1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
-Ray-
Contacteer:

MarcoG schreef:Dat dacht ik al dat het dat zou zijn. Die krijgen natuurlijk veel hardere klappen door die nokkenas

...autotechniek is gewoon logica en materiaalkunde.

Dus hoe kwam je ook alweer aan die mechanische stoterjes zei je? :wink:
Ey PtrGte, weet jij nog ergens waar ik scherpere nokkenassen zou kunnen vinden? Ik ben alvast aan het vooruit denken voor wanneer ik een 2e blok aanschaf die dit keer WEL wat gekieteld mag worden. (die M3 krijg ik nog es te grazen op de autobahn...de vorige keer kostte het me een versnellingsbak)
ehm, jongeman, zou jij zelf een avatar willen verzinnen??
Immer wieder die verdammte Holländer
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

idd, erg verwarrend, het lijkt net of ik te veel gezopen heb :)
Steven
Car: M536

Heb je ook...
MarcoG
Contacteer:

ZZZzorie van die avatar, was even wat aan het experimenteren, no offence. (Y)
MarcoG
Contacteer:

PtR, heb het forum in de nachtelijke uurtjes doorgespit. Hoe is de stand van zaken nu met je 2-liter motor aangezien je verschillende setups gebruikte voor de samenstelling van het nieuwe blok. Loopt dat handeltje nu pingelvrij? Als ik een blokje bij jou bestel kan ik em krijgen zoals ik em wil hebben mbt. nokkenassen en ander mooi speelgoed?

Heb die versnellingsbak van Rob gezien met dat stuk eruit en dat wat ervan over is van zijn koppakking. Wat is daar gebeurd? Heeft jou 2-liter blokje dat gedaan?
Robke
Car: Lexus IS250

Dat is wat er over gebleven was van de koppelingsplaat.
Er was iets mis gegaan met de koppelingsplaat zelf, was een fabricagefout ofzo en natuurlijk geen garantie. :S
Donleben
Contacteer:

Een JB3 (standaard 16v) kan het gewoon aan.
Alle wensen zijn vast mogelijk. Gewoon even mailen of bellen met hem.
Alles moet na montage wel worden afgesteld op de testbank. Voorkomt ook gelijk het gepingel.
Zijn blok is volgens mij ook nog te koop. Heb je direct alles bij elkaar.

Overweeg alleen wel goed wat je wel en niet zal gaan veranderen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
PtrGte
Contacteer:

MarcoG schreef:PtR, heb het forum in de nachtelijke uurtjes doorgespit. Hoe is de stand van zaken nu met je 2-liter motor aangezien je verschillende setups gebruikte voor de samenstelling van het nieuwe blok. Loopt dat handeltje nu pingelvrij? Als ik een blokje bij jou bestel kan ik em krijgen zoals ik em wil hebben mbt. nokkenassen en ander mooi speelgoed?

Heb die versnellingsbak van Rob gezien met dat stuk eruit en dat wat ervan over is van zijn koppakking. Wat is daar gebeurd? Heeft jou 2-liter blokje dat gedaan?
"ik kan het zo gek maken als je zelf wil..." :)

lijkt me wel een passend motto...

pm anders maar even, want er zijn heel wat interessante ontwikkelingen aan de gang hier in Made... 8)

Over die koppeling...dat was gewoon een baggerding, met veren erin, naar mijn mening NIET de juiste keuze...

verder gaat het prima met de 2 liter, vrijdag a.s. gaat ie weer enkele kilometers "tot het bot" zeg maar...

oftewel, goede testkilometers :D

groeten
PtrGte
Contacteer:

@ Marco ...

By the way, je bedoelt waarschijnlijk iets anders dan de koppakking?

of:

@Rob, wat heb je nou weer uitgevreten met je motortje? :lol:
MarcoG
Contacteer:

Koppeling ja...sorry, twas laat. (S)

Ben triest want er zit nog steeds een ratelend geluid ergens in mijn motor/versnellingsbak, te horen bij lastwissel tijdens schakelen (koppeling in, last komt van motor af en rrrr).
Tuk...

Ja PtR, ehm, rond de kerst kan ik wel plannen wat er aan gesleuteld kan worden. Ik kijk of ik een blokje kan vinden voor jou om mee te freezen of jij hebt al wat klaar liggen rond die tijd, zie ik dan wel.

