! Wat een remvermogen.
Geloof me dat wat die remmen betreft het niet veel beter kan! De eigenaar van de auto is een pietje precies en heeft alles haarfijn uitgezocht. Zo'n zelfde set kun je overigens bij hem bestellen (uitsluitend inclusief montage om te voorkomen dat prutsers de boel verkloten).
Wanneer je niet geboorde schijven gebruikt dan trekken de schijven erg snel krom door de extreme warmte. Met de gaten er in nog geen last van gehad.
Toen het "gewone" GTE blok er nog in zat heb ik ben hem in de auto gezeten op Assen en ik was zwaar onder de indruk! Wat een remvermogen.
Erg gaaf, dat 5je. (ik hou wel van een beetje circuitwaardige zwarte 5jes 2.0 16v
) Mooi bouwwerk!!
Over die foto van geboorde gescheurde schijf: zulke scheuren krijg je ook wel in een niet geboorde schijf.

Over die foto van geboorde gescheurde schijf: zulke scheuren krijg je ook wel in een niet geboorde schijf.
rev it like a rental
Ligt helemaal aan de schijf die je monteertCalle schreef:En hap....Roy schreef:Wie heeft je dat wijs gemaakt?Calle schreef:
Quote uit:
Pulp Friction, A Plain-Talk Primer on Your Car's Braking System
..Crossdrilling your rotors might look neat, but what is it really doing for you? Well, unless your car is using brake pads from the '40s and 50s, not a whole lot. Rotors were first drilled because early brake pad materials gave off gasses when heated to racing temperatures, a process known as "gassing out." These gasses then formed a thin layer between the brake pad face and the rotor, acting as a lubricant and effectively lowering the coefficient of friction. The holes were implemented to give the gasses somewhere to go. It was an effective solution, but today's friction materials do not exhibit the some gassing out phenomenon as the early pads.
For this reason, the holes have carried over more as a design feature than a performance feature. Contrary to popular belief, they don't lower temperatures. (In fact, by removing weight from the rotor, they can actually cause temperatures to increase a little.) These holes create stress risers that allow the rotor to crack sooner, and make a mess of brake pads--sort of like a cheese grater rubbing against them at every stop. Want more evidence? Look at NASCAR or F1. You would think that if drilling holes in the rotor was the hot ticket, these teams would be doing it...
Voor het hele artikel klikt men hier

Rij zelf ook met geboorde schijven, remt prima!

Maar goed, mooi puntje voor in remmen topic.
Die 5 RS is echt gaaaaaaaaf!

Die bus met R5 op trailer kwam ik vorige week tegen op snelweg t.h.v. Zwolle. 

Het is een kennis van mij. Hij komt inderdaad uit Harderwijk en heeft naast zijn 5 diverse andere Renaults waaronder een A110 en A310.
Hij is bezig een garage bedrijf op te zetten waar je o.a. voor dergelijke (extreme) projecten terecht kan. Wellicht dat ik hierover in een later stadium meer kan zeggen.
Hij is bezig een garage bedrijf op te zetten waar je o.a. voor dergelijke (extreme) projecten terecht kan. Wellicht dat ik hierover in een later stadium meer kan zeggen.