mn 5je heeft last van vaag weggedrag.
Bij heuvels op de snelweg trekt ie ineens naar links en ik moet constant blijven corrigeren tijdens het rijden.
fuseekogels en stuurkogels zijn gecontroleerd en oke.
nu hoor ik rechtsvoor bij de schokdemper duidelijk een 'sis' als ik de auto naar beneden druk en omhoog laat komen. (bij het omhoog gaan)
vooral goed hoorbaar van bovenaf met de motorkap open. links hoor ik geen sis.
Hij veert maar 1 keer terug aan de voorkant, achter veert ie een keer of 3 terug.
schokdemper lek?
het zijn nog de originele dempers.
ik heb een renault 5 GTL uit ' 86
hij veert inderdaad aan beide kanten voor maar 1 keer terug, alleen rechts met een duidelijke sis.
(alsof ie lucht aanzuigt?)
ik heb een renault 5 GTL uit ' 86

hij veert inderdaad aan beide kanten voor maar 1 keer terug, alleen rechts met een duidelijke sis.
(alsof ie lucht aanzuigt?)
-
- Moderator
- Car: MB
die zouden best eens versleten kunnen zijn na die jaren. haal anders je wiel er effe af kontroleer alles effe visueel (veren nog heel? vloeistof langs dempers?, alles goed vast?, etc.)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik meende dat dat gasgevulde dempers waren? Dus geen lekkende olie? Die van mij dempen prima maar sissen ook wel allebei...?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
ik heb ze er een maand terug nog af gehad om de toplagers te vervangen.. ik kon er zelf niets vreemds aan zien maar ik heb er dan ook geen verstand vanTom schreef:die zouden best eens versleten kunnen zijn na die jaren. haal anders je wiel er effe af kontroleer alles effe visueel (veren nog heel? vloeistof langs dempers?, alles goed vast?, etc.)

ik vind het alleen vreemd dat de rechterkant sist en de linkerkant niet. Ook is het zo dat als ik over een hobbel rij de auto naar links trekt.
nu ben ik gister even naar de kwikfit geweest om te informeren of de slechte wegligging en stuurgedrag misschien met balancering/uitlijnen te maken kan hebben. de problemen zijn namelijk begonnen nadat ik er GTT fase1 velgen onder heb gezet.
nu kwam deze monteur met het verhaal dat deze velgen helemaal niet onder een standaard 5 GTL kunnen omdat het middenpunt ten opzichte van de fusee niet klopt ofzoiets? en dat ie daardoor als een winkelwagentje gaat rijden?
zou dit een logische verklaring voor mijn problemen kunnen zijn of is dit bullsh*t?
ook heb ik voor '185' banden erop en achter '195'.. zou dit hier ook nog iets mee te maken kunnen hebben?
het verhaal van de monteur lijkt me een beetje onzin.
ook de bandenmaat heeft er weinig mee te maken, het lijkt me met extra brede banden juist stabieler,controleer de bandenspanning in ieder geval.
fuseekogels en spoorkogels kunnen wel ruimte hebben zonder dat dit goed opgemerkt wordt, controleer het wiel op speling nadat het iets opgekrikt is.
controleer de besturing op een teveel aan speling.
belangrijk is de uitlijning in ieder geval te controleren en indien nodig afstellen.
schokdempers controleren is gratis bij veel autobedrijven of kwikfit.
laat ze wel echt controleren en niet alleen visueel, dus even op een testapparaat, is zo gepiept.
ook de bandenmaat heeft er weinig mee te maken, het lijkt me met extra brede banden juist stabieler,controleer de bandenspanning in ieder geval.
fuseekogels en spoorkogels kunnen wel ruimte hebben zonder dat dit goed opgemerkt wordt, controleer het wiel op speling nadat het iets opgekrikt is.
controleer de besturing op een teveel aan speling.
belangrijk is de uitlijning in ieder geval te controleren en indien nodig afstellen.
schokdempers controleren is gratis bij veel autobedrijven of kwikfit.
laat ze wel echt controleren en niet alleen visueel, dus even op een testapparaat, is zo gepiept.