Wat ik wel hard nodig heb is een langere 5 want dat gepruts met 6800 toeren bij 200 per uur is nix. Dat moet harder kunnen.

@Robclio16v Was dat een "race-koppeling"? Garantie is fuck, kunt gewoon beter zorgen dat je je spul zo goedkoop mogelijk krijgt want inderdaad, naar garantie kun je fluiten...
PtrGte
Contacteer:

MarcoG schreef:Koppeling ja...sorry, twas laat. (S)

Ben triest want er zit nog steeds een ratelend geluid ergens in mijn motor/versnellingsbak, te horen bij lastwissel tijdens schakelen (koppeling in, last komt van motor af en rrrr).
Tuk...

misschien Cannonballman ff raadplegen, lijkt mij een bak probleempje...

Ja PtR, ehm, rond de kerst kan ik wel plannen wat er aan gesleuteld kan worden. Ik kijk of ik een blokje kan vinden voor jou om mee te freezen of jij hebt al wat klaar liggen rond die tijd, zie ik dan wel.

alle mogelijke motorcombinaties liggen hier apart thuis...dus je hoeft niks aan te leveren... :wink:

Wat ik wel hard nodig heb is een langere 5 want dat gepruts met 6800 toeren bij 200 per uur is nix. Dat moet harder kunnen.

we kunnen uiteraard ook gewoon zorgen dat je nieuwe motor bij 8000 in de begrenzer gaat en maximum vermogen boven 7500 ligt...dan heb je geen lange 5 nodig :wink: ( en dan heb ik het wel over een 2 liter uiteraard (Y) )

@Robclio16v Was dat een "race-koppeling"? Garantie is fuck, kunt gewoon beter zorgen dat je je spul zo goedkoop mogelijk krijgt want inderdaad, naar garantie kun je fluiten...
PaTJE

Even een vraagje tussen door...
Heb een paar maanden geleden mijn krukas vervangen van mijn clio'tje... Heb alleen een lichtere krukas gekregen dan wat erin zat???? Heeft dit zijn voordelen en weet iemand misschien uit wat voor motor die komt???? Hij past in ieder geval wel en heb er al weer 10000 km meegereden......
Bart V

Vast uit een 1.6 diesel motor.
PtrGte
Contacteer:

of 1.7 gtx ???
Abel
Über-Spammer

dat past allemaal?? ligter heeft dat in deze motor behalve voordelen ook nog nadelen??
PtrGte
Contacteer:

past allemaal wel, reno rijmt bijna met lego...

tis dezelfde slag, maar dezelfde sterkte weet ik niet, maar waarschijnlijk wel...

waarom zouden ze diverse krukassen gebruiken die kwa maatvoeringen hetzelfde zijn...zou ik ook niet doen...

vandaar dat een "WILLIAMS" krukas geen haar anders is dan een dieselkrukas van een F8Q...

ja, de nummers zijn anders bij de Renaultdealer, en ze hebben uiteraard ook even de prijzen van de williams krukas gewijzigd ten opzichte van de F8Q krukas... :wink:
PaTJE

maar heeft dit nou ook een voordeel dat die lichter is of niet......
PtrGte
Contacteer:

PaTJE schreef:maar heeft dit nou ook een voordeel dat die lichter is of niet......
nou ik ben benieuwd of het lichter IS...

heb je ze gewogen???

daar ben ik wel benieuwd naar...

vind het vreemd dat dezelfde maatvoeringen verschillen qua gewicht...
PtrGte
Contacteer:

Zo...

even een update over de motorontwikkelingen tot zover...

de 1800 16v motor die op dit moment in de ombouw is wordt "als het goed is" een stuk beter dan de motor die in de Circuit-Clio verscholen zit...

nou moet ik zeggen dat de huidige motor eigenlijk voor circuitgebruik hard zat loopt, aangezien de meeste standaard auto's het op het rechte stuk af moeten leggen, mits er een berg turbo's op zitten natuurlijk :)

maar meer is voor mijn gevoel beter, ook al ga je er geen seconde harder mee...het doel van het bouwen van de nieuwe motor is er dus eigenlijk niet... :lol:

nou ja, misschien een soort reclame-object ofzo... 8)

ik zal een klein beetje proberen te vertellen wat de nieuwe motor anders wordt dan de huidige...

