[R5GTT] Vreemd Startprobleem, irritant!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Dennis VK

De nieuwe vraag (7 oktober 2004) staat beneden in een nieuw reply!

Dit is nog van een eerder oud topic:

Als ik mijn auto start (koud), met choke open, dan slaat ie meteen weer af. gas geven kan je proberen maar helpt niet, choke op een andere stand of bijregelen (vlug :wink: ) helpt ook niet.

Als je vervolgens nog eens start is er niks aan de hand, dan blijft ie lopen. Of na een stuk rijden, als de motor warm is ook geen probleem.

Met search zocht ik al op "startproblemen" en vind daar al wat, maar ik heb eerder het idee dat het iets anders dan de carborateur ofzo...

herkent iemand dit specifieke probleem?

Verdelerkap is nieuw, net als de kabels.
Nieuwe Eyquem bougies
Benzinetoevoer is prima
anti-percolatorfan draait ook altijd netjes na het rijden (dus geen dampbellen denk ik)

ik zoek het probleem eerder in de kabels, of electro?
Iemand een idee?

Alvast bedankt,
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis VK op do 7 okt 2004 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Daar doe je nix aan waarschijnlijk. Is ook heel normaal. Probeer eens met wat minder choke?

Met dit koude weer condenseert de benzine tegen de wand van je spruitstuk e.d. waardoor hij even niet lekker wil aanslaan. Je kan proberen met half-gas starten en minder choke beetje een goeie combinatie vinden, maar ik denk dat je er toch moet mee leren leven :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris@R5

Dat noemen ze geen startproblemen, maar charme :lol: .
Moet je idd mee leren leven :wink:. Ik heb precies hetzelfde. Een enkele keer doet ie het wel in een keer.
Dennis VK

hehe Riël,

mee leren leven :D ?

Neej, het was ook al van de zomer, dus condens zou wel kunnen, maar denk het niet. Maar de eerste keer starten moet ie gewoon kunnen...ben dat afslaan beu namelijk :D

en minder choke helpt ook niet, gas geven enzo, heeft allemaal geen effect, het is net of ie ineens zijn contact kwijt is? zou dat kunnen? misschien iets met de draden ofzo?
Riël
Über-Spammer

Ik denk dat je lang kan zoeken, je bent niet de enige. 't heeft ook wel wat met de leeftijd van het blokje te maken...
Steven
Car: M536

Gewoon geen reet van aantrekken idd, de mijne valt soms wel 2x uit.

Tis gewoon ouwderwetse rommel ;)
John B
Contacteer:

tis natuurlijk wel een enorme inspanning 2x starten :p :lol: :lol:
Bart V

oude rommel die gtt'tjes :p
Menno

geef ff een keer heel snel volgas, vlak voordat je 'm start. wil nog wel eens helpen.
rev it like a rental
H8bal

Eventjes een lichtjes oudere koe uit de sloot halen.

Ik heb dat probleem ook. Ik kan vrij eenvoudig koud starten, maar soms valt de motor terug uit, binnen de minuut. Ik heb zo eens een benzine additief gekocht om de carburateur te kuisen, en het is sterk evrminderd. Ik krijg nu meestal met een koude start de motor aan de praat, desnoods met wat spelen met het gas.

Waarschijnlijk ook eens een carburateur revisie setje bestellen denk ik.
Steven
Car: M536

Ik heb het ook weer, net na mijn carb revisiesetje.

Die carbs zijn echt rukdingen. Ik start em op 2500 toeren op de choke, draai em naar 1500 en blbllbplop uit.

Tijd voor injectie :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Met deze koude nachten. komt het vaak voor.
maar normaal gesproken starten lopen :D
speedline

Je zou dit topic ook "waarom ik zou moeten (laten) ombouwen naar een brandstof injectiesysteem" kunnen noemen... :wink:
Jan gtt5

doet de mijn ook hoewel als ik eerst mijn motor voorverwarmt met de webasto stand kachel heb ik er geen last van..

GR Jan
peter5GTTurbo
Contacteer:

Steven schreef: Tijd voor injectie :)
Ik sluit me bij je aan :) .

JL krijgt het nog druk zo.
Dennis VK

Mensen dit is echt behoorlijk storend!

De auto start niet als de motor is afgekoeld tussen 0 (koud) en 1 (eerste, kwartstreepje) van de watertemperatuur. Ik praat dan over het afkoelen na een ritje van 30 tot XX minuten.

De auto herstart verder prima binnen de 30 minuten na uitzetten. Daarna kan je hem 10 minuten aan een stuk proberen te starten.