De oude motor heeft wat niet-originele onderdelen:
286 graden nokkenassen
inlaat: 10,65 mm lift
uitlaat: 10,20 mm lift
inlaatkleppen: 34,6 mm
uitlaatkleppen: 28 mm
speciale klepveren
bewerkte klepzetels/geleiders
ARP-drijfstangbouten

de overige onderdelen zijn wel origineel (nou ja origineel, als je williamszuigers en een dieselkrukas in een F7P onderblok origneel wilt noemen :lol: )

De nieuwe motor-setup:
286 graden nokkenassen(klinkt vreemd, maar ze hebben een veel ruiger profiel dan de "oude")
Inlaat: 13,15 mm lift
Uitlaat: 12,5 mm lift
Inlaatkleppen 33 mm of 34,6 mm
Uitlaatkleppen 28 mm of 30 mm
Mechanische klepstoters
ALU klepveerschotels(uit de vliegtuigindustrie)
Strakkere klepveren
ARP-drijfstangbouten
Superlichte gesmede zuigers
Stalen drijfstangen
Bewerkte F8Q dieselkrukas
High Performance lagerwerk
Throttlebody-systeem (eigen fabricage :) )
Een "redelijk" bewerkte cilinderkop :wink:

de precieze opbouwspecificaties komen later wel een keer aan de orde...zo ook de foto's...

de motordelen zijn dus nu (bijna allemaal) bepaald, de uitwerking van bepaalde onderdelen volgen nog...

Oh ja...onder andere de mensen die het vertrouwen in mij hebben gehad om voor hun een motor te laten bouwen, BEDANKT! want jullie maken dit mede mogelijk!!! (Y) :)
jeroen.k

Geen dank ;)

Loopt nog steeds als een zonnetje! :D

Komen binnenkort (zeg binnen nu en een jaar :P ) Ook nieuwe ontwikkelingen op :D
PaTJE

ik hoefde het echt niet te wegen om het verschil te voelen..... Je kon het zonder weegschaal al duidelijk merken dat mijn kapotte krukas zwaarder was...
Robke
Car: Lexus IS250

PtrGte schreef:Oh ja...onder andere de mensen die het vertrouwen in mij hebben gehad om voor hun een motor te laten bouwen, BEDANKT! want jullie maken dit mede mogelijk!!! (Y) :)
Volgens mij moeten we binnenkort weer eens een gesprekje voeren, ik heb nu al dik 8.000 km met de laatste verbouwing gereden en het moet toch sneller. :lol: :wink:

Overigens heeft het blok er al dik 18.000 km zonder problemen op zitten, dus wat betreft de betrouwbaarheid zit het wel snor. (Y)
PtrGte
Contacteer:

jeroen.k schreef:Geen dank ;)

Komen binnenkort (zeg binnen nu en een jaar :P ) Ook nieuwe ontwikkelingen op :D
wat bedoel je met nieuwe ontwikkelingen, ga je dan EINDELIJK je chip aan laten passen??? :lol:
PtrGte
Contacteer:

robclio16V schreef:
PtrGte schreef:Oh ja...onder andere de mensen die het vertrouwen in mij hebben gehad om voor hun een motor te laten bouwen, BEDANKT! want jullie maken dit mede mogelijk!!! (Y) :)
Volgens mij moeten we binnenkort weer eens een gesprekje voeren, ik heb nu al dik 8.000 km met de laatste verbouwing gereden en het moet toch sneller. :lol: :wink:

Overigens heeft het blok er al dik 18.000 km zonder problemen op zitten, dus wat betreft de betrouwbaarheid zit het wel snor. (Y)
ik hoorde dat je bankrekening geplunderd was door iemand die bizar veel geld in z'n blauwe clio 2.0 16v stopt, dus ik denk dat je eerst nog een paar uur moet gaan werken, want als je nog sneller wil, dan moet je er toch weer heel wat geld EXTRA tegenaan gaan gooien... :) ik kan er ook niks aan doen, maar that's the way it is... :beer:

8000 kilometer met die nieuwe motor is al wel een hoop...ik hoop dat je er nog lang plezier van zult hebben, in ieder geval tot de volgende motor-setup :D
jeroen.k

PtrGte schreef:
jeroen.k schreef:Geen dank ;)

wat bedoel je met nieuwe ontwikkelingen, ga je dan EINDELIJK je chip aan laten passen??? :lol:
Hahaha...dat ook...maar heb je je pm niet gelezen? :P
PtrGte
Contacteer:

yep :)
jeroen.k

Oke dan! ;)

Je 2.0 blokje beginnen trouwens landelijke bekendheid te krijgen...sprak laatst een niet rtc-er die er al van had gehoord...kon ik trots vertellen dat ie naar zo'n blokje stond te kijken :D
PtrGte
Contacteer:

jeroen.k schreef:Oke dan! ;)

Je 2.0 blokje beginnen trouwens landelijke bekendheid te krijgen...sprak laatst een niet rtc-er die er al van had gehoord...kon ik trots vertellen dat ie naar zo'n blokje stond te kijken :D
hahaha...das goed nieuws...

er rijden buiten de RTC ook al vier gelukkigen rond met zo'n motortje...

maar goed...het moet niet te gek worden...want ben maar een student he... :D school gaat voor...

(NOT! :lol: )
jeroen.k

En die willen geen rtcér worden? ;)

Of rijden ze niet op de openbare weg? :P
MarcoG
Contacteer:

PtR, wat zijn de invloeden van de verschillende nokkenassen (graden) op het rijgedrag?
Weet jij iets hoe de motor zich gedraagt bij hoeveel toeren met welke nokkenas? Of kun je noemen voor welk toerenbereik een bepaalde steilheid bedoelt is?

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, of je misschien al een lijst hebt met ALLE maar dan ook echt alle onderdelen (van enig financieel belang) die bij de motorombouw nodig zijn. En welke onderdelen kan ik van mijn oude 16V behouden. Dan kan ik voor mezelf al iets plannen...van de versnellingsbak heb ik al een idee wat dat moet gaan kosten.
PtrGte
Contacteer:

om je een idee te geven van de toerenbereiken, verwijs ik ff naar http://www.kentcams.com

klik ff product search aan, ga naar Renault en je hebt een paar bladzijdes met gegevens, waar je iets aan hebt...

LET OP!!! Dit is TER INDICATIE aangegeven...

PIN je er niet op vast, want het ligt ook voor een groot deel aan hoe de GEHELE motor in elkaar zit...

je kunt wel 359 graden nokkenassen gebruiken, maar als je dat doet met inlaatkleppen van 3 mm dan wordt het dus niks...maar dat spreekt voor zich... :wink:
MarcoG
Contacteer:

Throttle bodies op een 2.0 blok:
opgeruimde motor trouwens...

[img]http://www.hillpower.co.uk/images/galle ... b%2002.jpg[/img]

Ander type:

[img]http://www.miniportal.ru/renault/tuning ... bodies.jpg[/img]
Heb je deze wel es gezien PtR?
PtrGte
Contacteer:

antwoord op een vraag uit Wie is Wie topic:

hoe lang doe je erover om een blok naar 2.0 16v om te bouwen???

answer:

als je echt gaat kijken van de laatste klappen van je 1800 16v naar de eerst klappen van de 2.0 16v, dan schat ik een uur of 60...

puur het ombouwen van het onderblok is 60 minuten freeswerk (CNC, dus blok opspannen, op start drukken en 60 minuten koffie drinken en roken) en verder eigenlijk niks...eigenlijk is de rest gewoon hetzelfde...(nou heeft het programmeren wel een paar uurtjes in beslag genomen, ik geloof iets van 15 uur, dus ja...maar toen heb ik er gelijk 5 gefreesd, dus dan is het wel weer de moeite...

je kunt het met de hand proberen, maar dan ben je meer dan een werkdag bezig, met nog eens een kans van 9 uit 10 dat je door de wand heen gaat!

dus: "Do NOT try this at home kids" :lol:
PtrGte
Contacteer:

zo...

even een ouwerwetse 2.0 liter ombouw-update...

voor degene die het aangaat:

de nieuwe zuigers worden a.s. dinsdag geleverd, dus vanaf die datum ga ik beginnen met de montage van diverse motoren...

en ja...het werd tijd :)

dus...bereid alles maar voor, ze komen er aan... 8)
Donleben
Contacteer:

Dat zijn weer de Williams zuigers of nu ook hele andere?

Hoe staat het eigenlijk met je eigen op te bouwen blok zoals je eerder al had aangegeven?
Schiet dat al wat op of moet je nog gaan beginnen met de complete opbouw?
Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken. (Y)
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Plaats reactie