Dit heeft niks te maken met het oude auto gelul. Koud start de auto namelijk perfect. Ik heb echt het idee dat er ergens iets kapot is...een of ander bimetaaltje misschien dat blijft hangen op de 'warme' temperatuur?

Koelsyteem werkt prima, ook de anti-perculatiefan draait zelfs 6 minuten aan een stuk door na het uitzetten!

Wat zou het dan kunnen zijn? Want dit is behoorlijk shit als je naar elk ritje niet kan starten... :@

Alvast bedankt,
Dennis
Riël
Über-Spammer

Toch is het het oude auto gelul :) Er zit niets wat de situatie veranderd bij koude of warme motor. Echt niet.

Je kan proberen je carborateur en je benzineleiding zo fris mogelijk te houden. De antiperculatie heb je erop neem ik aan. Kleppen goed gesteld?
-PAZ-
Über-Spammer

kijk dan eens waarom ie niet start, krijgt ie benzine en vonkt hij goed, gewoon eens kijken wanneer ie niet wil starten wat er ontbreekt.
R5GTT. Drive it like you stole it
Dennis VK

Riël schreef:Toch is het het oude auto gelul :) Er zit niets wat de situatie veranderd bij koude of warme motor. Echt niet.
Nee kom op zeg, dat kan echt niet. Ik geloof niet dat het komt doordat het een oude auto is. Die auto start perfect binnen 0 en 30 minuten (omstreeks he, ik heb het niet bij zitten houden ofzo) na het uitzetten na een ritje. Als je langer dan die 30 minuten wacht kan je het vergeten. Dan dien ik hem helemaal af te laten koelen. Er moet iets zijn. Dit is ruck zo...na ieder ritje moet ik staan wachten.
Riël schreef: Je kan proberen je carborateur en je benzineleiding zo fris mogelijk te houden. De antiperculatie heb je erop neem ik aan.
Ik heb laatst de carborateur schoon gemaakt en een pakking vervangen, dus dat is gedaan. Ja de antiperculatiefan draait 6 minuten (zei ik al boven :D ).
Riël schreef:Kleppen goed gesteld?
Nee, nog geen tijd gehad. Ik ga dit wel doen. Maar koud start ie wel goed.
Welke opties zijn er eigenlijk?
Dennis VK

paz-maniac schreef:kijk dan eens waarom ie niet start, krijgt ie benzine en vonkt hij goed, gewoon eens kijken
ja benzine krijgt hij zeker, dit heb ik al gechecked.
Vonken werkt ook goed, zitten nieuwe Eyquem's in. Misschien een fout in de verdelerkap, maar dan zou ie koud ook niet starten en dat doet ie wel.
paz-maniac schreef:wanneer ie niet wil starten wat er ontbreekt.
Dat heb ik boven dus al gezegd :wink: . Dit heeft die hele auto nog nooit zo gedaan. Het lijkt me sterk dat ie nu ineens niet meer wil starten.

Ik zoek het probleem in de koeling, of een sensor/bimetaaltje ergens dat zegt dat er niet gestart kan worden ofzo.....
Riël
Über-Spammer

Dennis VK schreef:
Riël schreef:Toch is het het oude auto gelul :) Er zit niets wat de situatie veranderd bij koude of warme motor. Echt niet.
Nee kom op zeg, dat kan echt niet. Ik geloof niet dat het komt doordat het een oude auto is. Die auto start perfect binnen 0 en 30 minuten (omstreeks he, ik heb het niet bij zitten houden ofzo) na het uitzetten na een ritje. Als je langer dan die 30 minuten wacht kan je het vergeten. Dan dien ik hem helemaal af te laten koelen. Er moet iets zijn. Dit is ruck zo...na ieder ritje moet ik staan wachten.
Riël schreef: Je kan proberen je carborateur en je benzineleiding zo fris mogelijk te houden. De antiperculatie heb je erop neem ik aan.
Ik heb laatst de carborateur schoon gemaakt en een pakking vervangen, dus dat is gedaan. Ja de antiperculatiefan draait 6 minuten (zei ik al boven :D ).
Riël schreef:Kleppen goed gesteld?
Nee, nog geen tijd gehad. Ik ga dit wel doen. Maar koud start ie wel goed.
Welke opties zijn er eigenlijk?

Koud start vrijwel elke gtt goed. Ze hebben allemaal last van de warme start, jij hebt er duidelijk meer last van als iemand anders. Er is in elk geval niets stuk, alleen je zou het moeten kunnen verbeteren. Hoe, dat is de vraag. Ik denk ook al na :) Hoe is 't met de compressie bij warme motor?
Riël
Über-Spammer

En nog eens: ER zit GEEN sensor/bimetaaltje :)

Zelfs de onsteking reageert niet op de temperatuur van de motor.

Er zit ook geen automatische choke op.

Er zit alleen een temperatuursensor voor je meter en voor je lampje. En voor de antiperculatieventilator.
Die dingen doen het bij jou.

CO kan wat hoog staan, doe eens een co meting bij warme motor.
pierre

Bart V schreef:oude rommel die gtt'tjes :p
pardon, hoezo ?
jij wilt er toch ook een kopen, nou dan ?
~thijs~
Contacteer:

draait je startmotor wel? of doet ie dat ook nie?
pierre

Eyquem 805LP zijn niet de meest fantastische bougies, bovendien moet de eletrodeafstand precies 0.65 mm bedragen, check dit.

Ik vind zilverbougies Champion N3G beter.

Check de klep die aan het einde van de antipercolatiezijslang zit en met een rubber slang aan de turboinlaatslang zit die naar de carburateur loopt.
Als de percolatiefan gaat draaien moet je een tikje in dit aluminium buisje voelen, dan gaat de klep open en stroomt lucht naar de carburateur.

Mijn auto startte ook slecht toen ie splinternieuw was met deze bougies in 1987.
Precies dezelfde problemen
Nu heb ik deze problemen al jaaaaren niet meer.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

pierre schreef:
Bart V schreef:oude rommel die gtt'tjes :p
pardon, hoezo ?
jij wilt er toch ook een kopen, nou dan ?
zou dat niet sarcastisch bedoeld zijn?

Niet te serieus hoor bij dit soort opmerkingen zeker niet zls er met smileys gewerkt wordt.
.:: TurboPowerr ::.
Dennis VK

pierre schreef: Ik vind zilverbougies Champion N3G beter.
ik niet
Riël
Über-Spammer

Waarom niet?
Dennis VK

Riël schreef:Waarom niet?
Weetje Riël, ik kan er soms niet goed tegen als mensen (in dit geval pierre) commentaar geven op hetgeen waar ik bewust voor gekozen heb. Ik heb tig forums gelezen en aangemaakt voordat ik die Eyquems kocht. Waarin velen goed advies gegeven hebben. En dan komt er een knakkerd aanzetten die suggereerd dat het wel eens aan die Eyquems zou kunnen liggen.

De bougies zijn goed. Dit is niet het probleem. Ik zal wel eens naar al je tips kijken Riël, want daar heb ik tenminste wel iets aan. Bedankt (Y)
pierre

knakkerd ? :lol:

check de antipercolatieklep of deze open gaat, is echt belangrijk dat deze het doet.
indien niet zo, een nieuwe is slechts 20 euro.
Dennis VK

pierre schreef: check de antipercolatieklep of deze open gaat, is echt belangrijk dat deze het doet.
ja hij blaast koude lucht, dit kan je voelen. Het is wel dat ie een goede 6 minuten loopt dus misschien koelt ie niet effectief genoeg?
5gt8vturbo

~thijs~ schreef:draait je startmotor wel? of doet ie dat ook nie?
ik ga ook voor de startmotor omdat je zegt dat hij niet wil starten na 30min tot XX dat betekend dus ook dat je startmotor lekker heet wordt!!!! en daardoor slecht draait
Riël
Über-Spammer

Dennis VK schreef:
Riël schreef:Waarom niet?
Weetje Riël, ik kan er soms niet goed tegen als mensen (in dit geval pierre) commentaar geven op hetgeen waar ik bewust voor gekozen heb. Ik heb tig forums gelezen en aangemaakt voordat ik die Eyquems kocht. Waarin velen goed advies gegeven hebben. En dan komt er een knakkerd aanzetten die suggereerd dat het wel eens aan die Eyquems zou kunnen liggen.

De bougies zijn goed. Dit is niet het probleem. Ik zal wel eens naar al je tips kijken Riël, want daar heb ik tenminste wel iets aan. Bedankt (Y)
Een gt is erg gevoelig voor dat soort dingetjes dennis, het lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar het zou me niet gigantisch verbazen als ngk's 't wel goed doen :) Electrodeafstand kun je ook nog nakijken. Als 't niet in een keer verbrand heb je kans dat de motor gaat verzuipen etc etc en sta je nog een half uur te starten.

Maargoed, de startmotor zal 't niet zijn, ik weet zeker dat de motor wel rondgaat, anders sta je echt geen half uur :)
Riël
Über-Spammer

Anders kom eens langs eindhoven op een doordeweekse dag, kijken we hier op school eens wat na.
pierre

de vapour lock die ontstaat na een supermarktboodschap van 20-30 minuten is tamelijk normaal voor een 5 gt, t'is erg moeilijk om dit te verhelpen.
Vaak is het een combinatie van bovengenoemde factoren.
Plaats reactie